Tytöt ja pojat

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Tix

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Tix »

EveryWoman kirjoitti:Tuskin kasvuympäristöni ihmiset ovat minua tietoisesti kasvattaneet stereotyyppiseksi naiseksi siitä huolimatta, että se on persoonallisuuteni kanssa ristiriidassa. Kysyttäessä äitini ylpeänä mainitsee, että meillä ainakin on lapset kasvatettu sukupuolineutraalisti. As if! Ja minun vanhempani edustavat kuitenkin käsittääkseni sitä tiedostavampaa puoliskoa kaikista suomalaisista vanhemmista.
Oletko ihan varma siitä, ettei kyseessä ole itse vetämäsi rooli? Jos olet antanut vanhemmillesi vaikutelman siitä, että olet ahkera, niin he ovat vain ostaneet sen?
par-sky
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja par-sky »

se että naisia kohdeltaisiin kaikissa kouluissa yms. opiskelupaikoissa tasavertaisina miesten kanssa on kyllä ihan paskapuhetta. kokemuksen syvällä rintaäänellä. myöskään "valistuneet" miehet eivät aina tunnu tajuavan mitä suustaan päästävät. Seuraavassa tosielämässä vastaan tulleita lauseita ja tilanteita:

-naiset eivät sovi tälle alalle (opettaja, alana kalustesuunnittelu)
-samainen opettaja aina neuvoa kysyttäessä käveli vain pois. ei neuvoa, ei mitään. sitten kun olin hankkinut apua joltain muulta joka suostui neuvomaan hän hylkäsi kurssini koska en ollut osallistunut aktiivisesti vuorovaikutusprosessiin (siis tein työn ilman hänen neuvojaan). luokan poikia hän kyllä neuvoi.
-sä et vaan voi osata niin hyvin fyssaa että pärjäisit siinä. mut hei, ei se oo sun vika. naiset vaan ei oo niin hyviä tajuumaan abstrakteja käsitteitä. (silloinen poikaystävä, oli pian entinen. huvittava puoli tuossa oli se että mä olin auttanut sitä sen fysiikantehtävissä mitä se ei osannut.)
-valitse joku realistisempi jatko-opiskelupaikka. ei naisia oteta sisään mihinkään lentäjäkoulutukseen. miten olisi ennemmin vaikka lentoemännäksi? (opinto-ohjaaja, eikä se perkele suostunut antamaan sitä prosyyriä)

ja näitä on lisää. tässä ne mitä tuli ensimmäisenä mieleen.

kannatanko tasapäistämistä? en. mutta tasapuolista kohtelua ja tasapuolisia mahdollisuuksia. jotenkin tuntuu typerältä että olisin voinut elää elämäni kuulematta moisia idioottimaisuuksia vain jos mulla olisi eri vehkeet jalkojen välissä. varmasti miehilläkin tulee vastaan typeriä asioita elämässään, mutta kuinka usein niitä tuntuu tulevan vain siksi että on penis?

edit. haluan nyt jälkikäteen korostaa että kaikki nuo esimerkit on tapahtuneet noin 5 vuoden sisään, kyse ei siis mielestäni ole ihan mistään muinaishistoriasta.
Viimeksi muokannut par-sky, 31.05.2007 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Me transmitte sursum, Caledoni!
PerttiMakimaa

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

EveryWoman kirjoitti:...mutta tilanteen implisiittinen viesti oli selvä: Sinä olet vähäpätöisempi. Kun me tulemme tähän, sinun kuuluu kadota. Sinun takiasi me emme muuta liikerataamme metriäkään, vaikka siitä ei erityistä vaivaa olisikaan.

Toki naiset oppivat toistuvasti saman viestin kohdatessaan (yleensä kummankaan osapuolen sitä edes ajattelematta), että heidän kuuluu väistyä ja vetäytyä taustalle eikä rynniä innoissaan "rumpuja paukuttamaan". Samalla tavalla miehet oppivat olemaan näyttämättä herkkyyttään, mikä sekään ei kenenkään elämänlaatua ainakaan edistä.
Tilanteen implisiittinen viesti oli, "Me olemme niin suuria idiootteja ettemme paljoa eteemme katsele". Ei tälläiseen tapahtumaketjuun naissukupuolta tarvita. Varsinkin pk-seudulla vietän keskiverron kävelyretken väistellen idiootteja, kun olen ilmeisesti saanut liian hyvän kasvatuksen.

