Höh, miks vitus? Aina mä oon liikkeessä vaihdattanut. Tosin vaarille vaihdoin joka kerta talvi/kesänakit itse... Selkeesti sorsit!Rouva Pupu kirjoitti:Kaikille miehille, jotka vaihtavat renkaansa itse -->

Höh, miks vitus? Aina mä oon liikkeessä vaihdattanut. Tosin vaarille vaihdoin joka kerta talvi/kesänakit itse... Selkeesti sorsit!Rouva Pupu kirjoitti:Kaikille miehille, jotka vaihtavat renkaansa itse -->
Mä taas annan lovea jos renkaat vaihdatetaan muualla. Saa joku muu ottaa sen vastuun ja sitäpaitsi iskällä pitää olla vapaa-ajalla parempaa tekemistä ku olla autonsa kanssa.Rouva Pupu kirjoitti:Kaikille miehille, jotka vaihtavat renkaansa itse -->
Ehkä kandeis laittaa se äijä tekee sit jotain miesten juttuja useemmin jos kerta tuosta tulee sen verta testogeeniä ettei mistään muusta enempääRouva Pupu kirjoitti: Sillon jään minäkin kakkoseksi kirosanavarastoineni ja se teston löyhkä leijailee viettelevästi rouvan nenään
Anteeks nyt mut minkä vitun vastuun?Alisuorittava G kirjoitti:Mä taas annan lovea jos renkaat vaihdatetaan muualla. Saa joku muu ottaa sen vastuunRouva Pupu kirjoitti:Kaikille miehille, jotka vaihtavat renkaansa itse -->
Olen tähän mennessä vaihtanut aina itse, mutta saas nähdä jaksanko enää vaivautua Nauriksen kertaluokkaa isommissa ja raskaammissa renkaissa, varsinkin kun kesägummit ovat aluvanteilla (talvirenkaat eivät). Ei ole aluvanteiden kiristelystä kokemusta ja muistaakseni se on sellaista salatiedettä ettei vaan tuhoa aluvanteita, joten tehkööt duunarit likaisen työn puolestani.Rouva Pupu kirjoitti:Kaikille miehille, jotka vaihtavat renkaansa itse -->
Äläs nyt. Kyllä mä luotan, että palstan miehet on niin sinut oman Miehisyytensä kanssa ettei rouvan leuanloksutukset paljon painaDumis kirjoitti:Ehkä kandeis laittaa se äijä tekee sit jotain miesten juttuja useemmin jos kerta tuosta tulee sen verta testogeeniä ettei mistään muusta enempääRouva Pupu kirjoitti: Sillon jään minäkin kakkoseksi kirosanavarastoineni ja se teston löyhkä leijailee viettelevästi rouvan nenään
Ja lopettaa se meidän neidikkäiden miesten haukkuminen, kun ei jakseta brassailla renkaiden vaihdolla.
Nääh. Normaalilla rengasavaimella kun vääntää niin kireälle että narahtaa, tai kun käsin polviasennossa vääntää siihen mihin jerkku ranteessa riittää, niin pysyy taatusti eikä ole pelkona että hajoaisi. Tämä noin 20 vuoden kokemuksella ja noin 10 erilaisesta alumiinivanteesta. Tarkastat vaan kireyden kun oot ajanut pari sataa kilsaa.Frederik Krueger kirjoitti:Ei ole aluvanteiden kiristelystä kokemusta ja muistaakseni se on sellaista salatiedettä ettei vaan tuhoa aluvanteita,
Manala mainitsi tuossa aiemmin jotain aluvanteiden "soviterenkaista"? Mitäs ne ovat? Pitääkö jotain muuta vielä muistaa aluvanteiden kanssa?masa kirjoitti:Nääh. Normaalilla rengasavaimella kun vääntää niin kireälle että narahtaa, tai kun käsin polviasennossa vääntää siihen mihin jerkku ranteessa riittää, niin pysyy taatusti eikä ole pelkona että hajoaisi.Frederik Krueger kirjoitti:Ei ole aluvanteiden kiristelystä kokemusta ja muistaakseni se on sellaista salatiedettä ettei vaan tuhoa aluvanteita,
Joissakin aluvanteissa aluvanteen valmistaja ei tarjoa kaikille autoille erikokoiseksi sorvattuja keskireikiä pyörännapaa/keskiötä varten jonka ympärille se aluvanteen keskireikä uppoaa rengasta paikalleen nostaessa. Nämä mallikohtaiset erot sitten korjataan soviterenkailla, jotka tulevat pyörännavan ja vanteen keskireiän väliin. Yleensä ne jää irroittaessa kiinni vanteeseen, mutta joskus saattaa käydä myös niin, että soviterengas jääkin kiinni pyörännapaan kasvattaen sen tapin halkaisijaa.Frederik Krueger kirjoitti:Manala mainitsi tuossa aiemmin jotain aluvanteiden "soviterenkaista"? Mitäs ne ovat? Pitääkö jotain muuta vielä muistaa aluvanteiden kanssa?
