Orpon hallitus 2023-

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
sivustahuutaja
Kitisijä

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 19.12.2025 14:00 No en mä nyt ehkä sanoisi tyytyväinen, saati sitten lopettaisi ennätysvelkahallituksen kritisointia, mutta kyllä mun mielestä tilanne olisi nyt vallitsevaa tilannetta parempi, ja pitäisin Orpoa suoraselkäisempänä miehenä kuin mitä tässä tilanteessa voin pitää.
Onko tuo tulkittavissa niin, että jatkat kuitenkin kritisointia niin kauan kuin persut ovat hallituksessa? Eli issue is never the issue.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 19.12.2025 15:42
urpiainen kirjoitti: 19.12.2025 14:00 No en mä nyt ehkä sanoisi tyytyväinen, saati sitten lopettaisi ennätysvelkahallituksen kritisointia, mutta kyllä mun mielestä tilanne olisi nyt vallitsevaa tilannetta parempi, ja pitäisin Orpoa suoraselkäisempänä miehenä kuin mitä tässä tilanteessa voin pitää.
Onko tuo tulkittavissa niin, että jatkat kuitenkin kritisointia niin kauan kuin persut ovat hallituksessa? Eli issue is never the issue.
Mä jatkan hallituksen kritisointia riippumatta siitä, ketkä siellä ovat. Se, mistä hallitusta kritisoin, riippuu tietenkin siitä, mitä hallituksessa tekevät ja millaisia siellä ovat. Toimimalla ehdottamallani tavalla maailma olisi vähän parempi paikka ja kritisoisin Orpoa/kokoomusta ja heidän hallitustyötään vähän vähemmän, tai ainakin eri tavalla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.12.2025 13:49
James Potkukelkka kirjoitti: 19.12.2025 13:35

Saatamme esim. vanhan tutun kadulla nähdessämme todeta "pidetään yhteyttä, täytyy nähdä joskus", vaikka molemmat tietävät, että niin ei tapahdu, emmekä halua, että niin tapahtuu.
Mä olen muuten uskoakseni keskimääräistä huonompi tuossa. Tiedän kyllä, että noin pitää sanoa, mutta se on vaikeaa.
Itse en tuollaista harrasta, koska alkaa tekemään mieli viillellä itseä jälkeenpäin, kun häpeä iskee. Sen verran täytyy tulla vastaan, että kännissä olen monesti lupaillut ummet ja lammet.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Hallituksen tulevat leikkaukset huolestuttavat. :( :napu:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Seuraavan, demarivetoisen, hallituksen kyvyttömyys leikkauksiin huolestuttaa. Vielä jos kepulit on hillotolppineen mukana niin narun voi pistää kaulaan.

Ennen hallituskauden loppua ratissa on IMF. Mikä ei ole huono juttu.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Ei tämäkään hallitus näytä kykenevän edes helppoihin leikkauksiin, joten tulevien hallitusten osalta toivo on aika ohuella pohjalla.
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Valtiolaiva kääntyy hitaasti. Törmäys jäävuoreen on väistämätön, vaikka ei tähystäisi punavihreiden lasien läpi.
Matalamman sietotason järvikala.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Tämä laiva taitaa päätyä Troikan ohjaukseen. Kansaahan siitä saa kiittää. Kansan mielestä hillotolppien rahoittaminen on tässäkin tilanteessa ihan jees.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.12.2025 9:43 Suomen julkisyhteisön velka/bkt on euroalueen keskitasoa. Velka kuitenkin kasvaa selvästi EU:n nopeiten.

https://ec.europa.eu/eurostat/web/produ ... 1102025-bp
Ei tässä mihinkään IMF:n ohjaukseen päädytä. Aika moni (sekä kitinässä että muualla) luulee, että suomen velkaantumisaste olisi jotenkin poikkeuksellinen. Katsokaa esim. Italiaa ja Ranskaa. Isoina maina ne pitävät huolen siitä, että säännöillä pyyhitään /c:ttä. Ei Ranska koskaan tule alistumaan mihinkään ulkopuoliseen ohjaukseen.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 22.12.2025 9:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 21.12.2025 16:33 Seuraavan, demarivetoisen, hallituksen kyvyttömyys leikkauksiin huolestuttaa. Vielä jos kepulit on hillotolppineen mukana niin narun voi pistää kaulaan.
Ei kepu vasemmistohallitukseen uudelleen lähde. Kanki on sen ilmoittanut.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Bluntly
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 22.12.2025 9:27
Ihanko uskot tuohon?