Eikö muuten ole mielenkiintoista, että tytöt eivät paukuta rumpuja poikien läsnäollessa? Minusta tämä asia on sivuutettu jollakin naisenalistus-paskanjauhannalla. En usko kyllä tämän olevan kulttuurisidonnaista, vaan jotain syvemmällä olevaa.

Yleensäkin korpeaa sukupuolisidonnaisissa tutkimuksissa se, että alussa valitaan ilmiselvästi joku lopputulos johon halutaan päästä ja lopussa - uskomatonta kyllä päästään tähän lopputulokseen. Kuten edellisessä kappaleessa jo aloitin, olisi kiinnostavaa kysyä miksi juuri joku rumpujen päristys valittiin esimerkiksi? Eikö muita samantyylisiä esimerkkejä löytynyt? Aika tarkoitushakuiselta vaikuttaa.

Ettekö ymmärtänyt? Ok, jos ruvettaisiin tutkimaan vain ja ainoastaan lasten huoltajuusmenettelyjä erojen yhteydessä tavoitteena todistaa miessukupuolen alistettu asema varmasti saavutettaisiin tämä lopputulos. Saataisiin selkeä keihäänkärki oman agendan taakse, jolloin kun lopputulema on, että koska miehet ovat tässä altavastaajana ovat he de fakto (!) altavastaajina kaikissa asioissa ja miesten aseman parantamiseksi pitää ruveta radikaaleihin toimiin.

Kuulostaako idioottimaiselta? Tottakai, mutta pelkkä ala-asteen rumpujen päristely riittää esimerkiksi naisten jo nuorena alkaneeseen palkkaepätasa-arvoon... :)

_Minusta_ tytöt ja pojat ovat erilaisia. Molemmista sukupuolista löytyvät hyvät ja huonot puolensa. Lasten pitää saada kasvaa omaan tahtiinsa ja rohkaista sekä antaa valmiuksia toimia yhteiskunnan jäsenenä. Ei korostaa jotain omaa agendaa ja toiveita. Siten (ja täydellisellä välinpitämättömyydellä) saadaan näitä pipo-päässä-komerossa-kavereita.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tuo rumpujenpaukutusesimerkki vain kertoo, että sukupuoliroolit rajoittavat ihmisiä.

Ilman muuta miehet ja naiset ovat jo syntyessään erilaisia. He eivät kuitenkaan ole niin erilaisia kuin yhteiskunnasta voisi päätellä.

Kyllä jotain outoa on siinä, että lähes kaikki sairaanhoitajat ovat naisia ja insinöörit miehiä.

Uskon vahvasti, että osa naissairaanhoitajista olisi onnellisempia ja pätevämpiä insinööreinä ja samaten osa miesinsinööreista sopisi paremmin sairaanhoitajiksi.

Ei tässä ole tarkoitus sanoa, että nykymeno on jonkun syytä.
PerttiMakimaa

NuoriDaavid kirjoitti:Tuo rumpujenpaukutusesimerkki vain kertoo, että sukupuoliroolit rajoittavat ihmisiä.

Ilman muuta miehet ja naiset ovat jo syntyessään erilaisia. He eivät kuitenkaan ole niin erilaisia kuin yhteiskunnasta voisi päätellä.

Kyllä jotain outoa on siinä, että lähes kaikki sairaanhoitajat ovat naisia ja insinöörit miehiä.

Uskon vahvasti, että osa naissairaanhoitajista olisi onnellisempia ja pätevämpiä insinööreinä ja samaten osa miesinsinööreista sopisi paremmin sairaanhoitajiksi.

