Käytän aina turvavyötä, myös taksissa ja jopa bussissa, siis niissä kaupunkienvälisissä joissa sellainen on. Ainoa kerta kun en viime aikoina käyttänyt turvavyötä oli kun ajoin auton 12 metrin matkan parkkipaikalta korjaamon telineeseen.
Eräs kaverini ei käyttänyt ennen turvavyötä taksissa - aina siihen asti kun rankasti ylitöitä tehnyt taksikuski nukahti rattiin ja täräytti kaiteeseen ja kaveriltani murtui kyynär- ja olkaluu. Itse en ole toistaiseksi kertaakaan ollut auto-onnettomuudessa, vain parissa läheltä piti -tilanteessa.
Patzin tarina on tosiaan aika pelottava. Noinkin voi näköjään käydä. Millainen ja kuinka vanha auto oli kyseessä?
Käytän aina turvavyötä, ja vaadin kyydissäni olevia myös tekemään samoin. Vanhemmilta jäänyt juttu, auto ei liikkunut, jos turvavyöt eivät olleet kiinni.
Mä istun auton kyydissä ehkä kerran parissa kuukaudessa. Vyön käyttö on kuitenkin sellainen tottumus, että laitan aina sen kiinni ja tunnen oloni vähän turvattomaksi jos joku autossa ei käytä turvavyötä (yleensä kun tähän käytökseen liittyy muunkinlaista varomattomuutta liikenteessä).
Pikkulapsena olen ollut hirvikolarissa. En muista tästä juurikaan mitään, paitsi että auto meni edestä senverran rusinaksi että kai törmäys oli aika kova ja varmasti ainakin mustelmia olisi tullut jos en olisi ollut vöissä.
Yllättävän paljon muuten näinkin pienessä otoksessa sattunut erilaisia auto-onnettomuuksia! Tästä voisi melkein laittaa jonkinlaisen kyselyn.
Vyo on melkein aina kaytossa paitsi silloin jos poikkean kiskalla matkalla duuniin niin viimeisella etapilla voi olla etta vuo jaa laittamatta (matkaa on siis 2 korttelia asuntoteita jossa 30 rajoitus).
Hieman on alaston fiilis ajaessa jos ei vyota ole silla se tukevoittaa ajoasentoa..
turvavyön käyttö on estänyt kertaalleen minua lyömästä päätäni sivuikkunan läpi. takanani ollut oli irroittanut vyönsä. se sitten paukkautti päänsä läpi lasin. onneks sil on kova pää.
par-sky kirjoitti:turvavyön käyttö on estänyt kertaalleen minua lyömästä päätäni sivuikkunan läpi. takanani ollut oli irroittanut vyönsä. se sitten paukkautti päänsä läpi lasin. onneks sil on kova pää.
huhu tuohan on jo legendaarista... yksi sälli löi transiitin lasiin päänsä ja siihen tuli särö, mutta läpi... very legendaric... mut hyvä jos pää kesti
par-sky kirjoitti:turvavyön käyttö on estänyt kertaalleen minua lyömästä päätäni sivuikkunan läpi. takanani ollut oli irroittanut vyönsä. se sitten paukkautti päänsä läpi lasin. onneks sil on kova pää.
huhu tuohan on jo legendaarista... yksi sälli löi transiitin lasiin päänsä ja siihen tuli särö, mutta läpi... very legendaric... mut hyvä jos pää kesti
Niin löikö se päänsä tuulilasiin vai sivulasiin? Sivulasit kun ovat tuulilasiin verrattuna paljon heikompaa kamaa.
Zeb kirjoitti:
Muutoin käytän yleensä, joskus harvoin saattaa hanttarin paikalla unohtua lyhyillä matkoilla kaupunkinopeuksissa.
Ihme kyllä vaikuttaa kovasti siltä, että huomattavan suuri osa kansasta mieltää turvavyön olevan olemassa vain suuria 80 km/h - 300 km/h ajonopeuksia varten. Jokainen voi tietysti kokeilla päänsä lyömistä tiiliseinään 30-40 km/h nopeudella ja miettiä uusiksi sitä, milloin turvavyötä tulisi käyttää.
Zeb kirjoitti:
Muutoin käytän yleensä, joskus harvoin saattaa hanttarin paikalla unohtua lyhyillä matkoilla kaupunkinopeuksissa.
Ihme kyllä vaikuttaa kovasti siltä, että huomattavan suuri osa kansasta mieltää turvavyön olevan olemassa vain suuria 80 km/h - 300 km/h ajonopeuksia varten. Jokainen voi tietysti kokeilla päänsä lyömistä tiiliseinään 30-40 km/h nopeudella ja miettiä uusiksi sitä, milloin turvavyötä tulisi käyttää.
Käytän aina.
Tuttu kuollut 50km/h vauhdissa lyötyään päänsä.
Itse estynyt pahemmin kolauttamasta päätäni ajettuamme joskus vuonna papu 60km/h vauhdilla lumipenkkaan, kauniit turvavyön jäljet jäi iholle jo tuossa vauhdissa.
Onks tää muuten harrastus tää turviksien käyttö vai meneeks tää tonne kodinhoidon puolelle? Et voiks vaikka ceeveehen laittaa harrastuksiin et: liikunta, elokuvat, turvavyöt...?
Viimeisimmän kolarin jälkeen aina. Lisäksi autoa valittaessa turvallisuusnäkökohdat (mm. 4 airbagia) vaikutti aika lailla. Jos lapsia syntyy jossain välissä, hommaan koulukyytejä varten varmaankin panssaroidun Hummerin karja-auralla ja kolmella konekiväärillä.
Mutta mites onko se Hummeri välttämättä niin turvallinen ajettaessa seinää, puhelintolppaa tms. kiinteämpää estettä päin? Meinaan vaan että meneekö sen etuosa juuri ollenkaan silleen ruttuun törmäyksessä, mikä vaimentaa sisälläoleviin kohdistuvaa iskua melkoisen paljon? Ps. Määpäs olenkin ajanut Hummerilla.
Hummerilla on yleensä tapana mennä siitä seinästä, puhelintolpasta tms. kiinteämmästä esteestä - läpi. Siis ainakin sillä armeijalle tarkoitetulla versiolla. Se siviiliversio taitaa olla vähän tinapaperia siihen verrattuna.
Hauskaa bensanpolttoa sitten vaan, näillä alati nousevilla hinnoilla...
AarneAnkka kirjoitti:Hummerilla on yleensä tapana mennä siitä seinästä, puhelintolpasta tms. kiinteämmästä esteestä - läpi.
Eipäs nyt liioitella. Tarkoitan joka tapauksessa tilannetta jossa se Hummerikin pysähtyy, piste. Ei mene Hummeri kalliosta läpi vaikka kuinka kovaa ajaisit.
Niin kauan sillä kai on turvallista ajella, kun törmättävät kohteet ovat kevyempiä ja enemmän periksiantavia.