Takki heilahtaa kuin Paavolla konsanaan kun salkkua vilautetaan.
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 22.12.2025 9:26 Ei tässä mihinkään IMF:n ohjaukseen päädytä. Aika moni (sekä kitinässä että muualla) luulee, että suomen velkaantumisaste olisi jotenkin poikkeuksellinen. Katsokaa esim. Italiaa ja Ranskaa. Isoina maina ne pitävät huolen siitä, että säännöillä pyyhitään /c:ttä. Ei Ranska koskaan tule alistumaan mihinkään ulkopuoliseen ohjaukseen.
Tästähän puhuttiin jo Kreikan kriisin aikaan. Ranska ja Italia ovat Kreikan tiellä, mutta aivan liian isoja pelastettavaksi. En myöskään usko, että Saksan sisäpoliittinen tilanne mahdollistaa rahan lappamisen näihin maihin. Kreikan kriisin aikaan AfD:tä ei edes ollut perustettu. Jos pelastuspakettia tai yhteisvelkaa ei ole luvassa, niin ei EU:n säännöillä ole mitään merkitystä, koska ylivelkaantuneiden maiden korot vain nousevat kestämättömälle tasolle.

Ennusteiden mukaan Ranskan valtionvelan hoitokulut tuplaantuvat nykyisestä 2030 mennessä: 2% --> 4% BKT:sta. BKT:n kasvun odotetaan olevan hieman päälle 1%, joten ongelmia on luvassa.

En vaan keksi, miksi Ranskan törmääminen seinään ennen Suomea mitenkään auttaisi Suomea.
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 22.12.2025 9:41
Ihanko uskot tuohon?

Kyllä. Oppivat viime kerrasta kannatuksen romahtaessa.
urpiainen
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 21.12.2025 16:33 Seuraavan, demarivetoisen, hallituksen kyvyttömyys leikkauksiin huolestuttaa. Vielä jos kepulit on hillotolppineen mukana niin narun voi pistää kaulaan.
Meillä on kansallisilla ja eurooppalaisilla kasvuttomuuslukemilla, velkamäärillä ja työttömyysluvuilla ennätyksiä tehtaileva klovnihallitus. Vaikea nähdä, että perinteinen valtionhoitajapuolue demarit vetäisi huonommin.

Kangen ilmoitukseen suhtautuisin kuitenkin vähän varauksellisesti. Mun käsittääkseni alun perinkin ilmoitus koski täsmälleen samaa pohjaa kuin Rinteen/Mariniin hallituksessa, ei kakkia demarivetoisia pohjia.

Lisäksi vähän ajattelen, että kepu ei haluaisi olla kahta kautta oppositiossa, vaan Kangen tekee mieli takaisin ministeriauton takapenkille. Jos nousee mahdollisuus päästä hallitukseen osana samaa pohjaa kuin Rinteellä/Marinilla, ja tämä on ainoa mahdollisuus kepulle, niin on hyvinkin mahdollista, että Kanki tutkiskelee tilannetta sydämessään ja totetaa isänmaan edun vaativan ilmoituksen perumista. En toki pidä tätä ollenkaan todennäköisenä, mutta ei se minusta ilmoituksen varassa mahdotontakaan ole. Olen taipuvainen pitämään Jamesin viestiä ironisena, vaikka ironiaa onkin tunnetusti verkossa vaikea havaita ja ymmärtää.
Viimeksi muokannut urpiainen, 22.12.2025 9:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 22.12.2025 9:45

En vaan keksi, miksi Ranskan törmääminen seinään ennen Suomea mitenkään auttaisi Suomea.
Auttaa siinä mielessä, että koko systeemi defaulttaa siinä vaiheessa, kun Ranska tai Italia törmää seinään ja se tapahtuu ennen Suomea. Tosin tämä endgame menee mun pay graden yläpuolelle. Euro varmasti hajoaa ja veloille tulee hair cut, mutta en tiedä, miten Suomen tuossa käy.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 22.12.2025 9:47

