Pikkujoulujen jälkipuinti

Info tulevista miiteistä
HellBell

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Aito_Johanna kirjoitti:
Hebuli kirjoitti:
"Saako ottaa ryhmäkuvan?"
Joukosta kuuluu vieno "Ei mielellään".
Kuvaa joko ei oteta, tai otetaan jos henkilö poistuu kuvasta.
Ja saadaan vain kuvia, jossa ryhmä on ottanut teennäisen poseerausasennon ja töllöttää suoraan kameraan.
Vapaita tilannekuvia voi ottaa vapaasti niistä, joille se sopii. Jollei jollekin se sovi ja sen tuo ilmi, niin tämä kuuluisi huomioida. Tätä kutsutaan toisten ihmisten mielipiteiden huomioimiseksi.
Hebuli

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Aito_Johanna kirjoitti:
Hebuli kirjoitti:
"Saako ottaa ryhmäkuvan?"
Joukosta kuuluu vieno "Ei mielellään".
Kuvaa joko ei oteta, tai otetaan jos henkilö poistuu kuvasta.
Ja saadaan vain kuvia, jossa ryhmä on ottanut teennäisen poseerausasennon ja töllöttää suoraan kameraan.
Vastasinkin jo tuohon. Suurin osa kuvista on joka tapauksessa "poseerauskuvia" joissa henkilöt katsovat kameraan, tuntuvat digikamerat joko olevan sen verran hitaita, tai sitten kuvaajat yleensä haluavat että kohteet katsoisivat kameraa päin jotta heidän kasvonsa näkyisivät.

Lisäksi tuo on loppujen lopuksi paljon pienempi haitta kuin hyvien tapojen unohtaminen.
Gina

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja Gina »

Patz kirjoitti: Lässyn lässyn lää. Sulleko olis pitänyt hymyillä erikseen?
Ei toki! Ei vaan näyttänyt olevan kauhean hauskaa. Tai mistäpä minä muiden hauskoista tietäisinkään.

Kiitokset järjestelyistä enivei :)
pertzi

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja pertzi »

Hebuli kirjoitti: 2. Jos et vetoa, eikö henkilöstä otettu kuva ole mielestäni esim. nimeen verrattavissa oleva tunnistettavaksi tekevä seikka? Matti Virtasia nyt kuitenkin lienee maailmassa enemmän kuin just Matti Virtasen näköisiä heppuja.
Kyllä. Siksi laki kieltää kuvatekstit.

Aikaisemmin tilanne oli aika selkeä, kun kuvan saattoi käytännössä julkaista vain sanomalehdessä tai televisiossa. Nyt kun kuvan voi julkaista internetissä ja ennen kaikkea kuvan voi kopioida vapaasti, niin tilanne on kertaluokkaa hankalampi. Yhtäältä meillä on sananvapaus, toisaalta yksilön oikeus. On selvää, että yksilöllä on oikeus omaan kuvaan, mutta ei ole selvää, mihin tämä oikeus rajataan.

p.
pertzi

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja pertzi »

Kuule Hebuli, en minä ole ollenkaan eri mieltä kanssasi. Lähinnä meitä tuntuu erottavan käsitys, mitä tehdä ryhmäkuville. Minä en usko poseerauskuviin. En myöskään enää aio tehdä hankalia editointeja kuva kerrallaan, jotta saan karsittua ihmisiä pois ryhmästä. Tein sen pari kertaa aiemmissa miiteissä, ja usko pois se on aivan jumalattoman iso puuha.

Nykyisin otan helpoimman linjan ja jätän kameran suosiolla pois. Mutta jos kaikki tekevät niin, niin sitten miiteistä ei tule mitään kuvia. kokemukseni mukaan kaikki (siis ihan kaikki) kuitenkin haluavat nähdä kuvat. Osa ei vaan halua olla kuvissa.

Sinun ratkaisusi on pyytää kuva joka kerta. Se toimii, jos ryhmä on pieni eikä ole kovasti hälyä, ja jos ei haluta muuta kuin poseerauskuvia. Esimerkiksi lauantain miitissä se olisi ollut mahdottomuus. Minun ratkaisuni on tehdä kuvankäsittelyohjelmalla sopiva maski, jolla tiettyjä henkilöidä ei voida tunnistaa. Se toimii aina, mutta sen huono puoli on siinä, että paikalla olleet näkevät heti, kuka ei halunnut olla kuvassa.

