Et saa. Olet kirjoittanut sen vähän väliä jo monen vuoden ajan. Ei tarvitse toistella, jos ajattelusi ei ole edennyt tuosta mihinkään.Homeboy65 kirjoitti: 11.09.2025 16:34Saanen muistuttaa: muualla perusturvaan kuuluu asumistuki, meillä maksetaan e r i k s e e n asumistukea.![]()
Orpon hallitus 2023-
-
- Kitisijä
Re: Orpon hallitus 2023-
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
Miten sen pitäisi "edetä"? Mielestäni ei mitenkään. Yksinkertainen fakta joka ei vaadi enempää argumentointia. Keep it simple.urpiainen kirjoitti: 11.09.2025 16:48Et saa. Olet kirjoittanut sen vähän väliä jo monen vuoden ajan. Ei tarvitse toistella, jos ajattelusi ei ole edennyt tuosta mihinkään.Homeboy65 kirjoitti: 11.09.2025 16:34Saanen muistuttaa: muualla perusturvaan kuuluu asumistuki, meillä maksetaan e r i k s e e n asumistukea.urpiainen kirjoitti: 11.09.2025 12:12
Suomen piti tehdä EU:lle selvitys tähän kesään mennessä siitä, miksi taso on niin alhainen (onko vika laskennassa vai missä). En tiedä, onko tehty.![]()
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
- Kitisijä
Ja edelleen urpiainen. Vaikka olisi kuinka yksinkertaisista asioista kyse sinä vaadit aina vaan jotain "etenemistä" tai "syvempää sanottavaa".
-
- Kitisijä
2023 vastasin näköjään näin. Sen jälkeen olet ottanut tämän useita kertoja puheeksi tuomatta yhtään uutta näkökulmaa keskusteluun, joka kyllästytti jo 2023.
viewtopic.php?t=14294&start=950#p817432
viewtopic.php?t=14294&start=950#p817432
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
Mitä uutta näkökulmaa pitäisi tuoda esiin? Ja miksi?
-
- Kitisijä
Ei ole siis uutta, täältä tähän.
-
- Kitisijä
Silloin kun fakta on tarpeeksi tärkeä, on syytä toistaa sitä jopa aika usein. Ei tarvinne perustella?
-
- Kitisijä
Oliko nyt mielessäsi joku uusi näkökulma, josta halusit keskustella, vai ajattelitko vain toistella ihan samoja vuorosanoja muuttumattomina vuodesta toiseen?
-
- Kitisijä
No. Sinä väitit (taas) että taso on alhainen minä totesin (taas) että muualla perusturvaan kuuluu asumistuki meillä maksetaan erikseen asumistukea.
-
- Kitisijä
Missä muka?
-
- Kitisijä
En jaksa etsiä mutta muistan täysin varmasti.
-
- Kitisijä
Olet kuitenkin väärässä. Vastasin kysymykseesi selvityksestä, että se on siis Suomi joka tekee EU:lle selvityksen (eikä toisinpäin) siitä, miksi Suomen perusturvan taso on EU-laskelmien mukaan niin matala. Lisäsin vielä erikseen, jotta sun ei tarvitsisi toistella samoja juttuja vuodesta toiseen, että selvitykseen kuuluu tuo laskentajuttu, että aiheuttaako esim. asumistukien erilainen käsittely tämän. Kerroin sinulle faktoja (samat faktat jo vaikka kuinka monetta kertaa), mitään omaa arviota perusturvan tasosta en esittänyt.
-
- Kitisijä
Minähän elän minimituilla ja olen kertonut elämästäni Kitinässä. Miten se nyt näyttää tulenko toimeen vai enkö tule?
-
- Kitisijä
Vuosi sitten vastasin näin: viewtopic.php?t=14294&start=1000#p823395
-
- Kitisijä
Mitä jos tällä kertaa vastaisit asiallisesti? Ja perusturvahan on universaali, sama kaikille.
-
- Kitisijä
Olisko Homeboy sulla väärinkäsitys siinä, että kun urpiainen selittää EU:n näkökantoja, sinä tulkitset sen olevan urpiaisen kanta?
Old Man Yells at Cloud
-
- Kitisijä
Saattaa olla.James Potkukelkka kirjoitti: 11.09.2025 17:40 Olisko Homeboy sulla väärinkäsitys siinä, että kun urpiainen selittää EU:n näkökantoja, sinä tulkitset sen olevan urpiaisen kanta?
-
- Kitisijä
Joo, mä voin varmuuden vuoksi listata ne näkökannat, sanoisimpa jopa faktat, joita olen puoltanut tässä samassa keskustelussa ainakin 2023, 2024 ja edelleen nyt 2025.
1. Suomi näyttää olevan lainvastaisessa tilassa perusturvan tason suhteen. On tosi hyvä, että selvitetään, johtuuko tämä esimerkiksi Suomen asumistuen idiosynkraattisista laskentatavoista vai mistä.
2. Homie on monesti vakuuttanut, että perusturvan taso riittää hänelle hänen oman arvionsa mukaan hyvin. Sinänsä mulla ei ole syytä olla uskomatta tätä kokemusta, mutta kaksi huomiota kuitenkin.
3. Homie on yksin asuva, keski-ikäinen mies, jolla ei ole lapsia ja jonka päihdeongelma on toistaiseksi pysynyt jossain ruodussa. Hän asuu isän omistamassa omistusasunnossa, ja isä auttaa muutenkin arjen rullaamisessa, pesee pyykit ja mitä lie. Homien taloudellinen tulevaisuus ei ole ihan näköalaton, koska suvussa on perittävää omaisuutta. Muutenkin suku tarjoaa jonkinlaista sosiaalista pääomaa ja kiinnittää jotenkin yhteiskuntaan. Homie ei ehkä ole ihan se tapaus, josta Li Andersson on erityisesti huolissaan miettiessään perusturvan tason vaikutusta mahdollisuuksien tasa-arvoon.
4. Homie sanoo perusturvan riittävän, mutta toisaalta hän on ruoka- ja juomavaliollaan sellaisessa kunnossa, että ei pysty tuettuun työhön. Puutteellisesti hoidettu masennus vaivaa hoitamattoman päihdeongelman lisäksi. Voi olla, että edes homien tapauksessa hänellä ei riitä resurssit pitämään häntä ihan niin ongelmattomassa kuosissa kuin itse ajattelee. Eri asia sitten, onko tässä kyse perusturvan tasosta vai ei.
5. Muuta arviota perusturvan tasosta en ole esittänyt.
1. Suomi näyttää olevan lainvastaisessa tilassa perusturvan tason suhteen. On tosi hyvä, että selvitetään, johtuuko tämä esimerkiksi Suomen asumistuen idiosynkraattisista laskentatavoista vai mistä.
2. Homie on monesti vakuuttanut, että perusturvan taso riittää hänelle hänen oman arvionsa mukaan hyvin. Sinänsä mulla ei ole syytä olla uskomatta tätä kokemusta, mutta kaksi huomiota kuitenkin.
3. Homie on yksin asuva, keski-ikäinen mies, jolla ei ole lapsia ja jonka päihdeongelma on toistaiseksi pysynyt jossain ruodussa. Hän asuu isän omistamassa omistusasunnossa, ja isä auttaa muutenkin arjen rullaamisessa, pesee pyykit ja mitä lie. Homien taloudellinen tulevaisuus ei ole ihan näköalaton, koska suvussa on perittävää omaisuutta. Muutenkin suku tarjoaa jonkinlaista sosiaalista pääomaa ja kiinnittää jotenkin yhteiskuntaan. Homie ei ehkä ole ihan se tapaus, josta Li Andersson on erityisesti huolissaan miettiessään perusturvan tason vaikutusta mahdollisuuksien tasa-arvoon.
4. Homie sanoo perusturvan riittävän, mutta toisaalta hän on ruoka- ja juomavaliollaan sellaisessa kunnossa, että ei pysty tuettuun työhön. Puutteellisesti hoidettu masennus vaivaa hoitamattoman päihdeongelman lisäksi. Voi olla, että edes homien tapauksessa hänellä ei riitä resurssit pitämään häntä ihan niin ongelmattomassa kuosissa kuin itse ajattelee. Eri asia sitten, onko tässä kyse perusturvan tasosta vai ei.
5. Muuta arviota perusturvan tasosta en ole esittänyt.
-
- Kitisijä
Oikaisuja:
1) Isä ei auta mitenkään arjen rullaamisessa. Asun hänen omistamassaan asunnossa mutta maksan hänelle vuokraa. Pesen pyykkini itse, tosin hänen luonaan.
2) Olen työkykyinen. Viimeksi olin työelämässä alkuvuonna 2003. Kondis on sama kuin silloin.
1) Isä ei auta mitenkään arjen rullaamisessa. Asun hänen omistamassaan asunnossa mutta maksan hänelle vuokraa. Pesen pyykkini itse, tosin hänen luonaan.
2) Olen työkykyinen. Viimeksi olin työelämässä alkuvuonna 2003. Kondis on sama kuin silloin.
-
- Kitisijä
Ok. Muistelin tätä: viewtopic.php?t=11312&start=625#p811669, mutta korjaan tuolta osin uskomuksiani.
-
- Kitisijä
Ei sillä ole mitään merkitystä, jos toimeentulotuella perii jonkun kymppitonnin.urpiainen kirjoitti: 11.09.2025 17:58 Homien taloudellinen tulevaisuus ei ole ihan näköalaton, koska suvussa on perittävää omaisuutta.
-
- Kitisijä
tarkoitin, että olen palstalta saanut käsityksen, että homien sielunmaisemassa ja suhtautumisessa tulevaisuuden tuomiin mahdollisuuksiin perinnön odotus on yllättävän isossa roolissa. Olipa todellisuus mitä oli.sivustahuutaja kirjoitti: 11.09.2025 18:31Ei sillä ole mitään merkitystä, jos toimeentulotuella perii jonkun kymppitonnin.urpiainen kirjoitti: 11.09.2025 17:58 Homien taloudellinen tulevaisuus ei ole ihan näköalaton, koska suvussa on perittävää omaisuutta.
-
- Kitisijä
^
Jos sinä tai homie kuvittelette, että käteinen vaikuttaisi merkittävästi homien tai kenenkään vastaavassa tilanteessa olevan elämään, niin olette mielestäni väärässä. Teoriassa kyllä lump sum voi korjata hyvinvointieroja, mutta käytäntö näyttää toimivan toisin.
Ehkä perintö on homielle kuvitelma tulossa olevasta muutoksesta, johon hän ei ilman perintöä jostain syystä pysty. Toki voihan tuo avata mahdollisuuden.muutokseen myöntämättä, että.olisi koska rahansa voinut katkaista kierteensä. En vain usko perinnön kierrettä katkaisevan.
Ylisukupolvista syrjäytymistä tässä ei taida syntyä, joka kaiketi on parempi tilanne kuin että syntyisi. Näin olen tämän ajattelun ymmärtänyt.
Jos sinä tai homie kuvittelette, että käteinen vaikuttaisi merkittävästi homien tai kenenkään vastaavassa tilanteessa olevan elämään, niin olette mielestäni väärässä. Teoriassa kyllä lump sum voi korjata hyvinvointieroja, mutta käytäntö näyttää toimivan toisin.
Ehkä perintö on homielle kuvitelma tulossa olevasta muutoksesta, johon hän ei ilman perintöä jostain syystä pysty. Toki voihan tuo avata mahdollisuuden.muutokseen myöntämättä, että.olisi koska rahansa voinut katkaista kierteensä. En vain usko perinnön kierrettä katkaisevan.
Ylisukupolvista syrjäytymistä tässä ei taida syntyä, joka kaiketi on parempi tilanne kuin että syntyisi. Näin olen tämän ajattelun ymmärtänyt.
-
- Kitinä VIP-jäsen
Mä olen ollut ymmärtävinäni, että ainakin 3 asuntoa pääkaupunkiseudulla olisi jakautumassa kahden sisaruksen kesken. Asuntoja sen paremmin tuntematta olettaisin puhuttavan 6 numeroisesta summasta.sivustahuutaja kirjoitti: 11.09.2025 18:31 Ei sillä ole mitään merkitystä, jos toimeentulotuella perii jonkun kymppitonnin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
Mulla on ilmeisesti tänään tavallistakin enemmän vaikeuksia ilmaista itseäni siten, että Homie tai sinä ymmärtäisitte, mitä tarkoitan. En ajattele, että perintö tekee Homiesta yhteiskunnan tukipylvään tai tuo muuten merkittävän hyvinvointimuutoksen. Kieltämättä viestini saattoi kyllä noin lukea. Tarkoitin kuitenkin, että ajatus perinnöstä ja sen vaikutuksista (olivatpa ajatukset realistisia tai eivät) näyttää olevan yllättävän isossa roolissa siinä, että Homie suhtautuu taloudelliseen tuelvaisuuteensa vähän valoisammin, ja tämä suhtautuminen (olipa perusteltu tai ei) voi olla tärkeää hänen hyvinvoinnilleen tässä ja nyt. Vähän sellainen dumbo-efekti.sivustahuutaja kirjoitti: 11.09.2025 19:28 ^