Riemumieli kirjoitti:Jos saarnaa muille ja vaatii muita muuttumaan, ei voi olla kuin tekopyhä, jos ei itse käyttäydy juuri niin kuin opettaa.
No eipä taas teillä päätä pakota, kun pitää vetää ääripäihin oman position oikeuttamiseksi.
En ole ituhippi, mutta ei se tee minusta tekopyhää jos omissa kulutusvalinnoissani yritän välillä suosia tuotantoa, jonka arvopohja on yksissä oman idealismini kanssa - vaikka samaan aikaan olen ostanut ja kuluttanut myös aivan varmasti ihmisten riistoon perustuvia palveluita ja tuotteita esimerkiksi Ikeassa ja H&M:llä.
Erilaiset reilun kaupan sekä kestävän kehityksen hankkeet ja sertifioinnit ovat askelia matkalla, jossa markkinat ja markkinoilla toimivat toimijat yrittävät oppia uusia mahdollisuuksia toimia ja löytää kilpailuetua toimien tavalla, joka on yhdensuuntainen kuluttajien hintatietoisuuden ja arvomaailman kanssa.
Tuotanto- ja hankintaketjut ovat niin pitkiä, että me olemme totaalisesti menettäneet kosketuksemme valintojemme aiheuttamiin ongelmiin. Läpinäkyvyys ja paljastukset ovat (IMHO, ei viitteitä) vain marginaalisesti muuttaneet kuluttajien käytöstä, koska kuten Manalakin kirjoitti - kuluttajat eivät halua tuntea maailman tuskaa harteillaan ja on helpompaa loppupeleissä ottaa se monikansallinen hedelmä ilman, että ajattelee siinä samalla mahdollisesti tukevansa demokraattisesti valittujen johtajien syrjäyttämistä jossain keski-Amerikassa... Tai ostaa se hyvin markkinoitu timantti, jonka pitäisi symboloida miehen omistusoikeutta naiseen - eikä suinkaan orjatyövoiman käyttöä sotatila-alueilla.
Markkinatalouden ja markkinoinnin koneistot, läpinäkyvyys ja tiedon lisääminen markkinoilla sekä sopivissa määrin käytetty kansainvälinen säätely tuhoisimpien ja vaarallisimpien toimintatapojen kitkemiseksi pois ovat keinoja, joiden yhdistelmällä maailma muuttuu pienin askelin paremmaksi paikaksi. Reilun kaupan tuotteiden ostaminen, eettisesti tuotettujen elintarvikkeiden ostaminen ja vaimon hakkaamatta jättäminen ovat kaikki signaaleja, joista markkinoilla toimijat ottavat oppia ja pyrkivät täyttämään kysyntää uudella tarjonnalla.
Samalla tavalla juristi tai diplomi-insinööri voi käyttää markkinoita hyväkseen ja antaa signaaleja omien kulutusmieltymystensä mukaisesti, ostaen utilitaarisesti mahdollisimman halvalla hinnalla ihmisten riistoon perustuen halvalla tuotettuja hyödykkeitä tai maksimaalista ajonautintoa ja fossiilisten polttoaineiden kulutusta tarjoavia ajoneuvoja.