Elppis kirjoitti:Kiitos Mida hyvistä neuvoista

Mä uskon että ajattelen mä nyt mitä tahansa, ne ajatukset ja periaatteet unohtuu just sillä hetkellä kun / jos sattuu.
Mä taas uskon ihan päinvastoin

Siis että mitä paremmin ja pitempään oon pystyny etukäteen suhtautumaan synnytykseen ja siihen kipun luonnollisena asiana ja mitä enemmän oon miettiny sitä, miten supistustuntemukset olis parasta vastaanottaa, niin sitä helpompi ne on muistaa sitten kun tilanne on päällä. Onneksi luonto auttaa myös, jos psyykkiset prosessit, kuten esim. synnytyspelko eivät estä. Mä olin jossain vaiheessa tällä kertaa valmistautuessa ihan yllättynyt siitä, miten rentona olin viime kerralla ja miten hyvin suun alue pysyi rentona, vaikka ympärillä oli monta hankaloittavaa tekijää (tippaletkut, käyrävyöt, vieras ympäristö, vieraita ihmisiä ramppaamassa koska tahansa sisään ja ulos huoneesta, ajattelemattomia kommentteja päästelevä vanhempi poikkijapinoon-kätilö, upouusi hurja tilanne ja kokemus meneillään, ravinnonpuutteestakin uupuva kroppa jne.)
Mua vähän jänskättää miltä ponnistusvaihe luomuna tuntuu. Viimeks spinaalipuudutus vaikutti yhä, eikä sattunut niin yhtään. Spinaali tosin mulla vain vaimensi supistuskipua ehkä puoleen, ei vienyt sitä kokonaan pois. Vasta kun itse alkoi ponnistaa supistusten mukana, kipu hävisi. Eli kuvittelisin ponnistamisen olevan helpottavaa ja voimaannuttavaa taas (äyhkintä-ärinöitsemisineen), vaikka lapsen kulun ulos tuntisikin selkeämmin mahdollisine repeämineen (epparille ei kiitos).
Jos hyvältä tuntuu ja esteitä ei ilmene, niin luultavasti vielä synnytän vedessä. Kätilöltä viimeksi kyselin mahdollisuudesta kopata lapsi itse ja jos tilanne sen sallii, niin ei kätilöllä ollut mitään vastaan. Vähintään haluan tunnustella syntyvää päätä.

Ja jos voimat ei tyystin lopu, pystyasento tavoitteena mahdollisimman paljon avautumisvaiheessa ja ponnistaessa.
Ja yks käytännön vinkki: Jos avautumisvaiheessa tuntuu parhaalta olla makuulla tai tulee "sidotuksi" sänkyyn, niin kannattaa vauvan asennon ja kiertymisen kannalta ajateltuna olla vasemmalla kyljellään (painovoima auttaa vauvan selkää kohti äidin mahan vasenta puolta). Saattoi olla yksi oleellinen tekijä siinä, miksi edellinen synnytykseni sujui säännöllisesti ja ongelmitta makaamisesta ja puudutteista huolimatta. Makasin vasemmalla kyljelläni ja kätilö tuossa viimeksi käydessään oli sitä mieltä, että lähes poikkeuksetta vauvat tuppaavat kiertymään synnytyksen aikana akselinsa ympäri myötäpäivään ja tulemaan ulos kun selkä on vasemmalle etuviistoon. Että jos vauva vain loppuraskaudesta tykkää potkia enempi oikealle raivotarjonnassa, niin se saattaa helpottaa itse synnytystä, kun vauvan ei tarvitse pyöriä niin pitkää matkaa. Kätilön kokemuksen mukaan melkein kaikissa pitkissä synnytyksissä vauvan on pitänyt kiertyä lähes kokonaan akselinsa ympäri.
Enpä tätäkään viime raskauden aikana tiennyt.