Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Yleinen lätinä jä kitinä
leila

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja leila »

Flipperix kirjoitti:Sehän vasta tervettä onkin kun tikut alkavat nostamaan painoindeksiään pumppaamalla silikonia tissiin ja pakaraan :D Laila Snellmann sen sanoi, vaatevalmistajien (ja androgyynivartaloista pitävien suunnittelijoiden) pitäisi katsoa peiliin, jos koon 34 vaatteen pitäisi istua 180-senttisen neidin päälle niin ettei se kiristä ja purista.
No sehän tässä hassua onkin, että nämä hoteista hoteimmat ja kuumimmat vaatesuunnittelijat ovat homomiehiä, jotka haluvat suunnitella riepunsa laihoille, poikamaisille tytöille. Vaatteiden massatuotannossa asia on toki eri, ja esim. katalogimallit ovatkin lähempänä tavallista naista kuin haute coutoure-muotia esittelevät pitkäraajaiset ja laihat kollegansa (just katsoin Mallikoulun sivuilta...). Huippumuoti on kuitenkin aika kaukana tavallisen naisen elämästä ja ei kai niitä Madridissakaan esiteltäviä vaatteita ole pidettäväksi tarkoitettukaan. Niiden kautta haetaan vain suunnittelijalle näkyvyyttä ja haistellaan uusia trendejä.

(Minulla on sellainen tunne, että EW tulee kohta höykyttämään minua kurjien yleistysten takia...)
ninnithequeen

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Flipperix kirjoitti: Jos tietää pituuden ja painon, miksi niiden keskinäisen suhdeluvun laskeminen olisi jotenkin loukkaava teko? Eihän se muuta ulkonäköäsi tai painoasi miksikään.
Kyllä se voi joillekin olla loukkaavaa. Joku voisi olettaa, että älähdän asiasta koska en itse ole mikään laihoin mahdollinen malli, mutta siitä tämä nyt ei johdu.Vaikka oma painoindeksi on jotain 23:n luokkaa. Yhtä pitkä kuin leveäkin siis?

Ja ketkäs niitä indeksilukuja kauhuissaan katelivatkaan: kyllä, nuoret anorektikot.
Sulla on aika väkivaltaisia taipumuksia. Oletko harkinnut terapiaa?
Kyllä, mulla on viimeaikoina ollut aggressioita. Haluaisin purkaa ne. Autatko?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Laitetaanpa taas laskuri kehiin, että saadaan lisää väriä keskusteluun.

Mulla on vielä kymmenen kiloa liikaa tuohon 18:n painoindeksiin. Ihan hirveetä! Nyt jo tuntuu, että paikoitellen luut törröttävät rumasti.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
CandyMan

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Jaah, olen edelleen lievästi ylipainoinen. No ei ihmekään jos ei suksi luista.
Dumari

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Lolita kirjoitti:Laitetaanpa taas laskuri kehiin, että saadaan lisää väriä keskusteluun.
Mulla on vielä kymmenen kiloa liikaa tuohon 18:n painoindeksiin. Ihan hirveetä! Nyt jo tuntuu, että paikoitellen luut törröttävät rumasti.
Uuh jeah! Mulla on tuon mukaan 30 kiloa ylimääräistä!!!! Siis matkaa painoindeksi 22.5:een.

Itse kaavailisin 90 kilon tietämille oman ihannepainoni(tiukassa lihassa), mutta silloinkin olisin läski 184cm:lläni. Aargh, on tämä yhteiskunnan painostus niin kaamia, en kestä!!!!
Elukka

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Lolita kirjoitti:Laitetaanpa taas laskuri kehiin, että saadaan lisää väriä keskusteluun.

Mulla on vielä kymmenen kiloa liikaa tuohon 18:n painoindeksiin. Ihan hirveetä! Nyt jo tuntuu, että paikoitellen luut törröttävät rumasti.
Samixii! Mulla kans.
Olen siis sotanorsu, en vinkuheinä! :hep:
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Lolita kirjoitti:Muistuttaisin myös tämän vuotisen missimme aiheuttamasta läski"kohusta". Tämä Ninnihän oli mallimammojen mukaan aivan liian lihava, mutta tyttö itse antoi piut paut laihdutuskäskyille. Minun mielestäni missi-Ninnistä sai silti oikein herkkuja kuvia.
Paitsi että tämä ei pidä paikkaansa. Kuten jo kertaalleen totesin, diskurssin rakenteeseen kuuluu, kuten myös iltapäivälehtien ansaintalogiikkaan, että ensin päivitellään laihuutta ja ihaillaan uhkeutta. Tällä tietysti tarkoitetaan, että laihuus on suotavaa, kun taas uhkeus ei.

