puutarhanhoito

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

1108 kirjoitti:Niin mutta jos kohteena on purussa tiilitalo niin niitä tiiliä on vallan pirusti purussa.
No joo, vieläku löytäis jostain moisen talon... näillä seuduilla rakennetaan enempi ku puretaan....
1108 kirjoitti:Ja kestäähän se jos sen peittää aina talveksi ja pitää kantta päällä kun se ei ole käytössä. Tiili imee vettä aika hyvin ja jos se on sateelle alttiina koko kesän ja lämpenee grillatessa niin se on POKS ja saumat auki. Eli grillin päälle pitää saada suoja sateen ajaksi ja lämmittää muutenkin sitä alkuun pienemmällä liekillä.

Eristeet auta muutakuin routimiseen, ei niinkään grillin kestävyyteen.
Elikkäs siihen pitäs askarrella mieluiten katos....?
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
1108

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja 1108 »

mustaenkeli kirjoitti:siihen pitäs askarrella mieluiten katos....?
Niin tai ottaa ja tuunata pellistä kansi. Mutta onhan nyt huPimaja grillillä aivan stanan luxsusta ja ihQua!
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Raksun työpaikalta irtos meille just tollasia samoja pihalaattoja, mitä tosson ennestäänki ollu! Nää pääsee jatkaa laatottamista! :cheer:
Siel oli samasta laatasta halkastuja pitkulaisiaki laattoja, jotka vois ehkä jopa riittää ton kukkamaan reunustukseksi... Tää piharemppa etenee, ehkä! :)
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Kid

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Kid »

Kid kirjoitti:Voikukat riivitty ja kolot paikattu mullalla ja siemenillä. Odotamma nurtsin kasvamista.
Odotamma edelleen. Mitä jos siemenet ei idäkkään? Jääkö se pirulauta tommoseks? Mitämäteenapua.

Iti.

Tosin sen verran paljon on rikkaruohoja siellä täällä pihaa että ne pitää kitkeä ja tyhjiin koloihin laittaa multaa ja siemeniä. Taas. Mutta hyvä siitä tulee. Sitten joskus.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Kid kirjoitti:Odotamma edelleen. Mitä jos siemenet ei idäkkään? Jääkö se pirulauta tommoseks? Mitämäteenapua.
Miltäs se nyt näyttää?

Tää shoppaili tänään kukkapenkkiin paljon, paljon kukkia. Tähän aikaan kesästä sai hyvin alennusta! :) Huomenna lisää multaa ja pari perennaa, ni hyvä hyvä tulee. Sit puuttuu enää kivireunus tolle kukkamaalle, mut sillä ei oo kiirus. Hiljaa hyvä tulee.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Tänään hoidin juu. Raivasin raparperejä, kastelin ja hoivasin kaikkia muita lajeja. Revin venäläistä rakuunaa ja lipstikkaa melkoset kasat, mietin pakastanko vaiko kuivaan. Suuria kysymyksiä.
Prepare for the worstest.
Avatar
RAM13
Kitinän uhri
Viestit: 984
Liittynyt: 14.08.2005 19:33
Paikkakunta: PinkiBoxerit

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja RAM13 »

nowaysis kirjoitti:Tänään hoidin juu. Raivasin raparperejä, kastelin ja hoivasin kaikkia muita lajeja. Revin venäläistä rakuunaa ja lipstikkaa melkoset kasat, mietin pakastanko vaiko kuivaan. Suuria kysymyksiä.
Ihan ensimmäiseksi ole ilman pikkuhousuja, tavarat ilmastuu junous ja silleis. Sitten, pyllistelet sievästi kivassa kesämekossasi puutarhaa "hoidelle" ja anna poitsun samalla kylvää siemen ens keväälle :lol:

Siemennys on tärkeää näin kesäisin.
Runkkaaminen on tuottamista, ei saamista.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Oivoi, paikalla ei ollut muita kuin sukulaismiehiä, enkä niihin oikein luota tuossa siemennyshommassa. Etenkään siihen melkein neljävuotiaaseen!1
Prepare for the worstest.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja saira »

Nyt on sit piha, mitä laittaa. Ja on siinä kyllä laittamistakin... Kuusi tuijaa tungettu pienelle pläntille ja kukkapenkit olleet pari kesää laittamati.

