Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21509
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 53693.html

Median lempilapsi tämä nuori urheilija. Suuri(n) osa uhreista tai tekijöistä näissä nuorten henkkareissa on viime vuosina ollut urheilijoita. Näin siis otsikoidaan. Itselle urheilija-termi ei tässä yhteydessä lisää tiedonjanoa. Kyseessää hyvin harvoin on ammattiurheilija, joten miksi toimittajat olettavat, että on ilmeisen tavatonta ja tämän vuoksi kansalaista kamalan kiinnostavaa, että myös kerran viikossa kävelylenkin tekevä nuori kykenee moiseen.
Yleensä näiden yhteydessä uutisoidaan myös väkivaltaisten pelien pelaaminen ja hevimusiikki. Ilmeisesti näillä haetaan jotain kontrastia tai vahvistusta ennakkoluuloihin. Urheilijan kohdalla päivitellään, että miten se nyt tuollaista kun oli urheilijakin. Hevarin kohdalla nyökytellään, että kyllä mä tiesin noi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Clickbait, mikä nyt sattuu toimimaan milloinkin.

IS on siirtynyt jo useampi kuukausi sitten siihen, että se ei kerro otsikoissaan mistä on kyse, vaan ainoastaan vihjaa siihen, että jotain kiinnostavaa on klikin takana, koska ilmeisesti uteliaisuus vetää paremmin.

"Oletko sinäkin aina käynyt suihkussa väärin?"
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä olen ollut ko. firman eri yksikössä töissä, sillä varmaan menee tunteisiin. Mutta yksityinen lastensuojelulaitos siis hinnoittelee itse toimintansa. Tuo on erityisvaativien nuorten (suurimmalla osalla väkivaltatuomioita tai ainakin tiedossa olevia tapauksia taustalla) yksikkö, jossa oli yli 15- vuotiaita ( eli aikuisen kokoisia) poikia. Jos paikassa on juuri sillä hetkellä sellainen ilmapiiri, että väkivallan uhka on jatkuvasti läsnä ja ohjaajan surmaamista on osattu odottaa, ei ole mitenkään perusteltua, että työntekijävahvuutta ei ole hetkellisesti lisätty. Sijoittavat kunnat maksavat näihin paikkoihin huomattavasti suurempia vrk- maksuja kuin tavallisiin lastensuojelulaitoksiin, joten on ihan perusteltua odottaa, että sillä rahalla saa turvaa nuorille ja työntekijöille. Riittävä henkilömiehitys on yksi turvallisuuden avaintekijä. Tässä kohtaa väkivalta kohdistui työntekijään, mutta kohteena olisi voinut olla myös toinen sijoitettu nuori.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mä en ymmärrä miksi nuoret joilla on selkeäsi tunnistettava väkivallan uhka ovat perhekodissa ylipäänsä. Omituista päähänpaijaamista tässä maassa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti:Mä olen ollut ko. firman eri yksikössä töissä, sillä varmaan menee tunteisiin. Mutta yksityinen lastensuojelulaitos siis hinnoittelee itse toimintansa. Tuo on erityisvaativien nuorten (suurimmalla osalla väkivaltatuomioita tai ainakin tiedossa olevia tapauksia taustalla) yksikkö, jossa oli yli 15- vuotiaita ( eli aikuisen kokoisia) poikia. Jos paikassa on juuri sillä hetkellä sellainen ilmapiiri, että väkivallan uhka on jatkuvasti läsnä ja ohjaajan surmaamista on osattu odottaa, ei ole mitenkään perusteltua, että työntekijävahvuutta ei ole hetkellisesti lisätty. Sijoittavat kunnat maksavat näihin paikkoihin huomattavasti suurempia vrk- maksuja kuin tavallisiin lastensuojelulaitoksiin, joten on ihan perusteltua odottaa, että sillä rahalla saa turvaa nuorille ja työntekijöille. Riittävä henkilömiehitys on yksi turvallisuuden avaintekijä. Tässä kohtaa väkivalta kohdistui työntekijään, mutta kohteena olisi voinut olla myös toinen sijoitettu nuori.

