Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:Jos kuski ei omilla pikku silmillään havaitse rekkaa suoraan edessä, niin kyllä se hälytys on parempi kuin ei mitään. Autopilotin kanssakin kuski on vastuussa kuljettamisesta.

Meillä on tässä käsissä yksi keissi, jossa false-negative on aiheuttanut törppökuskin kuoleman. Tuohon nähden tuntuisi huonolta idealta lisätä false-positive äkkijarrutuksia.
Okei, meillä on yksi false negative joka tappoi maailmassa, hieno argumentti. Pelkästään Suomessa nukahtaneita, sairauskohtauksen saaneita tai pimeässä hirvieläimeen ajavia on riittämiin. 2014 oli 6900 hirvikolaria jotka tappoivat kaksi ja vammauttivat 145 ihmistä. Kun tähän lisätään reaktionopeudelta hitaat vanhukset ja tyypit jotka jäpättää luuriin ajaessa, en ihan heti lähtisi tyrmäämään automaattijarruttamista - semminkin kun systeemi varmaan näkee, onko joku ajamassa takaa hanuriin.

Järjestelmät kehittyvät kun niitä käytetään. Ergo, kannatan niiden käyttämistä vaikka ne tekisivät joskus virheitä. Ihmiset tekevät varmuudella virheitä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Varoitus uhkaavasta törmäyksestä on jo nykyisessä versiossa, niinkuin monessa muussakin uudessa autossa. Automaattinen hätäjarrutus aktivoituu vasta sitten, kun törmäys on väistämätön ilman välittömästi aloitettua jarrutusta.

Eli jos on aikaa, ensin hälytetään, sitten vasta jarrutetaan, jos kuski ei tee mitään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: Meillä on tässä käsissä yksi keissi, jossa false-negative on aiheuttanut törppökuskin kuoleman. Tuohon nähden tuntuisi huonolta idealta lisätä false-positive äkkijarrutuksia.
Jos henkilö on kuollut väärän negatiivisen testituloksen takia, niin silloinhan oikea menettelytapa on lisätä testin sensitivisyyttä. Tietysti silloin saadaan herkemmän vääriä positiivisia, mutta jos kuolleiden kokonaismäärä laskee (lisääntynyt sensitiivisyys säästää enemmän kuin vähentynyt spesifisyys tappaa) niin muutos kannattaa.

Tesla itse sanoo, että se aikoo aktivoida uuden version täyden voiman automaattisen hätäjarrutuksen vasta, kun ollaan 99.99%:n varmoja siitä, että hälytys ei ole väärä.

Ainakaan mun ei ole vaikea päättää, haluanko autoni jarruttavan automaattisesti täydellä teholla, jos ollaan 99.99%:n varmoja, että uhka on todellinen.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 13.09.2016 9:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tottakai jos käy niin, että Tesla kuski ajaa motarilla 120 lasissa ja jostain syystä hänen autonsa päättää virheellisesti tehdä täyden hätäjarrutuksen ja sen seurauksena joku sivullinen törmää hänen peräänsä ja kuolee, niin se on tragedia. Mutta JOS systeemi kuitenkin toimii 99.99%.n varmasti, se riski kannattaa hyväksyä.

Lapsia on kuollut kuristumalla, kun ovat läheteneet kiipeilemään puuhun pyöräilykypärässä ja kypärä on takertunut oksiin lapsen meinatessa pudota. Mutta emme sen takia silti luovu pyöräilykypärien käytöstä.

Teslalla on merkittävä etu muihin valmistajiin siinä, että autot ovat jatkuvasti yhteydessä emoalukseen. Uusi systeemi aiotaan implementoida vasta, kun on kertynyt riittävästi dataa väärien positiivisten estämiseksi. Jos auto ajaa alueella, jota Tesla ei ole aiemmin ajanut, ko. systeemi ei ole käytössä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21551
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti:Tottakai jos käy niin, että Tesla kuski ajaa motarilla 120 lasissa ja jostain syystä hänen autonsa päättää virheellisesti tehdä täyden hätäjarrutuksen ja sen seurauksena joku sivullinen törmää hänen peräänsä ja kuolee, niin se on tragedia. Mutta JOS systeemi kuitenkin toimii 99.99%.n varmasti, se riski kannattaa hyväksyä.
Prosentit tulevat olemaan paljon huonommat, jos lähdetään alentamaan false positiven rajaa.

