Mikä vika nykyisissä koptereissa?Homeboy65 kirjoitti: 23.05.2025 13:02 Suomen pitäisi hankkia taisteluhelikoptereita koska liikkuvuus ja reagointikyky.
Sama osasto voi vaikuttaa Lappiin tai Ahvenanmaalle kohdistuvaan hyökkäykseen lyhyellä varoitusajalla.
Ukrainan ja Venäjän sota
-
- Kitinä VIP-jäsen
Re: Ukrainan ja Venäjän sota
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
Suomella ei ole taisteluhelikoptereita.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
Ilmasodankäynnin dosentuurini on vielä dosenttiluentoa vajaa, mutta eivät kai nuo NH-90:t taisteluhelikoptereita ole
https://en.wikipedia.org/wiki/NHIndustries_NH90
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitinä VIP-jäsen
Mua olisi kiinnostanut Homien vastaus. Mä en ole tosiaan koskaan seurannut armeijan helikopterihommaa, mutta mulla oli käsitys, että joskus hankittiin just erikoisjoukkojen kuljetukseen sopivaa kalustoa. Eikö siihen liittyen Uttiin perustettu jotkut nopean toiminnan joukot LJKn rinnalle? Eihän ne mitään rynnäkkökoptereita ole, mutta kaiketi jossain määrin suunniteltuun käyttöön soveltuvia toivoisin.James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2025 13:33Ilmasodankäynnin dosentuurini on vielä dosenttiluentoa vajaa, mutta eivät kai nuo NH-90:t taisteluhelikoptereita ole
https://en.wikipedia.org/wiki/NHIndustries_NH90
EDIT: Ja sivistäkää mua jos jollain on oikeeta tietoa, mutta mä olen vähän siinä käsityksessä, ettei varsinaiset taistelukopterit ole niin kauhean tilavia joukkojen kuljetukseen?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
-
- Kitisijä
Nyt kun diskurssi on nopeasti muuttunut jingoistisen militaristiseksi ja turvallisuuuspuheella voi ohittaa kaikki muut näkökulmat, niin eiköhän kenraalit nuokin lelunsa saa. Mun mielestä veromiljardien kaatamisen ehdoksi voisi laittaa, että rauhan aikana armeijan helikopetrit tarjoavat maksutta vaeltajille kyytejä erämaahan. Kerran olen mennyt kopterilla Kilpisjärveltä pusikkoon ja kävellyt viikon verran takaisin, se oli aika hyvä tapa organisoida vaellus.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
Joukkojenkuljetus- ja taisteluhelikopterit on kaksi aivan eri asiaa. Taisteluhelikopteriin ei mahdu kuin 2-3 pilottia.
Viimeksi muokannut Bluntly, 23.05.2025 13:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_AH-64_ApacheVagabondo kirjoitti: 23.05.2025 13:39 varsinaiset taistelukopterit ole niin kauhean tilavia joukkojen kuljetukseen?
Mä en tiedä, onko taisteluhelikopteri sama kuin attack helicopter. Esim apachessa pilotti ja ampuja eli kaksi henkeä eivätkä ne joukkoja kuljeta.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
Kaveri syö hanhenmaksaa ja lentää yksityishelikopterilla. Kunnon sampanjasosialistiurpiainen kirjoitti: 23.05.2025 13:46 . Kerran olen mennyt kopterilla Kilpisjärveltä pusikkoon ja kävellyt viikon verran takaisin, se oli aika hyvä tapa organisoida vaellus.

-
- Kitinä VIP-jäsen
Mun mielestä erämaahan pääsemistä ei pitäisi tehdä enää yhtään nykyistä helpommaksi. Jossain Kekkosen kansallispuistossakin ihan liikaa väkeä jo 20 vuotta sitten.urpiainen kirjoitti: 23.05.2025 13:46 Nyt kun diskurssi on nopeasti muuttunut jingoistisen militaristiseksi ja turvallisuuuspuheella voi ohittaa kaikki muut näkökulmat, niin eiköhän kenraalit nuokin lelunsa saa. Mun mielestä veromiljardien kaatamisen ehdoksi voisi laittaa, että rauhan aikana armeijan helikopetrit tarjoavat maksutta vaeltajille kyytejä erämaahan. Kerran olen mennyt kopterilla Kilpisjärveltä pusikkoon ja kävellyt viikon verran takaisin, se oli aika hyvä tapa organisoida vaellus.
-
- Kitisijä
Ja nyt mä vielä vaadin yhteiskuntaa kustantamaan tämän!James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2025 13:48Kaveri syö hanhenmaksaa ja lentää yksityishelikopterilla. Kunnon sampanjasosialistiurpiainen kirjoitti: 23.05.2025 13:46 . Kerran olen mennyt kopterilla Kilpisjärveltä pusikkoon ja kävellyt viikon verran takaisin, se oli aika hyvä tapa organisoida vaellus.![]()
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
JOs saadaan vallankumouksen etujoukoille myös kunnon autot, niin tähän vallankumoukseen mäkin voin yhtyä!urpiainen kirjoitti: 23.05.2025 13:54Ja nyt mä vielä vaadin yhteiskuntaa kustantamaan tämän!James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2025 13:48Kaveri syö hanhenmaksaa ja lentää yksityishelikopterilla. Kunnon sampanjasosialistiurpiainen kirjoitti: 23.05.2025 13:46 . Kerran olen mennyt kopterilla Kilpisjärveltä pusikkoon ja kävellyt viikon verran takaisin, se oli aika hyvä tapa organisoida vaellus.![]()
Ps. helikopterikuljetuksen otan kyllä molempiin suuntiin.
-
- Kitisijä
Tässä menee se raja, jossa siirryn Vagabondon kannalle. Silloin kun vielä itse kävin erämaissa, vaikka sitten helikopterikyydillä, niin jo silloin siellä näki äijäporukoita, jotka tulivat kopterilla tai vesitasolla erämaahan, josta sitten samainen härveli haki pois jonkun ajan kuluttua. Kun ei tarvinnut itse kantaa kamoja, nämä saivat aikamoisia spurguleirejä pystytettyä tunturiin, ja meno oli sen mukaista. Paheksun muita toimintatapoja kuin omaani.
-
- Kitisijä
Tässä heti vallankumous jakaantui kilpaileviin leireihin!urpiainen kirjoitti: 23.05.2025 14:06Tässä menee se raja, jossa siirryn Vagabondon kannalle. Silloin kun vielä itse kävin erämaissa, vaikka sitten helikopterikyydillä, niin jo silloin siellä näki äijäporukoita, jotka tulivat kopterilla tai vesitasolla erämaahan, josta sitten samainen härveli haki pois jonkun ajan kuluttua. Kun ei tarvinnut itse kantaa kamoja, nämä saivat aikamoisia spurguleirejä pystytettyä tunturiin, ja meno oli sen mukaista. Paheksun muita toimintatapoja kuin omaani.
-
- Kitisijä
Näinhän siinä aina käyJames Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2025 14:08Tässä heti vallankumous jakaantui kilpaileviin leireihin!urpiainen kirjoitti: 23.05.2025 14:06Tässä menee se raja, jossa siirryn Vagabondon kannalle. Silloin kun vielä itse kävin erämaissa, vaikka sitten helikopterikyydillä, niin jo silloin siellä näki äijäporukoita, jotka tulivat kopterilla tai vesitasolla erämaahan, josta sitten samainen härveli haki pois jonkun ajan kuluttua. Kun ei tarvinnut itse kantaa kamoja, nämä saivat aikamoisia spurguleirejä pystytettyä tunturiin, ja meno oli sen mukaista. Paheksun muita toimintatapoja kuin omaani.

-
- Kitisijä
Pääsäänöisesti joo noin, merkittävin poikkeus tietenkin on Hind.Bluntly kirjoitti: 23.05.2025 13:46 Joukkojenkuljetus- ja taisteluhelikopterit on kaksi aivan eri asiaa. Taisteluhelikopteriin ei mahdu kuin 2-3 pilottia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-24
-
- Kitinä VIP-jäsen
Suunniteltu ihan just 60-luvulla neuvostoliitossa. Jos tää on se merkittävä poikkeus, niin voitaneen todeta, että miehistön kuljetus ja taisteluhelikopteri ei ole toimiva yhdistelmä.sivustahuutaja kirjoitti: 23.05.2025 14:16Pääsäänöisesti joo noin, merkittävin poikkeus tietenkin on Hind.Bluntly kirjoitti: 23.05.2025 13:46 Joukkojenkuljetus- ja taisteluhelikopterit on kaksi aivan eri asiaa. Taisteluhelikopteriin ei mahdu kuin 2-3 pilottia.
Eli Homie, mitä vikaa nykyisessä kalustossa ja miten tilannetta mielestäsi pitäisi parantaa?
-
- Kitisijä
Suomen peruskouluissa on läjäpäin irvileukoja jotka identifioituvat taisteluhelikopteriksi.
Me and my fellow Gray Men had a Gray Pride parade. Nobody noticed.
-
- Kitisijä
Koska en ole mikään connoiseur en nyt kommentoi enempää. Menisin kovin heikoille jäille.Vagabondo kirjoitti: 23.05.2025 14:32Suunniteltu ihan just 60-luvulla neuvostoliitossa. Jos tää on se merkittävä poikkeus, niin voitaneen todeta, että miehistön kuljetus ja taisteluhelikopteri ei ole toimiva yhdistelmä.sivustahuutaja kirjoitti: 23.05.2025 14:16Pääsäänöisesti joo noin, merkittävin poikkeus tietenkin on Hind.Bluntly kirjoitti: 23.05.2025 13:46 Joukkojenkuljetus- ja taisteluhelikopterit on kaksi aivan eri asiaa. Taisteluhelikopteriin ei mahdu kuin 2-3 pilottia.
Eli Homie, mitä vikaa nykyisessä kalustossa ja miten tilannetta mielestäsi pitäisi parantaa?

"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
- Kitisijä
Suomessa siviilipalvelusta aiotaan kehittää niin että tehtävät kytkeytyvät aiempaa selvemmin kokonaisturvallisuuteen. 

-
- Kitisijä
Vahinko että Ukraina ei sovellu sissisotaan samoin kuin Afganistan (noin 75 % maasta vuoristoa)
-
- Kitisijä
USA:n edustajainhuoneen republikaaniedustaja Don Bacon vaatii Ukrainan aseistamista "hampaisiin asti." 

-
- Kitisijä
^ Teräspiikkisika aiotaan aseistaa piikkeihin asti. Heti halukkaiden komitean julkilausuman jälkeen.
-
- Kitisijä
Mielenkiintoista, Että Ukraina näin avoimesti kertoo, miten isku tehtiin..
Mutta ehkä ajattelevat, että Venäjä olisi saanut selville kuitenkin. Tai sitten kulma on se, että nyt Venäjä joutuu tarkistamaan jokaisen rekan..
Mutta ehkä ajattelevat, että Venäjä olisi saanut selville kuitenkin. Tai sitten kulma on se, että nyt Venäjä joutuu tarkistamaan jokaisen rekan..
-
- Kitisijä
Joo, saattaa olla tästä kyse.James Potkukelkka kirjoitti: 02.06.2025 8:30 Tai sitten kulma on se, että nyt Venäjä joutuu tarkistamaan jokaisen rekan..
Tasan ei mene muumit kanootissa.
-
- Kitisijä
Ukraina joutui jättämään ne rekat lentokenttien lähelle. Toteutustapa oliis tuolta osin selvinnyt kuitenkin. Venäjän logistiikka on ollut kovilla jo aiemmin, nyt hidastusta tulee lisää.James Potkukelkka kirjoitti: 02.06.2025 8:30 Mielenkiintoista, Että Ukraina näin avoimesti kertoo, miten isku tehtiin..
Droneilla oli vain hyvin matala tila "kuljetuslaatikoiden" katossa. Mielenkiintoista tässä on se, että nämä eivät näytä olevan normaaleja merikontteja. Ehkä Venäjällä on tapana käyttää jotain muuta kuin standardikontteja. Tekee tietty tarkastamisesta vielä vaikeampaa, jos teillä liikkuu kaikenlaisia virityksiä.