Aluvanteiden omat pultit taisin sentään onneksi löytää autossa olleesta muovipussukasta, mutta minun tuurillani unohdan ottaa ne käyttöön vaihtaessani aluvannekesärenkaat alle, kun ei ennenkään tarvinnut muistaa mitään pultinvaihtoja.
Rouva Pupu kirjoitti:Kaikille miehille, jotka vaihtavat renkaansa itse -->
Monsieur Manala kirjoitti:...
Nimim. Takarenkaat lähes irti vauhdissa vastuun siirtämisen johdosta renkaanvaihtokulille, joka ei tajunnut ottaa aluvanteiden soviterenkaita irti navasta ennen talvirenkaiden peltivanteiden survomista niiden päälle.
No ei ne nyt niin paljoa paina. Ja pulttien/muttereiden kiristys tapahtuu avaimella, joka sanoo naks, kun on riittävän piukalla. Näin saa sitten se parempi puoliskokin siinä "koskaan-ei-milloinkaan-mun-autosta-rengas-puhkea" tilanteessa vaihdettua vararenkaan paikalleen.Frederik Krueger kirjoitti:Olen tähän mennessä vaihtanut aina itse, mutta saas nähdä jaksanko enää vaivautua Nauriksen kertaluokkaa isommissa ja raskaammissa renkaissa, varsinkin kun kesägummit ovat aluvanteilla (talvirenkaat eivät). Ei ole aluvanteiden kiristelystä kokemusta ja muistaakseni se on sellaista salatiedettä ettei vaan tuhoa aluvanteita, joten tehkööt duunarit likaisen työn puolestani.
No eivät tietenkään, yhdellä kädellä saan helposti nostettua kaikki neljä rengasta kerralla samalla kun tasapainottelen vararengasta nenäni päällä. Kyse on enemmänkin siitä viitsiikö enää vaivautua, kynnys nousee siltäkin osin. Eihän sitä tarvitsisi tehdä kuin kaksi kertaa vuodessa, mutta senkin ajan voisi käyttää telkkarin katseluun.Leevi kirjoitti:No ei ne nyt niin paljoa paina.Frederik Krueger kirjoitti:Olen tähän mennessä vaihtanut aina itse, mutta saas nähdä jaksanko enää vaivautua Nauriksen kertaluokkaa isommissa ja raskaammissa renkaissa, varsinkin kun kesägummit ovat aluvanteilla (talvirenkaat eivät). Ei ole aluvanteiden kiristelystä kokemusta ja muistaakseni se on sellaista salatiedettä ettei vaan tuhoa aluvanteita, joten tehkööt duunarit likaisen työn puolestani.
Siis yhdessä vaihdatte, vai sinä katsot ikkunasta kun mies tekee fyysisen osuuden?milli kirjoitti:Itse vaihdetaan. Helppo vaihtaa Fiattiin.
Lienet oikeassa, en ole ainakaan sellaisia missään nähnyt. Kysyin tässä lähinnä lisäselvitystä ns. "soviterenkaille" koska en muista aikaisemmin kyseiseen käsitteeseen törmänneeni, ja halusin varmistaa liittyykö se mitenkään minun autoni kesäaluvanteisiin. Ilmeisesti ei.exPertti kirjoitti:Voisi toisaalta olettaa, että Freddielle ei ehkä olekaan noita soviterenkaita. Kai nuo alut ovat toitsun omat? Miksi toitsu ei tekisi omia aluvanteita sopiviksi?
Ota mitta käteen ja mittaa vanteen keskiön halkaisija vanteen sisäpuolelta. Jos se on sama molemmissa vanteissa, pitäisi vanteet mennä heittämällä kiinni. Silloin joko keskitysrengas on navassa kiinni, tai sitä ei ole lainkaan, tai sitten se on vanteissa itsessään kiinni. -Eikä se ole edes pakollinen olemassakaan. Sen tarkoitus on vaan helpottaa vanteen paikoilleen laittoa, ja keskittää vanne siten että pultit osuvat reikiinsä.Frederik Krueger kirjoitti:Ilmeisesti ei.