Mitä Ninniin tulee, hän ymmärsi pelin hengen oikein hyvin. Ensin hän markkinoi itseään "toisenlaisena", pulleana missinä, ja sitten laihdutti pärjätäkseen kisoissa. Ja iltapäivälehdet olivat jälleen saaneet sivuntäytettä.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Vadim kirjoitti: Mitä Ninniin tulee, hän ymmärsi pelin hengen oikein hyvin. Ensin hän markkinoi itseään "toisenlaisena", pulleana missinä, ja sitten laihdutti pärjätäkseen kisoissa. Ja iltapäivälehdet olivat jälleen saaneet sivuntäytettä.
Jaa. Minä kun kyllä muistelisin, että Ninni nimenomaan ei laihduttanut missään vaiheessa. Tosin en seuraa tätä missiskeneä niin kovin tarkasti, ehkä sinulla on asiasta sisäpiirin tietoa.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Lilo kirjoitti:Jaa. Minä kun kyllä muistelisin, että Ninni nimenomaan ei laihduttanut missään vaiheessa.
Minä muistelisin samoin.

Naurettava kohuhan asiasta nousi, ensin mallimammat julistavat, että mallit ja missit on ihan eri asia, ja vain harvoista misseistä on malliksi. Sitten taas ulistaan, että tuo missi on ihan liian paksu tehdäkseen mallin töitä.

Topikin aihetta sivutakseni, hoikkuus on minun mielestäni aina muodissa, laiha on kaunista ja olenkin melkein Gattacan linjoilla naisten ihannevartalon suhteen.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Lilo kirjoitti:
Vadim kirjoitti: Mitä Ninniin tulee, hän ymmärsi pelin hengen oikein hyvin. Ensin hän markkinoi itseään "toisenlaisena", pulleana missinä, ja sitten laihdutti pärjätäkseen kisoissa. Ja iltapäivälehdet olivat jälleen saaneet sivuntäytettä.
Jaa. Minä kun kyllä muistelisin, että Ninni nimenomaan ei laihduttanut missään vaiheessa. Tosin en seuraa tätä missiskeneä niin kovin tarkasti, ehkä sinulla on asiasta sisäpiirin tietoa.
Valitettavasti ei ole. Täytyy selventää, että kyse oli nimenomaan ajanjaksosta Ninnin Miss Suomeksi tulon ja Miss Universum -kilpailun välillä. Melko selvä muistikuvani on, että kilot katosivat, kun piti lähteä kansainvälisille estradeille.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Lisäisin vielä, että minusta vaikuttaisi siltä, että laihduttamisella ja itsekurin korostamisella on läheinen yhteys. Anorektikothan ovat usein hyvin tunnollisia ylisuorittajia, joilta mopo sitten lähtee käsistä. Voisikin pohtia esimerkiksi kauneuden ja työn yhteyttä (monethan raatavat kuntosalilla siihen malliin, että joskus pohtii, pitäisikö siitä maksaa palkkaa). Ruumiinpalvonnalla ja fasismillahan on myös läheinen yhteys. Jollain tavoin ei tuntuisi mahdottomalta, että tämä arbeit macht frei -ajatus olisi sovellettavissa myös laihduttamiseen - anorektikothan muistuttavat hieman keskitysleirivankeja. Toisin sanoen, pakkovaltaan perustuvassa kuriyhteiskunnassa anorektisuuden voisi oikeastaan ajatella olevan tietyntyyppinen poliittinen mielenilmaus, jossa kuri on sisäistetty hyvin konkreettisella tavalla, tekemällä syömättömyydestä työtä. Loppuun saatettuna tämä työ tietysti vapauttaa, vähän niinkuin keskitysleirivangitkin.

Tämän kurin vastapoolina on tietysti kurittomuus, joka voi saada ilmiasunsa oksenteluna, suklaan tai jäätelön hotkimisena, ja niin edelleen.

Kiinnostava teoria. Ehkä joku minua anarkistisempi taho haluaisi kehitellä tätä edelleen?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mä vaan komppaan Vadimin teoriaa, anoreksia on äärimmäistä kontrollointia ja sääntöjen noudattamista. Vallankäyttöä itseensä kohdistuen.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Geetzu

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

ninnithequeen kirjoitti:Ja ketkäs niitä indeksilukuja kauhuissaan katelivatkaan: kyllä, nuoret anorektikot.
Ja sitten me mielestämme normaalit, jotka eivät tykkää kun tulevat luokitelluiksi kastiin "alipainoinen" vain sen mokoman indeksin mukaan. ;)

Lolita, ne luuthan sussa sitten sen kympin tekevät!
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Lolita kirjoitti:Laitetaanpa taas laskuri kehiin, että saadaan lisää väriä keskusteluun.

