urpiainen kirjoitti:Tuo tulkinta ei missään tapauksessa sisälly sanomaani, mutta kuitenkin tulit niin tulkinneeksi. Et vaivautunut kysymään, oliko tulkintasi oikea, vaan siirryit suoraan haukkumaan tätä itse kuvittelemaasi väittämääni pöljäksi ja vastausta ansaitsemattomaksi.
Tyypillistä sinulle, että otat esimerkiksi sen lähes ainoan tapauksen, joka ei liity aiempaan keskusteluumme ja erimieliyyksiimme lainkaan. Kuten sanoin, "suurin osa" lainauksistasi oli asiallisia. Otetaan tuo pois siitä listasta, kun se ei edes asiaan liity.
Pointti oli, että tulkitsit virheellisesti, et tajunnut sitä itse, etkä jäänyt asiaa edes miettimään vaan siirryit suoraan sättimisvaiheeseen. Sillä, mihin asia liittyi, ei ole merkitystä. Jos teet sen kerran, teet sen todennäköisesti toisenkin kerran. Mitä aiot tehdä tilanteen parantamiseksi?
No nyt me sitten kai palaamme niihin asioihin, joita et edelleenkään suostu sisällöllisesti kommentoimaan. Siis ne rivit Kitinässä, haluttomuutesi tehdä mitään konkrettista (paitsi vaatesuunnittelua) maailman hädänalaisten eteen.
Niin. Mä en ole missään sanonut pyrkiväni painottamaan nimenomaan maailman hädänalaisten auttamista kaikissa toimissani. Vaan että pyrin toimimaan yhteisen hyvän maksimoimiseksi. Siitä, mitä maksimaalinen yhteinen hyvä on ja millä painotuksilla, ja miten siihen käytännössä parhaiten päästäisiin, voidaan keskustella. Toistaiseksi et tietääkseni ole osoittanut ainoaksi oikeaksi määritelmäksi kaikkien maailman hädänalaisten konkreettista ja välitöntä auttamista. Prosessin kanssa tämä määrittelykeskustelu on alustavasti lähtenyt käyntiin, ja olen itse useamman kerran tässä ketjussa heittänyt juttua sitä käynnistääkseni, mutta en minä pelkästään itseni kanssa viitsi keskustella. Asia ei etene, jos sinä tai joku muu ei tartu noihin aloituksiin.
Ainakin seuraavat lainauksesi siitä postaamastasi kohtuuttomien luonnehdintojen listasta tuntuvat siis edelleen täysin relevanteilta:
* Nälkään ja/tai tauteihin kuolevat afrikkalaiset ovat niin rajoittuneita, että pitävät fyysistä hyvinvointia jotenkin enemmän/oikeampana hyvinvointina kuin henkistä. Lakkaisivat marisemisen (ja kuolemisen?) ja odottaisivat, kun EW suunnitelee niille foliohatut.
Siis sun "logiikan" mukaan edellisessä kappaleessa mainittu määritelmä tulee johtaa suoraan siitä, mitä mieltä Afrikan hädänalaiset ovat? Muutenhan ei ole mahdollista johtaa tätä mistään, mitä mä olen sanonut.
En mä ole sitä mieltä, että haluttomuus kuolla nälkään olisi rajoite. Mutta en suoranaisesti sitäkään mieltä, että kaikki maapallon resurssit tulisi suunnata ensisijaisesti kaikkien maailman ihmisten hengissä pitämiseen keinolla millä hyvänsä ja kaikkien muiden tavoitteiden kustannuksella. Voisit mielestäni kertoa oman mielipiteesi tästä, jotta saataisiin vähän pohjaa tuolle arvostelullesi.
* Lienet EW siis aivan vilpittömästi sitä mieltä, että ...rivikin vähemmän itsetunnustelua Kitinässä ja afrikkalaiset olisivat kärsineet enemmän.