Nythän meillä on tasan yksi false negative tiedossa ja silloinkin kuski ilmeisesti törkeästi käytti komeasti nimettyä kaistavahtia oikeana automaattiohjauksena. Luultavasti se toimivuus on nyt jotain 99,9999%. Systeemi siis toimii nyt helvetin hyvin, eikä ole mitään isompaa syystä kiirehtiä kehitysta tai lähteä panikoiden heikentämään järjestelmää.

Mieti dave tätä näin:

Sinulle tarjotaan käyttöön kahta syövän tunnistinta:
- Super 3000: tunnistaa 99% varmuudella syövän hyvin aikaisessa vaiheessa, ei aiheuta vääriä hälytyksiä
- Hyper 2001: tunnistaa 99,5% varmuudella syövän hyvin aikaisessa vaiheessa, 30% hälyistä on vääriä.

Kumman valitset? Nyt puhutaan kuumemittarin tyylisestä vehkeestä, joka vain täydentää nykyistä käypää hoitoa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tietysti valitsen Super 3000:n mutta en oikein ymmärrä, miten tämä liittyy asiaan.

Teslan tarkoitus on siis ottaa uuden tyylinen hätäjarrutus käyttöön, kun sen suorittama jarrutus on 99.99%:n varmuudella oikea.

Etkö sä haluaisi autoosi automaattista hätäjarrutusta, jos se jarruttaa vain tilanteessa, jossa välitön törmäys on 99.99%:n varmuudella todellinen?

Sun kannattaa lukea blogi uudelleen, kun musta tuntuu, että sä et ole oikein ymmärtänyt asiaa. Tarkoitus ei ole vain nostaa sensitiivisyyttä muusta välittämättä vaan luoda kokonaan uusi systeemi, joka mm. perustuu tutkan antaman datan käsittelyyn uudella tavalla. BOCH on koodannut Teslalle uudet ajurit ja Tesla käsittelee datan uudella tavalla.

Ps. en tiedä kirjoitinko jossain kohtaa väärin, mutta tarkoitus EI ole vain nostaa väärien positiivisten määrää, vaan luoda kokonaan uudenlainen systeemi jonka yksi oleellinen asia on, että laivasto kerään ensin suuren määrän dataa mahdollisista väärän positiivisen hälytyksen aiheuttavista kohdista ja niistä tehdään paikkatieto white list.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Chevy on julkaissut Boltin täydet speksit. Kyseessä on GM:n uusi pitkän kantaman edullinen sähköauto. Tulee markkinoille Yhdysvalloissa tänä vuonna.
Euroopassa myydään Opelina (en muista nimeä).

http://www.chevrolet.com/bolt-ev-electric-vehicle.html

Autoa myydään Yhdysvalloissa 37500 dollarilla (+verot).

Edit: Hinta onkin 35k USD + verot.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Euroopassa se on Opel Ampera-e. Ihan hyvät suoritusarvot. Harmi että ruma kuin synti.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

http://www.hs.fi/autot/a1473736322497

Rumuus tai kauneus on tietysti subjektiivista. IMHO Ampera e ei ole ruma, mutta käytännöllisen näköinen. Kyllä munkin mielestä Model 3 on huomattavan paljon paremman näköinen, mutta toisaalta lapsiperheen ainoaksi autoksi Ampera-e on varmasti käytännöllisempi.

Esim. tämä ei Model 3:ssa onnistu alas laskeutuvan katon takia.

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Taas paukkuu

https://youtu.be/1rsIek9AFug?t=35s

Mutta eihän tämä ole Teslan vika, vaan näiden ääliöiden, jotka käyttävät AP:a tavalla, johon se ei ole tarkoitettu.

Ilmeisesti AP:n kohta tulevan version pitäisi hanskata tämä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21551
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Idiootti kuski olisi voinut tappaa jonkun. Toivottavasti saa linnaa kiinassa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Idioottikuskilta henki pois, eli ei ole vaarallinen enää.