Ei tässä ole tarkoitus sanoa, että nykymeno on jonkun syytä.
Ja vi*ut rajoittavat. Ei ala-astelaiseen tyttöön/poikaan niin paljoa olen saatu ladattua vielä häpeää ja itsensä tiedostamista (ainakaan alussa), että hän pohtisi ettei voi tehdä tätä kun on tyttö/poika. Tuo on tuollaista aikuisen itsetiedostavan ihmisen yritystä tulkita mitä lapsi tuntee. Ja oman agendan perustelua vaikka lapsi onkin vain pelinappula omissa suurissa kuvioissa.

En nyt tarkoita tällä sitä etteikö tuon ikäisillä olisi monimutkaisia ajatuksia maailmasta. On ja niitä on hauska kuullakin.
PerttiMakimaa

Kun tämä nyt meni rumpujen paukuttamiseksi niin eivät kaikki pojatkaan säntää tekemään suuna päänä joka asiaa miettimättä.

Ne suoraan rumpujen kimppuun hyppäävät ovat niitä alfa-poikia, muut hieman koettavat millainen ääni noista lähtisi kun kukaan ei ole seuraamassa.

Kysymys taitaa olla enemmänkin jo pienillä lapsilla muodostuvista sosiaalisista vaikutussuhteista ja ihmisen luonteesta kuin sukupuolesta. Eihän kaikista tule koulukiusaajiakaan. Onneksi.
NuoriDaavid

PerttiMakimaa kirjoitti: Ja vi*ut rajoittavat. Ei ala-astelaiseen tyttöön/poikaan niin paljoa olen saatu ladattua vielä häpeää ja itsensä tiedostamista (ainakaan alussa), että hän pohtisi ettei voi tehdä tätä kun on tyttö/poika.
Kyllä se vain niin on, että tyttöjä ja poikia kohdellaan eri tavoin jo alle kouluikäisinä.

Jos kaksi pikkupoikaa painii olohuoneen matolla, niin asenne on "pojat on poikia".

Jos kaksi pikkutyttöä painii olohuoneen matolla, niin asenne on "voi kauheaa, olkaa nyt kunnolla".

PerttiMakimaa kirjoitti:Kun tämä nyt meni rumpujen paukuttamiseksi niin eivät kaikki pojatkaan säntää tekemään suuna päänä joka asiaa miettimättä.

Ne suoraan rumpujen kimppuun hyppäävät ovat niitä alfa-poikia, muut hieman koettavat millainen ääni noista lähtisi kun kukaan ei ole seuraamassa.
Tietysti. Esim. minä en varmasti olisi rynnännyt niitä rumpuja paukuttamaan vaan olisin seurannut sivusta.
Riemumieli
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Jotenkin omituista ajatella, että lapset kasvatettaisiin tietoisesti tietyllä tavalla, oli se sitten sukupuolisidonnaisesti (mitä se on?) tai päinvastoin (ja mitä se on?). Tuoreena isänä olen ajatellut ainakin yrittää kasvattaa lapsestani kunnon ihmisen ja luonnollisesti myös miehen. En revi (leikki)pyssyä kädestä, enkä myöskään pakota tutua päälle. Se, että joku aikuinen sanoo, ettei tämä tai tuo työ sovi sinulle sukupuolesi takia, ei kuulu tähän.

Btw en ollut enkä ole ensimmäinen joka on paukuttamassa rumpuja, mutta siittämisen jalo homma onnistui myös minulta. Lienen siis mies (?).
Viimeksi muokannut Riemumieli, 31.05.2007 9:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paras päivä ikinä.
PerttiMakimaa

NuoriDaavid kirjoitti:Kyllä se vain niin on, että tyttöjä ja poikia kohdellaan eri tavoin jo alle kouluikäisinä.

Jos kaksi pikkupoikaa painii olohuoneen matolla, niin asenne on "pojat on poikia".

Jos kaksi pikkutyttöä painii olohuoneen matolla, niin asenne on "voi kauheaa, olkaa nyt kunnolla".
Kokemuksen mukaan jos kaksi poikaa painii olohuoneen matolla ei yleensä kyseessä ole tappelu, jos kaksi tyttöä innostuu painimaan niin silloin on jomman kumman terveys vaarassa (kyseessä ei ole mikään harjoituspaini, eron huomaa äänen voimakkuudesta :) ).

