Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16786
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mielestäni tämä on aika kiinnostava aihe. Olen ollut lähes vastaavassa tilanteessa muutaman kerran, ja vaikka tilanne ei varsinaiseen väkivaltaan koskaan ole johtanutkaan, on tuo adrenaliinilamautus ja jälkikäteen tuleva melkein pahoinvointi tuttua. Kumma, miten siinä perusturvallisuus ja identiteetti järkkyy pitkäksi aikaa, ja mieleen tulee juuri tuollaisia valmistautumisfantasioita siitä, miten ensi kerralla näytän närhen munat moiselle pullistelijalle.

Kiinnostavaa ja hämmästyttävää on myös se, miten jonkinlainen aika hölmö koulunpiha-kunnia ilmeisesti elää aikuisenkin mielen taustalla siinä, että välitön 180 asteen käännös ja pakoon pinkaisu on psyykkisesti niin vaikea toteuttaa, että esim. itse en ole siihen koskaan pystynyt, vaan tilanne on pitänyt jotenkin selvittää loppuun asti. Mutta hämmästyttävää tuossa on juuri se psyykkinen kolaus, jonka moinen tilanne aiheuttaa.

Ihan teknisellä puolella, minusta pakenemisen ja puhumisen suosimista painin sijaan puolustaa sekin, että yleensä moisella uhittelijalla on mukana kavereita, jotka tositilanteessa arvatenkin kuitenkin tulisivat kaverinsa avuksi. Ehkä Huimankin kohtaamaan idiootin järkevämmänoloinen side kick olisi tappelutilanteessa kuitenkin tullut kaverinsa avuksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
MGandhi

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

bliss kirjoitti: Juuri siksi paras ja ensisijainen vaihtoehto on juosta ja lujaa. Tappelua vasta sitten jos ei kertakaikkiaan ole pakomahdollisuutta.
Uhkaavasta väkivaltatilanteesta pakeneminen ei ole millään tavalla epämiehekästä tai pelkurimaista.
Huiman kuvaamassa tilanteessa olisikin ollut komeata ottaa jalat alleen ja vetäistä uusi ME 110 metrin aidoissa ja jättää nainen itsekseen selvittelemään tilannetta.
bliss

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja bliss »

^Naisethan eivät osaa juosta tai huutaa... :roll:
Jo tapahtunuttahan ei voi enää toisella tavalla ratkaista, että ehkä tulevia varten
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Monia ehdotuksia annettu, mutta Bluntlylta olisin odottanut punttisaliehdotusta? Raa'alla voimallakin pärjää, ja pattipeteä ei uskalleta haastaa yhtä helposti. Valitettavasti uhkailijatkin ovat kovin usein itsekin pattipetejä. :( Tuskin olisin voittanut kädenväännössä sitä jolta viimeksi sain nyrkistä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
MGandhi

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

bliss kirjoitti:^Naisethan eivät osaa juosta tai huutaa... :roll:
Jo tapahtunuttahan ei voi enää toisella tavalla ratkaista, että ehkä tulevia varten
Eli olet sitä mieltä, että on ihan ok, että mies ottaa jalat alleen ja jättää naisensa huutamaan? Tä?
daddykillkill

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja daddykillkill »

bliss kirjoitti:Suomalaisista lähtee kuulemma kaikkein vähiten ääntä.
Jos tämä pitää sun kohdalla paikkansa, niin ihme ettei kukaan mies ole korjannut jo markkinoilta pois :D

Olen joskus ihmetellyt, miksei koulujen liikuntakasvatukseen ole lisätty itsepuolustusta? Osa kansalaistaitoja IMHO, etenkin suuremmissa asutuskeskuksissa.
bliss

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja bliss »

MGandhi kirjoitti:
bliss kirjoitti:^Naisethan eivät osaa juosta tai huutaa... :roll:
Jo tapahtunuttahan ei voi enää toisella tavalla ratkaista, että ehkä tulevia varten
Eli olet sitä mieltä, että on ihan ok, että mies ottaa jalat alleen ja jättää naisensa huutamaan? Tä?
Haasta jonkun muun kanssa, mä en nyt jaksa vääntää tyhmien heittojen kanssa.
MGandhi

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

bliss kirjoitti:
Haasta jonkun muun kanssa, mä en nyt jaksa vääntää tyhmien heittojen kanssa.
Aha... Mun näkökulmasta sun heitto oli se tyhmä, mutta ihan miten vaan haluat. Jatketaan mieluummin mielenkiintoisemmilla aiheilla, kuten päivittäisten tapahtumiemme jakamiselle muille. Itse ajattelin tänään pestä pyörän ja käydä moikkaamassa vanhempiani. Mitäs muut?
bliss

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja bliss »

MGandhi kirjoitti:
bliss kirjoitti:
Haasta jonkun muun kanssa, mä en nyt jaksa vääntää tyhmien heittojen kanssa.
Aha... Mun näkökulmasta sun heitto oli se tyhmä
Mikä siinä varsinaisesti oli tyhmää? Se, että uhkatilanteessa yleensä paras ratkaisu on ottaa jalat alleen? Se, että en hae jälkiratkaisua jo tapahtuneeseen asiaan? Se, että en automaattisesti ota huomioon, että tilanteessa on aina, nyt ja tulevaisuudessa, nainen+mies?
Rouva Pupu

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

^Joskus aikoinaan eksän kanssa syystä tai toisesta jouduttiin (eli keskellä katua yllättäen ne sieltä jostain tuli, tuntemattomia) viiden vai olikohan se kuuden paskanjauhajan kohteeksi. Jotenkin automaattisesti sitä tuli otettua toisen kädestä kiinni, hujautettua käsiveskalla joukkoa ja sitten juostiin niin maan perkeleesti. Eli ei sitä naista tarvitse sinne seisomaan jättää. Eikä kai pakko juosta käsi kädessäkään, mut se nyt vaan sattu sopimaan kun oon niin hidas niin sain lisävauhtia.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

daddykillkill kirjoitti:Olen joskus ihmetellyt, miksei koulujen liikuntakasvatukseen ole lisätty itsepuolustusta? Osa kansalaistaitoja IMHO, etenkin suuremmissa asutuskeskuksissa.
Miettinyt samaa, mutta oletan syynä olevan se että kouluhallinto on täynnä kukkahattutätejä ja -setiä joiden mielestä ei pidä kannustaa oppimaan fyysisiä ratkaisukeinoja konfliktitilanteisiin. Niin joo ja on useimmissa ip-lajiseuroissakin kuitenkin jotkut ikärajatkin, esim. krav magassa 18 v on kai aika yleinen.

Omina kouluaikoinani lähimmäksi tuota päästiin kun voikkamaikka laittoi meidät pojat painimaan toisiamme vastaan. Varsinkin koska kellään ei ollut takanaan erityisempää tekniikkaharjoittelua painista, pääasiassa isoimmat ja raskaimmat luokkalaiset pärjäsivät parhaiten. Mulla ehkä auttoi hieman lapsuuden kokemukset judon parista.

Israelissa käydessä oli mielenkiintoista ajatella että suunnilleen jokainen kohtaamani aikuinen on oletettavasti saanut varsin perusteellisen krav maga-koulutuksen armeijavuosinaan, jopa ne kaksi löysännäköistä yhteistyökumppaniamme (nainen ja mies) joita menin sinne tapaamaan. Oliskohan sieltä tullut heti selkäytimestä potkua munilleni ja avokämmenlyöntiä leukaani jos olisin ojentanut kättäni heitä kohti uhkaavasti? Päätin olla kokeilematta.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
bliss

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja bliss »

^^Eipä alkeelliset itsepuolustusvalmiudet naisillekaan pahaa tee. Ja jos nyt oletetaan, että halutaan pitää kumppaninkin puolta, niin mamma mars ip-kurssille. Google auttaa, en viitsi mainostaa yhtään enempää.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja huima »

bliss kirjoitti:Mikä siinä varsinaisesti oli tyhmää? Se, että uhkatilanteessa yleensä paras ratkaisu on ottaa jalat alleen? Se, että en hae jälkiratkaisua jo tapahtuneeseen asiaan? Se, että en automaattisesti ota huomioon, että tilanteessa on aina, nyt ja tulevaisuudessa, nainen+mies?
Bliss on ihan oikeassa vaikka Gandhi yrittääkin luoda keskustelua :-D

Tilannetta ei olisi ollut alunperinkään, jos en olisi väsyneenä olisi provosoitumalla antanut toiselle mahdollisuutta altaa haastamaan riitaa. Maailmalla reissatessa olen puhunut isompia ja pienempiä kavereita pois agressiivisista tilanteista, eikä normaalisti missään ole tarvinnut pelätä oman tai muiden turvallisuuden puolesta.

Mitään vääntöä ei olisi myöskään syntynyt, jos tyypin faija olisi käyttänyt kortsua.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23568
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Frederik Krueger kirjoitti:Monia ehdotuksia annettu, mutta Bluntlylta olisin odottanut punttisaliehdotusta?
Raa´alla voimalla tekee vain hallaa itselleen näissä tilanteissa, oma suosikkini olisi edelleenkin 800m aitajuoksu.

Olen kyllä muutaman vuoden mäiskinyt itseäni tatamiin ja taas tekisi mieli. Tuo Defendo näytti mielenkiintoiselta, mutta valitettavasti päähän kohdistuvat jutut karsivat meikäläisen oksalta.

Taidan mennä tänne.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
bliss

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja bliss »

Ja ihan oikein oikesti, mielummin sitä on pelkuri vähän kolhiintuneella itsetunnolla, ehkä lompakkoa köyhempänä, kuin sankari ruumispussissa.

Jopa minä osaan teoriassa tiputtaa isonkin äijän ja tehdä vähintäänkin helvetin kipeää, jopa enemmänkin, mutta mielummin kuitenkin juoksen ja huudan.
Dumis

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Muistinpa tämän ketjun myötä, että voisin varmaan käydä kokeilee boksinkia.

edit: saa suositella mulle kans!
NegaDuck

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

MGandhi kirjoitti:Tuollaiseen tilanteeseen joutumiseen tarvitaan ensin näyttävä nainen, joten et käsittääkseni ole vaaraassa. ;)
Osui vyön alle ja upposi. Pitää kai sit hankkia semmoinen. Tosin ehkä mieluummin jostain muusta syystä kuin saadakseni hörhöt uimaan liiveihini.
MGandhi

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

NegaDuck kirjoitti:
MGandhi kirjoitti:Tuollaiseen tilanteeseen joutumiseen tarvitaan ensin näyttävä nainen, joten et käsittääkseni ole vaaraassa. ;)
Osui vyön alle ja upposi. Pitää kai sit hankkia semmoinen. Tosin ehkä mieluummin jostain muusta syystä kuin saadakseni hörhöt uimaan liiveihini.
Urpo kommenttihan tuo oli, mutta en vain voinut vastustaa kiusausta! Sori. :oops:
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

huima: siinä FP:n alakerrassa on sali jossa on myös noita päähänpotkimisjuttuja. lapseni isä käy siellä, ja se on hyvä niissä potkuissa, joten sen salin on oltava hyvä.

http://www.ecib.net/doms/gbgym/public_html/sa.php?lan=2

toimiikohan tuo linkki?

en ehtiny vielä lukee koko juttua mutta luen kohta!
Prepare for the worstest.
Dumis

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Dumis »

MGandhi kirjoitti:
NegaDuck kirjoitti:
MGandhi kirjoitti:Tuollaiseen tilanteeseen joutumiseen tarvitaan ensin näyttävä nainen, joten et käsittääkseni ole vaaraassa. ;)
Osui vyön alle ja upposi. Pitää kai sit hankkia semmoinen. Tosin ehkä mieluummin jostain muusta syystä kuin saadakseni hörhöt uimaan liiveihini.
Urpo kommenttihan tuo oli, mutta en vain voinut vastustaa kiusausta! Sori. :oops:
Tuhma!
*lyö karttakepillä näpeille*
MGandhi

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

bliss kirjoitti: Mikä siinä varsinaisesti oli tyhmää? Se, että uhkatilanteessa yleensä paras ratkaisu on ottaa jalat alleen? Se, että en hae jälkiratkaisua jo tapahtuneeseen asiaan? Se, että en automaattisesti ota huomioon, että tilanteessa on aina, nyt ja tulevaisuudessa, nainen+mies?
Ollaan puhuttu sitten eri asioista. Mä lähinnä puhuin tästä tilanteesta kun sinä puhuit yleisesti ottaen.