Kiinalainen turvallisuusajattelu on kyllä huisia, kun keskelle motaria parkkeerataan auto. Ei toki poista Tesla-kuskin vastuuta. Maassa maan tavalla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23568
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Aivan samanlaisia huoltoautoja on Suomessakin pitkin motareita parkissa. Äsken yksi Kehä I:en tunnelissa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti:Aivan samanlaisia huoltoautoja on Suomessakin pitkin motareita parkissa. Äsken yksi Kehä I:en tunnelissa.
Kyllähän niissä Suomessa on yleensä aina vähintään joku vilkkuva valo?

En ole koskaan Suomessa nähnyt keskelle moottoritietä pysäytettyä autoa ilman, että sitä ennen on selvät opasteet.

Kehä I ei ole moottoritie ja ko. kohdassa on 60km nopeusrajoitus, mutta kuulostaa lain rikkomiselta, jos ei mitään varoitusta ole.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23568
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Toki niissä on vilkkuvat valot, mutta niistä ei Teslukka mitään ymmärrä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti:Toki niissä on vilkkuvat valot, mutta niistä ei Teslukka mitään ymmärrä.
Niin? Miten tämä liittyy asiaan?

Kiinalaiset parkkeeravat auton motarille pimeänä ja Suomessa niin ei tehdä. Ei tämä liity Teslaan mitenkään, totesin vain sivuhuomauksen Kiinan turvallisuuskulttuurista.

Ps. käsitit ehkä virheellisesti, että olisin syyttänyt Teslan törmäämisestä varoitusmerkkien ja valojen puutetta. En tosiaankaan. Nykyinen Teslan AP ja hätäjarrutus eivät niistä tosiaan mitään ymmärrä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23568
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Sinä yleistät vain kiinalaisten parkkeeraavan keskelle motaria videolla esiintyneen huoltoajon takia kun niin tapahtuu kaikkialla maailmassa. Ja joka paikassa voi teslukka tööttäillä niihin, ei vain kiinassa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti:Sinä yleistät vain kiinalaisten parkkeeraavan keskelle motaria videolla esiintyneen huoltoajon takia kun niin tapahtuu kaikkialla maailmassa. Ja joka paikassa voi teslukka tööttäillä niihin, ei vain kiinassa.
Mitä ihmettä sä nyt jankutat tuosta Teslasta? Trollaatko? Ei mun sivuhuomautus mitenkään liity Teslaan, vaikka olikin samassa postauksessa. Halusin vain yleisesti mainita, että joissain maissa liikenteen turvallisuuskulttuuri on erittäin huono ja Kiina ei ole mitenkään huonoimmasta päästä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti:Sinä yleistät vain kiinalaisten parkkeeraavan keskelle motaria videolla esiintyneen huoltoajon takia kun niin tapahtuu kaikkialla maailmassa. Ja joka paikassa voi teslukka tööttäillä niihin, ei vain kiinassa.
Niin siis Dave täsmensi, että tarkoitti että auto möllöttää siinä pimeänä. Tyhmäähän se on.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23568
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Puhutaan aivan eri asioista.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nimenomaan. Me puhumme eri asioista. Minä puhun eri maiden liikenteen turvallisuuskulttuurista ja sinä puhut Teslan autopilotista :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Usealta valmistajalta tulossa sähköautoja

http://www.hs.fi/autot/a1475200919411?r ... usimmat-#1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tämä Mersun katumaasturi on kiinnostava, mutta miksi sen sisätilat pitää tehdä noin omituisen näköisiksi? Itse pitäisin enemmän konservatiivisemmista sisätiloista

https://electrek.co/2016/09/29/mercedes ... ration-eq/

Tai en tiedä, olisi tällainen avaruusalus toisaalta aika kolee. Mutta ratti on kökkö, siitä en pääse yli.

Kuva

Ottaisin mielummin tällaisen (E-sarja sisusta)

Kuva
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 30.09.2016 10:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kauhea määrä hajavaloa ohjaamossa. Yöajamisessa aika perseestä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^kyllähän night mode on erikseen. Teslakin automaattisesti muuttaa näytöt hämärässä eri näköisiksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja