Kauhajoen kouluammuskelu.

Yleinen lätinä jä kitinä
Frederik Krueger
Kitisijä

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

masa kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti: Lasten tulisi saada olla lapsia pidempään.
Ja lasten tulisi rakentaa mielummin lumilinnoja ja majoja, kuin istua kaiken päivää sisällä pelikonsoliin kiinnikasvaneena.
Joo, mutta saavatko pojat leikkiä sotaa ulkona siellä lumilinnassaan? Eikö aselelut kielletty Suomessa joskus muinoin, vai muistanko väärin?

EDIT: Ehkä pointti ei ole niinkään se että mitä tehdään, vaan että sitä tehdään yhdessä eikä yksinään omassa huoneessa? Tosin joskus väitetään että (video)pelien pelaaminen on luultua sosiaalisempaa puuhaa, mutta kyllä siinä on riski myös eristäytymiseen (nimim. kokemusta on). Jotenkin kuitenkin muistan lapsuudestani että aika paljon tietokonepeleistä kiinnostunut kaverijoukkomme vieraili jatkuvasti toistensa luona ihmettelemässä just niitä pelejä.

Mutta joo, harvat niitä lumilinnoja yksinkään väsäävät. Joka tapauksessa, kun huomaatte lastenne välttelevän tai negaavan joitakin muita syrjäytyviä lapsia, muistakaa ottaa heidät puhutteluun. Ettei tapahdu sitä kuten itse olin todistamassa kuinka muutaman vuoden ikäinen tyttö yritti saada muut lapset olemaan leikkimättä toisen lapsen kanssa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Frederik Krueger
Kitisijä

Geep kirjoitti:Eilen oli karmivaa ulkoilla lasten kanssa kun jo tarhan pihalla alkoi 3-5-vuotiaiden ampumisleikit. Siinä vielä kun oma likka jäi aika pahasti jalkoihin saaden päällensä niitä kepillisiä pikkuninjoja niin energiaton kroppani veti hyytelöks.
Kenen tuosta joukosta pelkäsit olevan tuleva koulusurmaaja: niiden riehakkaiden aseleikkipoikien, vai tyttäresi joka jäi tilanteessa jalkoihin?
Riehakkaat pojat eivät kuitenkaan liene malliesimerkki syrjäytyvästä nuoresta?
Frederik Krueger
Kitisijä

elco kirjoitti:No ei edes sinne päinkään. En puhunut yhteisöönsä identifioitumisongelmista vaan yhteiskunnasta, joka saavuttaa itsetarkoituksellisuuden ja alkaa tappamaan ja orjuuttamaan jäseniään. Esimerkki moisesta systeemistä löytyy alle 20 vuoden takaa lähinaapurista. Ei ole itsestäänselvyys, ettei moinen systeemi koskaan enää palaa nykyiseen Länsi-Eurooppaan.
Ehkä kulmakarvoja kohotti se jos kokee että tuota (pientä?) riskiä vastaan pitäisi valmistautua aseistamalla siviilit jo nyt. Demokratian säilymistä voi kuitenkin edistää muillakin tavoin, ihan jo poliittisin keinoin. Presidentin valtaoikeudet ja mitä noita on.

Pohjoismaissa tunnutaan luotettavan Amerikkaa enemmän siihen että kansa löytää väkivallattomat keinot valitakseen haluamansa päättäjät. Amerikoissa ehkä enemmän koetaan että päättäjät eivät ole osa kansaa.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 24.09.2008 14:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Monsieur Manala kirjoitti: Ei kukaan ulkopuolinen voi ottaa vastuuta 22-vuotiaan aikuisen ihmisen häiriökäyttäytymisestä, ellei kyseisen ihmisen arkikäytös vaadi näkyvästi pakkohoitoa.
Uskon, että Saari oireili jo huomattavasti aikaisemmin. Ensisijainen vastuu on yksilöllä tietenkin, mutta se ei poissulje yhteiskunnan tai lähipiirin toissijaista vastuuta.
Niba
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Niba »

Kello 14:30 tauko ja hiljainen hetki 5 minuuttia! Kiitos!
Pyyhin Netikettiin..
Frederik Krueger
Kitisijä

Niba kirjoitti:Kello 14:30 tauko ja hiljainen hetki 5 minuuttia! Kiitos!
:shock: Hyvä kommentti Nibalta! Ajattelin nimittäin lampsia hakemaan kahvia.