Lopullinen ratkaisu on tietenkin vaatia miiteissä etukäteen läsnäolijoilta lupa kuvaamiseen. Käytännössä se johtaisi siihen, että kuvassa haluamattomat eivät enää kävisi miiteissä.

(Jos yhtään lohduttaa, niin en aio ottaa kameraa vaisujen vakkareiden pikkujouluihin. :) )

p.
Hebuli

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

pertzi kirjoitti:
Hebuli kirjoitti: 2. Jos et vetoa, eikö henkilöstä otettu kuva ole mielestäni esim. nimeen verrattavissa oleva tunnistettavaksi tekevä seikka? Matti Virtasia nyt kuitenkin lienee maailmassa enemmän kuin just Matti Virtasen näköisiä heppuja.
Kyllä. Siksi laki kieltää kuvatekstit.
Puhuin pelkästä kuvasta. Eikö se muka mielestäsi tee toisesta tunnistettavaa, jopa ilman sitä nimeä (unohda jo se)? Ihminen voidaan tunnistaa muutenkin kuin pelkästä nimestään.

(Niin ja jos yhtään helpottaa, en ole tulossa vaisujen vakkareitten pikkujouluihin, joten suotta mietit asiaa.)

Mietin myös tuota miksi ne miittien kuvat sitten ovat toisille paljon tärkeämpiä kuin toisille? Myönnän että minustakin oli ihan kiva katsella kuvia muutamista miiteistä joissa olin. Kaikki nuo kuvat katosivat kiintolevyni mennessä solmuun. Ei tullut edes tippaa linssiin, ajattelin vain "oh well". Muistin hieman myöhemmin että saisin ne halutessani esim. AA:lta, mutta en ole edes jaksanut vaivautua lataamaan niitä uudestaan. Samapa se. Minulle jäi hyvät muistot miiteistä jopa ihan ilman kuvia.
tuulenpuiska

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja tuulenpuiska »

Lakeihin vetoamisesta: Mitä varten ne lait sitten ovat olemassa, jos kaikki voidaan sopia kahden järkevän ihmisen kesken? Ne on juurikin epäselviä kiistatilanteita varten ja yksilön turvaksi.
Gina

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja Gina »

[quote="tuulenpuiska"][/quote]

Missäs sinä olit? Mä odotin sua. Ja Kesseliä kans. Jos toiset tulee hevonjeeraan asti miittiin niin niiden hevonjeeralaisten ois parempi vaivautua paikalle. NIIH!!!
Dumari

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Gina kirjoitti:
tuulenpuiska kirjoitti:
Missäs sinä olit? Mä odotin sua. Ja Kesseliä kans. Jos toiset tulee hevonjeeraan asti miittiin niin niiden hevonjeeralaisten ois parempi vaivautua paikalle. NIIH!!!
Niin TP, missä olit? Ei hevoskeskustelut olleet mitään ilman sua!
Gina

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja Gina »

Dumari kirjoitti:
Gina kirjoitti:
tuulenpuiska kirjoitti:
Missäs sinä olit? Mä odotin sua. Ja Kesseliä kans. Jos toiset tulee hevonjeeraan asti miittiin niin niiden hevonjeeralaisten ois parempi vaivautua paikalle. NIIH!!!
Niin TP, missä olit? Ei hevoskeskustelut olleet mitään ilman sua!
Pöh! TP:n kanssa me ois puhuttu jonkun ihan muun kuin hevosen spänkkäämisestä ;)
Hebuli

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

tuulenpuiska kirjoitti:Lakeihin vetoamisesta: Mitä varten ne lait sitten ovat olemassa, jos kaikki voidaan sopia kahden järkevän ihmisen kesken? Ne on juurikin epäselviä kiistatilanteita varten ja yksilön turvaksi.
On myös esim. keskustelupalstan sisäisiä sääntöjä, jotka eivät ole lakeja. Kunhan säännöt eivät ole lainvastaisia vaan enintään niitä täydentäviä, asia lienee ok? Mielestäni kolmanneksi näiden rinnalle nousee muiden mielipiteiden huomioiminen ja hyvät käytöstavat muita kohtaan. Ei kaikkea tarvitse perustella laeilla.