Etupihalle laitoin hanhikkia, jos saisi lapsen/lasten kestävän "nurmikon". Myös punainen- ja mustaviinimarja istutettu siihen. Vielä kun saan hommattua kirsikkapuun tai luumupuun siihen, mukava istua keväällä ja katsella keittiön ikkunasta aamukahvilla kukkivaa puuta...

Takapihalta kitketty kaksi lyhyttä pätkää kukkapenkkiä, kottikärryllisen jaksoin kerralla. Nyt odottelen äitiäni hakemaan tuijat omaan pihaansa, samoin osan kuunliljoista. Sitten voikin jo katsoa mitä mihinkin laittaisi...
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Muutama säkki multaa heitetty kukkapenkkiin.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
ninnithequeen

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mun piha on puutarhan irvikuva tällä hetkellä. Pitää raivata kaikki kuolleet kukat veke. Ja napsia samettikukista kuihtuneet kukinnot talteen, niistä saa ens vuonna taas kivan "sadon".
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja martza »

Meidän piha kukoistaa ja puutarhurini on yrittänyt saada sinne Fenq shuin tyyppisen harmoonisen puutarhapihan.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Geetzu

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Hei puutarhatyypit. Mä saan unelmakotini mut kodin pihan nurmi on paikoitellen toooosi kehnossa kuosissa. Kukaan ei oikein oo osannu kertoa miten uutta nurmikkoa saisi mahdollisimman hyvin kasvamaan, tai siis porukan mielipiteet heittelee. Ammattilaisten puoleen en oo kääntyny, ehkä vielä ehdinkin jossain välissä.

Mutta siis kuinka uusi nurtsi? Syksyllä (ei tosin ole vielä minun se piha, en kehtaa mennä siis hoitelemaan, hah) vai vasta keväällä? Jos multa alla näyttää ihan ok:lta, tarvitseeko sitä juurikaan möyriä ja kääntää ennen siemeniä?

Oon aina haaveillu hyvästä ruohosta. Khöh, siis nurmikosta. Kukat sun muut on extraa ja kiviä on oltava pirusti, mutta siis se nurmikko. Tahdon tahdon tahdon.
ninnithequeen

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Vittu. Se toinen koristerisu on taas luikerrellu tuistaan irti ja röhnötti suoraan oven eessä ku avasin ulko-oven. Tulee kohta hyvää polttopuuta!!!!111 Perkele.
Geetzu

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

En muistanukaan et ketjus on jo höpötetty nurtsista vaikka kuinka. Onneks luin. Taidan jättää mylläämisen ja siemennyksen kevääseen, jos sit 2009 tai -10 näyttäis jo piha toivotulta. Nyt kun mietin niin paskapläntit taitaa olla pihan varjosammalla puolella, varmaan revitty joskus sammaltakin ja yritetty uusin siemenin... Noo, tappelen myöhemmin.
Stinky

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Ekat kanervat istutettu sekä maahan että ruukkuihin takapihalle ♥♥♥
Ja krookuksen sipulit menen kohtapuoliin istuttamaan tohon etupihan nurmipläntille, keväällä on sitten ihana katsoa kuinka ne tulee lumen alta kauniisti kukkien esiin (jos siis hyvä tuuri käy).
:]
Stinky

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Voihan pylly. Meijän pihoilla pyörii myyriä. Nyt jänskättää syökö ne mun sipulit maasta.
BettyB.

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Stinky kirjoitti:Voihan pylly. Meijän pihoilla pyörii myyriä. Nyt jänskättää syökö ne mun sipulit maasta.
Syö ne. Töki sinne sekaan valkosipulia, auttaa ehkä ja saat keväällä oman pihan sipuleita.
Stinky

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Stinky »

BettyB. kirjoitti:
Stinky kirjoitti:Voihan pylly. Meijän pihoilla pyörii myyriä. Nyt jänskättää syökö ne mun sipulit maasta.
Syö ne. Töki sinne sekaan valkosipulia, auttaa ehkä ja saat keväällä oman pihan sipuleita.
Dänks, mä teen sen heti huomenna. Mä tiesin et naapureiden pihalla myyrät oli myllänneet joten osasin mä vähän tätä odottaa. Toki toivoin parasta.
BettyB.