* Jos tosiaan kuvittelet nyt tekeväsi ehdottomasti parhaasi inhimillisen kärsimyksen vähentämiseksi maailmassa...
* Katsot, että sinulla on hallussasi erehtymätön moraalinen kompassi.
Nämä liittyvät kaikki samaan asiaan. Minä olen sanonut pyrkiväni toimimaan yhteisen hyvän eteen, ja te tulkitsette sen muodossa "Pystyn käytännössä toteuttamaan pyrkimykseni täydellisesti". En ymmärrä, miksi pidät olennaisena takertua tällaiseen ilmeiseen väärintulkintaan. Voitaisiinko tehdä niin, että jatkossa jos sanon jotakin, minkä perusteella vaikutan ajattelevan tässä väittämälläsi tavalla, mainitsisit asiasta ja sitten sitä käsiteltäisiin kontekstissaan? En mä oikein muuten tajua, miten näin yksinkertainen seikka voi aiheuttaa tällaista vääntämistä.
* ...hän on juuri toistuvasti itse tyrmännyt ehdotukset siitä, että maksiiminsa toteuttamiseksi hänen tulisi ehkä tehdä konkreettisesti jotain maailman kärsivien suhteen...
Ei pidä paikkaansa. Mulla on vain erilainen käsitys siitä, mikä on tekemistä ja mikä on konkreettista.
* Maailma on järjestetty siten, että EW:n päähänpistot kääntyvät jumalallisella välttämättömyydellä ihmiskunnan parhaaksi.
En usko olevan ketään järjestäjää, joka maailmaa järjestäisi. Uskon juuri päin vastoin. Millä perusteella teit tämän tulkinnan?
Davea ärsyttää älyllinen epärehellisyys joka näyttäytyy siinä, että et muokkaa sitä, miten ilmoitat pyrkimuksiesi luonteen (kohta (a)), vaan kerrot yhä huikeampia ad hoc tai just so -tarinoita siitä, miten kaikki valintasi kuitenkin muka pitkällä tähtäimellä johtavat maksimaaliseen hyötyyn maksimaalisen monelle.
Joo, tää on varmaan sellainen asia, jossa mulla on edelleen opittavaa. Yritän kovasti!
Siis häh? Tässähän on koko asian pihvi, josta on vängätty sivukaupalla. Sinä sanot, että pyrit (kaikissa toimissasi?) kaikkien ihmisten kokonaishyvinvoinnin maksimoimiseen, ja kun sitten kysellään, että mitä siis teet, niin vastaat vaatesuunnittelevasi.
Tarkoitin, että mulla on opittavaa kielenkäytön normien sisäistämisessä. Ja lisäksi totta kai on jatkuvasti opittavaa ihan kaikessa, mitä suinkin elämässä keksii tehdä (kts. yo. kohta, jossa on kolme tähteä yhdessä lainauksessa ja vastaukseni siihen).
Havaitsetko ristiriidan lihavointien välillä?
Jos jokin roska näyttää seuraavan lauseesta X, tästä ei seuraa että lause X on roskaa.
No yritin vain noudattaa pyyntöäsi ja pehmentää ilmaisuani. Ei olisi pitänyt, kun rupeat sen varjolla saivartelemaan. Siis: Ei ole ristiriitaa, mitä havaita. Roska *näyttää* seuraavan siitä syystä, että se tosiaan seuraa.
No siis eihän sun tietenkään kannata sanoa jotain, mitä et oikeasti tarkoita. Mutta ei se ole saivartelua, että näkee noiden kahden lauseen välisen eron. Edelleen hämmästelen tuota jumalallista varmuuttasi, jolla määrittelet, mikä minkäkin lauseen todellinen merkitys on, ja mitä siitä täten seuraa. Siitäkin huolimatta, että välillä määrittelysi todennetusti karahtavat kiville (kuten meille kaikille käy). Siis ajattelet olevasi oikeassa silloinkin kun et ole.