Vielä pertzille sellainen tarkennus jonka mainitsin aiemmin, omasta mielestäni on pääsääntöisesti ok että minusta otetut kuvat jaetaan muillekin osallistujille, vaikka lupaa kuvaamiseen ei olisikaan kysytty (se yrjöyskuva oli eri juttu, mutta en usko että se meni jakeluun, ehkä se meni kuvaajan henkilökohtaiseen muistogalleriaan). En vain jossain vaiheessa tiennyt mitä ajatella kun naamani alkoi ilmestyä varsin keskeisessä osassa (kuvissa max kaksi henkilöä (minä etualalla), joista kumpikaan ei ollut gallerian omistaja) toisen henkilön kotisivuille/galleriaan, nimimerkin ja kuvatekstin säestyksellä. Ajattelin silloin "olis voinut ehkä kysyä lupaakin" mutta en katsonut asiaa ihan niin merkittäväksi että olisin pyytänyt häntä poistamaan ne. Mutta ymmärrän hyvin etteivät monet halua tuollaista.

(ja edelleen ninni, en puhunut sinun tuparikuvistasi, vaan ihan toisen henkilön edesmenneistä galleriakuvista)
killkill

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja killkill »

Mitenkäs on känsäkädet, vieläkö kuluvan vuoden puolella keksitään toinenkin puheenaihe kuin OO, KÄVIMME IHMISTEN ILMOILLA!
Meinaan, joissain maanläheisimmissä piireissä skenaario "käytiin syömässä-vedettiin viinaa-puristeltiin toisiamme" ei välttämättä ylitä uutiskynnystä kolmea päivää peräkkäin.
Viimeksi muokannut killkill, 05.12.2005 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pertzi

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja pertzi »

Hebuli kirjoitti: En vain jossain vaiheessa tiennyt mitä ajatella kun naamani alkoi ilmestyä varsin keskeisessä osassa (kuvissa max kaksi henkilöä (minä etualalla), joista kumpikaan ei ollut gallerian omistaja) toisen henkilön kotisivuille/galleriaan, nimimerkin ja kuvatekstin säestyksellä. Ajattelin silloin "olis voinut ehkä kysyä lupaakin" mutta en katsonut asiaa ihan niin merkittäväksi että olisin pyytänyt häntä poistamaan ne. Mutta ymmärrän hyvin etteivät monet halua tuollaista.
Kuvaajalla on vastuu kuvistaan. Minä laitan omiin kuviini copyright-tekstin ja kiellän julkaisemasta niitä uudestaan ilman lupaa. Tällöin laki on jälleen minun puolellani ja voin vaatia ilman lupaa julkaistujen kuvien poistamisen. Ihmiset ovat kiltisti myös totelleet tätä ehtoa: muutama on esimerkiksi pyytänyt lupaa julkaista kuvani cityn kuvagalleriassa.

Lisäksi kun olen ottanut kuvia, olen pitänyt ne aina sellaisella sivulla, jonne esimerkiksi hakurobotit eivät löydä. En myöskään ole pitänyt kuvia kovin pitkää aikaa kerrallaan. Valitettavasti nämä keinot eivät riitä takaamaan, että kuvia vaeltaa pois. Kuvan katsomisoikeus on käytännössä sama kuin kuvan kopiointioikeus. Onneksi kuvan julkaisuoikeus säilyy aina kuvaajalla.

p.
Patz

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja Patz »

killkill kirjoitti:Mitenkäs on känsäkädet, vieläkö kuluvan vuoden puolella keksitään toinenkin puheenaihe kuin OO, KÄVIMME IHMISTEN ILMOILLA!
Pitäskös järjestää jotain puheenaihetta...? :mrgreen:
Gina