Mitä tehdään jos poika ja tyttö painivat olohuoneen matolla? Käsketään poikaa painimaan keskenään? Ei tämä nyt oikein toimi.

Yksi juttu olisi varmaan unohtaa oma lapsuus ja keskittyä nykyiseen maailmaan.
PerttiMakimaa

Riemumieli kirjoitti:...Tuoreena isänä...
Onneksi olkoon.
Riemumieli
Kitisijä

PerttiMakimaa kirjoitti:Onneksi olkoon.
Kiitos kiitos vaikka johan minä tuota jauhoin tässä taannoin parillakin Kitinän keskustelualueella.
Paras päivä ikinä.
bedlam

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Itse tiedän monenmonta tapausta, joissa naispuoleiset ihmisoliot eivät ole lapsena saaneet vanhemmiltaan lahjaksi suuresti toivoamiaan pikkuautoja ja örkkipörkkejä, vaan niiden sijaan on ostettu nukkeja vaikka tiedettäisiin niiden lentävän suoraan roskikseen.

Toisaalta en kyllä tiedä moniko isä sitten ostaisi mukisematta pojalleen joululahjaksi nukkekodin tai ponisetin, vaikka tuo kuinka kerjäisi. Lieköhän Tixikään.
Viimeksi muokannut bedlam, 31.05.2007 9:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PerttiMakimaa

Riemumieli kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:Onneksi olkoon.
Kiitos kiitos vaikka johan minä tuota jauhoin tässä taannoin parillakin Kitinän keskustelualueella.
Meni minulta ohi. Hyvä ettei sinulta... :)
Riemumieli
Kitisijä

Nyt olen varmaan moderni mies, kun olen ylpeä sisäisestä vaginastani.
Paras päivä ikinä.
Edith

Viesti Kirjoittaja Edith »

Että mä tykkään tästä nyt esiin tulleesta Daven uudesta puolesta. Ja mä olen niin samaa mieltä.

Siis ainakin 80-luvulla Espoossa lapset oli tosi tarkkoja siitä, mitä tytölle ja pojalle sopii. Paitsi se iänikuinen vääntö esim. aiheesta onko violetti tyttöjen vai poikien väri, muistan myös itse ajatelleeni esimerkiksi, että poika on kummallinen, jos se ei remua ja tyttö kummallinen jos se remuaa. Ja muistan käyttäneeni jostakusta pojasta sanontaa, että sillä on ihan hyvä todistus, ollakseen pojan todistus. Ja muistan ajatelleeni, että jos olisin poika, tykkäisin pelata jalkapalloa, jota en tietenkään tyttönä ikään kuin voinut. Mä olin ainakin penskana hyvin rajoittunut ja koulukaverini myös. Yläasteella sitten kyllä uskalsin tarjoutua soittamaan jo niitä rumpujakin.

Tosin täällä nyt meneillään olevalla kurssillani Ruotsissa on tullut jo esiin tämä ruotsalaisten mun mielestä liiallinen sukupuolisensitiivisyys. Ei jaksais joka asian kohdalla vääntää miehistä ja naisista ja tytöistä ja pojista. Tuo vääntäminen on melkein yhtä rasittavaa kuin tuo lasten tekemä jaottelu.
Edith

Viesti Kirjoittaja Edith »

bedlam kirjoitti:Itse tiedän monenmonta tapausta, joissa naispuoleiset ihmisoliot eivät ole lapsena saaneet vanhemmiltaan lahjaksi suuresti toivoamiaan pikkuautoja ja örkkipörkkejä
Me ostettiin joskus ehkä seittenvuotiaina mun parhaan kaverin kanssa paikallisesta marketista salaa semmonen He-man-sarjan örkkimörkki. Ja pidettiin sitä visusti piilossa lukitussa laatikossa. Koska vaikka me haluttiin se, me tiedettiin, että se oli sopimatonta.
PerttiMakimaa

Edith kirjoitti:Että mä tykkään tästä nyt esiin tulleesta Daven uudesta puolesta. Ja mä olen niin samaa mieltä.

Siis ainakin 80-luvulla Espoossa lapset oli tosi tarkkoja siitä, mitä tytölle ja pojalle sopii. Paitsi se iänikuinen vääntö esim. aiheesta onko violetti tyttöjen vai poikien väri, muistan myös itse ajatelleeni esimerkiksi, että poika on kummallinen, jos se ei remua ja tyttö kummallinen jos se remuaa. Ja muistan käyttäneeni jostakusta pojasta sanontaa, että sillä on ihan hyvä todistus, ollakseen pojan todistus. Ja muistan ajatelleeni, että jos olisin poika, tykkäisin pelata jalkapalloa, jota en tietenkään tyttönä ikään kuin voinut. Mä olin ainakin penskana hyvin rajoittunut ja koulukaverini myös. Yläasteella sitten kyllä uskalsin tarjoutua soittamaan jo niitä rumpujakin.

Tosin täällä nyt meneillään olevalla kurssillani Ruotsissa on tullut jo esiin tämä ruotsalaisten mun mielestä liiallinen sukupuolisensitiivisyys. Ei jaksais joka asian kohdalla vääntää miehistä ja naisista ja tytöistä ja pojista. Tuo vääntäminen on melkein yhtä rasittavaa kuin tuo lasten tekemä jaottelu.
Eli kuten sanoin, ehkä tästä voitaisiin keskustella jos jätettäisiin omat lapsuudenkokemukset pois ja keskityttäisiin nykypäivään. Joillakin palstalaisilla lapsuus voi olla ollut jopa 60-70 luvulla ja meno oli hieman erilaista silloin.

Saatettaisiin vaikka huomata mitä ongelmia siitä seuraa kun sukupuoli jätetään kokonaan huomioimatta.
NuoriDaavid

bedlam kirjoitti:Itse tiedän monenmonta tapausta, joissa naispuoleiset ihmisoliot eivät ole lapsena saaneet vanhemmiltaan lahjaksi suuresti toivoamiaan pikkuautoja ja örkkipörkkejä, vaan niiden sijaan on ostettu nukkeja vaikka tiedettäisiin niiden lentävän suoraan roskikseen.

Toisaalta en kyllä tiedä moniko isä sitten ostaisi mukisematta pojalleen joululahjaksi nukkekodin tai ponisetin, vaikka tuo kuinka kerjäisi. Lieköhän Tixikään.
Tämä onkin vaikea paikka. Ostaisin kyllä vapautuneesti tytöllä poikien lelun, mutta tunnustan, että tytön lelun ostaminen pojalle olisi vaikeampaa.

*on huono ihminen*
PerttiMakimaa

NuoriDaavid kirjoitti:
bedlam kirjoitti:Itse tiedän monenmonta tapausta, joissa naispuoleiset ihmisoliot eivät ole lapsena saaneet vanhemmiltaan lahjaksi suuresti toivoamiaan pikkuautoja ja örkkipörkkejä, vaan niiden sijaan on ostettu nukkeja vaikka tiedettäisiin niiden lentävän suoraan roskikseen.

Tämä onkin vaikea paikka. Ostaisin kyllä vapautuneesti tytöllä poikien lelun, mutta tunnustan, että tytön lelun ostaminen pojalle olisi vaikeampaa.

*on huono ihminen*
Sukupuolisyrjijä. Kyllä pojallesi pitää mekko ostaa ja meikkiä. Ja kieltää painimasta olohuoneen matolla. Tämä on edistystä ja tasa-arvoa.

Ymmärsitkö jo kärjistyksestä miksi tämä homma vaan ei toimi?
Riemumieli
Kitisijä

NuoriDaavid kirjoitti:Tämä onkin vaikea paikka. Ostaisin kyllä vapautuneesti tytöllä poikien lelun, mutta tunnustan, että tytön lelun ostaminen pojalle olisi vaikeampaa.
Kyse ei olle huonoudesta, vaan kulttuurin luomasta rajoitteesta. Rationaalisesti ajatellen esimerkiksi hame ilman alkkareita olisi kesällä varsinkin miehelle mitä mieluisin asuste, kun kiveksetkin kaipaavat viileyttä, mutta hameita pitäviä machomiehiä ei tapaa kuin Etelämeren saarilla ja Amazonin viidakoissa.