Joo-o. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että jos johtajan mukaan väkivallan uhka on päällä, niin ei kait silloin laiteta ketään yksin työvuoroon.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:Mä en ymmärrä miksi nuoret joilla on selkeäsi tunnistettava väkivallan uhka ovat perhekodissa ylipäänsä. Omituista päähänpaijaamista tässä maassa.
Mikäs se vaihtoehto olisi?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

Eiköhän Muhoksella ollut haittamamut taas asialla? Päättelen siitä, ettei etnistä taustaa mainita.

Ei ollenkaan sovi uutisoida moista, ettei mokumielenosoitus häiriinny.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja exsu »

Tai sitten ei ollut uutisoitu, koska ei poikennut oletuksesta eli suomalaisista? Ei siis mitään tietoa tästä, mutta kun itse olin tuolla päin töissä, niin maahanmuuttajat oli selkeä vähemmistö, ja välttämättä ei joka laitoksesta löytynyt edes yhtä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6691
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja aasi »

exsu kirjoitti:Tai sitten ei ollut uutisoitu, koska ei poikennut oletuksesta eli suomalaisista? Ei siis mitään tietoa tästä, mutta kun itse olin tuolla päin töissä, niin maahanmuuttajat oli selkeä vähemmistö, ja välttämättä ei joka laitoksesta löytynyt edes yhtä.
Maahanmuuttajien määrä Oulussa on suurinpiirtein tuplaantunut niistä ajoista. Tosin valhe, emävalhe, tilasto - epäilisin että ulkomaalaistaustaisia on huomattavasti enemmän, johan sitä kymmenessä vuodessa saa pian kansalaisuudenkin.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja exsu »

Pohjolakoti on valtion koulukoti, eli sinne sijoitetaan nuoria valtakunnallisesti. Oulun väestörakenne ei siis (suoraan) vaikuta sijoitettujen maahanmuuttajien määrään.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Virgin Galacticin onnettomuustutkinta on edistynyt

http://www.cbc.ca/news/technology/virgi ... -1.3171381

human error
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti:Virgin Galacticin onnettomuustutkinta on edistynyt

http://www.cbc.ca/news/technology/virgi ... -1.3171381

human error
Olihan tuokin alan harrastajanörttien tiedossa jo pari viikkoa onnettomuuden jälkeen. Siivet siis jännästi taittuvat poikittain laskeutumisvaiheessa hidastaen, kuin laskuvarjo. Mutta niin käytetään vain laskeuduttaessa. Nyt perämies oli avannut lukituksen jo nousussa, jolloin äänen nopeuden ylittäessä max-Q-värinät taittoivat siipirakenteen laskeutumisasentoon, alus mukkelismakkelis ja päreiksi koko toosa. Tuon muistan linkkiäsi katsomattakaan.

Itse en kyllä pidä näitä turistien vain ballistisia lentoja "avaruuslentoina". Kiertoradallehan se pitäisi päästä eikä vain huvikseen ylös ja alas. Hurjaa kyytiä toki silti, kelpais mullekin, vaikka hyödytöntä.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En mäkään näitä avaruushyppyjä varsinaisina avaruuslentoina pidä, vaikka virallinen raja ylittyykin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti:En mäkään näitä avaruushyppyjä varsinaisina avaruuslentoina pidä, vaikka virallinen raja ylittyykin.
No, saihan jotkut X-15 -koelentäjätkin astronautin siivet, se korkeusraja. Mutta jos et mene kiertoradalle, se on kuitenkin vain teknisesti etevä hurja huviajelu, ja hyödytön muuten.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Gat kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:En mäkään näitä avaruushyppyjä varsinaisina avaruuslentoina pidä, vaikka virallinen raja ylittyykin.
No, saihan jotkut X-15 -koelentäjätkin astronautin siivet, se korkeusraja. Mutta jos et mene kiertoradalle, se on kuitenkin vain teknisesti etevä hurja huviajelu, ja hyödytön muuten.
Miten se kiertoradalle meno huvireissun hyödylliseksi muuttaisi?
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Gat »