Mulla on vielä kymmenen kiloa liikaa tuohon 18:n painoindeksiin. Ihan hirveetä! Nyt jo tuntuu, että paikoitellen luut törröttävät rumasti.
Niinpä koko indeksi on älytön juttu. Kyllä tervejärkiselle ihmiselle peili kertoo missä mennään.

Hyvä on jos ylilaihat mallit saadaan pois kehistä.

Itse tekisin sen kuitenkin kuntotestillä. Sanotaan vaikka, että pitäisi pystyä tekemään 5 leuanvetoa, 15 punnerrusta ja 5 maastavetoqa omalla painollaan niin eiköhän pahimmin nälkiintyneet jäisi kehistä. Miehille tietty sitten omat määränsä.

Tuolla aiemmissa teksteissä Lilo totesi, kaiken muun , tapansa mukaan järkevän tekstin ohella, että on reidet ja takamus. Niin pitääkin olla, harva sitä luita tykkää halailla.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

BrianW kirjoitti:
Itse tekisin sen kuitenkin kuntotestillä. Sanotaan vaikka, että pitäisi pystyä tekemään 5 leuanvetoa, 15 punnerrusta ja 5 maastavetoqa omalla painollaan niin eiköhän pahimmin nälkiintyneet jäisi kehistä. Miehille tietty sitten omat määränsä.
Toi 5 leuanvetoa on kyllä naiselle aika paljon, koska naisille ei luonnostaan kehity hartioiden trapetsilihaksia vaan niiden työstäminen vaatii aika paljon treeniä. Ei olis multa onnistunut edes aktiiviaikana...ne reidet ja pylly painoi liikaa. :D
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
mustanikki

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja mustanikki »

Anoreksian synty ei suinkaan aina johdu ulkoisista "tekijöistä" kuten mediasta, vaikka sen (median) merkitystä paljon asiassa korostetaankin. Jotakin vaikutusta varmasti medialla voi olla, mutta voisi sanoa että on niin monta syytä kuin on anorektikkoa. Siksi olisikin typerää väittää jonkin yhden irrallisen (esim. juuri se media) tekijän olevan syypää johonkin. Anoreksia on ennen kaikkea mielenterveyshäiriö, jonka luonteeseen kuuluu, että se alkaa näkyä "ulospäin".

Ruoka voi myös olla keino kontrolloida tai peittää tunteita ja/tai ahdistusta (näin anorektikolla kuin bulimikollakin: tavat vain ovat vastakkaiset). Ruualla anorektikko voi saavuttaa (valheellisen) kontrollin tunteen: jos ei muuta voi hallita, niin ainakin itseään voi. Joissakin tapauksissa myös voi olla kyse halusta "kadota" tai "haihtua" pois, olla huomaamaton.

Etenkin ennen kuin anoreksiasta tuli "muotisairaus" oltiin myös sitä mieltä, että sairaalloinen laihduttaminen oli eräs yritys saada huomiota (vanhemmilta). Tämä ajattelumalli tosin on ristiriidassa sen seikan kanssa, että suuri osa anorektikoista yrittää piilottaa laihuutensa mm. väljin vaattein eikä perhepiirissä tunnusta sairauttaan.

Että niitä syitä on monia - turha hakea yhtä ainoaa yhteistä syytä, joka saa tietyt ihmiset näennäisesti käyttäytymään (laihduttamaan) samalla tavalla. Anoreksian erityspiirrehän lisäksi on, että ollessaan kuinka alipainoinen ja nälkiintynyt tahansa, sairas kokee ja näkee itsensä lihavana. Voi olla mahdotonta käsittää, miten muiden mielestä aneeminen luukasa voi ajatella olevansa läski, vaikka hän varmasti jollakin tasolla tajuaa itsekin, ettei ole. Kyllä siinä mieli tekee temput ja täyttää tyhjät tilat vaatteissa.

Ihminen voi olla alipainoinen olematta anorektikko tai nälkiintynyt.
leila

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja leila »