Kyllä, olen sortunut taas juomaan kahvia. Jopa automaattisellaista, jossa on erittäin epäterveellistä, kovetettuja kasvirasvoja sisältävää valemaitojauhetta.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

elco kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: he eivät osanneet identifioitua yhteisöönsä, vaan kokivat itsensä ulkopuolisiksi vihamieliseen ja vieraaseen yhteisöön verrattuna. Vähän kuin Elcon ase-argumentti.
No ei edes sinne päinkään. En puhunut yhteisöönsä identifioitumisongelmista vaan yhteiskunnasta, joka saavuttaa itsetarkoituksellisuuden ja alkaa tappamaan ja orjuuttamaan jäseniään. Esimerkki moisesta systeemistä löytyy alle 20 vuoden takaa lähinaapurista. Ei ole itsestäänselvyys, ettei moinen systeemi koskaan enää palaa nykyiseen Länsi-Eurooppaan.
Näen tarkoittamasi eron. Minä taas tarkoitin, että tuollainen järjestelmä on omiaan tuottamaan näissä ongelmatapauksissa, joissa järjestelmän tarkoitus vinoutuu syrjäytyvässä mielessä, ikäviä seurauksia. Frederik K:n tapaan suosisin siis muita keinoja avoimen yhteiskunnan suojelemiseksi. Vähän kuin se, että vaikka näen tasoryhmäerottelupointtisi osittaisen järkevyyden, kaikki asiaan liittyvät seikat huomioiden olen taipuvainen, selittämistäni syistä, vastustamaan ehdotusta.
Monsieur Manala kirjoitti:Jos motiivia ja tahtoa on, ruumiita kyllä tulee, oli lupa-asiat sitten miten vittumaiseksi tahansa tehtyjä.

Ei kukaan ulkopuolinen voi ottaa vastuuta 22-vuotiaan aikuisen ihmisen häiriökäyttäytymisestä, ellei kyseisen ihmisen arkikäytös vaadi näkyvästi pakkohoitoa.
Millaista johtopäätöstä tällä argumentaatiolla koetat perustella? Kuulostaa vähän siltä, että kieltäydyt näkemästä tässä asiassa mitään rakenteellista/yhteiskunnallista ongelmaa: jotkut pahat ihmiset vain tekevät pahoja tekoja, emmekä sille mitään voi?

Minusta tämä keskustelu on ollut ihan järkevää. Sanot "jos motiivia ja tahtoa on". Keskeinen kysymys on ollutkin, miten noin vieraita ja tuhoisia "motiiveja ja tahtoa" pääsee syntymään nyky-yhteiskunnassa. Pelkkä bushilainen poikkeusyksilöihin vetoaminen ei oikein vakuuta, kun motiiveissa ja tahdossa näyttäisi olevan yhtäläisyyksiä aika lailla. Tällöin on aika luontevaa kysyä, mikä tällaista ajassamme tuottaa ja miten siitä päästäisiin eroon.

Mitä pelkkään saatavuuden rajoittamiseen tulee, niin potentiaalisesti vahingollisen tavaran X saatavuuden rajoittaminen vähentää tilastollisesti erittäin tehokkaasti X:illä aiheutettujen vahinkojen määrää, vaikka jokaisessa yksittäistapauksessa onkin totta, että on silti keinoja hankkia X vaikka laittomasti. Tämä pätee alkoholiin, aseisiin, Kitinään jne. Kyse on vain siitä, onko hankaloittamisella saavtettu etu suurempi kuin aiheutettu vaiva. Koska elitistisesti en pidä Gattacan ase-egobuustauksia kovin korkeassa arvossa, olen taipuvainen ottamaan aseiden saatavuuden rajoittamisesta seuraavat marginaaliset haittavaikutukset vastaan ilolla.

Ja viimeiseksi, tuskin kukaan hakee 22-vuotiaan käytökseen vastuullista tahoa jostain muualta, vaan vain sellaisia keinoja, joilla vastaavia tapauksia voitaisiin mahdollisesti estää/vaikeuttaa jatkossa. Siitä, että idioottivarmaa (kirjaimellisesti) keinoa ei avoimessa yhteiskunnassa ole, ei nähdäkseni seuraa, ettei sitten kannata tehdä mitään.
Viimeksi muokannut urpiainen, 24.09.2008 14:45. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Minkä helvetin takia aseenkanto-oikeus saisi olla muilla kuin puolustusvoimilla, poliisilla, rajavartiolaitoksella ja tietyillä turvahenkilöillä?

Ai kun jotkut haluaa harrastaa ammuntaa tai metsästystä? Hankkikoon jonkun toisen harrastuksen.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Frederik Krueger
Kitisijä

Ennen taukoa heitän ilmoille lisää mahdollisesti toteuttamiskelvottomia ajatuksia tuohon aserajoittamiseen. Jospa siviileille ainoat myönnettävät luvat olisivat kertalataukselliset (käsi)aseet? Siis sellaiset joissa ei ole rullaa tai lipasta, vaan jotka joutuu lataamaan jokaisen laukauksen jälkeen?

Perustelu olisi sama kuin miksi siviileillä ei ole automaattiaseita, eli tuollaisten tuhovoima olisi huomattavasti vähäisempi ainakin massatilaisuuksissa. Väliäkös sillä jos ensimmäinen eli luokanopettaja saa luodin nahkaansa kunhan oppilaat säästyvät rynniessään uusintalatausta yrittävän ammuskelijan päälle.

En sano että tuollaisiakaan aseita saisi välttämättä säilyttää kotonaan. :)

Mutta nyt se viiden minuutin hiljainen kahvitauko.
Frederik Krueger
Kitisijä

exPertti kirjoitti:Pelottavaa, joko .357 on mukana töissä? :)
Olen jo moneen kertaan todennut ettei mulla enää ole ollut sitä aikoihin, ja rinnakkaislupakin raukesi kun en yrittänyt saada sille jatkoa.

Pahinta mitä olen tehnyt oli teininä ottaa perhosveitsi mukaan kouluun. Vittu että olinkin tyhmä idiootti, varsinkin kun se putosi kesken tunnin taskustani lattialle. Kili kili. Ehkä koin olevani syrjäytynyt tai jotain.

(Itse asiassa luokkakaverini ihastelivat sitä, siksi otin sen näytille.)
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Frederik Krueger kirjoitti:Väliäkös sillä jos ensimmäinen eli luokanopettaja saa luodin nahkaansa kunhan oppilaat säästyvät rynniessään uusintalatausta yrittävän ammuskelijan päälle.
Mutku masan vaimo on luokanopettaja. Älä tule paha kakku, tule hyvä kakku...
Frederik Krueger
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti:aseenkanto-oikeus
Ai mikä? Tarkoitit tietysti "007 lupa tappaa" tjsp?

Tauko?
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Frederik Krueger kirjoitti:Jotenkin kuitenkin muistan lapsuudestani että aika paljon tietokonepeleistä kiinnostunut kaverijoukkomme vieraili jatkuvasti toistensa luona ihmettelemässä just niitä pelejä.
Ja minä taaas muistan miten pesäpallo, jääkiekko, roisto ja poliisi-leikit, mato-onginta ja muut ulkoharrastuksest saivat väistyä, kun kaveri sai kuusnepan ja siihen Bruce Leen. Sitten istuttiinkin nenä kiinni töllössä ja potkittiin vihuja hengiltä.
Frederik Krueger
Kitisijä

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Väliäkös sillä jos ensimmäinen eli luokanopettaja saa luodin nahkaansa kunhan oppilaat säästyvät rynniessään uusintalatausta yrittävän ammuskelijan päälle.
Oho, en kyllä ajatellut masan puolisoa. :shock: A_J lähinnä oli mielessäni tuota kirjoittaessani.
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Homeboy65 kirjoitti:Minkä helvetin takia aseenkanto-oikeus saisi olla muilla kuin puolustusvoimilla, poliisilla, rajavartiolaitoksella ja tietyillä turvahenkilöillä?

Ai kun jotkut haluaa harrastaa ammuntaa tai metsästystä? Hankkikoon jonkun toisen harrastuksen.
Että hankkikoot jonkun toisen harrastuksen... :roll:

Vuonna 2006 maanteiltä tilastoitiin runsaat 4 600 hirvieläinonnettomuutta. Niistä 2 000 oli hirvikolareita ja 2 600 peura- tai kauriskolareita. Onnettomuuksilla on yleensä vakavat seuraukset. Henkilöuhrien määrä on kaksinkertaistunut edellisten vuosikymmenten tilanteesta. Viime vuonna kuolonuhreja oli 12 ja noin 200 vammautuu vuosittain hirvikolarin seurauksena.