So Hard kirjoitti:
Gat kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:En mäkään näitä avaruushyppyjä varsinaisina avaruuslentoina pidä, vaikka virallinen raja ylittyykin.
No, saihan jotkut X-15 -koelentäjätkin astronautin siivet, se korkeusraja. Mutta jos et mene kiertoradalle, se on kuitenkin vain teknisesti etevä hurja huviajelu, ja hyödytön muuten.
Miten se kiertoradalle meno huvireissun hyödylliseksi muuttaisi?
Point taken. Ei hyödyllistä vaan huvireissuja turisteille edes kiertoratahotellikaan. X-15 oli aikoinaan hyvä sukkulatyyppisten alusten edeltäjä, mutta vain koekone ilman käyttöä. Mutta ballistisilla lennoilla ei ole hyötykäyttöä muuten kuin ohjuksissa. Turisteille glorifioitu vuoristorata. Näkoala ja hetki painottomuutta ja alas.

Venäjällä kuulemma myydään turisteille takapenkkipaikkoja vanhassa MiG-31 koneessa. Kuulemma kahdessakymmenessä kilsassa taivas on jo musta ja maan kaareutuminen näkyy. Halvempaa kuin nuo ballistiset ja kestää pitemmän ajan.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Toivottavasti saavat pian koneet lentämään turvallisesti. Paras kaverini olisi lähdössä reissuun, mutta vaimoke on snadisti nihkeänä poksahdusvaaran vuoksi. Kyseessä ei olisi missään nimessä mikään huvireissu, vaan tarkoituksena olisi saada Jallu around the world -sivustolle foto, jossa yhden tähden janojuomaa imuroidaan leijuvana ilmasta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exPertti kirjoitti:
exsu kirjoitti:Pohjolakoti on valtion koulukoti, eli sinne sijoitetaan nuoria valtakunnallisesti. Oulun väestörakenne ei siis (suoraan) vaikuta sijoitettujen maahanmuuttajien määrään.
Joo, tämä Pohjolakodin puukkomamu oli haalittu peräti Filippiineiltä asti (mikä tuotakin pahempaa hän oli vielä savolaistunutkin).
Oli kait adoptoitu, ei oikein voi mamuksi sanoa IMHO.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Gat »

exPertti kirjoitti: Joo, tämä Pohjolakodin puukkomamu oli haalittu peräti Filippiineiltä asti (mikä tuotakin pahempaa hän oli vielä savolaistunutkin).
Isäni on Muhokselta ja keskikoulussa myöhemmin Miss Universumiksi valitun Armi Kuuselan luokkatoveri. Kun nainen avioitui filippiiniläisen Gil Hilarion kanssa, Muhoksen pojat kohisivat: "Ootteko kuulleet, että Armi on mennyt neekerin kanssa naimisiin?" Neekereitähän ne kaikki.

Muuten en jaksa edes aloittaa tästä Immosen kohusta. Jätkä on ääliö, mutta vastareaktiot ja koko maahanmuuttokriittisyyden leimaaminen rasismiksi vituttaa ja paljon. Niiden "hyvien" ihmisten naiivius on kuin 70-luvun "edistyksellisyyttä" rauhanmarsseineen. Joo, olihan se Neuvostoliitossakin sananvapaus, mutta vain jos hyvää asiaa puhuit.

Nyt kun laittomat siirtolaiset uutisten mukaan yrittävät Kanaalitunnelin kautta Ranskasta Englantiin ja poliisit estävät heitä..... miten luulette että ne paremmat eli suvaitsevaiset ihmiset näkevät ne kuvat? Arvaan: No tietysti siinä rasistit ja natsit pamputtavat turvaa hakevia hädänalaisia ihmisiä! Lentäväthän linnutkin vapaasti rajojen yli!
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:
Gat kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:En mäkään näitä avaruushyppyjä varsinaisina avaruuslentoina pidä, vaikka virallinen raja ylittyykin.
No, saihan jotkut X-15 -koelentäjätkin astronautin siivet, se korkeusraja. Mutta jos et mene kiertoradalle, se on kuitenkin vain teknisesti etevä hurja huviajelu, ja hyödytön muuten.
Miten se kiertoradalle meno huvireissun hyödylliseksi muuttaisi?
Puolivakavissani olen sitä mieltä, että pidän mahdollisena, että minäkin (ja toki muutkin kitinäläiset) vielä kiertoradalle pääsevät.

Jos kiertoradalle pääsyy esim. 30:n vuoden päästä on 100k:n luokassa, niin saatan lähteä. Tietysti edellyttää, että varallisuus silloin on huomattavasti isompi kuin nyt. Nythän kiertoradalle pääsyn hinta taita olla turistille luokkaa 100 miljoonaa USD. Hinnan pitäisi siis pudota tuhannesosaan. Ehkä täysin epärealistista.

Nykytekniikalla siihen ei tietenkään päästä. Mutta esim. jollain tällaisella http://www.reactionengines.co.uk/space_skylon.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti:
Puolivakavissani olen sitä mieltä, että pidän mahdollisena, että minäkin (ja toki muutkin kitinäläiset) vielä kiertoradalle pääsevät.

Jos kiertoradalle pääsyy esim. 30:n vuoden päästä on 100k:n luokassa, niin saatan lähteä. Tietysti edellyttää, että varallisuus silloin on huomattavasti isompi kuin nyt. Nythän kiertoradalle pääsyn hinta taita olla turistille luokkaa 100 miljoonaa USD. Hinnan pitäisi siis pudota tuhannesosaan. Ehkä täysin epärealistista.

Nykytekniikalla siihen ei tietenkään päästä. Mutta esim. jollain tällaisella http://www.reactionengines.co.uk/space_skylon.html
Apollo 13 ihan kohta taas uusintana klo 21:00 jollain kanavalla. TV5 nyt. Monesti nähnyt, on DVDkin. Melodramatisoitu, mutta kohtuullisen todenmukainen. NASAn nörtitkin huvyksyvät, melkein. Mutta nyt siis pikaisesti ja linkittämättä ja faktoja täsmentämättä:

Kyllähän ryssät jo järkkäävät turistireissuja kiertoradalle. Muutama miljardööri on jo käynyt ISSällä, mutta pääsevät vain venäläiselle puolelle. Venäläiset myös yrittävät tarjota lentoa Kuun ympäri. Linkorata Soyzilla tietenkin ilman laskeutumista tai edes Kuun kiertoradalla oloa. Koska sellaiseen riittävää kantorakettia saati laskeutumisalusta ei ole heillä eikä jenkeilläkään. Lipun hinta on kuin Suomen valtionvelka tai jopa budjetti. Ei ole vielä kukaan käynyt. Edit: Onhan sitä Bigalovin puhallettava kuplahalli- avaruushotellisuunnitelma,´jollaista NASA on suunnitellut käyttävänsä hyödyllisestikin.

Skylonista ja sen edeltäjäsuunnitelmasta Hotolista taas on puhuttu jo aikuisikäni. Näin vanhana ukkona veikkaan, että eipä tule mitään. Kova juttu se ilmakehän happea kuin suihkumoottori käyttävä rakettimoottori. Mutta kyseessä ovat britit, joilla perinteisesti tuskin koskaan tuollaiset toteutuu. Sitäpaitsi Skylon olisi miehittämätön. Potentiaalisesti ehkä voisi olla man-rated ruumaan suljettu ihmistenrahtauskonttikin. No jaa, ehkä siinä voisi olla ikkunoita.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23551
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja exsu »

exPertti kirjoitti:
exsu kirjoitti:Pohjolakoti on valtion koulukoti, eli sinne sijoitetaan nuoria valtakunnallisesti. Oulun väestörakenne ei siis (suoraan) vaikuta sijoitettujen maahanmuuttajien määrään.
Joo, tämä Pohjolakodin puukkomamu oli haalittu peräti Filippiineiltä asti.
Ajatteletko, että adoptoitu lapsi kantaa mukanaan ulkomaailman saastunutta geenipoolia?
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23551
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Joko vihervasemmisto on aloittanut liikehdinnän?

Israelilaismiljonäärin radikaali ehdotus
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18767
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Niba »

Bluntly kirjoitti:Joko vihervasemmisto on aloittanut liikehdinnän?

Israelilaismiljonäärin radikaali ehdotus
Kreikkiaan on niitä kertynyt, jos on saaria amerikkalaisille miljonääreille myytäviksi niin voisihan niitä pakolaisille tarjota, menivät ohi tai eivät puhjehdeuksellaan perille päästä, israelilaismiljonääri rasistiko?
Pyyhin Netikettiin..