Pitäisi varmaan kertoa että depis.sivustahuutaja kirjoitti: 19.03.2026 11:59Jaa, tuo takuueläke + asumistuki on siis noin järkyttävän hyvä? Vai ymmärsinkö oikein: 991 € + asumistuki. Jos tulee kovia terveysmenoja, niin sitten tippuu toimeentulotuelle. Minä olin siinä luulossa, että takuueläke olisi toimeentulotuen tasoa, mutta ilman byrokratiaa.Bluntly kirjoitti: 19.03.2026 11:26 Ilmeisesti eläköityminen olisi kannattava vaihtoehto.
4. Yhteenveto lyhyesti
Minimieläke ≈ 991 €/kk
Minimituki työttömälle ≈ 800 €/kk
Toimeentulotuki viimeisenä turvaverkkona ≈ 578 €/kk
Minimieläke on siis noin 190 € korkeampi kuin työikäisen minimituki, ja yli 400 € korkeampi kuin toimeentulotuen perusosa.
Etuus Vaikuttaako takuueläkkeen määrään?
Työeläke, työkyvyttömyyseläke, perhe-eläke Kyllä – nämä pienentävät
Asumistuki (yleinen tai eläkkeensaajan) Ei vaikuta
Toimeentulotuki Ei vaikuta
Orpon hallitus 2023-
-
Homeboy65
- Kitisijä
Re: Orpon hallitus 2023-
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Juu. Siis tästähän Siimes juuri puhui.sivustahuutaja kirjoitti: 19.03.2026 11:59Jaa, tuo takuueläke + asumistuki on siis noin järkyttävän hyvä? Vai ymmärsinkö oikein: 991 € + asumistuki. Jos tulee kovia terveysmenoja, niin sitten tippuu toimeentulotuelle. Minä olin siinä luulossa, että takuueläke olisi toimeentulotuen tasoa, mutta ilman byrokratiaa.Bluntly kirjoitti: 19.03.2026 11:26 Ilmeisesti eläköityminen olisi kannattava vaihtoehto.
4. Yhteenveto lyhyesti
Minimieläke ≈ 991 €/kk
Minimieläke on siis noin 190 € korkeampi kuin työikäisen minimituki, ja yli 400 € korkeampi kuin toimeentulotuen perusosa.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011860943.html
Takueläkkeen saa kolmen vuoden Suomessa asumisella. Eli käytännössä on niin, että Suomessa kolme vuotta asunut mamu, joka ei ole tehnyt Suomessa päivääkään töitä, saa takuueläkkeen, joka ei ole paljoa pienipalkkaisen työeläkettä huonompi.
Asumistuki tulee sitten molempien päälle, jos on tullakseen.
Tästä syystä myös moni pienutuloinen yrittäjä on käytännössä jättänyt eläkkeen maksamatta, koska pienillä yritystuloilla YEL ei paljoa nouse takuueläkkeen yli. Nythän tuo ei enää ole mahdollista.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 19.03.2026 13:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Tämä ei liittyne viestii, jota lainasit?Homeboy65 kirjoitti: 19.03.2026 12:07Pitäisi varmaan kertoa että depis.sivustahuutaja kirjoitti: 19.03.2026 11:59Jaa, tuo takuueläke + asumistuki on siis noin järkyttävän hyvä? Vai ymmärsinkö oikein: 991 € + asumistuki. Jos tulee kovia terveysmenoja, niin sitten tippuu toimeentulotuelle. Minä olin siinä luulossa, että takuueläke olisi toimeentulotuen tasoa, mutta ilman byrokratiaa.Bluntly kirjoitti: 19.03.2026 11:26 Ilmeisesti eläköityminen olisi kannattava vaihtoehto.
4. Yhteenveto lyhyesti
Minimieläke ≈ 991 €/kk
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Juu. Siis tästähän Siimes juuri puhui.James Potkukelkka kirjoitti: 19.03.2026 12:59Jaa, tuo takuueläke + asumistuki on siis noin järkyttävän hyvä? Vai ymmärsinkö oikein: 991 € + asumistuki. Jos tulee kovia terveysmenoja, niin sitten tippuu toimeentulotuelle. Minä olin siinä luulossa, että takuueläke olisi toimeentulotuen tasoa, mutta ilman byrokratiaa.