Viime syksynä kaadettiin 75 000 hirveä, minkä jälkeen Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos RKTL arvioi Suomen metsiin jääneen 79 000-93 000 sarvipäätä. Tämän päälle on laskettava myös keväällä syntyneet vasat eli kolmannes kokonaismäärästä. Kanta on edelleen niin suuri, että vahinkoja syntyy. Hirvikannan säilymiseksi suositellaan 2-5 hirven tiheyttä tuhatta hehtaaria kohti. Kuitenkin esimerkiksi Pirkanmaalla on lentolaskennassa tavattu 15 ja muualla maassa jopa 20-30 eläimen tihentymiä talvehtimisalueilla.
Niba
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Niba »

Olen aina epäillyt luokanopettajia, koulussa 6.lk hakkasin sellaisia puulaudoilla, ainakin kerran pempaisin. :wink: Kyllä tuli hyvä mieli, sitä on kestänyt tähän päivään asti.
Pyyhin Netikettiin..
masa

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Mutku masan vaimo on luokanopettaja. Älä tule paha kakku, tule hyvä kakku...
Anteeksi nyt, mutta mihin tämä onneton vittuiluyrityksesti taas perustuu? Mä en oikeasti tajua sua lainkaan, joten voisitko vittuilla ihan suoraan? Toisekseen, kyseessä ei ole vaimo, eikä luokanopettaja.
Viimeksi muokannut masa, 24.09.2008 14:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Frederik Krueger
Kitisijä

masa kirjoitti:Ja minä taaas muistan miten pesäpallo, jääkiekko, roisto ja poliisi-leikit, mato-onginta ja muut ulkoharrastuksest saivat väistyä, kun kaveri sai kuusnepan ja siihen Bruce Leen. Sitten istuttiinkin nenä kiinni töllössä ja potkittiin vihuja hengiltä.
Olet oikeassa, videopelien kanssa on paljon suurempi riski syrjäytymiseen kuin seurapeleissä. Halusin kuitenkin mainita että joidenkin tutkimusten mukaan videopelaaminenkin on usein mainettaan huomattavasti sosiaalisempaa. Paljon sosiaalisempaa kuin esim. musiikin kuuntelu tai kirjojen lukeminen.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

masa kirjoitti: Anteeksi nyt, mutta mihin tämä onneton vittuiluyrityksesti taas perustuu?
Relaa, karhukin syö välillä puolukoita. Sun ongelma kanssani on usein se, että luulet kaiken sinulle sanomani olevan vittuilua. Tässäkään tapauksessa ei ollut siitä kyse.
annepa
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja annepa »

prosessi kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti: Ai kun jotkut haluaa harrastaa ammuntaa tai metsästystä? Hankkikoon jonkun toisen harrastuksen.
Vuonna 2006 maanteiltä tilastoitiin runsaat 4 600 hirvieläinonnettomuutta. Niistä 2 000 oli hirvikolareita ja 2 600 peura- tai kauriskolareita. Onnettomuuksilla on yleensä vakavat seuraukset. Henkilöuhrien määrä on kaksinkertaistunut edellisten vuosikymmenten tilanteesta. Viime vuonna kuolonuhreja oli 12 ja noin 200 vammautuu vuosittain hirvikolarin seurauksena.

Viime syksynä kaadettiin 75 000 hirveä, minkä jälkeen Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos RKTL arvioi Suomen metsiin jääneen 79 000-93 000 sarvipäätä. Tämän päälle on laskettava myös keväällä syntyneet vasat eli kolmannes kokonaismäärästä. Kanta on edelleen niin suuri, että vahinkoja syntyy. Hirvikannan säilymiseksi suositellaan 2-5 hirven tiheyttä tuhatta hehtaaria kohti. Kuitenkin esimerkiksi Pirkanmaalla on lentolaskennassa tavattu 15 ja muualla maassa jopa 20-30 eläimen tihentymiä talvehtimisalueilla.
Kiitos. Lisäksi liha on hyvää, ekologista ja humaanisti "tuotettua".

Mulla meni jo hermot, olen kironnut sekä ääneen että hiljaa syvällä sisimmässäni. En siksi että tää tapahtu (joojoo on se kauhiaa) vaan siksi minkälaiset reaktiot siitä lähtee esim mediassa. En lukenu kokonaan tätä ketjua joten sori jos tulee toistoa. Mua siis ärsyttää nää hymistelyt ja aselain tiukentamishommat ja se että joka vitun paikka on nyt ainaki viikon täynnä tätä paskaa. Montako ihmistä sitä vuodessa tapetaan esim kotonansa? No en tiä mutta käsittääkseni aika monta, mutta eihän sitä uutisoida kun se on niin "tavallista" ja niissä menee 1-2 ihmistä kerralla. Nyt kun lähti kerralla monta eikä tää tapahtunu kenenkään kotona niin on se kauhiaa ja voivoi. Onkohan mejän maassa jotain vikaa IHAN MUISSA ASIOISSA KUIN ASELAINSÄÄDÄNNÖSSÄ TAI NETIN KÄYTÖSSÄ??? Pitääkö se jappasta tyhjänpäivästä, silläkö tämä homma ratkiaa? Voi vittujen kevät sentään.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
masa

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Sun ongelma kanssani on usein se, että luulet kaiken sinulle sanomani olevan vittuilua.
Itse asiassa mun ongelma on se, etten tajua puoliakaan mitä yrität kertoa, joten voisitko mutkittelun sijaan hieman suoraviivaistaa kiitos?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

masa kirjoitti:Itse asiassa mun ongelma on se, etten tajua puoliakaan mitä yrität kertoa, joten voisitko mutkittelun sijaan hieman suoraviivaistaa kiitos?
Voisin sanoa, että tunne on molemminpuolinen, mutta se olisi liian helppoa. Esmes kyseinen heitto oli suunnattu täysin FK:lle, vaikka tosin mielsin, että voit aggressiiviseen tyyliisi siihen tarttua. En nyt lähde ruotimaan sen enempää. Sinun mielestäsi heitto oli siis paska. En minä tätä rehellistä tunnettasi ala riistämään. Sovitaan, että my bad.
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

urpiainen kirjoitti:Vähän kuin se, että vaikka näen tasoryhmäerottelupointtisi osittaisen järkevyyden, kaikki asiaan liittyvät seikat huomioiden olen taipuvainen, selittämistäni syistä, vastustamaan ehdotusta.
Auttaisiko asiaa, jos tasoryhmät korvattaisiin soveltuvuusryhmillä, joissa erilaisille ryhmille ei opetettaisikaan samoja asioita eritasoisesti, vaan kunkin ryhmän kohdalla keskityttäisiin opettamaan sellaisia asioita, joiden oppimiseen kyseisen ryhmän jäsenet soveltuvat?
Mitä pelkkään saatavuuden rajoittamiseen tulee, niin potentiaalisesti vahingollisen tavaran X saatavuuden rajoittaminen vähentää tilastollisesti erittäin tehokkaasti X:illä aiheutettujen vahinkojen määrää, vaikka jokaisessa yksittäistapauksessa onkin totta, että on silti keinoja hankkia X vaikka laittomasti. Tämä pätee alkoholiin, aseisiin, Kitinään jne. Kyse on vain siitä, onko hankaloittamisella saavtettu etu suurempi kuin aiheutettu vaiva. Koska elitistisesti en pidä Gattacan ase-egobuustauksia kovin korkeassa arvossa, olen taipuvainen ottamaan aseiden saatavuuden rajoittamisesta seuraavat marginaaliset haittavaikutukset vastaan ilolla.
Aika leveät marginaalit, sulla. Niihin mahtuu hirvikannan tuplaantuminen vuositasolla. Siitä olisi aika mielenkiintoiset seurannaisvaikutukset, enkä tarkoita pelkästään liikenneonnettomuuksia. Jos aseita ei esim. saisi säilyttää kotona, käytännössä hirvestys vähenisi olemattomiin. Jo nyt hirvestäjistä on monilla alueilla huutava pula.
Monsieur Manala

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Monsieur Manala kirjoitti:Ei kukaan ulkopuolinen voi ottaa vastuuta 22-vuotiaan aikuisen ihmisen häiriökäyttäytymisestä, ellei kyseisen ihmisen arkikäytös vaadi näkyvästi pakkohoitoa.
Uskon, että Saari oireili jo huomattavasti aikaisemmin. Ensisijainen vastuu on yksilöllä tietenkin, mutta se ei poissulje yhteiskunnan tai lähipiirin toissijaista vastuuta.
Ja kuka meistä on tarpeeksi läheinen edes tietämään sen mitä parhaan ystävämme päässä oikeasti liikkuu? Yhteisöllä ei oikein voi olla muuta vastuuta kuin tarjota apua sitä tarvitsevalle ja sitä pyytävälle. Jos me aletaan kokemaan moraalista vastuuta siitä että meidän pitää passittaa jokaisesta poikkeavasta ajatuksesta, läpästä, kilahduksesta, räyhäämisestä, sisäänpäin kääntyneisyydestä ja puhumattomuudesta ihmisiä poliisin tai psykiatrin pakeille, niin ei tässä enää päivätöikseen muuta ehtisikään tekemään kuin raahata murahtelukansaa hullujenhuoneelle.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Monsieur Manala kirjoitti:Jos me aletaan kokemaan moraalista vastuuta siitä että meidän pitää passittaa jokaisesta poikkeavasta ajatuksesta, läpästä, kilahduksesta, räyhäämisestä, sisäänpäin kääntyneisyydestä ja puhumattomuudesta ihmisiä poliisin tai psykiatrin pakeille, niin ei tässä enää päivätöikseen muuta ehtisikään tekemään kuin raahata murahtelukansaa hullujenhuoneelle.
Kommenttisi oli turha, uskon että ymmärsit pointtini.