Eduskuntavaalit 2027

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Eduskuntavaalit 2027

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 24.09.2026 14:33
urpiainen kirjoitti: 24.09.2026 14:28
Homeboy65 kirjoitti: 24.09.2026 13:27 Kansanedustajien palkkiot. ALIN palkkio on 7637 e/kk. So Hard aikoinaan väitti että eipä kukaan karrieristi viitsi ruveta kansanedustajaksi koska palkkio on niin huono. Huono? :?
No kukin katsoo omasta näkökulmastaan. Veikkaan, että tuo palkkio on alle tai aika lähellä keski-ikäisten juristien mediaanipalkkaa, mikä ei ehkä ole hirveän houkutteleva korvaus 24/7-pätkätyöstä, jossa etenemisen mahdollisuudet ovat aika pienet ja pätkäduunin jatkokaan ei oikein omissa käsissä. Noista urajuristeista siis jo puolet ovat lähtökohtaisesti paremmin palkattuja, ja toisellakin puoliskolla voi olla varmemmat uralla etenemisen mahdollisuudet muissa duuneissa kuin poliitikkona. Eri asia sitten, haluammeko eduskuntaan eteviä juristeja, mutta onhan se toisaalta lainsäädäntötyötä.
Olen tämän ennenkin todennut: kansanedustajien työtaakka on faktisesti pieni. Tosin he laskevat "työksi" kaikenlaisen poliittisen puuhastelun ja edustuksellisen kekkuloinnin.
Palkan LISÄKSI heillä on erittäin hyvät muut edut jos et ole tietoinen.
Olemme ennenkin todenneet, että et ymmärrä, mitä kansanedustajan työ on. Luulet työksi ainoastaan sen, että painetaan istuntosalissa nappulaa. Muutenkin aika erikoista, että mies, joka on ollut vapailla markkinoilla töissä ilmeisesti viime vuosituhannella, esiintyy työelämän asiantuntijana.

En itse esitä vahvoja mielipiteitä esim. perunannostosta.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kansanedustajan työmäärää ei ole säädelty työaikalailla, mutta käytännössä keskiverto kansanedustajan viikoittainen työtaakka on noin 50–70 tuntia. Koska kyseessä on poliittinen luottamustoimi eikä perinteinen työsuhde, virallisia työaikoja tai ylityökorvauksia ei ole. Työ on luonteeltaan ympärivuorokautista "intohimotyötä", joka jakautuu Eduskuntatalolla tehtävään viralliseen työhön ja laajempiin sidosryhmä- sekä vaalipiiritehtäviin.

Työtehtävien jakautuminen
Kansanedustajan arki koostuu pääosin kolmesta kokonaisuudesta:
• Valiokuntatyö (tiistai–perjantai): Valiokunnat ovat eduskuntatyön lainsäädännöllinen ydin, jossa lakiesitykset käsitellään yksityiskohtaisesti ja asiantuntijoita kuullaan. Jokainen edustaja kuuluu yleensä useampaan valiokuntaan, ja kokoukset vievät suuren osan aamupäivistä.
• Täysistunnot ja ryhmäkokoukset: Täysistunnot järjestetään iltapäivisin, ja ne voivat venyä pitkälle iltaan tai jopa yöhön asti, varsinkin budjetti- tai luottamusäänestysten yhteydessä. Myös eduskuntaryhmien omat kokoukset vaativat tiivistä valmistautumista.
• Vaalipiirityö ja sidosryhmät (perjantai–maanantai): Viikonloput ja alkuviikot kuluvat usein omassa vaalipiirissä kuntalaisten, yritysten ja järjestöjen tapaamisissa sekä erilaisissa seminaareissa.
Vaikka vain istuisi palavereissa 50 tuntia viikossa, tekemättä mitään, se on siltikin saatanallinen homma.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä olen varmaan kirjoittanut ennenkin, että Homie lienee palstan epäkohteliain ja ilkeilevin kirjoittaja. Mun mielestä mä yritin vastata ihan sovittelevasti ja oikein korostetun konfliktivälttelevästi, kun painotin erilaisia näkökulmia ja koetin vain tehdä So Hardin kantaa ymmärrettäväksi avaamalla So Hardin näkökulmaa - ottaen eksplisiittisesti huomioon, että muitakin näkökulmia on. Itse asiaan en ottanut mitään kantaa. Tähän sovittelevuuteen saan sitten vastaukseksi tarpeetonta kertausta Homien omista viesteistä, CAPS LOCKIA, sekä näitä muka-ironisen vittuilevia muotoiluja "jos et ole tietoinen" ja "ettäs tiedät". Ilkeilevyydessään kertakaikkisen epämiellyttävä toimintatapa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."