Pakkassäät

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Mitä mieltä talvikeleistä tänä vuonna

Ihquu, tulisipa vielä paljon kylmempää
13
41%
Sellainen -5 olisi hyvä ei yhtään enempää
16
50%
Sataisi vaikka vettä ennemmin
3
9%
Tuulenpuiska
0
Ei ääniä

Ääniä yhteensä: 32

Frederik Krueger
Kitisijä

Re: Pakkassäät

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:Yksi syy miksi pistin ketjun pystyyn oli tutkia ovatko muutkin tositalvea kaipailleet jo kypsyneet kun ei se ollutkaan niin hienoa kuin kullatuissa muistoissa.
Nöyp. Olen onnesta soikeana tästä säästä. Toivottavasti pysyvät vielä ainakin kuukauden, kun saan hankittua uudet laskettelukamat.

Toive olisi vielä nähdä tänä talvena revontulet Lapin matkalla, mutta olikos se nyt niin että paljon auringonpilkkuja = paljon revontulia, joten tänä vuonna niitä ei ehkä pahemmin näe? Olen nähnyt revontulet vain kerran elämässäni, ja nekin olivat kovin hailakat, juuri ja juuri pystyi erottamaan pimeältä taivaalta. :cry:
Onko joku pissinyt mun muroihin?
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Frederik Krueger kirjoitti:
Kai Nalo kirjoitti:Ettei Pertsasta vaan olisi tullut uusavuton kun pikkupakkaset pelottaa?
Toisaalta, jotkut ovat oikeasti herkempiä alhaisille lämpötiloille, puhutaan jopa "pakkasallergiasta".
No esim. miehelleni tulee talvisin astmaattiset oireet, pahenevat sitä mukaa mitä alhaisemmaksi lämmöt menee. Usein ollut talviaikaan hoitavat sekä avaavat suihkelääkkeet käytössä. Muutoin ei astmaattisia oireita ole, allergiaa toki on.

Ruandalaisella opiskelijakaverillani taas oli ensimmäisenä talvena täällä Suomessa naaman iho tulehduksella koko miinusajan, antibiooteilla hoidettiin. Näin tuossa kauppareissulla ja näyttäisi olevan sama ongelma nytkin, tosin en ehtinyt jutskaamaan sen enempi siitä asiasta.

Mun mielestä kylmetyn helpoiten hiukan laimeimmissa pakkasissa myös. Mutta kun jossain -25 asteessa käy kova tuuli niin tunto lähtee heti paljaasta ihosta ja sattuu niin perkeleesti (polttava).

Kyllä tuo yli -30 oli sietämätön kun kävin partsilla.
Asie Payton

Viesti Kirjoittaja Asie Payton »

Pari päivää sitten -22 asteissa skimbaamassa. Parhaimmillaan viisi vetoa pystyi sellasta vähän lyhyempää rinnettä vetämään ja sitten oli pakko hakeutua lämmittelemään. Huipun ja pohjan välillä oli pakkasero, tällä kertaa huipun eduksi. Pari ekaa vetoa pystyi vetämään hyvin ja nautinnolla, sen jälkeen kylmyys alkoi jo haitata. Huipulla kun lämmitteli, niin ne pari pystyi vetämään. Pohjalla jos olisi lämmitellyt, niin jo ekalla nousulla olisi paras terä hyydytetty. Jos olisin tajunnut hommata mon- ja hanskalämmittimet, niin hyvin olis voinut vedellä. Vain nenän päävälillä vilkkui.

Tänään -24 ja hiihtämässä. Juuri ehti vetää hien päälle ennen kuin varpaat jääty. Taas ne monon lämmittimet...

Nyt mittarissa -27. Mahtaa ne kotopuolen kelit tuntua kesäkeleiltä kun koneesta perjantaina päästään.

Kesämies mä silti olen!!
Pulkannaru
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Sulla ei taida olla tälle kelille oikeat kamat päällä?
Naaman jäätymisen ymmärrän, sitä on vaikea kokonaan panna piiloon.
Mutta muun kropan kanssa onnistuu. Olen useana talvena skimbannut Levillä -25 astetta kylmemmässä. Silloinkin oli huipulla lämpöisempää, joskus kuitenkin tuulista. Laskiessa jääty naama ja ankkurihisillä noustessa suli. Keskimäärin siis hyvin. Varpaat ei jäätyny koskaan vaikka jalassa oli vain ohuet tekniset sukat. Monot (skimba/murtsikka) kun otti pois kodassa niin jalat vaan höyrysivät. Kaverilla (kun kerran oli samaan aikaan reissussa) oli lämpöongelmia jalkaterien kanssa. Taisi johtua osittain monoista? Sillä oli harrastajan monot ja mulla expertin.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Asie Payton

Pulkannaru kirjoitti:Taisi johtua osittain monoista?
Bingo! Monot kun on palvelleet jo 24 vuotta, niin ei kai niitä enää vaihdeta? Noista hiihtomonoista en osaa sanoa. Kai ne sitten on low techiä.

Tää reissu nyt oli muutenkin ihan perseelleen ajoitettu. Mikä lie minuun iski.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Viidestä kymmeneen pakkasastetta on oikein mainio. Paljon parempi kuin nollakeli. Ei tuo -20:kään vielä muuten yhtään paha ole, paitsi että alkaisi kummasti toivoa lämpimämpää autoa.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jos pakkasta pitää olla niin siinä viitisentoista astetta on aika passeli, t-paita ja talvitakki on hyvä yhdistelmä silloin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vesper
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Asie Payton kirjoitti:Tää reissu nyt oli muutenkin ihan perseelleen ajoitettu. Mikä lie minuun iski.
Huhtikuussa Rukalle? ;)
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Pulkannaru
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Pulkannaru kirjoitti:Sillä oli harrastajan monot ja mulla expertin.
exPertti kirjoitti:Ihmettelinkin minne ne olivat joutuneet.
Arvasin, jotta tartut tähän. Mutta taidatkin olla exPertti pienellä p:llä ?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Frederik Krueger
Kitisijä

Keskusteluun vaikuttanee se että jotkut osallistujista asuvat oikeasti jossain ihan landella Kehä III:n ulkopuolella, jossa on -36 astetta. Täällä sivistyksen ääressä on ollut usean viikon nyt sellaista passelia -5 => -15 astetta, välillä pari astetta lämpimämpää, kylmin mitä itse olen nähnyt kotini lämpömittarissa oli -21 yksi ilta toista viikkoa sitten.

Toivottavasti helmikuussa Lapissa on samat kelit kuin nyt täällä etelässä. Sviduttaisi jos silloinkin on jotain -35 ja hiihtohissit kiinni, eihän sitten olisi päivisin muuta tekemistä kuin naiminen, ja sitä nyt pystyy tekemään ihan milloin ja missä vaan, eikä tarvitse edes suksia jalkaan.
Frederik Krueger
Kitisijä

Lisäksi kotonani on sellainen outo juttu että lämmityspatterit alkavat hohkaa kunnolla lämpöä vasta kunnon pakkasissa, mikä tarkoittaa että kotini lämpötila on paukkupakkasilla korkeampi kuin nollakeleillä. Nollakeleillä joudun käyttämään sähkölämmitintä että huonelämpötila ei jäisi +18 asteeseen, näillä keleillä pysyy päälle +20 ilman lisälämmitintä.

Pitäis varmaan valittaa isännöitsijälle tai jollekin, joten valitan tänne Kitinään.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Frederik Krueger kirjoitti:naiminen, ja sitä nyt pystyy tekemään ihan milloin ja missä vaan, eikä tarvitse edes suksia jalkaan.
Mutta kännykkä pitää olla kotelossaan vyöllä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
bedlam

Viesti Kirjoittaja bedlam »

-30 näytti aamulla olevan. Ei muuten palellut, mutta puolentoista viikon flunssan ja yskän jälkeen tuntui aika pahalle hengittää. Tuulikin vielä, sais kyllä tällasella pakkasella olla tyyntä ees. Kyl se -10 ois ehkä ihan passeli.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:naiminen, ja sitä nyt pystyy tekemään ihan milloin ja missä vaan, eikä tarvitse edes suksia jalkaan.
Mutta kännykkä pitää olla kotelossaan vyöllä.
No, ei ainakaan jäädy.
Niba
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Niba »

Frederik Krueger kirjoitti:Lisäksi kotonani on sellainen outo juttu että lämmityspatterit alkavat hohkaa kunnolla lämpöä vasta kunnon pakkasissa, mikä tarkoittaa että kotini lämpötila on paukkupakkasilla korkeampi kuin nollakeleillä. Nollakeleillä joudun käyttämään sähkölämmitintä että huonelämpötila ei jäisi +18 asteeseen, näillä keleillä pysyy päälle +20 ilman lisälämmitintä.