Geetzu kirjoitti: Ja sitten me mielestämme normaalit, jotka eivät tykkää kun tulevat luokitelluiksi kastiin "alipainoinen" vain sen mokoman indeksin mukaan. ;)
Mulla vähän sama. En oikeasti ole edes normaalipainon alarajoilla (21,5), mutta silti lähes aina lääkärissä tai terkkarilla käydessäni hoikkuuteni mainitaan. Välillä tekee mieli jo sanoa että hei, olen normaalipainoinen! Onko ne jo niin tottuneita ylipainoisiin potilaisiin, että normaalipaino pitää erikseen todeta?? Mitähän nämä lääkärit sanoisivat jollekin mallitsybylle? Omasta mielestäni normaalipainossa oleminen on helpottanut toimenpiteitä ja niistä toipumista.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Lilo kirjoitti:
BrianW kirjoitti:
Itse tekisin sen kuitenkin kuntotestillä. Sanotaan vaikka, että pitäisi pystyä tekemään 5 leuanvetoa, 15 punnerrusta ja 5 maastavetoqa omalla painollaan niin eiköhän pahimmin nälkiintyneet jäisi kehistä. Miehille tietty sitten omat määränsä.
Toi 5 leuanvetoa on kyllä naiselle aika paljon, koska naisille ei luonnostaan kehity hartioiden trapetsilihaksia vaan niiden työstäminen vaatii aika paljon treeniä. Ei olis multa onnistunut edes aktiiviaikana...ne reidet ja pylly painoi liikaa. :D
Juupa, mutta mitäpä sitä ei tyttö tekisi catwalkille päästäkseen.

Aikoinaan kun treenasin legendaarisella Helsingin Atleettiklubilla, siellä kävi mimmi, joka veti 20 leukaa. Mallityyppinen oli, ei siis mikään simpanssityyppinen (ts pitkät,kädet lyhyet jalat) tyypiillinen voimanostaja.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
silsis

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja silsis »

Mun mielestä "heroiiniluukki"huippumallien vartalo on kamalan näköinen. Etenkin lihasten puute tekee niistä täysin sairaan näköisiä. Tätä lihasten puutteen ihannointia en ole koskaan ymmärtänyt. Nehän juuri tuovat vartaloon kurveja oikeisiin paikkoihin. Lauta perse on aina ruma. Saa olla fläsää, kunhan on muotoja. Semmonen taitoluistelijattaren beba on parhautta :D

Mallit on monesti muutenkin arveluttavan näköisiä kasvoistaan, esim. Saimi ja Ninja. Tämä erikoisuuden ja näyttävyyden tavoittelu pitää sisällään tekijöitä, jotka eivät istu mun kauneuskäsitykseen.
Bliss

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Ohhoh. Mun painoindeksi näyttäis olevan 20,8. Ja tällä hetkellä oon vieläpä kamalassa läskikuosissa :shock:
Pari kesää sitten samainen lukema oli 16,3. Eipä ihme, että vanhat vaatteet vähän kiristelee.... Mutta joo, hoikkuus ei mene ikinä pois muodista. Yritän muodistaa itseni ens kesään mennessä :wink:
NuoriDaavid

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ihmiset tulevat aina pitämään vaikeasti saavutettavaa ulkonäköä tavoiteltavana.

Kun ruokaa oli vähän, niin lihavuus oli kaunista.

Kuin ruokaa on paljon, niin hoikkuus on kaunista.

Kun ihmiset tekivät paljon työtä ulkona, niin vaaleaihoisuus oli kaunista.

Kun ihmiset siirtyivät sisätiloihin, niin rusketusta alettiin pitää kauniina.

Hoikka lihaksikas vartalo on lähimpänä nykyistä kauneusihannetta, koska se on vaikein saavuttaa. Naisilla tähän voi lisätä suuret rinnat, koska hoikilla, lihaksikkailla naisilla ne ovat erityisen vaikeasti saavutettavat luomukonstein.
Elukka

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

NuoriDaavid kirjoitti: Hoikka lihaksikas vartalo on lähimpänä nykyistä kauneusihannetta, koska se on vaikein saavuttaa. Naisilla tähän voi lisätä suuret rinnat, koska hoikilla, lihaksikkailla naisilla ne ovat erityisen vaikeasti saavutettavat luomukonstein.
Jaa niinku:

Kuva

&

Kuva

:?:
NuoriDaavid

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Elukka kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Hoikka lihaksikas vartalo on lähimpänä nykyistä kauneusihannetta, koska se on vaikein saavuttaa. Naisilla tähän voi lisätä suuret rinnat, koska hoikilla, lihaksikkailla naisilla ne ovat erityisen vaikeasti saavutettavat luomukonstein.
Jaa niinku:
:) liika on liikaa, mutta olet oikeilla jäljillä.
Elukka

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

NuoriDaavid kirjoitti:
Elukka kirjoitti:
Jaa niinku:
:) liika on liikaa, mutta olet oikeilla jäljillä.
Tolla alemman kuvan naisella on kyllä vielä vähän alamittaiset daisarit. :(
Geetzu

Re: Onko hoikkuus poistumassa muodista?

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Elukka kirjoitti:Tolla alemman kuvan naisella on kyllä vielä vähän alamittaiset daisarit. :(
Voi noita nykymiesten kauneisihanteita... Mikään ei riitä!