Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Tix kirjoitti:Taisin selittää kirjan ydinpointit aika huonosti.
No et. Huutajan intressi nyt vaan näyttäisi olevan omien perusviisastelujen spämmäily vähänkin sopivilta vaikuttaviin ketjuihin, niiden sisältöön sen kummemmin paneutumatta. Metodin eduksi on sanottava, että muutamissa tapauksissa (ehkä n. 50%) se jopa toimii (eli osa kommenteista on ihan paikallaan, esimerkkinä Tasa-arvotupo -ketju). Jos vaivaa joutuu näkemään esim. 25% siitä, minkä verran täydelliseen osallistumiseen pitäisi panostaa, menetelmää on jopa pidettävä järkevänä! :roll:

Vaan kertoikohan Singer siinä kirjassaan, onko ihmisen spämmäilyintressi asiakeskustelun intressiä arvokkaampi? Mikäli hän ei ole ottanut aiheeseen kantaa, muodostan tulkintani itsenäisesti.
Viimeksi muokannut EveryWoman, 19.05.2007 2:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21558
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tix kirjoitti:Bzzt. Ei noinkaan. Kaikki kärsimys on samanarvoista, mutta eri olentojen intressit eivät ole yhteneväiset. Mato voi tuntea kipua, mutta tuskin kauhua tai onnea. Siksi madon intressejä ei tarvitse tarkastella yhtä tarkasti kuin ihmisen, koiran, sian tai kanan. "Equal consideration of interests" <> samanlainen kohtelu kaikille lajeille.
Ok, tuon voin hyväksyä. Minulla on intressi olla tyylikäs, joten takkini on riistetty silkkitoukista. Madoilla oli onneksi vähemmän intressejä.

Singer siis samanarvoistaa olennot siirtämällä arvottamisen olentojen intresseihin. Itse taas olen sitä mieltä, että myös olentojen intressit ovat samanarvoisia. Ainoastaan olentojen vorlotsit ovat eriarvoisia. Vorlotsien arvot taas määrittelen minä aina kysymyksen mukaan.
Tix

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja Tix »

sivustahuutaja kirjoitti:Auttamatta jättäminen ei voi olla välttämätöntä, joten ihmisellä on siis velvollisuus auttaa palelevaa talitinttiä. Vai käsitinkö taas tahallani väärin?
En osaa sanoa mitä Singer tuohon sanoisi, mutta talitintin perusoikeuksiin ei varmaankaan kuulu tulla ruokituksi jos se ei kykene hankkimaan itse ravintoaan tai lämmitetyksi jos on kylmä talvi. Eri asia jos talitintin nälkätila olisi jotenkin ihmisen omalla toiminnallaan aiheuttamaa. Eri asia sitten, että myötätunnosta tehtynä tekona talitintin avustaminen tuskin on millään lailla väärinkään.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21558
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

EveryWoman kirjoitti:
Tix kirjoitti:Taisin selittää kirjan ydinpointit aika huonosti.
No et. Huutajan intressi nyt vaan näyttäisi olevan omien perusviisastelujen spämmäily vähänkin sopivilta vaikuttaviin ketjuihin, niiden sisältöön sen kummemmin paneutumatta.
Anna palaa ja ota vapaasti kantaa eläinten samanarvoisuuteen.

Itsestäni samanarvoisuuden ajatus on vain pohjattoman typerä. Minusta ihmiseltä voidaan odottaa tiettyjä käyttäytymissääntöjä esim. eläimiä kohtaan, eikä näillä käyttäytymissäännöillä ole mitään tekemistä eläinten samanarvoisuuden kanssa.

En tiedä onko singerillä lapsia, mutta haluaisin kuulla hänen ihan vain teoreettisen ratkaiunsa ongelmaan: kuinka montaa vaikkapa kanaa singerin lapsi vastaa? 1:1? 1:2? Nyt siis puhutaan ihan hypoteettisesta ongelmasta, jonka singer voi ratkaista intressien kautta.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21558
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tix kirjoitti:En osaa sanoa mitä Singer tuohon sanoisi, mutta talitintin perusoikeuksiin ei varmaankaan kuulu tulla ruokituksi jos se ei kykene hankkimaan itse ravintoaan tai lämmitetyksi jos on kylmä talvi.
Mutta talitintin perusoikeuksiin kuuluu olla joutumatta ruuaksi? Tai tarkemmin ottaen talitintin perusoikeutena on olla joutumatta vain ihmisen ruuaksi. Sen sijaan esim. kissa saa tappaa talitintin ihan vaikka huvikseen?
Tix

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja Tix »

sivustahuutaja kirjoitti:Ok, tuon voin hyväksyä. Minulla on intressi olla tyylikäs, joten takkini on riistetty silkkitoukista. Madoilla oli onneksi vähemmän intressejä.
Tyylikkyys taas kuuluisi sinne triviaalien intressien piiriin. Jos intressisi oli pysyä lämpimänä eikä muita vaihtoehtoja sille olisi kuin silkkitakki, kenties silkkimatojen riisto olisi hyväksyttävää. Voisit kuitenkin turvata intressisi puuvillalla. Jos taas pystyt aukoitta osoittamaan, että silkkitoukat eivät kärsi riistostaan, ollaan tilanteessa jossa ei ole intressikonfliktia.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

sivustahuutaja kirjoitti:Anna palaa ja ota vapaasti kantaa eläinten samanarvoisuuteen.

Itsestäni samanarvoisuuden ajatus on vain pohjattoman typerä. Minusta ihmiseltä voidaan odottaa tiettyjä käyttäytymissääntöjä esim. eläimiä kohtaan, eikä näillä käyttäytymissäännöillä ole mitään tekemistä eläinten samanarvoisuuden kanssa.

En tiedä onko singerillä lapsia, mutta haluaisin kuulla hänen ihan vain teoreettisen ratkaiunsa ongelmaan: kuinka montaa vaikkapa kanaa singerin lapsi vastaa? 1:1? 1:2? Nyt siis puhutaan ihan hypoteettisesta ongelmasta, jonka singer voi ratkaista intressien kautta.
Hauska olet!

En ole ottanut kantaa, koska minulla ei ole sen kummempaa kiistämistä Singerin perusajatuksiin. Käytännön sovellukset (esimerkiksi paras tapa lisätä eläinten oikeuksien toteutumista yhteiskunnassa) ovat kyllä asia erikseen.

Esittämäsi ongelma huvittaa minua tavattomasti ja kuulostaa jotenkin vinksahtaneelta. Enpä usko, että Singer tuohon osaisi vastata, tai että hänen tarvitsisi osata. En ainakaan itse näe, että eri lajien edustajilla olisi jokin staattinen arvo, joka voitaisiin ilmaista suhdelukuna toisien lajien edustajien arvoihin nähden. Intressiajattelun kautta moista ongelmaa tuskin on tarkoituskaan voida ratkaista.
Tix

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja Tix »

sivustahuutaja kirjoitti:Mutta talitintin perusoikeuksiin kuuluu olla joutumatta ruuaksi? Tai tarkemmin ottaen talitintin perusoikeutena on olla joutumatta vain ihmisen ruuaksi. Sen sijaan esim. kissa saa tappaa talitintin ihan vaikka huvikseen?
Singer on tähänkin provoon vastannut kirjassaan. Ihmisen ei tarvitse kantaa huolta kuin ihmisen teoista, koska ihminen on parhaan tiedon mukaan ainoa moraaliin perustuviin valintoihin kykenevä olento. Vai oletko mielestäsi kognitiiviselta kapasiteetiltasi kissan tasolla?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Tix kirjoitti:Vai oletko mielestäsi kognitiiviselta kapasiteetiltasi kissan tasolla?
Yksi mun lempinimistä on Kissa. *on imarreltu*
Tix

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja Tix »

sivustahuutaja kirjoitti:Itsestäni samanarvoisuuden ajatus on vain pohjattoman typerä. Minusta ihmiseltä voidaan odottaa tiettyjä käyttäytymissääntöjä esim. eläimiä kohtaan, eikä näillä käyttäytymissäännöillä ole mitään tekemistä eläinten samanarvoisuuden kanssa.
Tästä vielä - oletetaan, että Singerin lähtökohta on typerä. Minkälaisia käyttäytymissääntöjän pitäisi olla olemassa, mitkä olennot kuuluvat niiden rajoitusten piiriin ja minkälaiset asiat oikeuttavat poikkeamaan niistä käyttäytymissäännöistä? Kuka sellaiset seikat määrittelee? Melko vaikean tehtävän edessä ollaan ja lopputulos tuskin on kovin looginen.

Singer varmaan lainaisi sinua tässä kohtaa vaikkapa näin: "Itsestäni samanarvoisuuden ajatus on vain pohjattoman typerä. Minusta valkoihoiselta voidaan odottaa tiettyjä käyttäytymissääntöjä esim. mustaihoisia kohtaan, eikä näillä käyttäytymissäännöillä ole mitään tekemistä rotujen samanarvoisuuden kanssa" ja huomauttaisi, että lajisti = rasisti = seksisti, kun kärsimys asetetaan eri asemaan pelkästään sen nojalla että onko saman lajin / rodun / sukupuolen jäsen.

Kyllä se Singerin kärsimysperusteinen logiikka on toimiva. Kuten poikuus sanoi, perusoletuksena on vain hiukan utopistinen lähtökohta - että ihminen olisi rationaalinen ja epäitsekäs ja valmis uhraamaan edes triviaaleja intressejään muiden lajien hyvinvoinniin vuoksi. Tiettyyn pisteeseen asti olen ihan "hyvä" ihminen, mutta esimerkiksi lihansyönnistä en ole valmis luopumaan (joskin olisin valmis maksamaan korkeampaa hintaa humaanimmin tuotetusta lihasta) vaikka en sinällään hyväksykään eläimiin kohdistuvia julmuuksia.

Samoin en näe pointtia turkistuotannin ajamisessa alas täällä, jos se siirtää vain tuotannon maihin jossa tuotannon eläinystävällisyys on huonommalla tolalla. Oikeampi keino on oikeasti vaikuttaa kysyntään, kuten lihansyönnin yms. eläinperäisen tuotannon kohdallakin. Jos kaikki kuluttajat ostaisivat vapaiden kanojen munia, ei häkkikanaloiden munille olisi markkinoita jne. Sen paremmin ei ole järkeä kieltää munantuotantoa Suomessa vain saadakseen kuluttajille muualla tehotuotettuja munia.

Olen liian pragmaattinen hyväksyäkseni pelkkiä periaatteiksi jääviä ratkaisuja joilla ei ole käytänön merkitystä. Oikeastaan olisi fiksumpaa kieltää turkistuotteiden vähittäismyynti ja maahantuonti kuin niiden tuottaminen. Sen tyyppinen ratkaisu vain laskisi kysyntää ja hintoja ja laskisi tuotantoa, eikä nostaisi muualla tuotettujen turkisten hintoja, toisin kuin tarhojen sulkeminen. Saa olla eri mieltä.
prosessi

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Tix kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Itsestäni samanarvoisuuden ajatus on vain pohjattoman typerä. Minusta ihmiseltä voidaan odottaa tiettyjä käyttäytymissääntöjä esim. eläimiä kohtaan, eikä näillä käyttäytymissäännöillä ole mitään tekemistä eläinten samanarvoisuuden kanssa.
Tästä vielä - oletetaan, että Singerin lähtökohta on typerä. Minkälaisia käyttäytymissääntöjän pitäisi olla olemassa, mitkä olennot kuuluvat niiden rajoitusten piiriin ja minkälaiset asiat oikeuttavat poikkeamaan niistä käyttäytymissäännöistä? Kuka sellaiset seikat määrittelee? Melko vaikean tehtävän edessä ollaan ja lopputulos tuskin on kovin looginen.
Näinhän se on joka tapauksessa. Eri eläinlajien kärsimyksen määrän arviointi on vaikeaa ellei jopa mahdotonta, joten lopputulos ei kertakaikkiaan voi olla looginen. Kaikki perustuu vain arvailuun ja mielikuviin, edes ihmislasten kivun määrän arviointi niiden ilme- ja ääntelytaulukoiden avulla ei vaikuta ollenkaan vakuuttavalta. Taulukoita on yritetty säätää tiettyjen toimenpiteiden avulla, kuten esim. selkäydinpunktiot, ja käyttää tyypillisiä reaktioita jonkinlaisena ohjenuorana, mutta kun sama toimenpide tuntuu erilaiselta eri lastenkin mielestä, niin johtopäätöksiä voidaan tuossakin vetää vain arvailemalla.
Kyllä se Singerin kärsimysperusteinen logiikka on toimiva. Kuten poikuus sanoi, perusoletuksena on vain hiukan utopistinen lähtökohta - että ihminen olisi rationaalinen ja epäitsekäs ja valmis uhraamaan edes triviaaleja intressejään muiden lajien hyvinvoinniin vuoksi. Tiettyyn pisteeseen asti olen ihan "hyvä" ihminen, mutta esimerkiksi lihansyönnistä en ole valmis luopumaan (joskin olisin valmis maksamaan korkeampaa hintaa humaanimmin tuotetusta lihasta) vaikka en sinällään hyväksykään eläimiin kohdistuvia julmuuksia.
Minkälaista on humaanimmin tuotettu liha? Arvostaako tuleva teuraseläin enemmän terveyttä vai vapautta? Minä en enää tiedä, mutta kuvittelen uusiseelantilaisten ja australialaisten lampaitten elämän paremmaksi kuin eurooppalaisten, vaikka ne ovatkin halvemmalla tuotettuja. Jo pelkkä mahdollisuus välttää navetoita kokonaan merkitsee äärettömän paljon. Sama homma lehmillä, vaikka Suomessakin nykyään on paljon pihattotyyppisiä luomuratkaisuja, on niiden tarjoama tila jotain ihan muuta kuin ympärivuotinen laiduntaminen. Suomalaiset luomunaudat ovat varmasti terveempiä kuin nämä huonommin valvotut ja aikaviiveellä jos ollenkaan lääkityt halvemmat sukulaisensa etelässä, mutta kun se pelkkä terveys ei vain riitä.
Tix

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja Tix »

prosessi kirjoitti:Minkälaista on humaanimmin tuotettu liha? Arvostaako tuleva teuraseläin enemmän terveyttä vai vapautta?
Noilla kahdella ei välttämättä ole kauheasti eroa. Elukka, joka saa elää mahdollisimman suuresti vaistojensa mukaisesti ei kärsi stressista niin paljon. Tai tylsistymisestä, kuten esim. navettaelukat.
prosessi

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Tix kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Minkälaista on humaanimmin tuotettu liha? Arvostaako tuleva teuraseläin enemmän terveyttä vai vapautta?
Noilla kahdella ei välttämättä ole kauheasti eroa. Elukka, joka saa elää mahdollisimman suuresti vaistojensa mukaisesti ei kärsi stressista niin paljon. Tai tylsistymisestä, kuten esim. navettaelukat.
Sehän tarkoittaa sitten sitä, että luomuliha siinä missä muukin länsimainen liha on pannassa, ja pitäisi suosia halpaa etelän lihaa. Toisaalta siellä eläimet saavat enemmän loisia ja tartuntatauteja, joita ei pystytä hoitamaan, koska niiden olemassaoloa ei oikein voi huomata, jos ei pysty tarkastamaan jokaista yksilöä edes viikoittain. Puhumattakaan esim. raajojen murtumisista, jotka huomataan vasta kun eläin makaa kuolleena jossainpäin laidunmaata. Eli käytännössä niillä on hyvinkin suuri ero, ja jokaisen täytyy itse päättää, kumpaa haluaa pihveilleen tarjota.
Tix

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja Tix »

prosessi kirjoitti:Sehän tarkoittaa sitten sitä, että luomuliha siinä missä muukin länsimainen liha on pannassa, ja pitäisi suosia halpaa etelän lihaa.
Toki, jos haluaa tukea sademetsien kaatamista laidunmaaksi.
prosessi

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Tix kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Sehän tarkoittaa sitten sitä, että luomuliha siinä missä muukin länsimainen liha on pannassa, ja pitäisi suosia halpaa etelän lihaa.
Toki, jos haluaa tukea sademetsien kaatamista laidunmaaksi.
Aivan, lisää muuttujia soppaan. Sittenhän on pakko lähteä siitä, että terveys on se tärkeämpi asia elukoille, ja että eläimille psyykkisesti hyviä tuotanto-oloja ei tällä maapallolla pystytä järjestämään niin, ettei niiden olojen suosiminen olisi haitallisempaa kuin olojen rajoittaminen. Tai tietenkin lopettaa lihansyönti... No, meillä syödään riistaa ja omia eläimiä, mutta siihenkin aika harvalla on realistinen mahdollisuus.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

urpiainen kirjoitti:Harvinaisen ilostuttava oli mielestäni Singerin nihkeys lemmikkieläimiä kohtaan. Minusta eläinsuojelijoiden, lihatuotannon vastustajien jne. ongelmana on kovin usein se, että he kuitenkin mielellään pitävät lemmikkieläimiä viihdytystarkoituksessa. Tämä tekee heistä pikkuisen naurettavan oloisia, ja Singer selittää, miksi moinen reaktio on perusteltu. Tämä on tökkinyt esim. Turun yliopiston eläinoikeusaktivistien kirjoissa, joissa aina kiitellään kaiken maailman lemmikkiaaseja sun muita kaneja ja koiria.
Tix kirjoitti: Tuossakaan ei ole itselleni mitään uutta. En ole koskaan pitänyt kovin fiksuna pitää kaupunkiasunnossa koiria ja kissoja tai häkissä erilaisia karvaisia otuksia tai akvaariossa kaloja. Koirat ja kissat olisivat tuskin kesyyntyneet ikinä sisäelukoiksi jos niitä ei olisi sellaiseen pakotettu hyvin pienestä pitäen. Vieroitus emosta tapahtuu aikaisemmin kuin luontaisesti, siksi leimaantuminen ihmiseen paremman puutteessa on ylipäätään mahdollista.
Tähän esitän vastalauseeni. (Huomaan puhuvani vastoin odotuksia Singeriä vastaan.)

Minun on vaikea ymmärtää, millaisesta lemmikkieläinten pidosta puhutaan, kun se noin suoraan rinnastetaan tuotantoeläinten pitoon. Jos asiaa mietin, myönnän että minuakin oudoksuttaa joidenkin ihmisten tapa hankkia kotiinsa useita lemmikkieläimiä akvaariokaloista tarantelloihin, häkkihiiriin ja kissoihin/koiriin ikään kuin harrastuksena. Kaukana ei ole tunto, että silloin eläimet ovatkin jonkinlaisia sisustuselementtejä/leegoleluja, ja niitä kohdellaankin kuin huonekaluja. Samoin on kutakuinkin vastenmielistä, jos koiran/kissanpentu hankitaan lasten leluksi. Lemmikkikissojen ja koirien liikuntamahdollisuudetkin ovat vähissä. Meillä kun oli periaatteena kunnioittaa koiran (kk saksanseisoja-uros) tarvetta juosta ilman hihnaa laajoilla alueilla (mikä ehti täällä olemaan vuoroin laillista, vuoroin laitonta, joten emme piitanneet). Niinpä koirien ulkoilutustyyli jossa talutetaan hihnassa ihmisen varsin hidasta kävelytahtia katukäytävällä korttelin ympäri ja kenties välillä päästetään (saksanseisojamitoin) mitättömän pienessä "koirapuistossa" irti.. on minusta koiran intressien melkoista rajoittamista ja jopa eläinrääkkäystä. Riippuu koirastakin tietysti. Oikeastaan ihmettelen koiranomistajien "kesyyttä" ja liiallista yhteiskuntaan sopeutuista tässä asiassa. Tuosta ja muista ylläolevista syistä minusta olisikin parasta, että jotkut ihmiset eivät hankkisi lemmikkieläimiä.

Mutta täytyykö tuo yleistää periaatteeksi Singerin tapaan?
Puhun nyt omasta tai siis vanhempieni perheen tapauksesta. Yksi koira ollut. Se oli metsästyskoira, mutta suhtautuminen oli kaukana pelkästä hyötyeläinkäytöstä. Henkilökohtaisesti minulle oli valtava rikkaus elää suht.koht. fiksun ja yhteisissä asioissa verraten kommunikointikykyisenkin olennon kanssa, joka ei kuitenkaan ollut ihminen. Antoi perspektiiviä ja vaihtelua tässä ihmisten täyttämässä maailmassa. Kuin vieras toiselta planeetalta. Suhde oli perhesuhde, tai koiramaisin termein lauman yhteiseloa.

No, tuo voidaan vielä tulkita "hyötyeläimen pidoksi" koska omaa hyötyäni luettelin. Mutta entäs sen koiran kannalta? Nyt kun on niin, että se koirayksilö syntyi meistä riippumatta. Pitkää jalostuslinjaa, rotua joka varsin luontokelpoinen onkin, ei sittenkään ole noin vain palautettavissa ihmisistä riippumattomaan elämään. Eikä minulla ole kykyä eikä haluakaan kieltää saksanseisojien olemassaoloa. Ja se pentu syntyi. Mitä sitten tehdä eläinsuojelullisesta näkökulmasta? 1.) Kirvestä ohtaan ja henki pois jo pentuna? 2.)Antaa johonkin muuhun talouteen, jossa sitä kenties olisi kohdeltu enemmän työkaluna, pidetty metsästyksen ulkopuolella jossain juoksunarussa tai eteisessä? vai 3.) Ottaa se meille, jossa pentu sai väitän poikkeuksellisen hyvin koiran tarpeita kunnioittavan perheen, jolla oli sitä vaistoa ymmärtää eläimiä joka useimmilta puuttuu?

