Pappailu 2.0

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Elppis
Kitisijä

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Suvinen kirjoitti:
Elppis kirjoitti: Nääh.. meidän MLL (Mannerheimin Lastensuojeluliitto) muskari maksoi 55€/kausi, ei mun mielestä mikään huono juttu 10-12 kerrasta siitä, että kersa saa soitella eri soittimia, istua metrossa menossa mummolaan jne. :)
On näissä tosiaan eroja..! Meillä myös MLL:n muskari - 90 euroa kausi. :?
Meillä 3 x kk, ei joka viikko :(
The great club outshines the individual, always and forever.
küllküll

Viesti Kirjoittaja küllküll »

Sunnuntai-iltana oli niin iso tappelu lelujen keräämisestä, että kun annettua tehtävää ei kolmen kehoituksen jälkeenkään suoritettu, suivaannuin, mätin kaiken olohuoneen lattialta jätesäkkiin ja ilmoitin että roska-auto tulee näitä huomenna hakemaan. Isompi ihan hädissään, itkua vääntäen, kun mukaan meni kaksi lempileluinta.

Peruuttelin aikani toisen hätäiltyä sen verran, että säkki nostettiin takaisin sisälle - sillä ehdolla että sama ei toistu enää seuraavana iltana. Eikä kyllä toistunutkaan, poika suorastaan juoksi iltapesulta keräämään kamppeet pois ja varmisti useaan otteeseen "ethän isi vie roskiin". Kehuin kovasti kun oli niin kiltti ja halin päälle.

Hieman itselle tuli ihmishirviö-olo tuon alkuperäisen disiplinääri-äksönin jälkeen... mutta sitten taas toisaalta: homma toimi.

On tää silkkihanskan ja rautakouran tasapainottaminen melkoista nuorallatanssia. Välillä hävettää ihan vitusti tämä taipumus huutamiseen... mutta se on kyllä omalta isältä opittua ja huomattavan vaikea kitkeä pois käytöstä. Tiedänhän minä, että pieniä nuo ovat, mutta jos ei kolmella käskemisellä maahan rauhaa saa niin onhan se nyt helvettiä, jos ei sitten saisi "kovempia keinoja" käyttää.
Haemaeraemies
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

küllküll kirjoitti:
Hieman itselle tuli ihmishirviö-olo tuon alkuperäisen disiplinääri-äksönin jälkeen... mutta sitten taas toisaalta: homma toimi.
MMh, mä uskon että selvät linjat ovat hyväksi lapsille ja oppii että kun se ainoa auktoriteetti sanoo jotain ,niin totellaan. Itseeni aikoinaan sovitettiin muutaman kerran samanhenksiä ratkaisuja, ja hyvin toimivat.

Eräs päivä mietin tuossa, että mikähän on kaikkein parhaiten mieleen jäänyt rangaistus. Sitten muistin: kun jouduin itse hakemaan itselleni risun metsästä jolla "sain selkääni". Enhä mä siitä risusta saanu mitenkään niin että sitä voisi edes selkäsaunaksi sanoa, mutta se häpeä siitä hakemisesta, saatana sitä tiesi tehneensä väärin.

En ole kivitellyt autoja ikinä uudestaan :P
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Haemaeraemies kirjoitti:
küllküll kirjoitti:
MMh, mä uskon että selvät linjat ovat hyväksi lapsille ja oppii että kun se ainoa auktoriteetti sanoo jotain ,niin totellaan. Itseeni aikoinaan sovitettiin muutaman kerran samanhenksiä ratkaisuja, ja hyvin toimivat.

Eräs päivä mietin tuossa, että mikähän on kaikkein parhaiten mieleen jäänyt rangaistus. Sitten muistin: kun jouduin itse hakemaan itselleni risun metsästä jolla "sain selkääni". Enhä mä siitä risusta saanu mitenkään niin että sitä voisi edes selkäsaunaksi sanoa, mutta se häpeä siitä hakemisesta, saatana sitä tiesi tehneensä väärin.