Pitäis varmaan valittaa isännöitsijälle tai jollekin, joten valitan tänne Kitinään.
Vittu! Mehän autetaan sua, halusit tai et!
Asie Payton

Vesper kirjoitti:Huhtikuussa Rukalle? ;)
Tuu sä saareen fisustamaan!
nowaysis
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Yli kybän ei tarvis olla koskaan.
Prepare for the worstest.
Asie Payton

nowaysis kirjoitti:Yli kybän ei tarvis olla koskaan.
Kyl tarvis mut ei yli kahden kybän. Liian kuumassa en ole vielä ollut.
nowaysis
Kitisijä

Tässäkin on varmaan semmonen autoilijat vs. julkisilla kulkijat. Autoilija on kylmässä ulkoilemassa huvikseen, busseilija ei. Varsinkaan kun dösät ja sporat ja junat kulkee ihan miten sattuu, lystiä siinä sitten venailla tuulisessa -22 säässä puoli tuntia. Ei jaksais koko aikaa hyppiäkään ja vituttaa joka tapauksessa. No, eipähän tarvitse olla ulkona erikseen "happihyppelyllä" tai kävelyllä ;-)
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Silloin kun persekarvat jäätyy, on liian kylmä. Vielä on arvoitus missä asteissa tämä tapahtuu. Ja kun ei ole.
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

nowaysis kirjoitti:Varsinkaan kun dösät ja sporat ja junat kulkee ihan miten sattuu, lystiä siinä sitten venailla tuulisessa -22 säässä puoli tuntia.
Aina voi kävellä seuraavalle pysäkille. Pysyy niinq lämpimänä ja tulee liikuntaakin kaupan päälle :P

No ei. Fillarilla -18 lämpötilassa tuulen kera oli hetken hymy hukassa. Loppumatkasta oli jo kuuma.
nowaysis
Kitisijä

Voisi, mutta jos dösä on jo myöhässä ja huristaakin ohi juuri kun on pysäkkien puolivälissä..
Asie Payton

bliss kirjoitti:Loppumatkasta oli jo kuuma.
Varpaat? Sormet? Mitkä ketun varusteet sulla on? Neopreenillä olen koittanut. Toimii naamaan, muttei juuri muualle. Kevyissä pakkasissa jalkoihinkin.
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

Asie Payton kirjoitti:
Varpaat? Sormet? Mitkä ketun varusteet sulla on? Neopreenillä olen koittanut. Toimii naamaan, muttei juuri muualle. Kevyissä pakkasissa jalkoihinkin.
No helevetti, normaalit talviset ulkoiluvarusteet.
Skimbabyysat, goretexkengät ja VILLASUKAT, untuvatakki, ikivanhat nahkaiset turkisvuoriset hanskat. Ei oo kylmä.

Niin ja vähän kerroksia tietty noiden alla. Ei näytä kovin notkeelta mutta etenee.
Asie Payton

bliss kirjoitti:
Asie Payton kirjoitti:
No helevetti, normaalit talviset ulkoiluvarusteet.
Skimbabyysat, goretexkengät ja VILLASUKAT, untuvatakki, ikivanhat nahkaiset turkisvuoriset hanskat. Ei oo kylmä.

Niin ja vähän kerroksia tietty noiden alla. Ei näytä kovin notkeelta mutta etenee.
Kerrokset osaan ja sen sellaiset, mutta mitään tappovarmaa en käsiin ja jalkoihin ole keksinyt. Pohjosessa venäläiset kävi kuumina sellasilla pikku pusseilla joita ne survoi monoihin ja rukkasiin. Teinixillä oli samoja. 6+ tuntia 38-42 astetta lämpöä.

En tiä. Ehkä mä en vaan osaa, vaikka olen 110 lasissa yrittänyt. Tai sitten mä olen oikeasti syntynyt väärään maahan ja olen sormia, sekä varpaita myöden kesämies.