Kui meni eilen niin myöhään? Päätin viimeinkin paneutua
Dwarf Fortressiin (ilmainen). Tää se on oikea kaikkien rakentelupelien iso-isoäiti. Alkuasetelma on tämä: Alussa oli valtava fantasiamaailma, hakku ja seitsemän
(tietenkin!) kääpiötä. Tarkoituksena on perustaa kukoistava ja viihtyisä kääpiökommuuni vuoren uumeniin. Että ei kun hommiin.
Kääpiöitä ei käskytetä suoraan, vaan pelimekaniikka muistuttaa
Dungeon Keeperiä. Pelaaja määrittelee alueita tyyliin "Kaivakaa tämä alue tunneliksi ja onkaloksi", "varastoikaa puutavara tälle alueelle ja ruoka tuohon onkaloon", "raivatkaa tämä pläntti pelloksi", "kaatakaa puut täältä", "asentakaa tähän ovi" tms, ja kääpiöt käyvät hommiin kukin taitojensa puitteissa. Ja niitä taitoja riittää. Ja taidoillakaan ei saa mitään aikaiseksi ennen kuin on perustettu esmes paja sepälle tai työhuone mekaanikolle. Näissä rakennetaan esim. ovia joilla kääpiöiden valtakunta teljetään ulkopuolisilta vihulaisilta, tulvaportteja joilla voi ohjata vettä pelloille ja kanaviin, ansoja, huonekaluja, ymsyms.
Grafiikka on merkkigrafiikkaa NetHackin tyyliin, ja NetHackin tyyliin myös syvyyttä löytyy. Oikeastaan vähän liikaakin. Tästä pelistä löytyy niin paljon vipstaakia ja pelimekaniikkaa että aloittelijalta menee sormi rannetta myöten suuhun. En päässyt puusta pitkään ennen kuin kävin läpi tutoriaalin. Eli kannattaa tutustua
online-dokumentaatioon ja käydä läpi vaikka aloittelijan tutoriaali, suosittelen. Jos merkkigrafiikka ei nappaa, pelin grafiikoiksi voi ladata uudet, esimerkiksi
Mike Mayday's combined pack joka on helppo purkaa alkuperäisen peliasennuksen päälle.
Siis mitä kaikkea tässä pelissä on?
- Pelin alussa generoidaan massiivinen fantasiamaailma jolla on oma historiansa (joka myös generoidaan lennossa legendoineen, sankareineen ja merkittävine tapahtumineen). Pelaaja valtaa tästä maailmasta pienenpienen kolon, mutta ulkopuolinen maailma vaikuttaa kääpiökommuunin tapahtumiin (esim. kaupankäynnin ja hyökkäävien peikkojen muodossa)
- Maailma ei ole litteä vaan kerroksittain kolmiulotteinen. Voit kaivaa ja rakentaa monikerroksisen kääpiölinnakkeen torneineen.
- Vesi käyttäytyy kuin oikea vesi, virraten joista kanaviin joilla sitä voi ohjata tulvaporttien avulla pelloille tai hukuttaa hyökkäävät peikot (jos osaa)
- Jokaisella kääpiöllä on oma nimi, persoonallisuus, mieltymykset, moraali ja suhteet.
- Ammattikuntia, ja niihin liittyviä taitoja ja tavaroita on ihan simona. Pelimaailman toiminnallisuuteen liittyviä jippoja on vieläkin simommin. Siis oikeesti. Tässä on
esimerkki vesikierrepumpusta joka pitää osata hahmotaa oikein ennen kuin sen voi rakentaa.
Ja kaiken tämän on tehnyt yksi ohjelmoija ja hänen veljensä. Hullu.
Ensimmäinen kääpiökommuunini kuoli nälkään koska bonjasin liian myöhään miten maanalaiset pellot saa kasteltua ja maanviljelys ei lähtenyt ajoissa käyntiin. Missasin myös tilaisuuden ostaa ruokaa kerran, pari vuodessa vierailevilta kauppiaksilta, sillä en ollut rakentanut kauppakamaria.

Mutta tämän pelin mottona onkin
häviäminen on hauskaa! Nimittäin kaikki hylätyt / menehtyneet kääpiökommuunit tallentuvat alussa generoituun maailmaan ja ovat tutkittavissa myöhemmin. Peliä voi nimittäin pelata paitsi kääpiökommuunimoodissa, myös
yksittäisenä seikkailijana jolloin pelin luonne muuttuu aika lailla. En ole vielä ehtinyt tutustua.
Ehdittekö tekään?