En ole kivitellyt autoja ikinä uudestaan :P
Skeptisempi taho voisi keittiöpsykologisimmillaan uumoilla, että juttujesi perusteella edustat tosiaan aika hyvin lopputulosta, joka on totutettu autoritäärisin opein kykenemättömäksi rajoittamaan itse itsetuhoisempia mielihalujaankaan. Ja joku sopiva hymiö tähän perään.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
küllküll

urpiainen kirjoitti:autoritäärisin opein kykenemättömäksi rajoittamaan itse itsetuhoisempia mielihalujaankaan. Ja joku sopiva hymiö tähän perään.
Nyt meni hieman ohi. Mitä tässä yritettiin sanoa?
Haemaeraemies
Kitisijä

küllküll kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:autoritäärisin opein kykenemättömäksi rajoittamaan itse itsetuhoisempia mielihalujaankaan. Ja joku sopiva hymiö tähän perään.
Second that, luin lauseen 5 kertaa enkä saanut siihen järkeä.
urpiainen
Kitisijä

küllküll kirjoitti:
No keittiöpsykologisoida tuota haemaeraemiehen vähän holtittomuuksiin lipsahtelevan elämäntavan juuria varhaislapsuudessa. Kireä pipo ja löysät housut, kyllä sä tiedät. Sinuun ei ollut tarkoitus viitata mitenkään, jos sitä jäit kelailemaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Haemaeraemies
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: No keittiöpsykologisoida tuota haemaeraemiehen vähän holtittomuuksiin lipsahtelevan elämäntavan juuria varhaislapsuudessa. Kireä pipo ja löysät housut, kyllä sä tiedät.
Mr keittiöpsykologi kertoo lisää; holtittomuuksiin lipasahtelevaa? Mikä niin, mun käytös vai ne keinot jolla opetettiin että toimin väärin?
küllküll

^ No tokihan olin heti heittämässä hanskoja jäälle - kuten yleensäkin tällä palstalla ;)

Kasvatuspsykologia on kyllä jännä aihe. Suositellut metodit muuttuvat aikakausittain, vaikka biologisesti ajatellen nykyihminen ei ole muuttunut kivikauden homo mikäliestä juuri yhtään. 1900-luvun alkupuolella vanhempia teititeltiin, "lapset sai näkyä muttei kuulua". 1970-luvulla korporaali Punishment ja hra Koivuniemi olivat tuttuja lähes joka taloudessa, mutta nykyään joutuu käräjille jos lapselleen antaa luunapin. Go figure.

Seuraava sukupolvi varmaan kasvattaa lapsensa iskemällä bio-istutteeseen piuhan kiinni ja uploadaamalla sopivat käyttäytymismallit suoraan cortexiin :)
Viimeksi muokannut küllküll, 22.03.2011 10:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dave

Viesti Kirjoittaja Dave »

^^Mikä tässä nyt on niin vaikeaa? Urpiainen sanoo, että syöt sieniä, koska jouduit hakemaan risun metsästä ja tuolla reissulla näit taikasienen, ja alituisesti yhdistät piiskauksen tuoman kivun jaä häpeän tuohon sieneen ja yrität yhä uudelleen tavoittaa tuon kokemuksen sieniä syömällä.
küllküll

^ Kukahan tässä niitä sieniä on popsinut? :D
küllküll

exPertti kirjoitti:ettei koti muutu alokasleiriksi.
Sanot niinkuin se olisi huono asia. Saako teillä lapset muka avata suunsa, ilman että pyytävät "Herra Kersantti, saako puhutella?"
Haemaeraemies
Kitisijä

Dave kirjoitti:^^Mikä tässä nyt on niin vaikeaa? Urpiainen sanoo, että syöt sieniä, koska jouduit hakemaan risun metsästä ja tuolla reissulla näit taikasienen, ja alituisesti yhdistät piiskauksen tuoman kivun jaä häpeän tuohon sieneen ja yrität yhä uudelleen tavoittaa tuon kokemuksen sieniä syömällä.
No tämä selvä! :D

Tosin en ole 2 vuoteen ainakaan yhtään sientä syönyt. Dear eki, olenko pääsemässä yli traumoistani?

Voisi syödä muutaman sienen ja mietiskellä tätä vähän tarkemmin.
urpiainen
Kitisijä

Dave kirjoitti:^^Mikä tässä nyt on niin vaikeaa? Urpiainen sanoo, että syöt sieniä, koska jouduit hakemaan risun metsästä ja tuolla reissulla näit taikasienen, ja alituisesti yhdistät piiskauksen tuoman kivun jaä häpeän tuohon sieneen ja yrität yhä uudelleen tavoittaa tuon kokemuksen sieniä syömällä.
No ei se kuvio kyllä ihan tuokaan ollut. Lainaan Lääkärilehdestä (3/2004) niin tulee oikealla kielellä:
Rajoitukset, kiellot ja ruumiillinen kuritus, eli niin sanottu autoritaarinen kasvatus voivat auttaa lasta tukahduttamaan ja patoamaan tunteensa tilapäisesti ulkoisen tai sisäisen rangaistuksen pelossa, mutta eivät anna hänelle positiivisia taitoja ja kykyjä sietää, ymmärtää ja hallita tunteitaan. Pato murtuu helposti, jos omakohtainen ja -ehtoinen halu ja kyky itsensä hillitsemiseen on jäänyt omaksumatta.
Eli toisin sanoen, Hämiksen omasta kokemuksestaan suosittelema autoritaarinen kasvatus on tyypillisesti sellaista, että se ei opeta hillitsemään omia mielihaluja järkevästi silloin, kun auktoriteetti ei ole tekemässä päätöstä nyt jo ainakin fyyisesti aikuiseksi kasvaneen lapsen puolesta. Ristiriitatilanteet, joissa näitä itsehillintätaitoja olisi voinut oppia, muuntuvat autoritaarisessa ilmapiirissä oppimistilanteiden sijaan tukahdutetuiksi traumatilanteiksi, mikä siis lisää yllykekontrollin pettämisalttiutta erityisesti uusissa traumatilanteissa, mistä päästäänkin sitten Hämiksen mieliaihepiiriin eli itsemurhan ja turruttavien päihteiden irrationaaliseen fanittamiseen:
Traumatisoitu kokee voimakkaita tunteita ja joutuu yllykkeiden valtaan, joille hänellä ei ole ehkä muita sanoja käytössään kuin jokin ylimalkainen, lähes kaiken kattava ilmaus, esimerkiksi ”paha olo, masennus, paniikki tai ahdistus”... itsensä lopettaminen tai tietoisuuden turruttaminen esim. päihteillä ovat keinoja katkaista sietämättömät traumapalautumakokemukset. Ellei traumatuskan aiheuttajaa voikaan eliminoida, elimistö pystyy eliminoimaan itse trauma-affektin aistimuksen dissosiaation avulla.
Näin ollen, autoritaarisen kasvatuksen traumatisoimalta päihteiden väärinkäyttäjältä tyypillisesti (i) puuttuu normaali kyky hillitä irrationaalisia impulsseja (sienet, sienet), minkä lisäksi (ii) hänellä on myös tarve tällaisiin turruttaviin apukeinoihin, koska tarvittavat kognitiiviset ja emotionaaliset ovat jääneet kehittymättä eikä traumatilanteista siten selvitä ilman dopingia.

Ja sit taas niitä hymiöitä: vaikka Kitinässä ei toki arkailla diagnosoida kanssakirjoittajia ilman alan koulutusta ja parin viestin perusteella, niin en tiedä Hämiksestä lainkaan tarpeeksi tietääkseni, sopiiko tämä kama häneen yhtään vai ei. Tai siis taidan tietää että ei, koska hänellä ei taida olla tyypillisimpä oireita, eli väkivaltakäyttäytymistä (lähes SE:mäistä tulistumisnopeutta Kitinässä ei tässä lasketa) ja elämänhallinnan menettämistä (hänhän opiskelee ja käy töissä).
Vesper
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Mä niin tajusin urpsun jutut ilman selityksiäkin ja oon hei kuitenkin vaan blondi ja nainen! Oonkohan mä jotenkin salaa fiksu?!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
urpiainen
Kitisijä

Vesper kirjoitti:Mä niin tajusin urpsun jutut ilman selityksiäkin ja oon hei kuitenkin vaan blondi ja nainen! Oonkohan mä jotenkin salaa fiksu?!
Ja silti sä vaan varailet kirkkoa Elcon kanssa! Helmiä sioille!
Haemaeraemies
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: Ja sit taas niitä hymiöitä: vaikka Kitinässä ei toki arkailla diagnosoida kanssakirjoittajia ilman alan koulutusta ja parin viestin perusteella, niin en tiedä Hämiksestä lainkaan tarpeeksi tietääkseni, sopiiko tämä kama häneen yhtään vai ei.
Hyvää settiä, oikeasti :) Metsäänhän noi silti osaksi menee. Miksi siis "fanitan" joitain tajusteita ja itsemurhaa, on oikeasti vapauden kaipuu. Vapaus määrittää sen mitä itse näkee parhaaksi itselleen tapahtuvan, ja tuo sama asenne menee myös ruokavalioon, kahviin, urheiluun ja viihteeseen.

Minä olen paras yksilö valitsemaan sen, mikä minulle sopii. Oli se sitten päihdyttävä substanssi, ruudusta näkyvä viihde, lasissani oleva juoma tai hetki koska elämäni päättyy.
Vesper
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

urpiainen kirjoitti:
Vesper kirjoitti:Mä niin tajusin urpsun jutut ilman selityksiäkin ja oon hei kuitenkin vaan blondi ja nainen! Oonkohan mä jotenkin salaa fiksu?!
Ja silti sä vaan varailet kirkkoa Elcon kanssa! Helmiä sioille!
No siis helou! :jouden:
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
urpiainen
Kitisijä

Haemaeraemies kirjoitti:Miksi siis "fanitan" joitain tajusteita ja itsemurhaa, on oikeasti vapauden kaipuu.
Joo. Ja oikeaoppinen vastaveto tähän kai olisi, että rakastavassa, hellässä (so. ei-autoritaarisessa) ympäristössä kasvanut ihminen kasvaa tasapainoiseksi ja autonomiseksi (so. vapaaksi) yksilöksi, jonka näkökulmasta vapautta ei edistä vaan nimenomaan vähentää normaalien kognitiivisten toimintojen turruttaminen ja vääristäminen, elämän lopettamisesta puhumattakaan. Vapaa ihminen ei kaipaa vapautta, varsinkaan lamauttamalla itsensä (väliaikaisesti tai pysyvästi) harkitsevana ja vastuullisena yksilönä.
Viimeksi muokannut urpiainen, 22.03.2011 11:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Haemaeraemies
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: turruttavien päihteiden irrationaaliseen fanittamiseen:
Tätä en tajunnut. Tässähän sä olet metsässä enemmän kuin suomen suunnistusjoukkue: Miehän vihaan kaikkia turruttavia aineita. En itse koske tikullakaan niin sanottuihin passivoiviin, eli lääkkeisiin, opiaatteihin ja alkoholi isoilla annoksilla.

Oma mielenkiintoni kohdentuu juuri noihin jotka tuovat realiteetit hyvin kivuaalisti silmille, eikä päästä suojaan laa-laa maahan oman mielensä sopukoihin.

Et usko? Testaa vaikka salvia ahdistuneena:P En ehdota sieniä tai lsd:tä tuohon, koska ne kestää niin kauan, etten halua lähettää ketään helvettiin 4-12 tunniksi.
Haemaeraemies
Kitisijä

urpiainen kirjoitti:Vapaa ihminen ei kaipaa vapautta, varsinkaan lamauttamalla (väliaikaisesti taio pysyvästi) itsensä harkitsevana ja vastuullisena yksilönä.
Pidät päihtymystä automaattisesti lamauttavana. Et selvästi tiedä siis alasta juurikaan. Monet tuotteet ovat kiellettyjä ja vaarallsia monen mielestä sen takia, että ne tuo realiteetit suhteellisen vittumaisesti iholle.

Viinalla, napeilla ja opioideilla on hyvä paeta pehmeään pumpuliin. Amfetamiinilla voi puuhastella muuta, ,mutta kyllä se totuus sieltä tulee. Kaikki muut yymeet tuppaa tuomaan sen todellisuuden iholle turhankin nopeasti jo itse kokemusken aikana.

Että mielestäni paras tapa kokea maailman ahdistus ja tuska on syödä psykedeelejä ahdistuneena, väärässä seurassa ja todellisuuspakoisessa mielessä. Ihan taatusti tietää mitä on kun pelottaa ja ahdistaa.
urpiainen
Kitisijä

Haemaeraemies kirjoitti:Tässähän sä olet metsässä enemmän kuin suomen suunnistusjoukkue.
Oma mielenkiintoni kohdentuu juuri noihin jotka tuovat realiteetit hyvin kivuaalisti silmille
Joo, kuten sanoin, en epäile hetkeäkään, etteikö tämä menisi sinun kohdallasi tosiaan sinne suunnistusjoukkueen tanhuville. Mutta kuitenkin pointtina on enemmän se tarve ylipäänsä käyttää näissä tilanteissa dopingia; tästä tervehenkisestä partipoikanäkökulmasta nuo erottelusi eri tyyppisistä sekoittimista kuuluvat jo sinne pimeän puolen sisäisiin (pseudo)keskusteluihin.

Edit. Vastaavalla tavalla: korvaa toki "lamauttaminen" jollain muulla verbillä, joka tarkoittaa yleisesti normaaliin kognitiiviseen toimintaan keinotekoisesti ja muokkaavasti puuttumista.
Viimeksi muokannut urpiainen, 22.03.2011 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dave

Haemaeraemies kirjoitti:Monet tuotteet ovat kiellettyjä ja vaarallsia monen mielestä sen takia, että ne tuo realiteetit suhteellisen vittumaisesti iholle.
Kerro lisää tästä, kiitos!
Haemaeraemies
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: Mutta kuitenkin pointtina on enemmän se tarve ylipäänsä käyttää näissä tilanteissa dopingia; tästä tervehenkisestä partipoikanäkökulmasta nuo erottelusi eri tyyppisistä sekoittimista kuuluvat jo sinne pimeän puolen sisäisiin (pseudo)keskusteluihin.
Se että erottelu aiheuttaa tuollaisia ajatuksia, on suora signaali siitä kuinka ihminen on erotettu asiasta, joka ihmisille on aina ollut täysin luonteva. Jos kaikki psykedeelit olisivat ns. saatanasta, en usko että niin moni heimo pitäisi niitä pyhinä, elämän ja tiedon lähteinä.

Esimerkiski brasialiassa, ayahuasca ei ole huume vaan lääke. Meksikossa peyote ei ole huume vaan lääke. Ihmiset tulevat oikeasti ottamaan noita asioita kohdatakseen itsensä, ja parantuakseen esimerkiksi haitallisesta addiktiosta, tai selvittääkseen jonku muun mieltä painaneen asian.

Sen että tuon näkee jotenkin pimeän puolen asiana, kertoo suoraan ihmisten tahallisesta harhauttamisesti väärille poluille, kuten alkoholista päihtymiseen. Miten passivoitumista ja ajattelun sammumista voidaan suosittaa kenellekään missään olosuhteissa?
Dave

urpiainen kirjoitti: Vastaavalla tavalla: korvaa toki "lamauttaminen" jollain muulla verbillä, joka tarkoittaa yleisesti normaaliin kognitiiviseen toimintaan keinotekoisesti ja muokkaavasti puuttumista.
Nautitko alkoholia koskaan niin, että koet jonkin asteisen humalluttavan vaikutuksen?