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Stinky kirjoitti:
BettyB. kirjoitti:
Stinky kirjoitti:Voihan pylly. Meijän pihoilla pyörii myyriä. Nyt jänskättää syökö ne mun sipulit maasta.
Syö ne. Töki sinne sekaan valkosipulia, auttaa ehkä ja saat keväällä oman pihan sipuleita.
Dänks, mä teen sen heti huomenna. Mä tiesin et naapureiden pihalla myyrät oli myllänneet joten osasin mä vähän tätä odottaa. Toki toivoin parasta.
Jostain Plantagenista tai K-raudasta saa myös karkottimia jos ihan vallattomiksi heittäytyvät. Myyrät kun syö myös kasvien juuria. Mutta, ootkos ottanu selvää että mitä myyriä sulla siellä on? Tekeekö kekoja?
Kekoja kun tekee vaan vesimyyrä ja kontiainen, joista jälkimmäinen ei ole haitaksi kasveille sillä on hyönteissyöjä. Ja mahottoman söpö!
Stinky

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Stinky »

BettyB. kirjoitti: Jostain Plantagenista tai K-raudasta saa myös karkottimia jos ihan vallattomiksi heittäytyvät. Myyrät kun syö myös kasvien juuria. Mutta, ootkos ottanu selvää että mitä myyriä sulla siellä on? Tekeekö kekoja?
Kekoja kun tekee vaan vesimyyrä ja kontiainen, joista jälkimmäinen ei ole haitaksi kasveille sillä on hyönteissyöjä. Ja mahottoman söpö!
Ei tee kekoja. Ainakaan naapurin pihalle. Mutta eipä niillä auttanut se piipittävä karkotinkaan. Ja valkosipuli tais ajaa ne meijän puolelle :]
No mutta, huomenna taas puutarhahanskat käteen ja valkosipulin kanssa myyrien kimppuun.
Kumma tyyppi
Kitisijä
Viestit: 9
Liittynyt: 01.09.2007 1:09

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Kumma tyyppi »

Joskus ala-asteikäisenä muistan miten naapurin setä keksi vinkeän ja lopullisen tavan päästä myyristä eroon, nestekaasua koloon ja tulta perään. :shock: Älkää tehkö tätä kotona ellei toivelistalla ole pääsy naapuruston puheenaiheeksi ja kenties jopa lööpinkoristeeksi iltapäivälehteen.

Setä sai - ihme kyllä- lapun varpaaseen vasta muutaman vuoden päästä kesken kiihkeimmän rikkaruohojen vastaisen taistelun omalla kotipihallaan. Olisi vain antanut voikukkien rehottaa...
ninnithequeen

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Stinky kirjoitti:Voihan pylly. Meijän pihoilla pyörii myyriä. Nyt jänskättää syökö ne mun sipulit maasta.
Mutsilla sama ongelma, eikä mikään ylläolevista keinoista ole toiminut :(
Stinky

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Nyt on valkosipulia laitettu etupihan nurmipläntille sekä jaettu takapihan (joku)lilja ja istutettu toinen puoli etupihalle. Etupihalle sain vihdoin myös istutettua kanervat. Kyllä nyt kelpaa!
Reppuli
Kitisijä
Viestit: 11
Liittynyt: 12.09.2007 21:02

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Reppuli »

Mulla on nyt kaksi kesää ollut piha hoidettavana.

Maaliskuussa oikein odotan lumien sulamista että pääsen istutuksia laittelemaan. Huhti- ja toukokuussa innosta puhkuen istuttelen ja kastelen. Kesäkuussakin vielä jaksaa jotenkuten mutta heinäkuun helteisiin mennessä into on molempina vuosina lopahtanut totaalisesti ja sen jälkeen on kukkapenkit saaneet rehottaa loppukesän. Keskikesällä on kaikenlaista muutakin kivaa eikä millään innosta köykkiä kasvimaan äärellä. Syksymmällä ja viileämmällä alkaa taas puutarhakin kiinnostaa mutta silloin on ikäänkuin myöhäistä taas sen vuoden osalta. Paitsi haravointia kyllä riittää näin syksyisin kyllästymiseen asti ja kukkasipuleita voi pistellä maahan kevättä varten.

Nurmikko kyllä on yleensä ihan inhimillisessä kunnossa mutta kukkapenkit voi vähän niin ja näin loppukesästä sitten.

Onneks asun täällä syrjässä niin ei naapurit pääse kauhistelemaan rikkaruohojen määrää.