Orpon hallitus 2023-

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kari Uotilla on jo homma tulilla.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Missi saa rahat perusteettomasta sopimuksen purusta ja Orpo pyytää Japanilta anteeksi kiinalaisten pilkkaamista. Ollaan oleellisuuden ytimessä.
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Opposition kannattaisi nyt ampua itsensä tykillä Suomenlahteen, niin saadaan rasismikohu loppumaan.
Matalamman sietotason järvikala.
sivustahuutaja
Kitisijä

Vielä yksi tällainen hallitusohjelma, niin olen hukassa
- Petteri Orpo, 2025
James Potkukelkka
Kitisijä

Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Olisin hämmästynyt, jos ei-valtiollisten toimijoiden rahavirroissa näkyisi silmien venyttelyn takia mitään reaktiota. En ole koskaan tavannut organisaatiota, joka jättäisi ostamatta parhaan vaihtoehdon, koska kyseisessä maassa on ollut joku pikkukohu. Kiina esim. ostaa edelleen raaka-aineita Venäjältä, vaikka maa käy tuhoamissotaa demokratiaa vastaan.
James Potkukelkka
Kitisijä

Poliitikkojen perseily kyllä voi vaikuttaa yksittäisten ulkomaalaisten päätöksiin

Kuva
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 19.12.2025 10:05 Poliitikkojen perseily kyllä voi vaikuttaa yksittäisten ulkomaalaisten päätöksiin
Oletko ihan vakavissasi, että Trumpin silmien venyttely olisi aiheuttanut tuollaisen reaktion? Minusta esim. maahantulijoiden pidättäminen on aika eri tason asia.
James Potkukelkka
Kitisijä

MIetin sitä, kuinka paljon turisteihin konkreettisesti on kohdistunut mitään toimenpiteitä. Mutta toki sometilien skannaus.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Yleisesti puhutaan rasismikohuista. Mutta jos puoleen polttoaine on rasismi, voisiko keksiä jonkun osuvamman termin näille kömpelösti paketoiduille "yllätyksille"?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 19.12.2025 10:41 MIetin sitä, kuinka paljon turisteihin konkreettisesti on kohdistunut mitään toimenpiteitä. Mutta toki sometilien skannaus.
Ei ihmismieli toimi noin. Me reagoimme siihen pahimpaan vaihtoehtoon. Mikä on minulle pahin vaihtoehto, jos Trump venyttää silmiään somessa? --> Ei mitään. Mikä on pahin vaihtoehto, jos Trump vangitsee turisteja? --> Vangitseminen.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 19.12.2025 12:04
James Potkukelkka kirjoitti: 19.12.2025 10:41 MIetin sitä, kuinka paljon turisteihin konkreettisesti on kohdistunut mitään toimenpiteitä. Mutta toki sometilien skannaus.
Ei ihmismieli toimi noin. Me reagoimme siihen pahimpaan vaihtoehtoon. Mikä on minulle pahin vaihtoehto, jos Trump venyttää silmiään somessa? --> Ei mitään. Mikä on pahin vaihtoehto, jos Trump vangitsee turisteja? --> Vangitseminen.
Joo.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Orpo on kuitenkin sinnikkyydessään ja päämäärätietoisuudessaan jotenkin kunnioitettava surullisen hahmon ritari. Kansa nauraa katketakseen ympärillä, mutta Orpo sen kun antaa lausuntoja, että keisarin uudet vaatteet ovat kerta kaikkiaan laatutyötä ja upeat. Jotain samaa sävyä kuin siinä Saddamin tiedottajassa aikoinaan.

Rasismi | Orpo rasismikohusta: ”Asia on käyty perusteellisesti läpi”
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011703416.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Orpo on ihan oikeassa. Ei tätä asiaa voi käsitellä tämän maailmankaikkeuden mittakaavassa niin paljoa, etteikö oppositio vain pyytäisi lisää.

Voit vakuuttaa minut muusta, jos kuvaat riittävän käsittelyn määrän, joka on jotain muuta kuin hallitusohjelman toteuttamisen lopettaminen?
urpiainen
Kitisijä

Kokeile vaikka sellaista, että pystytkö toistamaan nauramatta (ja ilman oman äänen muuttumista Spede/Vesku-imitaatioksi) Orpon väitteen:

"nyt on tehty täysin selväksi se, että tällainen käytös ei kuulu Suomeen ja me emme hyväksy tällaista.”

Jonkun aiemman rasismikohun aikana kirjoitin näin, ja olen yhä aika samalla linjalla:
urpiainen kirjoitti: 19.09.2024 9:43 Ihmettelen, miksi Orpo ei voi sanoa julkisesti niin kuin asia on: persut ovat hänen näkökulmastaan arvoasioissa syvästi epämiellyttävä puolue, jonka kanssa on aiemmin kieltäytynyt yhteistyöstä juuri tästä syystä. Mutta nyt tilanne on sellainen, että hänen mielestään välttämätöntä talouspolitiikkaa ei hänen arvionsa mukaan voinut tehdä kuin persujen kanssa, ja kun persut ovat kansalta toistuvasti näin vahvan mandaatin saanut, hän tarttui tähän mahdollisuuteen. Vaikka syvä arvoristiriita persujen kanssa on yhä olemassa. Mutta että hän on onnistunut neuvottelemaan hallitusohjelman, jossa persut eivät pysty tekemään liikaa haittaa mädän arvopohjansa varassa. Ja juuri tästä syystä ne nyt syytävät vastenmielistä, rasistista kuonaa julkisuuteen: ne eivät saa mitään tehtyä ja kannatus laskee, joten ne koventavat irvokkaita puheitaan, jos sillä saisi kannattajat pysymään suosiollisina, vaikka persua politiikkaa eivät juuri saakaan tehtyä.

Sen sijaan, että sanoisi tuon suoraan, Orpo on valinnut läpinäkyvän paskanpuhumisen tien. Pelkään, että valinnalla on suora yhteys siihen, että oikeastaan jakolinja ei mene kokoomuksen ja persujen välillä, vaan kokoomuksen sisällä. Oikeastihan aika iso osa kokoomuksen eduskuntaryhmästä on sisällöllisesti täysiä persuja. Edelleen pelkään, että tällä voi olla vakavan haitallisia seurauksia Suomen poliittiseen kulttuuriin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

^Ihmiselämässä joskus kaikkien yhteisellä sopimuksella valehdellaan siten, että kaikki tietävät, että nyt valehtelemme.

Saatamme esim. vanhan tutun kadulla nähdessämme todeta "pidetään yhteyttä, täytyy nähdä joskus", vaikka molemmat tietävät, että niin ei tapahdu, emmekä halua, että niin tapahtuu.
urpiainen
Kitisijä

^ Jep. Mun mielestä tämäkin pätee yhä tässä samanlaista kaavaa noudattavien rasismikohujen jatkuvassa toistossa. Tai ehkä tämä menee jokaisella kierroksella pahempaan suuntaan, kun sekä rasismista että pääministerin läpinäkyvästä valehtelusta tulee yhä normaalimopaa:
urpiainen kirjoitti: 18.09.2024 15:59 https://www.polemis.fi/post/matkalla-ty ... mokratiaan

Emeritusprofessori argumentoi ihan vahvasti, että kyllä tuo Orpon tyhjä puhe rasismista irtisanoutumisesta, jonka kaikki, myös Orpo itse, totta kai tietävät olevan täysin irrallaan totuudesta olevaa performanssia, on nimenomaan se pihvi. Orpo on nyt tuonut totuudenjälkeisen ajan populistioikeiston sekoilusta vakavasti otettavaan keskustaoikeistolaiseen valtapolitiikkaan. Tämä syö merkittävästi politiikan uskottavuutta, kun kaikki hyväksyvät, että totta kai pääministeri voi valehdella täysin läpinäkyvästi, jos se edistää jotain muita asioita. Ja vielä tavalla, joka normalisoi rasismia enemmän kuin juuri mikään, mitä olemme länsimaissa nähneet.

Soini jäi historiaan tyyppinä, joka toi äärioikeiston, rasismin ja niille rakentavan populismin suomalaiseen politiikkaan vuosikymmenten tauon jälkeen. Orpo jää historiaan seuraavan askeleen ottajana: rasismi normalisoidaan ja sen vastustaminen karnevalisoidaan sisällöttömäksi performanssiksi. Rasistit nostetaan vallankäytön korkeimpaan ytimeen. Orpo myös tekee selvästä valehtelusta valtavirtaa. Emme tarvitse Trumpia, kun meillä on tällaiset maltilliset keskustaoikeistolaiset.
James Potkukelkka
Kitisijä

Joo
James Potkukelkka
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 19.12.2025 13:35

Saatamme esim. vanhan tutun kadulla nähdessämme todeta "pidetään yhteyttä, täytyy nähdä joskus", vaikka molemmat tietävät, että niin ei tapahdu, emmekä halua, että niin tapahtuu.
Mä olen muuten uskoakseni keskimääräistä huonompi tuossa. Tiedän kyllä, että noin pitää sanoa, mutta se on vaikeaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 19.12.2025 13:31 Jonkun aiemman rasismikohun aikana kirjoitin näin, ja olen yhä aika samalla linjalla:
urpiainen kirjoitti: 19.09.2024 9:43 Ihmettelen, miksi Orpo ei voi sanoa julkisesti niin kuin asia on: persut ovat hänen näkökulmastaan arvoasioissa syvästi epämiellyttävä puolue, jonka kanssa on aiemmin kieltäytynyt yhteistyöstä juuri tästä syystä. Mutta nyt tilanne on sellainen, että hänen mielestään välttämätöntä talouspolitiikkaa ei hänen arvionsa mukaan voinut tehdä kuin persujen kanssa, ja kun persut ovat kansalta toistuvasti näin vahvan mandaatin saanut, hän tarttui tähän mahdollisuuteen. Vaikka syvä arvoristiriita persujen kanssa on yhä olemassa. Mutta että hän on onnistunut neuvottelemaan hallitusohjelman, jossa persut eivät pysty tekemään liikaa haittaa mädän arvopohjansa varassa. Ja juuri tästä syystä ne nyt syytävät vastenmielistä, rasistista kuonaa julkisuuteen: ne eivät saa mitään tehtyä ja kannatus laskee, joten ne koventavat irvokkaita puheitaan, jos sillä saisi kannattajat pysymään suosiollisina, vaikka persua politiikkaa eivät juuri saakaan tehtyä.

Sen sijaan, että sanoisi tuon suoraan, Orpo on valinnut läpinäkyvän paskanpuhumisen tien. Pelkään, että valinnalla on suora yhteys siihen, että oikeastaan jakolinja ei mene kokoomuksen ja persujen välillä, vaan kokoomuksen sisällä. Oikeastihan aika iso osa kokoomuksen eduskuntaryhmästä on sisällöllisesti täysiä persuja. Edelleen pelkään, että tällä voi olla vakavan haitallisia seurauksia Suomen poliittiseen kulttuuriin.
Eli jos Orpo nyt julistaisi tuon, mitä haluat ja jatkaisi hallitusohjelman toteuttamista, niin olisit tyytyväinen ja lopettaisit jankkaamisen?
urpiainen
Kitisijä

No en mä nyt ehkä sanoisi tyytyväinen, saati sitten lopettaisi ennätysvelkahallituksen kritisointia, mutta kyllä mun mielestä tilanne olisi nyt vallitsevaa tilannetta parempi, ja pitäisin Orpoa suoraselkäisempänä miehenä kuin mitä tässä tilanteessa voin pitää.
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 19.12.2025 14:00 No en mä nyt ehkä sanoisi tyytyväinen, saati sitten lopettaisi ennätysvelkahallituksen kritisointia, mutta kyllä mun mielestä tilanne olisi nyt vallitsevaa tilannetta parempi, ja pitäisin Orpoa suoraselkäisempänä miehenä kuin mitä tässä tilanteessa voin pitää.
Aivan ymmärrettävä toive, mutta se ei olisi viisasta. Itse kannatan tätä yhteistä valehtelua.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 19.12.2025 13:49
James Potkukelkka kirjoitti: 19.12.2025 13:35 Saatamme esim. vanhan tutun kadulla nähdessämme todeta "pidetään yhteyttä, täytyy nähdä joskus", vaikka molemmat tietävät, että niin ei tapahdu, emmekä halua, että niin tapahtuu.
Mä olen muuten uskoakseni keskimääräistä huonompi tuossa. Tiedän kyllä, että noin pitää sanoa, mutta se on vaikeaa.
Mulle kun kaikki on vaikeata, niin on vaikea sanoa epätotta asiaa tilanteen sujuvoittamiseksi, mutta toisaalta sitten vaikea myöskään olla sujuvoittamatta tilanteita sanomalla jotain tuollaista. Niinpä sitten olen konditionaalinen erikoismies ja totean, että "täytyisi nähdä joskus" tai että se "olisi kiva". Tämä sujuvoittaa, ja lauseet ovat samalla totta, koska niiden ceteris paribus -ehdot eivät juuri koskaan täyty.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 19.12.2025 14:07
urpiainen kirjoitti: 19.12.2025 14:00 No en mä nyt ehkä sanoisi tyytyväinen, saati sitten lopettaisi ennätysvelkahallituksen kritisointia, mutta kyllä mun mielestä tilanne olisi nyt vallitsevaa tilannetta parempi, ja pitäisin Orpoa suoraselkäisempänä miehenä kuin mitä tässä tilanteessa voin pitää.
Aivan ymmärrettävä toive, mutta se ei olisi viisasta. Itse kannatan tätä yhteistä valehtelua.
Pohjimmiltaan kyse on tietenkin siitä, että poliitikko ei saisi rakentaa tilannetta, jossa ainoa tie eteenpäin on valehtelun ja rasismin normalisoiminen. Varsinkaan kun tilanteen rakentaminen oli omissa käsissä, ja oli myös täysin nähtävillä, että näin siinä käy, jos lähtee persujen kanssa marjaan. Tai ainakaan kenenkään ei pitäisi äänestää tyyppiä ja porukkaa, joka tällaisen tilanteen on ehdoin tahdoin rakentanut.
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 19.12.2025 14:09 "täytyisi nähdä joskus" tai että se "olisi kiva".
Aika vaikealta tämäkin tuntuu.. itse odotan, että toinen sanoo noin ja sitten toistelen siihen "kyllä, kyllä, ehdottomasti".