Joo-o. Mutta olisi mukava saada siihen joku tutkimustietoon perustuva lähde. Koska tosiaan mun tietääkseni maailmalla ei yleensä määritellä kertakäytön rajaa ja tämä 7 annosta on suomalainen keksintö. Toki on selvää, että vaarallisempaa juoda kerralla 70 annosta (saattaa johtaa kuolemaan alkoholimyrkytyken takia, jos ei oksenna) kuin 7:nä päivänä peräkkäin 10 annosta.So Hard kirjoitti:http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk01085James Potkukelkka kirjoitti:Exsu asian harrastajana tietää tämän ehkä paremmin, mutta mun käsittääkseni tämä raja on aivan suomalainen keksintö. Eli kertakäytön määrää ei maailmalla yleensä ole määritelty, vaan puhutaan viikkokulutuksesta. Kerran yritin oikein selvittää, mistä tämä tulee ja ilmeisesti kyseessä on aika lailla stetson-harrison määrä, joka perustuu ajatukseen, että onnettomuusriski kasvaa, kun ollaan enemmän humalassa, kuin jos ollaan vähemmän humalassa. Mun tietääkseni tutkimustietoa siitä, että 8 annosta kerran viikossa olisi epäterveellisempää kuin 2 annosta 4 kertaa viikossa ei ole ole.So Hard kirjoitti: Riskikäytön raja on miehellä 7 annosta kerralla. Mulla tuo on ylittynyt tänä vuonna kerran. Onko sulla 4 vai enemmän?
Onko exsulla parempaa tietoa asiasta?
"Muiden terveysvaikutuksien osalta alkoholin käytön haitaton taso näyttää olevan samaa luokkaa. Alkoholin käyttötapa vaikuttaa myös. Jos juo paljon ja nopeasti yhdellä kertaa, se pahentaa terveydentilaa enemmän kuin jos joisi saman määrän hitaasti monen päivän aikana ja useassa erässä."
Mutta onko se raja juuri 7 annosta? Ainakaan en löytänyt siihen kerran mitään muuta lähdettä kuin suomalaiset suositukset.