Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

James Potkukelkka kirjoitti:^Esinahan voisin myydä, jos olisi hätätilanne ja hinta hyvä!
Kiville ei ole mitään käyttöä: mikset möisi?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:^Esinahan voisin myydä, jos olisi hätätilanne ja hinta hyvä!
Kiville ei ole mitään käyttöä: mikset möisi?
Ne on lainan vakuutena, ei voi myydä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:^Esinahan voisin myydä, jos olisi hätätilanne ja hinta hyvä!
Esinahka-as-a-Service on enemmän tätä päivää.
Hyvä idea! Jakamistalous on tosiaan tätä päivää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Teslalta uusi malli P100D, jonka 0-60mph 2.5 sek. (ex- 1 ft roll out). Jos jätetään jenkkityylinen 1 ft roll out pois, niin lienee 2.6 sek ja 0-100 ilman roll outia lienee 2.7 sekuntia.

https://www.tesla.com/fi_FI/blog/new-te ... -car-world

Kyseessä on kaikkien aikojen kolmanneksi nopein tuotantoauto ja nopein tällä hetkellä tuotannossa oleva. Edelle pääsevät LaFerrari ja Porsche 918 Spyder jotka molemmat olivat pienen tuotansarjan autoja, jotka maksoivat yli miljoonaan. Näihin nähden P100D 135 k USD on sikahalpa.

Toki ottaisin mielummin LaFerrarin, mutta se maksaa siis 10 kertaa enemmän.

Radalla Ferrari ja Porsche ovat tietysti nopeampia, mutta toisaalta Model S on viisipaikkainen sedan runsaalla tavaratilalla.

Polttomoottori on tosi vanhanaikainen kapistus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Porschen 2020 tuleva Mission E luvataan olevan 0-100 3.5 sekuntia. Varmasti Porschella revitään hiuksia päästä. 2020 tulossa oleva malli häviää mallille, jonka voi Teslalta tilata tänään ja jonka Yhdysvalloissa saa ensi kuun lopulla...

Kun Mission E viimein 2020 tulee, niin maali on takuulla siirtynyt taas kauemmaksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16745
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:Porschen 2020 tuleva Mission E luvataan olevan 0-100 3.5 sekuntia. Varmasti Porschella revitään hiuksia päästä. 2020 tulossa oleva malli häviää mallille, jonka voi Teslalta tilata tänään ja jonka Yhdysvalloissa saa ensi kuun lopulla...

Kun Mission E viimein 2020 tulee, niin maali on takuulla siirtynyt taas kauemmaksi.
Voi tietysti olla, että malli on saapuessaan jo jäänyt kehityksen kärjestä. Tuo kiihtyvyyslukema tuskin kuitenkaan sitä osoittaa - en oikein näe, että noilla lukemilla se on enää kenellekään kovin keskeinen tekijä, vaan tuo taso riittää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

James Potkukelkka kirjoitti: Polttomoottori on tosi vanhanaikainen kapistus.
Uskon sitten kun Le Mansin 24h:n kymmenen kärjessä kaikki ovat sähkövempeleitä.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Porschen 2020 tuleva Mission E luvataan olevan 0-100 3.5 sekuntia. Varmasti Porschella revitään hiuksia päästä. 2020 tulossa oleva malli häviää mallille, jonka voi Teslalta tilata tänään ja jonka Yhdysvalloissa saa ensi kuun lopulla...

Kun Mission E viimein 2020 tulee, niin maali on takuulla siirtynyt taas kauemmaksi.
Voi tietysti olla, että malli on saapuessaan jo jäänyt kehityksen kärjestä. Tuo kiihtyvyyslukema tuskin kuitenkaan sitä osoittaa - en oikein näe, että noilla lukemilla se on enää kenellekään kovin keskeinen tekijä, vaan tuo taso riittää.
Kun puhutaan reilusti yli 100k- yli miljoona maksavista autoista, niin on aika epäoleellinen kysymys, mikä riittää. Dacia varmasti riittää autona kaikille.

Mutta toki kiihtyvyys on vain yksi auton ominaisuus. Voi hyvin olla, että Porschen Mission E on radalla parempi ja polttomoottori-Porschet tietysti ovat radalla ja autobahnhalla Teslaa parempia. Mutta toisaalta, emme tiedä, mitä Tesla tarjoaa 2020.

Teslan _ensimmäinen_ auto Tesla Roadster meni 0-60mph 3.7 sekuntia

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster

Olisi mielenkiintoinen nähdä, minkälaisen suorituskyvyn Tesla Roadster saisi nykytekniikalla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

On aikoihin eletty, kun joutuu kannattamaan kepuliskon ehdotusta

http://www.hs.fi/autot/a1472003579136

Mulla syy on tietysti puhtaan itsekäs, en muuta väitä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kaikenlainen tukeminen pitäisi lailla kieltää.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Njoo, ei ole mikään huono pointti tuokaan. Mulle riittäisi, kunhan poistaisivat autoveron sähköautoilta kokonaan. On se tosin pieni jo nytkin, mutta silti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

On typerää liikennepolitiikkaa verottaa kaikkia perkeleesti ja antaa sitten tietyille hyväosaisille teknologianörteille rahasumma siitä hyvästä, että he yksityisautoilevat. Jos ihmisten annettaisiin pitää omat rahansa verottamisen sijaan, kaikkien tilanne olisi parempi pl. hyväosaiset teknologianörtit.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: . hyväosaiset teknologianörtit.
Kyllä mun mielestäni hyvinvointivaltion tärkein ominaisuus on hyväosaisten teknologianörttien tukeminen!

No joo. En pidä huonona, että autovero (jos sellainen on) on porrastettu CO2-päästön mukaan. Toki koko vero tulisi poistaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:No joo. En pidä huonona, että autovero (jos sellainen on) on porrastettu CO2-päästön mukaan. Toki koko vero tulisi poistaa.
Jos tavoiteena on minimoida co2-päästöt niin se lienee politiikkakeinona ihan fiksu sinänsä, olkoonkin että raipan määrä on aika raju. Olkoonkin että sivuseurauksena on mielikuvituksellisesti ilmoitetut kulutus/päästölukemat.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:. Olkoonkin että sivuseurauksena on mielikuvituksellisesti ilmoitetut kulutus/päästölukemat.
Mutta ovat ne varmaankin toisiinsa verrattavissa, ts. jos toisen auton ilmoitettu CO2 päästö on 100g ja toisen 200g, niin varmaankin jälkimmäisen todellisetkin CO2-päästöt ovat selvästi ensimmäistä isommat.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:
So Hard kirjoitti:. Olkoonkin että sivuseurauksena on mielikuvituksellisesti ilmoitetut kulutus/päästölukemat.
Mutta ovat ne varmaankin toisiinsa verrattavissa, ts. jos toisen auton ilmoitettu CO2 päästö on 100g ja toisen 200g, niin varmaankin jälkimmäisen todellisetkin CO2-päästöt ovat selvästi ensimmäistä isommat.
Varmasti näin, mutta kyllä mua tietysti kuluttajana kiinnostaisi tietää paljonko ne oikeassa ajossa syö löpöä. Esim. jos tarttee kalkyleerata kannattaako diesel, bensiini vaiko sähkö.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21492
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:On typerää liikennepolitiikkaa verottaa kaikkia perkeleesti ja antaa sitten tietyille hyväosaisille teknologianörteille rahasumma siitä hyvästä, että he yksityisautoilevat. Jos ihmisten annettaisiin pitää omat rahansa verottamisen sijaan, kaikkien tilanne olisi parempi pl. hyväosaiset teknologianörtit.
Pieni verotus tietty on kaikista paras, mutta jos verottaa pitää, niin haittaverot ovat hyvä vaihtoehto.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kyllä kelpaa ajaa pillurallia

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000001247779.html

Luultavasti löytyy kyytiin tulijoita :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kaikkea se saksalainen keksii!

http://www.bosch-mobility-solutions.com ... injection/

Vesi-injektio parantaa korkeaviritteisen ahdetun bensamoottorin tehoa ja hyötysuhdetta. Ensimmäinen ajatus on, että onko nyt aprillipäivä; suihkutetaan moottoriin vettä ja teho nousee ja päästöt alenevat.

Seuraava ajatus oli, miksi näin hyvin tehoavaa ja suht yksinkertaista ideaa ei ole keksitty ja toteutettu aiemmin. No sitten opin, että se oli käytössä jo toisen maailmansodan aikaan lentokoneissa. Jostain toisaalta luin, että litratehon pitää olla vähintään 107hp ennenkuin tästä on hyötyä.

Eli idea on vanha, mutta aiemmin normaalissa katukäytössä ei ole ollut niin korkeaviritteisia moottoreita kuin nykyään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23547
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Toivottavasti myy ja Neste maksaa kunnon osingot.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25821
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tesla aikoo tehdä nykyiseen autopilotiin merkittävän softapäivityksen lähiviikkoinen (Elon sanoo 1-2 viikkoa, mutta hänen aikataulunsa tulee aina vähintään kertoa kahdella).

Muutama kuukausi sitten tapahtuneessa kuolonkolarissa AP ei jarruttanut, koska kamera ei pystynyt tunnistamaan rekan vaaleaa kylkeä riittävän luotettavasti. Tutka kyllä antoi kaiun, mutta nykyinen hätäjarrutus ei jarruttanut, koska kamera ei vahvistanut asiaa.

Nyt Tesla aikoo ryhtyä jarruttamaan pelkän tutkakaiun perusteella, mutta se vaatii paljon työtä väärien hälytysten estämiseksi.

https://www.tesla.com/blog/upgrading-au ... orld-radar
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21492
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös olisi fiksumpaa antaa kuskille varoitus tutkan perusteella, jolloin kuski voi varmistaa havainnon ja jarruttaa? Kyse kun on ajoavusta, eikä automaattisesta kuskista.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:^ Eikös olisi fiksumpaa antaa kuskille varoitus tutkan perusteella, jolloin kuski voi varmistaa havainnon ja jarruttaa? Kyse kun on ajoavusta, eikä automaattisesta kuskista.
Ensin pitää rekisteröidä varoitus, sitten havainnoida ja vielä reagoida. Varmaan 1-3 sekuntia lisää jarrutuksen alkamiseen joka meinaa 120 km/h nopeudessa usein eroa hengenlähdön ja selviämisen välillä jos eteen tulee vaikka hirvi.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21492
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:^ Eikös olisi fiksumpaa antaa kuskille varoitus tutkan perusteella, jolloin kuski voi varmistaa havainnon ja jarruttaa? Kyse kun on ajoavusta, eikä automaattisesta kuskista.
Ensin pitää rekisteröidä varoitus, sitten havainnoida ja vielä reagoida. Varmaan 1-3 sekuntia lisää jarrutuksen alkamiseen joka meinaa 120 km/h nopeudessa usein eroa hengenlähdön ja selviämisen välillä jos eteen tulee vaikka hirvi.
Jos kuski ei omilla pikku silmillään havaitse rekkaa suoraan edessä, niin kyllä se hälytys on parempi kuin ei mitään. Autopilotin kanssakin kuski on vastuussa kuljettamisesta.

Meillä on tässä käsissä yksi keissi, jossa false-negative on aiheuttanut törppökuskin kuoleman. Tuohon nähden tuntuisi huonolta idealta lisätä false-positive äkkijarrutuksia.