Ukrainan ja Venäjän sota

Yleinen lätinä jä kitinä
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mun mielestäni kakkua ei voi syödä ja säästää. Joko me pyrimme tasa-arvoiseen yhteiskuntaan (julkilausuttu, itsestään selvä tahtotila kaikkialla) tai sitten emme pyri.

Mulla on kolme lasta. Kaksi tyttöä, yksi poika. En ymmärrä, miksi asevelvollisuus koskee vain yhtä kolmesta.
Ristiriidat voivat olla seurausta ihmisen vajavaisuudesta ymmärtää, ei itse ilmoituksen ongelmasta
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.09.2025 9:27 Muuttaahan se täysin. Suuri osa naisista on lapsettomia. Miten he osallistuvat maanpuolustukseen tai lasten synnyttämiseen?
Iso osa miehistä on vapautettu palveluksesta. Miten he osallistuvat maanpuolustukseen tai lasten synnyttämiseen?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 02.09.2025 9:43
James Potkukelkka kirjoitti: 02.09.2025 9:27 Muuttaahan se täysin. Suuri osa naisista on lapsettomia. Miten he osallistuvat maanpuolustukseen tai lasten synnyttämiseen?
Iso osa miehistä on vapautettu palveluksesta. Miten he osallistuvat maanpuolustukseen tai lasten synnyttämiseen?
Asevelvollisuuslaki koskee myös heitä. Heidät on vapautettu lain perusteella terveyden tai vakaumuksen takia. Suurin osa vapautetuista on muuten C-miehiä, eli vapautettu rauhan aikana.

Edit: näköjään kaikki vapautusluokat nykyään ovat vain rauhanajan palveluksesta. Eli miehen ei Suomessa ole mahdollista saada vapautusta sodanajan palveluksesta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Palveluskelpoisuusluokka
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 02.09.2025 9:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ristiriidat voivat olla seurausta ihmisen vajavaisuudesta ymmärtää, ei itse ilmoituksen ongelmasta
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 02.09.2025 9:29 Mun mielestäni kakkua ei voi syödä ja säästää. Joko me pyrimme tasa-arvoiseen yhteiskuntaan (julkilausuttu, itsestään selvä tahtotila kaikkialla) tai sitten emme pyri.
Tää on vähän kuin itärajan sulkeminen. Periaatteet ja jalot tavoitteet on ihan hyviä, mutta on tilanteita joissa käytännön syistä niistä on vaan parempi joustaa. Ei pidä hirttäytyä ideologiaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 02.09.2025 9:49
James Potkukelkka kirjoitti: 02.09.2025 9:29 Mun mielestäni kakkua ei voi syödä ja säästää. Joko me pyrimme tasa-arvoiseen yhteiskuntaan (julkilausuttu, itsestään selvä tahtotila kaikkialla) tai sitten emme pyri.
Tää on vähän kuin itärajan sulkeminen. Periaatteet ja jalot tavoitteet on ihan hyviä, mutta on tilanteita joissa käytännön syistä niistä on vaan parempi joustaa. Ei pidä hirttäytyä ideologiaan.

Itse kannatan tasa-arvoa.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä luulen, että mun virallinen kantani vastaa aika lailla Jamesin kantaa. Perhe-elämän epätasa-arvoa ja asevelvollisuuden epätasa-arvoa ei pitäisi edes lähtökohtaisesti koplata yhteen, vaan ratkaista omina ongelminaan. Mutta tunnen aiempaa enemmän, jos en nyt vetoa niin ainakin ymmärrystä sellaiseen pragmaattisuuteen, joka ymmärtää myös Vagabondon-Ylermin ajattelua. Kaikista periaatteellisista argumenteista, jotka ovat siis ihan päteviä, huolimatta, käytännössä olemme tilanteessa, jossa naiset kantavat edelleen suurimman vastuun lastenhoidosta ja lasten hankkiminen haittaa naisten uramahdollisuuksia ja urakehitystä enemmän kuin miesten. Tällöin käytännössä nykyjärjestelmälle on ihan hyviä vagabondolaisia perusteluja, vaikka toki olisi parempi, jos pystyisimme tasa-arvoon kummassakin asiassa.

Lisäksi mä kyllä luin Homien viestin siten, että hänellä mielessä olleet perustelut (if any) ajaa naisten asevelvollisuutta tässä asiayhteydessä eivät olleet näitä, joista James puhuu.
Viimeksi muokannut urpiainen, 02.09.2025 9:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 02.09.2025 9:44 Asevelvollisuuslaki koskee myös heitä.
Mitä sitten. Se nyt vaan on yhteiskunnan kannalta koko lailla välttämätöntä, kun ollaan väkiluvulta pieni maa joka sattuu omaamaan valitettavan paljon rajaa ryssän kanssa.