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja Gina »

killkill kirjoitti:Mitenkäs on känsäkädet, vieläkö kuluvan vuoden puolella keksitään toinenkin puheenaihe kuin OO, KÄVIMME IHMISTEN ILMOILLA!
Äläs piruile siellä. ;)
Vastahan tässä eilen kotiuduttiin, ainakin tämä viikko pitää saada hehkuttaa kaikkea IIIHHAAANNaaaAA mitä siellä näkyi ja tapahtui.

eimeillämitäänelämääole.com
Exsat

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja Exsat »

killkill kirjoitti:Mitenkäs on känsäkädet, vieläkö kuluvan vuoden puolella keksitään toinenkin puheenaihe kuin OO, KÄVIMME IHMISTEN ILMOILLA!
Meinasin jo ottaa hieman henkilökohtaisesti, kunnes tajusin ettei tällä tarkoitettukaan välttämättä mun kämmenongelmaa.. :roll:
killkill

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja killkill »

Patz kirjoitti:Pitäskös järjestää jotain puheenaihetta...? :mrgreen:
"Hello, my name is KK and i didnt tip da bounca when exiting da waterhole *itkee häpeästä*"
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8604
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja Lolita »

hitto että se päts oli hottis mimmi, ihan kuumita håttia! ja ne tissit, ou mai gaad!
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Patz

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja Patz »

Lolita kirjoitti:hitto että se päts oli hottis mimmi, ihan kuumita håttia! ja ne tissit, ou mai gaad!
No nythän tää ketju alkaa näyttää hyvältä! Tunnustakaa pois, te KAIKKI himoitsitte mua! Osa salaa, osa täysin avoimesti...
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23599
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Lolita kirjoitti:hitto että se päts oli hottis mimmi, ihan kuumita håttia! ja ne tissit, ou mai gaad!
Pitäisi kai joskus yrittää saada katse irti Patsyn ahterista, jotta voisi tarkistaa ne paljonpuhutut tissit.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Patz

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja Patz »

Bluntly kirjoitti:
Lolita kirjoitti:hitto että se päts oli hottis mimmi, ihan kuumita håttia! ja ne tissit, ou mai gaad!
Pitäisi kai joskus yrittää saada katse irti Patsyn ahterista, jotta voisi tarkistaa ne paljonpuhutut tissit.
Lisäää, lisää!! Älkää nyt lopettako kun pääsitte hyvään vauhtiin!
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8604
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mä oon oikeesti niin kateellinen Patzille. Se on todella ihanan kurvikas ja aina sormenpäitään myöten tyylikäs leidi. Viileä kaunotar.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Patz

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja Patz »

Lolita kirjoitti:Mä oon oikeesti niin kateellinen Patzille. Se on todella ihanan kurvikas ja aina sormenpäitään myöten tyylikäs leidi. Viileä kaunotar.
Mä maksan tästä sitte tilille suoraan...
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja Elppis »

EHEHE! Mitään en ottanut enkä kenenkään sylissä istunut kun oma mies kiersi pussailemassa kauniimpia naisia, nih!

Juu, moni ihminen oli livenä positiivinen yllätys. SingleMaltin tervehdykselle tuli kyllä reaktiomainen vastaus: OHO. Ei vaan herra näyttänyt siltä miltä oli kuvitellut, taisin vahingossa punastuakin. Mitä pienistä (en puhu SM:stä)!

Letkun erittäin "täydentävä" takapuolen hiplailu päättyi hyvinkin imartelevaan kommenttiin: " Hyvä pyrstö ".

Safin olisin halunnut tavata, mutta neidillä oli muuta tekemistä... *vihellystä*

Muutenkin oli mukava ilta ja kiitos kaikille kärsivällisyydestä humalatilaani kohtaan! Lähtiessäni ravintolasta kävelykatu oli 100% mua vastaan, ei pysynyt paikallaan, vaan töni mua autotien puolelle kokoajan. Tästä hyvästä pääsin reppuselässä autolle. Oh la la! Tirautin vielä itkutkin väärinkäsityksestä Amarillon ulkopuolella. Sain vielä hodarinkin, eli loppupeleissä mainio ilta :)
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8604
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikkujoulujen jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Patz kirjoitti:Mä maksan tästä sitte tilille suoraan...
Joo, nahkavisa ei nyt käy.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx