PetriFB kirjoitti:Vanha Biblia:
1 Moos 2:18 ¶ Ja Herra Jumala sanoi: ei ole hyvä ihmisen yksinänsä olla, minä teen hänelle avun, joka hänen tykönänsä oleman pitää.
19 Koska Herra Jumala oli tehnyt maasta kaikkinaiset eläimet kedolle, ja kaikkinaiset taivaan linnut, toi hän ne Adamin eteen, että hän näkis, kuinka hän ne nimittäis: sillä niinkuin Adam kaikkinaiset eläimet nimitti, niin ne kutsutaan.
Ja koska Jumala OLI TEHNYT eläimet, niin hän toi ne Adamin eteen.
Alkukielestä en tiedä, mutta vanhassa suomenkielessä "koska" tarkoitti myös "kun".
Ja tuo ei poista sitäkään, että 1. Moos 2 mukaan Eeva luotiin eläinten JÄLKEEN. Tai no olkoon, voithan sanoa että Aadam kerkesi nimeämään JO ennen häntä luodut eläimet ennen Eevan luomista.
Luomiskertomuksen jälkiosan :
15 Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä. 16 Herra Jumala sanoi ihmiselle: "Saat vapaasti syödä puutarhan kaikista puista. 17 Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma."
18 Herra Jumala sanoi: "Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen." 19 Ja Herra Jumala muovasi maasta kaikki villieläimet ja kaikki taivaan linnut ja vei ne ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen hän kullekin antaisi. Ja jokainen elävä olento sai sen nimen, jolla ihminen sitä kutsui. 20 Näin ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille, kaikille linnuille ja kaikille villieläimille. Mutta ihmiselle ei löytynyt sopivaa kumppania.
21 Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti kohdan lihalla. 22 Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo.
Tarina varsin selvästi menee, että ensin oli jo ihminen, Jumala asetti ihmisen Eedeniin, Jumala sanoi ettei hänen ole hyvä olla yksinänsä, ja sen vuoksi muovasi KAIKKI villieläimet ja kaikki taivaan linnut. Siis kaikki. Siinä on selvä järjestys ja muovaaminen tapahtuu ihmisen jo ollessa yksinäinen. Yksinäinen saattoi olla vain ennen eläinten luomista.
Jos tarinoita tarkastelee erillisinä, ei ole mitään syytä olettaa, etteikö tuokin järjestys olisi tarkoitettu ihan konkreettisena järjestyksenä eikä periaatteina.
PetriFB kirjoitti:Yksityiskohtien kuvaus sekä toisaalta kronologinen järjestys ei ole ristiriidassa, niin kuin olemme sen jo täällä huomanneet.
Se mikä on kritisoijien ongelma on se, että harvat heistä tuntevat Raamatun alkukieliä tai kulttuuria, jossa Raamattu on kirjoitettu, näin heidän kritiikkinsä on yhtä ontuvaa kuin sen, joka osaa suomenkielen aakkoset, mutta ei osaa muodostaa niistä sanoja eikä lauseita, mutta silti kritoisoi suomalaisia sanoja ja lauseita ..........
Päinvastoin olemme huomanneet, sinäkin, että Raamatussa on eri kronologisia järjestyksiä ja eri kuvauksia samoista tapahtumista. Niin erilaisia, että kaikki eivät voi pitää paikkaansa, tai sinun on yritettävä selittää ne eri tapahtumiksi.
Esim. vielä sinulta selittämättä oleva asia niistä sokeista, eli tapahtuiko parantaminen Jeesuksen lähestyessä Jerikoa (Luukas) vai Jeesuksen lähdettyä Jerikosta (Markus ja Matteus)? Tai Temppelin puhdistukset, joita pitäisi olla tuon tavan mukaan laskien ei kaksi (Johanneksella uran alussa ja muilla lopussa) vaan kolme mikäli viikunapuut huomioit tullessa vai mennessä. Jos et huomioi viikunapuita, olet jo lipsunut pois Raamatun kirjaimellisesti ottamisesta. Sori.
Vastaavaa on Raamatussa paljon muutakin kuin tässä mainitut. Ei auta vaikka yhden selittäisit poiskin, mitä et ole vielä vakuuttavasti tehnyt.
Käännösvirheet eivät tapahtumajärjestyksiin vaikuta eivätkä selitä pois vaikkapa ilmoitettuja ihmisten lukumääriä. Lukusanoja vaikea ihan väärin kääntääkään. Tai tapahtumajärjestyksiä.
Luvuista:
Montako ratsumiestä Daavid ottaa vangiksi Sooban kuninkaalta?
2. Sam. 8:4 "Ja Daavid otti häneltä vangiksi tuhat seitsemänsataa ratsumiestä ..."
vs.
1. Aik. 18:4 "Ja Daavid otti häneltä tuhat vaunuhevosta, seitsemäntuhatta ratsumiestä ... "
--------------
Montako aramilaista vaunuhevosta Daavid tappoi?
2. Sam. 10:18 "Mutta aramilaiset pakenivat Israelia, ja Daavid tappoi aramilaisilta seitsemän sataa vaunuhevosta ..."
vs.
1. Aik. 19:18 "Mutta aramilaiset pakenivat Israelia, ja Daavid tappoi aramilaisilta seitsemäntuhatta vaunuhevosta ... "
-----------------
Kansan laskettu lukumäärä?
1. Aik. 21:5 "Ja Jooab ilmoitti Daavidille kansan lasketun lukumäärän: koko Israelissa oli yksitoistasataa tuhatta sotakuntoista miekkamiestä, ja Juudassa oli neljäsataa seitsemänkymmentä tuhatta miekkamiestä."
vs.
2. Sam. 24:9 "Ja Jooab ilmoitti kuninkaalle kansan lasketun lukumäärän: Israelissa oli kahdeksansataa tuhatta sotakuntoista miekkamiestä, ja Juudassa oli viisisataa tuhatta miestä.
--------------------
Paljonko Daavid maksoi Ornanille puimatantereesta?
1. Aik. 21:25 "Niin Daavid antoi Ornanille siitä paikasta kuudensadan sekelin painon kultaa."
vs.
2. Sam. 24:24 "... Niin Daavid osti puimatantereen ja härät viidelläkymmenellä hopeasekelillä."
--------------
Herran temppelin pilarien korkeus?
1. Kun. 7:15 "Hän teki vaskesta kaksi pylvästä. Toinen pylväs oli kahdeksantoista kyynärän korkuinen, ja kahdentoista kyynärän pituinen nauha ulottui toisen pylvään ympäri."
2. Aik. 3:15 "Ja hän teki temppelin eteen kaksi pylvästä, kolmenkymmenen viiden kyynärän korkuista; ja pylväänpää, joka oli niiden päässä, oli viittä kyynärää korkea."
--------
Enkä vieläkään käsitä mikset voi kokonaan hyväksyä, että kaikki Raamatun tarinat voivat olla epätarkkoja, ihmisten muistoja tai perinteisiä tarinoita siinä missä muutkin perinnetarinat.. Vaikka että hyväksyisit että Temppeli puhdistettiin vain kerran, evankelistoilla sitten ristiriitainen käsitys milloin. Eikä kukaan, et sinäkään enää tiedä mikä on oikea versio. Pääasia että temppeli puhdistettiin. Se on tarinan ydin, ei kirjaimellisuuden puolesta kiihkoileminen.
Ja senhän jo näimme, että sinulla ei ole Raamatun tekstistä käsin eikä itsestäsi oikeaa varmaa tietoa, että se kirjakokoelma mikä nykyRaamattu on, olisi sinä kokonaisuutena Jumalan Sana eikä mikään muu kirja olisi. Et sinä oikeasti tiedä ohjasiko kokoajia Pyhä Henki, etkä itsekään takuudella ole asiasta selvää ylimaallista lmestystä saanut.
Sanos miten tiedät, miten näiden kirjoitusten valitsemisen määräsi Pyhä Henki eikä tavalliset ihmisten kokoukset?? Paksunsin kohdat.
http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodu ... /www4.html
RAAMATUN SYNTY
e.Kr. Vanha testamentti
1900 suullinen perimätieto
1200 ensimmäiset kirjalliset katkelmat (2.moos.)
700 suullisen perimätiedon järjestelmällinen kokoaminen, historiakirjat ja profeettakirjat vanhimpia
300 runokirjat merkittiin muistiin viimeisten joukossa
100 nuorimmat tekstit ( Danielin kirja )
-VT:n tekstit olivat koossa 100-luvulla e.Kr.
-.
juutalainen yhteisö päätti mitkä tekstit hyväksyttiin ohjeellisiksi
-kaanon valmis 100- luvulla j.Kr. .
-VT kirjoitettiin heprean ja osin aramean kielellä
j.Kr Uusi Testamentti
30 suullinen perimätieto Jeesuksesta
50 varhaisin kirjallinen materiaali ( Paavalin kirjeet, mm. tessalonikalaisille )
70 Markuksen evankeliumi
80 Matteuksen ja Luukkaan evankeliumit
90 Johanneksen evankeliumi
140 nuorimmat tekstit ( 2. pietarin kirje )
-UT: n tekstit olivat koossa n.150 jKr.
-.
kristillinen kirkko päätti, mitkä tekstit hyväksyttiin kaanoniin. Kriteerit olivat: apostolinen alkuperä, yleisessä käytössä koko kirkossa ja oikeaoppisuus.
-kaanon oli valmis 300-luvulla j.Kr
-UT kirjoitettiin kreikan kielellä
Vahvistu uskossa muilla keinoin, ei noilla pakkomielteisillä takertumisilla. Annat vaan kristinuskolle huonon maineen ja vieraannutat ihmisiä.