Ja kuten aiemmassa viestissä viittasin, niin vanha systeemi, kun armeija oli vain miehille oli mielestäni tasa-arvon kannalta parempi, koska syrji molempia.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti: 02.09.2025 9:53Kaikista periaatteellisista argumenteista, jotka ovat siis ihan päteviä, huolimatta, käytännössä olemme tilanteessa, jossa naiset kantavat edelleen suurimman vastuun lastenhoidosta ja lapsien hankkiminen haittaa naisten uramahdollisuuksia ja urakehitystä enemmän kuin miesten. Tällöin käytännössä nykyjärjestelmälle on ihan hyviä vagabondolaisia perusteluja, vaikka toki olisi parempi, jos pystyisimme tasa-arvoon kummassakin asiassa.
Mä en oikeastaan puhunut edes lastenhoidosta. Vaan ihan oikeasti lapsen kasvattaminen kohdussa on itsessään aika rankka projekti ja kuormittaa joissain tapauksissa kehoa reilusti. Samoin jokainen synnytys ja siitä toipuminen. Vaikka lasten hoito ja hoitovapaat jaettaisiin ihan tasan, niin silti jokainen lapsi on naiselle paljon isompi uhraus ja yhteiskunta tarvitsee lapsia.

Minunkin mielestä vapaaehtoisuuteen perustuva armeija olisi parempi, mutta en pidä sitä realistisena tässä tilanteessa, kun Venäjä on repinyt euroopan turvallisuustilanteen jonnekin 60 luvulle.
James Potkukelkka
Kitisijä

Merkittäköön kitinään, että olen kaikkiin keskusteluun osallistujien kanssa samaa mieltä. Eli koen sekä idealistisen että pragmaattisen näkökannan oikeaksi.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 02.09.2025 10:03

Minunkin mielestä vapaaehtoisuuteen perustuva armeija olisi parempi, mutta en pidä sitä realistisena tässä tilanteessa,
Et usko, että Tanskan malli toisi riittävästi vapaaehtoisia?
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.09.2025 9:16
Vagabondo kirjoitti: 02.09.2025 9:13
Ihan henk. koht. mielipiteenä olen vanhanaikaisesti sitä mieltä, että kun naiset kuitenkin edelleen kantaa päävastuun lapsien synnyttämisestä ja keskimäärin menettävät enemmän työvuosia sen takia, niin on ihan kohtuullista, että miehet kantaa päävastuun maanpuolustuksesta. Molemmat kuitenkin yhteiskunnalle tärkeitä palveluksia.
Lasten hankkimista ei ole vankeusrangaistuksen uhalla säädetty pakolliseksi.
Mitäs jos ulotetaan asepalvelus naisiin, mutta annetaan vapautus lapsen hankkimisen yhteydessä? Saataisiin nuoria ensisynnyttäjiä.

EDIT: koska tasa-arvo, niin saa mieskin synnyttää, jos osaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 02.09.2025 10:18
James Potkukelkka kirjoitti: 02.09.2025 9:16
Vagabondo kirjoitti: 02.09.2025 9:13
Ihan henk. koht. mielipiteenä olen vanhanaikaisesti sitä mieltä, että kun naiset kuitenkin edelleen kantaa päävastuun lapsien synnyttämisestä ja keskimäärin menettävät enemmän työvuosia sen takia, niin on ihan kohtuullista, että miehet kantaa päävastuun maanpuolustuksesta. Molemmat kuitenkin yhteiskunnalle tärkeitä palveluksia.
Lasten hankkimista ei ole vankeusrangaistuksen uhalla säädetty pakolliseksi.
Mitäs jos ulotetaan asepalvelus naisiin, mutta annetaan vapautus lapsen hankkimisen yhteydessä? Saataisiin nuoria ensisynnyttäjiä.
En usko, että kelpaa naisille, koska silloin koettaisiin, että yhteikunta painostaa lasten hankkimiseen. Omasta mielestäni jyrkkä ehkä.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ihan samalla tavalla yhteiskunta painostaa nuoria miehiä kiekkoammattilaisiksi. Tätä se tasa-arvo on.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 02.09.2025 10:06
Vagabondo kirjoitti: 02.09.2025 10:03 Minunkin mielestä vapaaehtoisuuteen perustuva armeija olisi parempi, mutta en pidä sitä realistisena tässä tilanteessa,
Et usko, että Tanskan malli toisi riittävästi vapaaehtoisia?
En usko että toisi riittävästi vapaaehtoisia. Toki arpajaisilla sitten saadaan riittävä määrä pakotettua, mutta en näe sitä parannuksena nykytilaan.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 01.09.2025 18:21
Homeboy65 kirjoitti: 01.09.2025 14:22 Naisten pakollista maanpuolustusta olisi syytä pohtia. :think:
Miksi? Kai sulla jotain perusteluja oli tälle heitolle?
Perustelu ei ole tasa-arvo.
Vertaan näin: Israel on vihamielisten arabimaiden ympäröimä pieni valtio. Siellä satsataan paljon puolustukseen ja naisilla on pakollinen asevelvollisuus. Suomen turvallisuustilanne on myös kovin turvaton, Nato-jäsenyydestä (MuTu) huolimatta. Em. asevelvollisuus olisi myös viesti Venäjälle.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Homeboy65 kirjoitti: 02.09.2025 16:14 Perustelu ei ole tasa-arvo.
Vertaan näin: Israel on vihamielisten arabimaiden ympäröimä pieni valtio. Siellä satsataan paljon puolustukseen ja naisilla on pakollinen asevelvollisuus. Suomen turvallisuustilanne on myös kovin turvaton, Nato-jäsenyydestä (MuTu) huolimatta. Em. asevelvollisuus olisi myös viesti Venäjälle.
Mä näkisin, että Israelin turvallisuuspoliittinen ympäristö poikkeaa aika paljon Suomen tilanteesta. Vallankin nyt kun ollaan NATOn jäsenvaltio.

Toisekseen ei riitä että meillä on paljon väkeä reservissä. Niille pitäisi myös olla järkeviä aseita ja tehtäviä. Mun ymmärryksen mukaan meillä ei ole pulaa reserviläisistä.
Homeboy65
Kitisijä

Trendejä: syntyvyys laskee, miesten fyysinen kunto rapistuu (Vrt. entinen maatalousyhteiskunta ja fyysinen työ)
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti: 02.09.2025 16:14 Israel on vihamielisten arabimaiden ympäröimä pieni valtio.
Mihin viittaat? Toki palestiinalaisten kansanmurha Gazassa ja väkivaltaisen asutuskolonialismin kiihtyminen Länsirannalla kiristävät suhdetta, mutta muuten ajattelisin, että oikeastaan tuo sun väitteesi ei ainakaan enää Abraham Accordien jälkeen ole ollut totta. Iso osa ympäröivistä arabimaista tunnustaa Israelin, ja osa jopa on osallistunut Israelin rinnalla näihin viimeaikaisiin Iranin rakettihyökkäysten torjuntoihin. Jopa Saudi-Arabia olisi varmaan normalisoinut välit ilman tätä Hamasin hyökkäyksen laukaisemaa massatuhoa. Kuukausi sitten Arabiliiton 22 jäsenmaata esitti yhdessä ratkaisua Palestiinan tilanteeseen, joka sisälsi Hamasin riisumisen aseista ja kehotuksen normalisoida suhteet Israeliin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Homeboy65
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 02.09.2025 16:47
Homeboy65 kirjoitti: 02.09.2025 16:14 Israel on vihamielisten arabimaiden ympäröimä pieni valtio.
Mihin viittaat? Toki palestiinalaisten kansanmurha Gazassa ja väkivaltaisen asutuskolonialismin kiihtyminen Länsirannalla kiristävät suhdetta, mutta muuten ajattelisin, että oikeastaan tuo sun väitteesi ei ainakaan enää Abraham Accordien jälkeen ole ollut totta. Iso osa ympäröivistä arabimaista tunnustaa Israelin, ja osa jopa on osallistunut Israelin rinnalla näihin viimeaikaisiin Iranin rakettihyökkäysten torjuntoihin. Jopa Saudi-Arabia olisi varmaan normalisoinut välit ilman tätä Hamasin hyökkäyksen laukaisemaa massatuhoa. Kuukausi sitten Arabiliiton 22 jäsenmaata esitti yhdessä ratkaisua Palestiinan tilanteeseen, joka sisälsi Hamasin riisumisen aseista ja kehotuksen normalisoida suhteet Israeliin.
Joo. Olet oikeassa.
Homeboy65
Kitisijä

Nykymuotoisesta siviilipalveluksesta tulisi pyrkiä luopumaan ja korvata se kansalaispalveluksella joka suuntautuisi täysimääräisesti kokonaisturvallisuuden tarpeisiin.
Homeboy65
Kitisijä

Virossa pelätään sotaa.