Tähän päivään mennessä olen selvinnyt tappelematta jokaisesta uhkaavasta tilanteesta. Kerran tosin ollessani itsekin kännissä ja uho päällä (kaveria oli juuri saman vihujoukon toimesta lyöty) olen antanut 'vastustajani' lyödä yhden iskun vapaasti ennen kuin alkaisin itse lyömään. Kaveri löi ja havaitessaan, ettei iskunsa saanut aikaan haluttua vaikutusta, otti jalat alleen. Tätä olin toivonutkin. Selvinpäin tuskin olisin ottanut samanlaista riskiä. Loppu hyvin kaikki hyvin.
NegaDuck

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

MGandhi kirjoitti:Sori. :oops:
Nää, eipä tuo mittään. Jotkut toiset onnistuvat osumaan hermoon paljon pahemmin kuin sinä äsken.

En ole tosiaan ollut kertaakaan vastaavassa tilanteessa, vaikka olen kyllä noteerannut silloista seuralaistani tuijotettavan härskisti. Lähin tuollainen tapaus oli kun olin kesätreffeillä yhden nuoren näyttävän naisen kanssa, joka oli (kauniit) olkapäät ja selän paljastavassa kesämekossa. Kävelimme ulos baarista, ja vastaan tuli joku känninen kloppi joka katsoi naista silleen härskisti hymyillen ja sanoi että "hei...". Vastasin klopille että "no heipä hei", ja hän sitten meni siitä vähän äimäksi ja mökelsi jotain tyyliin "äygäb blglällsströöt™". Huusi jotain peräämmekin mutta olimme siinä vaiheessa jo kaukana tilanteesta.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Aah okei, myös itse krav magaa harrastaneena suosittelisin tässä tapauksessa sitä. Kaikki turha hörhöily on jätetty pois, joillekin sopii puhdas ja aatteellinen asettomaksi, hyökkäyskyvyttömäksi ja kuolleeksi tekeminen ;-)

Sitä ei tosin tuolla salilla ole tarjolla, mutta hyviä linkkejä saitkin jo.
Hälytin ei myöskään ole ihan turha laite, itse olen sellaista kanneskellut iltaisin ulkoillessani jo pidemmän aikaa. Säikäyttää ainakin säikymmän hyökkääjän. Tsemppiä teille!
Prepare for the worstest.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18773
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Niba »

Jos minulla on huono päivä niin saan istua ihan rauhassa yksin täydessä metrovaunussa. 99% on vastaantulijoita. 1% kanssa voi tulla onkelma mutta ensin hymyillään ja sitten vasta lintataan turpaan. Ikävintä tietenkin on jos potkaisee polven paskaksi, kun niiitä ei saa uusia eikä teflonpolvetkaan ole jees. Joskus miettii etukäteen kun tilanne ei heti ole selvä ja vastustajan taistelumieliala ja halu ja kyky selvillä?

Mutiaiset näkevät yleensä n. 50m päästä että olisi hyvä siirtyä. Jos hymyilen vastaantulevalle mutiaiselle, niin yleensä se pelästyy. Tämä ei toisaalta ole aina mukavaa, tekisi joskus mieli istua jonkun vieressä. en tiedä johtuuko se ns. itsevarmuudestani vai etten ylipäätään välitä muista ihmisistä paskan vertaa? Vaikea sanoa luulen että epämiellyttävä ja uhkaava ulkonäkö on kaiken A ja O? Nopea ja tiukka katse silmiin tietysti ilmaisee heti ettet ole pelkkä paskanpuhuja vellihousu!

Ei kannata pitkään neuvotella mutiaisten tai niitten hörhöjen kanssa, keräävät vain turhaan rohkeutta, asiat pitää saada nopeasti selviksi!
Yleensä ihmiset jotka haastavat riitaa kärsivät itse heikosta itsetunnosta.
Pyyhin Netikettiin..
Lucy

Re: Mamu tai hörhö tulee iholle - mistä treeniä turvaksi

Viesti Kirjoittaja Lucy »

Huiman tapaus kuulostaa valitettavan yleiseltä. Tästä tulee väistämättä tämä mieleen http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Mie ... 5240223620