Auttaa siinä mielessä, että koko systeemi defaulttaa siinä vaiheessa, kun Ranska tai Italia törmää seinään ja se tapahtuu ennen Suomea.
Eiks nykyinen visio ole, että se on USA, joka ajaa seinään yhdistelmällään massiivista valtionvelkaa ja Trumpin hullua merkantilismia? Jenkit kyllä nousee siitä, mutta kansainvälinen rahoitusjärjestelmä menee ainakin hetkellisesti aivan sekaisin, eikä kukaan oikein osaa sanoa, mitä tämä tarkoittaa minnekin?
sivustahuutaja
Kitisijä

^^
Kuka velkoja siis olisi valmis ottamaan turpaan Suomen valtion lainoista?

Itse en näe lainojen leikkauksia, ellei olla aivan montussa. Jos taas ollaan montussa, niin sitten laikataan, oli troikaa tai ei.
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 22.12.2025 9:57
James Potkukelkka kirjoitti: 22.12.2025 9:47

Auttaa siinä mielessä, että koko systeemi defaulttaa siinä vaiheessa, kun Ranska tai Italia törmää seinään ja se tapahtuu ennen Suomea.
Eiks nykyinen visio ole, että se on USA, joka ajaa seinään yhdistelmällään massiivista valtionvelkaa ja Trumpin hullua merkantilismia? Jenkit kyllä nousee siitä, mutta kansainvälinen rahoitusjärjestelmä menee ainakin hetkellisesti aivan sekaisin, eikä kukaan oikein osaa sanoa, mitä tämä tarkoittaa minnekin?
Joo. Tulemme valitettavasti elämään mielenkiintoisia aikoja. Jossain vaiheessa korttitalo romahtaa. Onko se sitten ensin Eurooppa vai Yhdysvallat niin ei kukaan tiedä.
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 22.12.2025 9:57 Eiks nykyinen visio ole, että se on USA, joka ajaa seinään yhdistelmällään massiivista valtionvelkaa ja Trumpin hullua merkantilismia? Jenkit kyllä nousee siitä, mutta kansainvälinen rahoitusjärjestelmä menee ainakin hetkellisesti aivan sekaisin, eikä kukaan oikein osaa sanoa, mitä tämä tarkoittaa minnekin?
Onko Suomi-vassareiden end game siis velan muutaminen bensaksi ja luodeiksi, jotta meillä on jotain materiaa kun maailma siirtyy Mad Maxiin?
Bluntly
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 22.12.2025 9:45 Kyllä. Oppivat viime kerrasta kannatuksen romahtaessa.
Mää kuolen nauruun.
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 22.12.2025 10:03
James Potkukelkka kirjoitti: 22.12.2025 9:45 Kyllä. Oppivat viime kerrasta kannatuksen romahtaessa.
Mää kuolen nauruun.
Noh. Parin vuoden päästä nähdään :)
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 22.12.2025 10:06
Bluntly kirjoitti: 22.12.2025 10:03
Mää kuolen nauruun.
Noh. Parin vuoden päästä nähdään :)
Tai sitten ei nähdä. Just nyt ainakin kannatussuhteet näyttävät siltä, että kovin hyvää luonnollista koeasetelmaa just tämän testaamiseen ei ole syntymässä.
Bluntly
Kitisijä

Demarit + kepulit + vasurit + viherterroristit = 56,4%
urpiainen
Kitisijä

No joo, mutta kyllä mä melkein luulisin, että sinipunan pohjalta alettaisiin neuvotella. Mutta niin mä toki luulin viimeksikin. Ehkä toiveet tässä vähän sekoittuvat analyysiin. Mun mielestä kun sekä demarit että kokkarit ovat parhaimmillaan, kun joutuvat etsimään yhteistä kompromissia.
Bluntly
Kitisijä

Orpon ja demarin raja on välillä veteen piirretty viiva. Olisi aika jämäkämmälle kaliffille.