Singerin ja teidän muidenkin tuomio lemmikkeläinten pidolle onkin mielestäni yleistys, joka yksityisasiohin tunkeilullaan vetää vertoja jos sanottaisiin: "ET SAA hankkia lapsia koska maailma on ylikansoittunut ja monia lapsia kohdellaan huonosti!"

----------

Singerin METSÄSTYSkantaankin sanon vastaan.
Luulen, että Singer itse tulee kulttuuriympäristöstä (suurkaupunkien akateemiset?), jossa metsästys mielletään rikkaiden eliittiharrastukseksi. "Luonnonkansojen" vain hengenpitimikseen harjoittaman metsästyksen Singer paremmin hyväksyy. Mutta (vaikka helsinkiläinen juppi ei tajuisikaan) Suomessa metsästys on arkinen kansantapa, ja suoraa jatkumoa luonnonkansojen harjoittamaan metsästykseen. No O.K. periaatteena voidaan tuomita kaikki eläinten vahingoittaminen, m.l. kaikki metsästys muuten kuin pakottavista syistä. Ja O.K., metsästyksellä saatavan lihan määrä on mitätön verrattuna kaupasta ostettuun. Eikä lihantuotanto ole korvattavissa metsästyksellä. (Itsekään en muuten ole metsällä käynyt koiran kuoltua). MUTTA: jos verrataan yksikkö kaupasta ostettua lihaa, vaikka tehotuotantobroileri, ja yksikkö luonnosta ammuttua riistaa, vaikka yksi sorsa.. niin eikö muka ole niin että sen yhden taatusti luomuolosuhteissa kasvaneen luonnonsorsan syöminen tekee tarpeettomaksi yhden tehotuotetun broilerin kasvattamisen? Luulisi olevan Singerillekin parempi niin, edes pienenä askeleena, jos nyt lihaa siis syödään ollenkaan. Mutta "barbariasta" Singer siis meuhkaa.

Metsästyksen etiikasta vielä sekin, että koiramme oli siis metsästyskoira, jonka luontaiset intressit tappaa saaliseläimiä olivat voimakkaina tallella. Koira oli innokkain lintumetsälle lähtijä ja tappoipa tuo perkele jäniksiäkin juoksemalla niitä kiinni ja sitten ravistus selkärangasta. Ja koira oli rakas perheenjäjäsen, lauman jäsen, ystävä. Jos siinä oli inressiristiriita saaliseläinten etu versus koiran mieliharrastus ja arvaan tärkein luontainen intressi/sen kieltäminen, niin totta kai olin koiran puolella. Muuten mennään sellaisiin minustakin liiallisuuksiin että totutetaan kissatkin kasvissyöjiksi.
---------

Toki VOI VALITA, että EI HALUA mitään eläimiä vahingoitettavan ihmisen tai muiden eläinten toimesta jos se on estettävissä. Mutta se on VALINTA. Kun sanoin alkuviestissäni suunnilleen että mielestäni Singerin perusvirhe on tietty komentavuus, perustelin tähän tapaan: "Jos on periaate, että kaikille pitää olla kiltti, totta kai sen pitää koskea kaikkia tuntevia olentoja. Mutta entäs jos EI halua olla kiltti?" Siinä EN suinkaan tarkoittanut että valitettavaa että ihmiset eivät ole epäitsekkäitä tai loogisia, niinkuin Tix taisi tulkita. Vaan sitä, että minusta Singerkin vetoaa tuossa rakennelmassaan länsimaiselle filosofialle niin tyypillisesti johonkin oletettuun velvoittavaan absoluuttiseen moraaliin. Joka olisi löydettävissä ja määriteltävissä. Vaikkapa vain siinä että on velvollisuus kohdella kaikkia hyvin ja siitä (kylläkin hyväksyttävänä loogisena jatkona), että se koskee tietysti myös eläimiä. Minä kun en ole löytänyt enkä usko mihinkään absoluuttiseen moraaliin (enkä ontologiaan) Sellainen mielestäni lipsuu pahasti tunnustuksellisen TEOLOGIAN puolelle. Toisin ajattelevien näkökulmasta Singer voikin näyttää taas yhdeltä komentelevalta dogmaatikko-tiukkapipolta, eikä se ole edes hyvä strategia muuttaa ihmisten asenteita.

Aivan täyttä johdonmukaisuuttakaan ei mielestäni voi vaatia, ei sellainen ole mahdollistakaan. Väärä teoria että sitä on olemassakaan. Niinpä vaikka susien tai kettujen tai villihanhien ystävä ja suojelija voi hyvin mussuttaa kinkkuvoileipää olematta "tekopyhä" tai rikkomatta jotain periaatetta että pitäisi ajatella kaikkien eläinten etua. Sellainen yleisperiaate kun on vain kulttuurinen kuvitelma, ei sitova eikä ontologisesti apriori "annettu".
--------

Singerin ansio on sitten intressipohjainen filosofiansa. Jossa järjestelmällisesti kumotaan rotuun, lajiin, älyyn, kulttuuriin ja niiden eroihin vetoavat perustelut olla piittaamatta eläinten tai kenen vaan intresseistä. Verrataan sitä rasismiin, (Singerin termi käännöksessä muuten ei ole "lajismi" vaan "spesismi", mutta Tixin "lajismi" on selvempi). Sitten jos lisätään tuohon modernia tietoa eläinten tunteista ja henkisestä tasosta, niin kummasti eläinsuojeluaatteen vastustajien argumentit mitätöityvät. Ei enää toimi ne tyypilliset "Eläimillä ei ole tunteita, ihminen saa kohdella eläimiä miten haluaa koska on niin älykäs ja eläimiä arvokkaampi kulttuuriolento, vitun tyhmiä ne viherpiipertäjät ja kettutytöt kun ei tuota itsestäänselvää tajua".

Jäljelle jää vain sinänsä minun mielestäni filosofisesti hyväksyttävä: "Olen itsekäs ja uskon vahvemman oikeuteen, ja minä HALUAN, että eläimiä kohdellaan niinkuin nyt kohdellaan". Saahan sitä haluta. Mutta sitten jos muita perusteluja ei jää, voi miettiä onko tuo tosiaan yleinen elämänasenteensa jos lajismi/spesismikin on poistettu. Ja jos on, sitten on periaatteen tasolla hyväksyttävä että itseään kohdellaan samalla tavalla, eikä ole mitään absoluuttista perustetta jolla sitä vastustaisi vaikka toki tappelisi vastaan. Eikä ole enää rehellistä eläinasioissa käyttää niitä iänikuisia absoluuttisiksi luulemiaan perusteita, jos ei niihin enää itsekään usko.
Tix kirjoitti:Samoin en näe pointtia turkistuotannin ajamisessa alas täällä, jos se siirtää vain tuotannon maihin jossa tuotannon eläinystävällisyys on huonommalla tolalla. Oikeampi keino on oikeasti vaikuttaa kysyntään, kuten lihansyönnin yms. eläinperäisen tuotannon kohdallakin. Jos kaikki kuluttajat ostaisivat vapaiden kanojen munia, ei häkkikanaloiden munille olisi markkinoita jne. Sen paremmin ei ole järkeä kieltää munantuotantoa Suomessa vain saadakseen kuluttajille muualla tehotuotettuja munia.