Yksi syy voi olla myös naisten suorittama miesten henkinen kastraatio. Nainen saa olla mies, se on parhautta, mutta mies ollessaan nainen on surkea luuseri. Esimerkkejä riittää: housut naisella, polttaminen, ryyppääminen ja yleinen sekoileminen, kaikkien nussiminen, kotiin jääminen lasten synnyttyä tai uran luominen. Nainen voi tehdä mitä vaan ja hyvä heiluu. Jos mies jää kotiin hoitamaan lapsia, turpaan tulee niin että tukka lähtee. Tuskin miehen kriisisistä turhaan puhutaan, naiset vain haluavat esittää olevansa jotenkin syrjittyjä.
Paras päivä ikinä.
Pyry-Matias

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Riemumieli kirjoitti:Nainen voi tehdä mitä vaan ja hyvä heiluu. Jos mies jää kotiin hoitamaan lapsia, turpaan tulee niin että tukka lähtee. Tuskin miehen kriisisistä turhaan puhutaan, naiset vain haluavat esittää olevansa jotenkin syrjittyjä.
Tämä nyt on jo huono provoksikin.
Riemumieli
Kitisijä

Pyry-Matias kirjoitti:Tämä nyt on jo huono provoksikin.
Ehkä se on vähän sitäkin, mutta joissakin asioissa miehillä on aika vähän vaihtoehtoja. Kaiken kukkuraksi yhtäältä edellytetään yhtä käytöstä toisaalta toista. Ei mies esimerkiksi voi olla feminiininen ja sanoa olevansa ainakaan perus hetskumies, kun taas maskuliininen nainen on itsenäinen ja jees ja feminiininen muuten vain jees.

Kaksinaismoraalia löytyy myös naisten keskuudesta, mutta ehkä tässäkin pätee ns. jalo villi -ajattelu, eihän nainen kuten ei Afrikan asukaskaan voi olla ilkeä tjsp., hänhän on niin viaton ja avuton.
Paras päivä ikinä.
Pyry-Matias

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Riemumieli kirjoitti:Ei mies esimerkiksi voi olla feminiininen ja sanoa olevansa ainakaan perus hetskumies...
Iso osa muurista on omassa päässä. Asiassa on kyse pitkälti siitä kuinka sinut on itsensä kanssa ja kuinka terve itseluottamus on. Mä esmes monesti jopa hieman liioittelen feminiinisiä puoliani, jotta rikkoisin osaltani turhia ennakkokäsityksiä. On kiva hämmentää ihmisiä, silloinhan heidän todellinen luonne paljastuu 8)
Riemumieli
Kitisijä

Pyry-Matias kirjoitti:On kiva hämmentää ihmisiä, silloinhan heidän todellinen luonne paljastuu 8)
Mutta itsekin olet sitä mieltä, että hämmentämistä tapahtuu eli jotain outoa hommassa on. Kuvaamani naisen mahdollisuus pelata kumpaa tahansa roolia on täysin normaalia, se ei hämmennä ketään paitsi ehkä lestadiolaisia.
Paras päivä ikinä.
NuoriDaavid

PerttiMakimaa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:

*on huono ihminen*
Sukupuolisyrjijä. Kyllä pojallesi pitää mekko ostaa ja meikkiä. Ja kieltää painimasta olohuoneen matolla. Tämä on edistystä ja tasa-arvoa.

Ymmärsitkö jo kärjistyksestä miksi tämä homma vaan ei toimi?
Niin. Se ei toimi, koska minulla ja muilla ihmisillä on tiettyjä ennakkoasenteita. Itse asiassa nukkekodin osto pojalle olisi muuten ok, mutta lähinnä kait pelkäisin sitä mitä muut ajattelevat.

Ei näin tarvisi olla.