[/quote]
Minä tarkoitin takuueläkkeen tasoa, en sitä, kuka sitä saa. Minun logiikkani mukaan tulotaso ei saisi nousta eläkkeelle siirryttäessä, jos koko elämän on viettänyt toimeentulotuella.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
^Olen samaa mieltä. Tosin käytännössä toimeentulotuki+asumistuki lienee aika lailla samaa tasoa kuin takuueläke. Eli tulotaso ei ehkä suurimmalla osalla juuri nouse?
Ainakin muistan lukeneeni, että käytännössä, jos mamujen takuueläkkeelle pääsyä kiristettäisiin, menot eivät juuri laskisi em. syystä.
Ainakin muistan lukeneeni, että käytännössä, jos mamujen takuueläkkeelle pääsyä kiristettäisiin, menot eivät juuri laskisi em. syystä.
-
Bluntly
- Kitisijä
Eikös asumistuen saa takuueläkkeenkin päälle?
Bluntly kirjoitti: 19.03.2026 11:26 Etuus Vaikuttaako takuueläkkeen määrään?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
^joo.
Yritin sanoa, että jos henkilö saa toimeentulotuki+asumistuki vs takuueläke+asumistuki, niin lopputulos ehkä sama? Vaikka takuueläke on siis toimeentulotuen perusosaa korkeampi, niin perusosahan on vain perusosa. Peruosaa voidaan korottaa siltä osin, kun asumistuki ei kata kaikkia välttämättömiä asumismenoja. Toisin kuin asumistuessa, toimeentulotuessa ei ole omavastuuta asumismenojen suhteen. Maksimi korvattava vuokra toki on.
Helsingissä yksinasuvan asumismenot huomioidaan toimentulotuessa 715 euroon saakka.
https://valtioneuvosto.fi/delegate/file/204810
Eli Helsingissä asuva saa toimeentulotukea 578,43 €/kk + asumistukea ad 715 euroa, siitä tulee 1293 euroa. Takuueläkeläinen ei tod. näk. saa toimeentulotukea ja saa vähemmän asumistukea eläkkeen takia ja asumistuessa 70%:n omavastuu, eli takuueläkeläinen saa kait itse asiassa vähemmän käteen?
Yritin sanoa, että jos henkilö saa toimeentulotuki+asumistuki vs takuueläke+asumistuki, niin lopputulos ehkä sama? Vaikka takuueläke on siis toimeentulotuen perusosaa korkeampi, niin perusosahan on vain perusosa. Peruosaa voidaan korottaa siltä osin, kun asumistuki ei kata kaikkia välttämättömiä asumismenoja. Toisin kuin asumistuessa, toimeentulotuessa ei ole omavastuuta asumismenojen suhteen. Maksimi korvattava vuokra toki on.
Helsingissä yksinasuvan asumismenot huomioidaan toimentulotuessa 715 euroon saakka.
https://valtioneuvosto.fi/delegate/file/204810
Eli Helsingissä asuva saa toimeentulotukea 578,43 €/kk + asumistukea ad 715 euroa, siitä tulee 1293 euroa. Takuueläkeläinen ei tod. näk. saa toimeentulotukea ja saa vähemmän asumistukea eläkkeen takia ja asumistuessa 70%:n omavastuu, eli takuueläkeläinen saa kait itse asiassa vähemmän käteen?
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 19.03.2026 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Nope. Toimeentulotuki täydentää jokaisen tuloja. Eläkeläinen saa aina vähintään saman kuin mitä toimeentulotuella saisi. Näin sen mielestäni pitääkin mennä. Eläkeläisenä vaan välttää vittuilevan byrokratian, jota työkykyiseen on pakko kohdistaa.
Nope. Toimeentulotuki täydentää jokaisen tuloja. Eläkeläinen saa aina vähintään saman kuin mitä toimeentulotuella saisi. Näin sen mielestäni pitääkin mennä. Eläkeläisenä vaan välttää vittuilevan byrokratian, jota työkykyiseen on pakko kohdistaa.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Ehkä pieneläkeläinen (olkoon se vaikka takuueläke) siis saa saman, mutta ei kuitenkaan käytännössä enempää kuin toimeentulotuki+asumistuki?sivustahuutaja kirjoitti: 19.03.2026 14:03 ^
Eli alkuperäinen pointti oli kait se, että vaikka takuueläkettä leikattaisiin mamuilta tai kaikilta, toimeentulotuen viimesijaisuuden takia se on perälauta, jonka takia loppuviimeksi käteen jäävä raha on sama oli eläkeläinen tai nuorempi.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Kelan laskuri antoi stadilaiselle takuueläkeläiselle 510€ asumistuen 715€ kämpässä. Tuki 85% hyväksytyistä asumismenoista. Toimeentulotuella 578,43 €/kk - asumistuen omavastuu VS eläkeläisen 785e. Takuueläkeläinen saa hitosti enemmän.
Kelan laskuri antoi stadilaiselle takuueläkeläiselle 510€ asumistuen 715€ kämpässä. Tuki 85% hyväksytyistä asumismenoista. Toimeentulotuella 578,43 €/kk - asumistuen omavastuu VS eläkeläisen 785e. Takuueläkeläinen saa hitosti enemmän.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
sivustahuutaja kirjoitti: 19.03.2026 14:12 ^
Toimeentulotuen 578,43 päälle tulee asumistuen omavastuu täydentävänä toimeentulotukena, koska toimeentulotuessa asumismenot huomioidaan täysimääräisesti
Eli 578,43 jää käteen toimeentulotuella vs takuueläkeläisen 785,
Joo, olet oikeassa. Takuueläkeläiselle jää enemmän. En muistanut, että eläkkeensaajilla on muita parempi asumistuki. Eli jos takuueläke poistettaisiin, olisi mahd säästää noin 200/eläkeläinen-
-
Homeboy65
- Kitisijä
Soininvaara kirjoittaa työttömyysturvan "riittämättömyydestä": www.soininvaara.fi
Outoa.
Outoa.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Osmo on väärässä. Toimeentulotuki täydentävänä osana toimii sen takia hyvin työttömälle, että toimeentulotuen hakemisessa on kitkaa. Tuo kitka vähentää toimeentulotuen hakemista varsinkin silloin kun odotettavissa oleva tuki on pieni.
Paras vaihtoehto tietenkin olisi leikata toimeentulotukea ja tehdä sen myöntämisestä automaattisempaa, esim negatiivisen tuloveron muodossa. Kuten Osmokin kirjoittaa, meillä taatun vähimmäistulon taso on eurooppalaisittain korkea.
Osmo on väärässä. Toimeentulotuki täydentävänä osana toimii sen takia hyvin työttömälle, että toimeentulotuen hakemisessa on kitkaa. Tuo kitka vähentää toimeentulotuen hakemista varsinkin silloin kun odotettavissa oleva tuki on pieni.
Paras vaihtoehto tietenkin olisi leikata toimeentulotukea ja tehdä sen myöntämisestä automaattisempaa, esim negatiivisen tuloveron muodossa. Kuten Osmokin kirjoittaa, meillä taatun vähimmäistulon taso on eurooppalaisittain korkea.
-
Homeboy65
- Kitisijä
EU on eri mieltä.sivustahuutaja kirjoitti: 20.03.2026 14:16 ^
-
Homeboy65
- Kitisijä
Tuli näistä jutuista mieleen tuloerot. Noin 20 vuotta sitten Suomessa oli maailman toiseksi (!) pienimmät tuloerot. Silloinkin enemmistö populasta oli sitä mieltä että tuloerot on liian suuret. 
-
urpiainen
- Kitisijä
Tuli mieleen, ja sitten pullautitkin sen palstalle enempää analysoimatta. Niin kuin tuhat kertaa aikaisemminkin. Vain joku urpoilu jostain sun käsityksestäsi siitä, mikä oli enemmistön kanta 20 vuotta sitten, ja siihen joku epämääräinen hymiö ilman mitään argumenttia. Kuten ennenkin, niin postaan sulle tähän tämän peruskelan siitä, mitä luulen enemmistön noin niinku suurin piirtein ajattelevan tuloeroista. Oletko jostain kohdasta eri mieltä - ja jos olet, millä perusteella?Homeboy65 kirjoitti: 20.03.2026 15:48 Tuli näistä jutuista mieleen tuloerot. Noin 20 vuotta sitten Suomessa oli maailman toiseksi (!) pienimmät tuloerot. Silloinkin enemmistö populasta oli sitä mieltä että tuloerot on liian suuret.![]()
viewtopic.php?p=809898#p809898
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
Homeboy65
- Kitisijä
En ymmärrä mikä tuossa oli urpoilua. Kyllä minusta tuollaista täytyy ihmetellä. Ei tuo nyt mikään "minun käsitykseni" ollut.urpiainen kirjoitti: 20.03.2026 15:59Tuli mieleen, ja sitten pullautitkin sen palstalle enempää analysoimatta. Niin kuin tuhat kertaa aikaisemminkin. Vain joku urpoilu jostain sun käsityksestäsi siitä, mikä oli enemmistön kanta 20 vuotta sitten, ja siihen joku epämääräinen hymiö ilman mitään argumenttia. Kuten ennenkin, niin postaan sulle tähän tämän peruskelan siitä, mitä luulen enemmistön noin niinku suurin piirtein ajattelevan tuloeroista. Oletko jostain kohdasta eri mieltä - ja jos olet, millä perusteella?Homeboy65 kirjoitti: 20.03.2026 15:48 Tuli näistä jutuista mieleen tuloerot. Noin 20 vuotta sitten Suomessa oli maailman toiseksi (!) pienimmät tuloerot. Silloinkin enemmistö populasta oli sitä mieltä että tuloerot on liian suuret.![]()
-
urpiainen
- Kitisijä
Löydän helposti lähteitä, joiden mukaan 2006 moni oli huolissaan tuloerojen kasvusta, mutta suoraan väitettäsi en helposti saa verifioitua. Mutta oli miten oli, urpoilua tästä tekee se, että esität taas tällaisen sisällöttömän taivastelun, jonka olet esittänyt tuhat kertaa, vaikka sinulle on tarjottu jatkuvasti tapoja tarkentaa sitä, mitä haluat tuloeroista sanoa ja millä perusteella. Silti vain toistat itseäsi tällä sisällöttömällä tasolla.Homeboy65 kirjoitti: 20.03.2026 16:02En ymmärrä mikä tuossa oli urpoilua. Kyllä minusta tuollaista täytyy ihmetellä. Ei tuo nyt mikään "minun käsitykseni" ollut.urpiainen kirjoitti: 20.03.2026 15:59Tuli mieleen, ja sitten pullautitkin sen palstalle enempää analysoimatta. Niin kuin tuhat kertaa aikaisemminkin. Vain joku urpoilu jostain sun käsityksestäsi siitä, mikä oli enemmistön kanta 20 vuotta sitten, ja siihen joku epämääräinen hymiö ilman mitään argumenttia. Kuten ennenkin, niin postaan sulle tähän tämän peruskelan siitä, mitä luulen enemmistön noin niinku suurin piirtein ajattelevan tuloeroista. Oletko jostain kohdasta eri mieltä - ja jos olet, millä perusteella?Homeboy65 kirjoitti: 20.03.2026 15:48 Tuli näistä jutuista mieleen tuloerot. Noin 20 vuotta sitten Suomessa oli maailman toiseksi (!) pienimmät tuloerot. Silloinkin enemmistö populasta oli sitä mieltä että tuloerot on liian suuret.![]()
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Kohinasta tohinoivia löytyy aina.

Kohinasta tohinoivia löytyy aina.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Jos asia on tarpeeksi tärkeä sitä on syytä toistaa. Toisin kuin triviaaleja asioita.
Vrt.
1) Ostin kaupasta maitoa.
2) Ukrainan sota.
Nousukauden aikana tuloerot kasvavat. Laman aikana ne pienenevät. Tämäkin fakta kertoo jotain tuloeroista. Ei nousukausi tarkoita syrjäytyneille kurjistumista kuitenkaan.
Vrt.
1) Ostin kaupasta maitoa.
2) Ukrainan sota.
Nousukauden aikana tuloerot kasvavat. Laman aikana ne pienenevät. Tämäkin fakta kertoo jotain tuloeroista. Ei nousukausi tarkoita syrjäytyneille kurjistumista kuitenkaan.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
"Tuloerot 25 vuotta samalla tasolla"
Ei ole oikein myyvä otsikko.
-
Bhven
- Kitisijä
Kuvaajassa näen Taistolaisuuden vuosien 1975 ja 1990 välisenä aikana.
Matalamman sietotason järvikala.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Tuo oli aikaa, jolloin inflaatio oli välillä kaksinumeroisissa lukemissa ja TUPO:ssa tehtiin markkamääräisiä korotuksia kaikille.Bhven kirjoitti: 21.03.2026 10:47 Kuvaajassa näen Taistolaisuuden vuosien 1975 ja 1990 välisenä aikana.
-
Bhven
- Kitisijä
Taistolainen salajuoni.James Potkukelkka kirjoitti: 21.03.2026 11:01 Tuo oli aikaa, jolloin inflaatio oli välillä kaksinumeroisissa lukemissa
Matalamman sietotason järvikala.