Olen liian pragmaattinen hyväksyäkseni pelkkiä periaatteiksi jääviä ratkaisuja joilla ei ole käytänön merkitystä. Oikeastaan olisi fiksumpaa kieltää turkistuotteiden vähittäismyynti ja maahantuonti kuin niiden tuottaminen. Sen tyyppinen ratkaisu vain laskisi kysyntää ja hintoja ja laskisi tuotantoa, eikä nostaisi muualla tuotettujen turkisten hintoja, toisin kuin tarhojen sulkeminen. Saa olla eri mieltä.
Olen eri mieltä.
En usko kuluttajaboikottien vaikutukseen ainakaan tässä asiassa. Jos viherhippikollektiivit jotka ovat jo valmiiksi asialle vihkiytyneitä, puputtavat kasvisruokaa omissa oloissaan, se ei maailmaa muuta. Päinvastoin käytöksensä herättää kummastusta ja vieroksuntaa. Ja muissakaan asioissa en usko että ihmiset alkaisivat vapaaehtoisesti kulutusvalinnoillaan toimia suuren kokonaisuuden kannalta järkevästi. Enhän minäkään tee yhtään mitään vaikka ilmastonmuutoksen estämiseksi, ennen kuin minut pakotetaan siihen. Nykyajan kenties siihen uusliberalismiin :D väljästi liittyvä käsitys, että vapaat markkinat ja kulutus muuttaisivat maailmaa parempaan suuntaan. Kyllä sellainen on aiemmin hoidettu joskus lainsäädännöllä pakottaen, joskus jopa "raudalla ja verellä", muuten saisi odotella vuosituhansia.

Ja minusta on nimen omaan pragmaattista alkaa vaikka turkistarhauksen lopettaminen juuri täällä meillä. Kaukaisiin maihin kun meillä ei ole mitään suoraa vaikuttamisen mahdollisuutta. Ja sekin, että pitäisikö meillä olla lapsityövoimaakin vain sen takia, että muualla sitten lapsityövoimaa kohdeltasiin huonommin? Tai miksi säätää ilmastonmuutosta hidastavia lakeja, jos tuotanto siirtyy Kiinaan jossa savutetaan kahta kaueammin? No, EW joskus taisi puuttua tuontapaisten esimerkkien kirjaimelliseen logiikkaan, mutta koettakaa ymmärtää periaate väljästi. Tuolla tyylillä ei missään asiassa lopulta tehtäsi mitään eettisiä/ekologisia parannuksia, jos koko maailma ei tekisi kerralla. Ja sehän ei ole mahdollista. Sitten länsimainen kulttuuri on pitkään ollut ja toivottavasti on jatkossakin asia jota Venäjän/kaukoidän kansat ovat JÄLJITELLEET, alkaen vaatteista, tekniikasta, aseista, musiikista lopulta naisten tasa-arvoon ja demokratiaan asti. Jos eläinasioita laitetaan ensin länsimaissa kuntoon, on odotettavissa että muu maailma mielellään jäljittelee sitäkin.
Viimeksi muokannut Gattaca, 19.05.2007 23:04. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Tix

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja Tix »

Gattaca kirjoitti:Minun on vaikea ymmärtää, millaisesta lemmikkieläinten pidosta puhutaan, kun se noin suoraan rinnastetaan hyötyeläinten pitoon.


Jos huomaat, rajasin ihmettelyni kaupunkiasuntoihin.
Gattaca kirjoitti:Ja minusta on nimen omaan pragmaattista alkaa vaikka turkistarhauksen lopettaminen juuri täällä meillä. Kaukaisiin maihin kun meillä ei ole mitään suoraa vaikuttamisen mahdollisuutta. Ja sekin, että pitäisikö meillä olla lapsityövoimaakin vain sen takia, että muualla sitten lapsityövoimaa kohdeltasiin huonommin? Tai miksi säätää ilmastonmuutosta hidastavia lakeja, jos tuotanto siirtyy Kiinaan jossa savutetaan kahta kaueammin?
Lapsityövoiman kieltäminen täällä johti siihen, että vastaavat tehtävät täällä hoidettiin aikuistyövoimalla tai koneellistettiin, huono analogia. Markkinatalouden realiteetit pelaavat kysynnän ja tarjonnan laieilla, ja siksi kysyntään puuttuminen on usein tehokkaampaan kuin tarjontaan. Väitätkö, ettei se vähentäisi absoluuttisesti kasvatettavien turkiseläinten määrää jos kukaan suomalainen ei voisi ostaa turkiksia riippumatta halustaan?
Gattaca kirjoitti:Jos eläinasioita laitetaan ensin länsimaissa kuntoon, on odotettavissa että muu maailma mielellään jäljittelee sitäkin.
Jos koko EU:n alueella kiellettäisiin turkistuotteiden maahantuonti ja vähittäismyynti, niin eikö se olisi selkeämpi ideologinen sanoma kuin kieltää täällä tarhaus ja sallia kuitenkin muualla huonommissa oloissa tuotettujen turkistuotteiden kuluttaminen? Nimittäin tuotannon lopettaminen täällä ilman puuttumista kysyntään vain nostaa tuotteen hintaa maailmanmarkkinoilla ja tekee tarhauksen/uusien tarhojen perustamisen vain kannattavammaksi muualla. Se on aika huono insentiivi esim. Kiinalle ajaa turkistuotantoaan alas.
prosessi

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Gattaca kirjoitti:Minun on vaikea ymmärtää, millaisesta lemmikkieläinten pidosta puhutaan, kun se noin suoraan rinnastetaan hyötyeläinten pitoon.
Öh, luonnollisestikin lemmikkien pito on eläimelle miellyttävämpää kuin hyötyeläimyys, mutta motiivit molempien pidolle ovat kuitenkin läheistä sukua. Olipa se hyöty sitten ravitsemuksellista tai psyykkistä, hyötyä juuri ihmiselle se on silti.
Meillä kun oli periaatteena kunnioittaa koiran (kk saksanseisoja-uros) tarvetta juosta ilman hihnaa laajoilla alueilla (mikä ehti täällä olemaan vuoroin laillista, vuoroin laitonta, joten emme piitanneet). Niinpä koirien ulkoilutustyyli jossa talutetaan hihnassa ihmisen varsin hidasta kävelytahtia katukäytävällä korttelin ympäri ja kenties välillä päästetään (saksanseisojamitoin) mitättömän pienessä "koirapuistossa" irti.. on minusta koiran intressien melkoista rajoittamista ja jopa eläinrääkkäystä. Riippuu koirastakin tietysti. Oikeastaan ihmettelen koiranomistajien "kesyyttä" ja liiallista yhteiskuntaan sopeutuista tässä asiassa. Tuosta ja muista ylläolevista syistä minusta olisikin parasta, että jotkut ihmiset eivät hankkisi lemmikkieläimiä.
Äärimmäisen koirakohtaista, normaalistihan tuo ongelma hoidetaan järkevillä rotuvalinnoilla eikä hankita kaupunkiin mitään varsinaisia metsästyskoiria. Minkä tahansa koiran valvomaton vapaus on eläinrääkkäyksen lisäksi kohtuutonta muiden ihmisten huomioonottamattomuutta.
Singerin ja teidän muidenkin tuomio lemmikkeläinten pidolle onkin mielestäni yleistys, joka yksityisasiohin tunkeilullaan vetää vertoja jos sanottaisiin: "ET SAA hankkia lapsia koska maailma on ylikansoittunut ja monia lapsia kohdellaan huonosti!"
Eihän kukaan ollut lemmikkien pitoa kieltämässä, todettiin vain että niiden pito on yhtä itsekästä kuin tuotantoeläintenkin.
Tix kirjoitti:Samoin en näe pointtia turkistuotannin ajamisessa alas täällä, jos se siirtää vain tuotannon maihin jossa tuotannon eläinystävällisyys on huonommalla tolalla.
Ja minusta on nimen omaan pragmaattista alkaa vaikka turkistarhauksen lopettaminen juuri täällä meillä. Kaukaisiin maihin kun meillä ei ole mitään suoraa vaikuttamisen mahdollisuutta.
Esimerkiksi turkisten tuonti- ja myyntikielto olisivat tasapuolinen keino, joka vaikuttaa suoraan muihinkin maihin vähentämällä myös niiden kysyntää. Pelkkä kotimainen tarhauskielto ei edes yritä vaikuttaa kysyntään, eli menetelmänä järjetön.
Sitten länsimainen kulttuuri on pitkään ollut ja toivottavasti on jatkossakin asia jota Venäjän/kaukoidän kansat ovat JÄLJITELLEET, alkaen vaatteista, tekniikasta, aseista, musiikista lopulta naisten tasa-arvoon ja demokratiaan asti. Jos eläinasioita laitetaan ensin länsimaissa kuntoon, on odotettavissa että muu maailma mielellään jäljittelee sitäkin.
No tuota, ei se ihan noin toimi. Kyllä esim. lapsityövoiman käyttö on vähentynyt lähinnä vain sillä, ettei lasten tekemiä tuotteita saa ostaa noistakaan maista. Jäljittelyä tapahtuu lähinnä vain tuollaisissa asioissa, jotka itsekin mainitsit.

EDIT: Näköjään Tix kirjoitti osin samat asiat kuin minäkin.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Korjasin yltä loogisestikin harhauttavia typoja ja sitten katsoin teinipornoa.
Se filosofiaosuus on minusta tärkeintä liian pitkässä viestissäni.
Tix kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:Minun on vaikea ymmärtää, millaisesta lemmikkieläinten pidosta puhutaan, kun se noin suoraan rinnastetaan hyötyeläinten pitoon.


Jos huomaat, rajasin ihmettelyni kaupunkiasuntoihin.
Kaupunkiasuntojakin on erilaisia. Sinulla luultavasti on mielessäsi vain Helsingin keskusta ja lähiöt, joihin en itsekään ottaisi koiraa.

Ehkä tämä on poikkeuksellinen paikka, kerrostalo, josta sadan metrin päästä alkaa satojen hehtaarien melkein luonnontilaiset metsä/vesistöalueet. Ison kaupungin keskustan kanssa yhtä huono paikka pitää koiraa on minusta lähiöiden rivi/pientaloalueet, joissa on loputtomiin vain taloja ja teitä.

Kerrostalo joo oli meillä miinusta, koira oli nohevana kun pääsi sen nykyisen taloni tai mökkimme pihaa vahtimaan. Mutta kerrostaloa kompensoi pitkät lenkkimme kaupungin ulkoilualueilla koira irti ja sitten metsästäminen. Lisäksi paikasta kuin paikasta, vaikka kaupungin keskustasta, voi aina autolla ajaa koiran väljempiin maisemiin.
Tix kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:Ja minusta on nimen omaan pragmaattista alkaa vaikka turkistarhauksen lopettaminen juuri täällä meillä. Kaukaisiin maihin kun meillä ei ole mitään suoraa vaikuttamisen mahdollisuutta. Ja sekin, että pitäisikö meillä olla lapsityövoimaakin vain sen takia, että muualla sitten lapsityövoimaa kohdeltasiin huonommin? Tai miksi säätää ilmastonmuutosta hidastavia lakeja, jos tuotanto siirtyy Kiinaan jossa savutetaan kahta kaueammin?
Lapsityövoiman kieltäminen täällä johti siihen, että vastaavat tehtävät täällä hoidettiin aikuistyövoimalla tai koneellistettiin, huono analogia.
Johan sanoin, että koettakaa tajuta se väljästi. Muistuttaa jo miten "Brianin elämässä" juntit tarttuivat vertausten jokaisen sanan arkimerkitykseen :D

Siis: Pitääkö täällä jatkaa pahaa X, koska jos se lopetetaan, pahaa X tehdään muualla vielä pahemmin? Jos niin, mitä esimerkkiä se sinne muualle antaa ja miten maailma koskaan muuttuu? Ja miten ihastuneita pahan X tämän seudun kohteet tuosta ovat?
Tix kirjoitti: Markkinatalouden realiteetit pelaavat kysynnän ja tarjonnan laieilla, ja siksi kysyntään puuttuminen on usein tehokkaampaan kuin tarjontaan. Väitätkö, ettei se vähentäisi absoluuttisesti kasvatettavien turkiseläinten määrää jos kukaan suomalainen ei voisi ostaa turkiksia riippumatta halustaan?
Hmmmm.. aika hyvä taktiikka, myönnän.
Silti jos tavoitteena on turkistarhauksen lopettaminen nykymuodossaan, niin eikö se pitäisi ensin jossain todella lopettaa? Niinkuin on tapahtunutkin Euroopan maissa, jossa se ei ole niin suuri elinkeino.

Valitettava neekerivertaus: Britit kielsivät orjuuden joskus 1830-luvulla. Muistaakseni eivät kieltäneet muiden maiden orjatyövoimalla tuotetun tavaran käyttöä. Eikö olisi pitänyt kieltää orjuutta, kun kerran kilpailijamaat varmaan hyötyivät käyttämällä vastaavan määrän lisää orjatyövoimaa ja tekivät markkinoille brittejä halvemmmin tavaraa sen kautta? Olisiko orjuus todella loppunut koskaan maailmasta ilman brittien esimerkkiä, ja vain taloudellisin mekanismein?

Sori, olen kuullut liikaa aatehistorian luentoja, että uskoisin uusliberalistien dogmiin että markkinatalous se on aina asiat muuttanut eikä ihmisten ajattelu, moraali ja aatteet.
Tix kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:Jos eläinasioita laitetaan ensin länsimaissa kuntoon, on odotettavissa että muu maailma mielellään jäljittelee sitäkin.
Jos koko EU:n alueella kiellettäisiin turkistuotteiden maahantuonti ja vähittäismyynti, niin eikö se olisi selkeämpi ideologinen sanoma kuin kieltää täällä tarhaus ja sallia kuitenkin muualla huonommissa oloissa tuotettujen turkistuotteiden kuluttaminen? Nimittäin tuotannon lopettaminen täällä ilman puuttumista kysyntään vain nostaa tuotteen hintaa maailmanmarkkinoilla ja tekee tarhauksen/uusien tarhojen perustamisen vain kannattavammaksi muualla. Se on aika huono insentiivi esim. Kiinalle ajaa turkistuotantoaan alas.
Krhhmmm.. saatat puhua asiaa. Harkitsen vielä selvittyäni :D Tuo olsi hyvä keino pitää tarhaajatkin suht tyytyväisinä. Mutta tavarahan menee jo nyt lähes kaikki ulkomaille, mitä Suomen kulutus siinä painaa?? Silti historiallisesti outo tilanne kieltää jonkun tuotteen kauppa mutta sallia tuotanto. Ei taida olla ennakkotapauksia.
prosessi kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:Minun on vaikea ymmärtää, millaisesta lemmikkieläinten pidosta puhutaan, kun se noin suoraan rinnastetaan hyötyeläinten pitoon.
Öh, luonnollisestikin lemmikkien pito on eläimelle miellyttävämpää kuin hyötyeläimyys, mutta motiivit molempien pidolle ovat kuitenkin läheistä sukua. Olipa se hyöty sitten ravitsemuksellista tai psyykkistä, hyötyä juuri ihmiselle se on silti..
Miksi ihmeessä se ei olisi molemminpuolista hyötyä, ja miksi edes ositella sun hyöty/mun hyöty tilanteessa jossa ihminen ja eläimet ovat yhtä laumaa? Mietin nyt vain minua, vanhempiani ja koiraamme.
prosessi kirjoitti: Äärimmäisen koirakohtaista, normaalistihan tuo ongelma hoidetaan järkevillä rotuvalinnoilla eikä hankita kaupunkiin mitään varsinaisia metsästyskoiria. ..
Kuten yllä sanoin, riippuu myös kaupungista (on muutakin kuin Helsinki ja sen lähiöt.) Riippuu myös miten paljon vaivaa koiransa känssa näkee. Jos aikoo vain kävelyttää kuselle kadunvarteen, parempi ettei ota koiraa.
prosessi kirjoitti: Minkä tahansa koiran valvomaton vapaus on eläinrääkkäyksen lisäksi kohtuutonta muiden ihmisten huomioonottamattomuutta...
Valvomatta ei tietenkään, ja koira pitää kouluttaa. Mutta jos velvoitetaan, että minun olisi pitänyt ihmisiä purematon koiramme pitää sen 13 vuoden elinajan aina hihnassa kaupungin tyhjillä ulkoilualueilla, vain sen varalta että kerran vuoteen vastaan tuli ihminen joka pelkäsi koiria, niin siinä on niin karkea intressien ristiriita että painukoot vittuun. Minuakin on kerran lyönyt kalju mies turpaan, siis pelkään kaljuja miehiä, ja niiden velvollsuus olkoon kulkea vain kytkettynä, niinhän? :D

Tosiaan ihmettelen monien koiraihmisten "kesyyttä" näissä asioissa. Hesassa asuessani IHAILIN porukkaa, joka ulkoilutti koiriaan irrallaan Keskuspuistossa laeista piittaamatta. Sankareitani! Mutta minä olenkin säikähtänyt villieläin. Se on heikkouteni ja vahvuuteni. Ja päälläni on nyt flanellipaita! :D
prosessi kirjoitti: Eihän kukaan ollut lemmikkien pitoa kieltämässä, todettiin vain että niiden pito on yhtä itsekästä kuin tuotantoeläintenkin..
Ja paskat. Ks. yllä. Se voi olla molemminpuolista, sama lauma, kiintymys, yhteisiä intressejä.
prosessi kirjoitti: Pelkkä kotimainen tarhauskielto ei edes yritä vaikuttaa kysyntään, eli menetelmänä järjetön...
Ihanko varmasti myös niiden kotimaisten kettujen ja minkkien kannalta järjetön? Ja samaa kuin yllä Tixille, että ennennäkemätön keino sallia tuotanto mutta kieltää kauppa. Ja että jostain pitää lähteä malli miten tarhaus lopetetaan. Niinkuin on jo lähtenyt joissakin muissa maissa.
prosessi kirjoitti: No tuota, ei se ihan noin toimi. Kyllä esim. lapsityövoiman käyttö on vähentynyt lähinnä vain sillä, ettei lasten tekemiä tuotteita saa ostaa noistakaan maista. Jäljittelyä tapahtuu lähinnä vain tuollaisissa asioissa, jotka itsekin mainitsit.
.
Vaikea sanoa mikä on muna ja mikä kana. En ole lapsityövoiman käytön historiaan perehtynyt. Parempi tehdä molemmat. Se, ettei lapsityövoiman tuotteita saa ostaa niissäkään maissa (?), lienee samalla tavalla länsimaisen esimerkin tulosta. Tehokkaampaa vielä kun myös itse tuotantotapa kielletään. Sekin siellä länsimaisen esimerkin mukaan.
Viimeksi muokannut Gattaca, 20.05.2007 0:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Edittiä ylle täydennykseksi. Pliis jos joku lainaa, lainatkoon ja kommentoikoon lopullisessa muodossa.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
prosessi

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Gattaca kirjoitti:Siis: Pitääkö täällä jatkaa pahaa X, koska jos se lopetetaan, pahaa X tehdään muualla vielä pahemmin? Jos niin, mitä esimerkkiä se sinne muualle antaa ja miten maailma koskaan muuttuu? Ja miten ihastuneita pahan X tämän seudun kohteet tuosta ovat?
Jos myynti kiellettäisiin, loppuisi tuotanto täällä välittömästi. Ei kukaan nyt sentään turkiseläimiä tarhaa huvikseen.
Tix kirjoitti:Markkinatalouden realiteetit pelaavat kysynnän ja tarjonnan laieilla, ja siksi kysyntään puuttuminen on usein tehokkaampaan kuin tarjontaan. Väitätkö, ettei se vähentäisi absoluuttisesti kasvatettavien turkiseläinten määrää jos kukaan suomalainen ei voisi ostaa turkiksia riippumatta halustaan?
Hmmmm.. aika hyvä taktiikka, myönnän.
Silti jos tavoitteena on turkistarhauksen lopettaminen nykymuodossaan, niin eikö se pitäisi ensin jossain todella lopettaa? Niinkuin on tapahtunutkin Euroopan maissa, jossa se ei ole niin suuri elinkeino.
Edelleenkin, jos kukaan ei saa ostaa, ei kannata tuottaakaan. Siihenhän se loppuisi.
prosessi kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:Minun on vaikea ymmärtää, millaisesta lemmikkieläinten pidosta puhutaan, kun se noin suoraan rinnastetaan hyötyeläinten pitoon.
Öh, luonnollisestikin lemmikkien pito on eläimelle miellyttävämpää kuin hyötyeläimyys, mutta motiivit molempien pidolle ovat kuitenkin läheistä sukua. Olipa se hyöty sitten ravitsemuksellista tai psyykkistä, hyötyä juuri ihmiselle se on silti..
Miksi ihmeessä se ei olisi molemminpuolista hyötyä, ja miksi edes ositella sun hyöty/mun hyöty tilanteessa jossa ihminen ja eläimet ovat yhtä laumaa? Mietin nyt vain minua, vanhempiani ja koiraamme.
Eläimellä ei lemmikkinä ole mahdollisuutta vaikuttaa asiaan mitenkään, eli se on väistämättä altavastaajan asemassa. Sinänsä eläin kyllä hyötyy ihmisen anteliaisuudesta, mutta olisiko ihmisen seurassa eläminen kuitenkaan koskaan sen mielestä se ykkösvaihtoehto. Käytännössä ihmisen maailmassa eläminen kuitenkin tarkoittaa suurta määrää rajoituksia.
prosessi kirjoitti:Minkä tahansa koiran valvomaton vapaus on eläinrääkkäyksen lisäksi kohtuutonta muiden ihmisten huomioonottamattomuutta...
Valvomatta ei tietenkään, ja koira pitää kouluttaa. Mutta jos velvoitetaan, että minun olisi pitänyt ihmisiä purematon koiramme pitää sen 13 vuoden elinajan aina hihnassa kaupungin tyhjillä ulkoilualueilla, vain sen varalta että kerran vuoteen vastaan tuli ihminen joka pelkäsi koiria, niin siinä on niin karkea intressien ristiriita että painukoot vittuun.
Eihän tuo ole ollut missään kiellettyä ennen kuin se uusi järjestyslaki tuli voimaan. Koulutettua koiraa, joka on välittömästi kytkettävissä, on aina saanut pitää irrallaan. Hallitsemattomuus/valvomattomuus puolestaan on aina ollut kiellettyä myös maalla useallakin eri lailla, metsästyslaista alkaen.
prosessi kirjoitti:Eihän kukaan ollut lemmikkien pitoa kieltämässä, todettiin vain että niiden pito on yhtä itsekästä kuin tuotantoeläintenkin..
Ja paskat. Ks. yllä. Se voi olla molemminpuolista, sama lauma, kiintymys, yhteisiä intressejä.
Eläimen tärkeimpiä prioriteetteja ei yksinkertaisesti voi tietää. Ainoa minulla ollut eläin, josta tiedän että se asui meillä vapaaehtoisesti, oli se varis, sillä se saattoi suuttua ja sen takia viettää parikin vuorokautta omillaan metsässä, mutta tuli sitten takaisin lepyttyään, eikä edes ruokaa kerjäämään, vaan tuomaan lahjaksi kiiltäviä koppakuoriaisia. Se oli niin uskomaton suhde, että muiden eläinten pienemmästä älykkyydestä johtuva aivan toisenlainen riippuvuus pistää silmään. Ei tavallisiin eläimiin yksinkertaisesti ole mahdollista luoda minkäänlaista tasa-arvoista suhdetta, ihminen on normaalisti aina jonkinlainen lemmikkiensä jumala.
prosessi kirjoitti:Pelkkä kotimainen tarhauskielto ei edes yritä vaikuttaa kysyntään, eli menetelmänä järjetön...
Ihanko varmasti myös niiden kotimaisten kettujen ja minkkien kannalta järjetön? Ja samaa kuin yllä Tixille, että ennennäkemätön keino sallia tuotanto mutta kieltää kauppa. Ja että jostain pitää lähteä malli miten tarhaus lopetetaan. Niinkuin on jo lähtenyt joissakin muissa maissa.
Miksi kotimaiset ketut ja minkit olisivat jotenkin tärkeämpiä kuin ulkomaiset ketut ja minkit? Ei ymmärrä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21558
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tix kirjoitti:Tästä vielä - oletetaan, että Singerin lähtökohta on typerä. Minkälaisia käyttäytymissääntöjän pitäisi olla olemassa, mitkä olennot kuuluvat niiden rajoitusten piiriin ja minkälaiset asiat oikeuttavat poikkeamaan niistä käyttäytymissäännöistä? Kuka sellaiset seikat määrittelee? Melko vaikean tehtävän edessä ollaan ja lopputulos tuskin on kovin looginen.
Tervetuloa todellisuuteen. Ihmiset määrittelevät itse käyttäytymissäännöt sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta. Ei käytöksen muutokseen tarvita usein mitään muuta kuin se, että välittää toisen ajatuksista ja on valmis hieman tinkimään omista haluistaan. Esim. Kuvitteelliselle Pekalle naapurin kissan kivittäminen nurkkiin pissaamisen takia voisi olla ihan ok, mutta Pekka pidättäytyy kivittämisestä, koska ei halua pahoittaa naapurin mieltä.

Yksilöiden halut saavat ollakin irrationaalisia, mutta kokonaisuudesta nousee aina esiin sellaisia yhdistelmiä, jotka alkavat muodostaa käyttäytymissääntöjä. Ei maailmasta löydy mitään kaiken kattavaa logiikkaa.

Singerin kohdalla kaikki näyttää kaatuvan siinä vaiheessa kun intressejä pitäisi ryhtyä tosissaan arvottamaan. Tuohon hommaan tarvittaisiin jumala ja jos jumala olisi käytössä, niin ei tarvittaisi interessejä. Riittäisi, että jumala julistaisi miten pääsee taivaaseen ja mitenjoutuu helvettiin. Vai Singerkö ne minun intressini arvottaa? Jos tosissaan haluan syödä sen eläimen, niin kuka pystyy väittämään ettei intressini ole riittävän voimakas?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21558
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tix kirjoitti:Singer on tähänkin provoon vastannut kirjassaan. Ihmisen ei tarvitse kantaa huolta kuin ihmisen teoista, koska ihminen on parhaan tiedon mukaan ainoa moraaliin perustuviin valintoihin kykenevä olento. Vai oletko mielestäsi kognitiiviselta kapasiteetiltasi kissan tasolla?
Eli ihminen asetetaan tavallaan eläinten yläpuolelle? Ovatko myös ihmisen intressit eläinten yläpuolella?
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja Lilo »

sivustahuutaja kirjoitti:
Tix kirjoitti:Singer on tähänkin provoon vastannut kirjassaan. Ihmisen ei tarvitse kantaa huolta kuin ihmisen teoista, koska ihminen on parhaan tiedon mukaan ainoa moraaliin perustuviin valintoihin kykenevä olento. Vai oletko mielestäsi kognitiiviselta kapasiteetiltasi kissan tasolla?
Eli ihminen asetetaan tavallaan eläinten yläpuolelle? Ovatko myös ihmisen intressit eläinten yläpuolella?
Miten niin? Miksi yhden kyvyn mainitseminen asettaa sen toisen kyvyn yläpuolelle? Jos sanon, että Pekka osaa seistä päällään ja Liisa osaa tehdä spagaatin, niin miksi tämä tarkoittaisi että Liisa olisi Pekan yläpuolella tai toisin päin? Kysehän on vain lajityypillisestä ominaisuudesta ja sen toteuttamisesta. Jos pidät kykyä moraaliin jotenkin ylempänä, sehän kertoo ainoastaan omasta arvohierarkiastasi.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21558
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eläinten oikeuksista, part MCVXIII (poikuusvaroitus)

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Lilo kirjoitti:Miten niin? Miksi yhden kyvyn mainitseminen asettaa sen toisen kyvyn yläpuolelle? Jos sanon, että Pekka osaa seistä päällään ja Liisa osaa tehdä spagaatin, niin miksi tämä tarkoittaisi että Liisa olisi Pekan yläpuolella tai toisin päin? Kysehän on vain lajityypillisestä ominaisuudesta ja sen toteuttamisesta. Jos pidät kykyä moraaliin jotenkin ylempänä, sehän kertoo ainoastaan omasta arvohierarkiastasi.
Totta.