Kauhajoen kouluammuskelu.

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Storia kirjoitti:Mutta kiva hei, että poliisi pääsee nyt kohta surffailemaan kaikilla sivustoilla, eikä rajoja enää ole!
Höpöhöpöä. Mutta ihmisille tulee parempi mieli, ja se on nyt tärkeintä, koska koko maassa on suru ja virkavallan tehokkuus on kyseenalaistettu.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Theodore Taylor kirjoitti:Nyt harrastan vuokra-aseilla. Erittäin hyvä toimintamalli.
Niin mäkin. Tosin teidän kustannusella.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
masa

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja masa »

Mylwin kirjoitti: Niin mäkin. Tosin teidän kustannusella.
Tuosta hyvästä en anna sulle enää kuin räkäpäitä.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

masa kirjoitti:
Mylwin kirjoitti: Niin mäkin. Tosin teidän kustannusella.
Tuosta hyvästä en anna sulle enää kuin räkäpäitä.
Oho, otin jo.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Theodore Taylor

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Theodore Taylor »

masa kirjoitti:Metsästysaseidenkin kanssa?
Metsästämisestä en tiedä juurikaan mitään, mutta eikö kutakuinkin jokainen metsästäjä kuulu johonkin porukkaan tai metsästysseuraan? Voisiko sitä kautta alkaa rakentamaan toimivaa mallia myös aseiden säilytykseen? Lupien myöntämiseenhän se ei tietenkään vaikutua mitenkään, mutta ainakin säilystilat tulisivat myös sitä kautta hallituimmiksi. Ehkä. Ihan mutu ajatuksena heittelen. Ymmärrän hyvin, ettei monikaan olisi halukas jättämään kalliita harrastusvälineitään mihinkään kolhoosiin säilytettäväksi. Vaikea asia yhtä kaikki.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Ann »

Mylwin kirjoitti:Mahtaa olla komisariolla hyvät yöunet. Kaikki kyselee et KUKA SE OLI?! Ja kuvittelee koko ajan että jos olisi tehnyt jotain niin 11 ihmistä ei olisi kuollut.
Joo, ja jos olis tehnyt niin joku Paavo Arsenmäki menis ja kahlitsis ittensä sen pihakoivuun. YHYHHYHHYYYY, ihmisoikeuksia poljetaan. Natsipoliisit. Koskemattomuus, fyysisyys, oikeudet, sen_suuri.

Jos nyt jotain vois syyllistää, niin niitä oppilaita joita pelotti mennä sinne kouluun. Mitä vittua? Jos olisin ollut ko. oppilaitoksen opiskelija, niin en todellakaan olisi mennyt tenttimään mitään sen kilipään välittömässä läheisyydessä. Lakko. Joko hullu tai me. Rehtorin juttusille ja ilmoitus että muut oppilaat eivät ilmesty tunneille mikäli sekopollero on koulun oppilaana.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Storia

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Storia »

Mylwin kirjoitti:
Storia kirjoitti:Mutta kiva hei, että poliisi pääsee nyt kohta surffailemaan kaikilla sivustoilla, eikä rajoja enää ole!
ihmisille tulee parempi mieli, ja se on nyt tärkeintä.
Kyllä, se on tärkeää ilman muuta ja sanottakoon nyt, että en vastusta tätä tehovalvontaa itsekään, mutta pitkällä tähtäimellä se on vain typerää. Motiivit tässä kiinnostavat ja mikä pitkällä tähtäimellä tuottaisi sitä hyvää mieltä. Täällä on tapana mennä yksisilmäisenä vaikka perse edellä puuhun paniikissa ja sitten vasta miettiä mahdollisia muita seuraamuksia tai haittoja, mitä jollain toiminnalla on.
masa

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja masa »

Theodore Taylor kirjoitti:Vaikea asia yhtä kaikki.
Vaikea ja mahdoton. Ei tule ikinä onnistumaan, eikä edes yritetä.

Itse säilytän omat torrakkoni vanhempieni luona lukitussa kaapissa, jossa on kymmenkunta muutakin asetta. Siellä ne ovat sitten käytössä heti perjantaiaamuna viikon päästä kun menen jahtiin.

Täällä päässä Suomea niitä aseita en tarvitse, kuin satunnaisia vierasreissuja varten.

Aika hankala noissakin tapauksissa olisi metsästyseurojen pitää asesäilytystä yllä. Kuka metsästysseuran kalifeista olisi sunnuntaiaamunakin klo 5.00 antamassa asetta, kun pitäisi istua teeriväijyssä aamun sarastessa jo ennen kuutta..
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Storia kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:
Storia kirjoitti:Mutta kiva hei, että poliisi pääsee nyt kohta surffailemaan kaikilla sivustoilla, eikä rajoja enää ole!
ihmisille tulee parempi mieli, ja se on nyt tärkeintä.
Kyllä, se on tärkeää ilman muuta ja sanottakoon nyt, että en vastusta tätä tehovalvontaa itsekään, mutta pitkällä tähtäimellä se on vain typerää. Motiivit tässä kiinnostavat ja mikä pitkällä tähtäimellä tuottaisi sitä hyvää mieltä. Täällä on tapana mennä yksisilmäisenä vaikka perse edellä puuhun paniikissa ja sitten vasta miettiä mahdollisia muita seuraamuksia tai haittoja, mitä jollain toiminnalla on.
Sepä. Mullahan on toki valmiit vastaukset kaikkeen, mutta en kerro niitä koska joku kuitenkin keksisi paremmat. Alkaisi vaan vituttamaan.

Nyt vaan uudelleenluodaan kansalaisille turvallisuudentunne. Ennen mentiin kirkkoon, nykyään luetaan intternettiä tai ilta-sanomia.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
elco

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja elco »

Ann kirjoitti:Lakko. Joko hullu tai me. Rehtorin juttusille ja ilmoitus että muut oppilaat eivät ilmesty tunneille mikäli sekopollero on koulun oppilaana.
No mutta eihän noin voi tehdä, koska sitten kaverilla voi napsahtaa, kun sitä syrjitään. Siis jollei jo olisi ollut napsahtanut.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21587
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:No ei ymmärrä ei, eikä kiinnostus riitä selvää ottamiseen. Mutta tässä on meillä joku syvempikin kommunikaatiokatkos - minä kun hölmönä luen pointtejanne ihan yhteensopivana sen perusasenteeni kanssa, että metsästystraditio on suhteellisen selvästi erotettavissa pelleilystä
Olet ihan oikeassa. Ero on yhtä helppo havaita kuin vastuullisen autoilun ja kaahailun ero. Eli ero voidaan havaita toimintaa tarkastelemalla, mutta pelkän auton valinnan perusteella eroa on lähes mahdoton tehdä, ellei auton valitsija halua eroa tarkoituksella tehdä selväksi. Aikooko A6 3.2 audin ostaja kaahata jonkun hengiltä? Pitäisiko noin tehokkaan audon ostaminen kieltää?

Metsästysaseet ja pelleilyaseet ovat pohjimmiltaan ihan samoja. Ei maailmassa kannata kehittää erikseen pelleilytekniikkaa. Tästä syystä metsästysaseesta saa ihan laillisesti tuunaamalla pelleilyaseen.
prosessi

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja prosessi »

urpiainen kirjoitti:
prosessi kirjoitti:suurin ongelma on ihmisten aseista vieraantuminen.
Minusta tämä on kyllä aika harhaista.
Millä perusteella?
prosessi kirjoitti:Aivan, ja aserajoituksilla ei tuota tietä muuteta suuntaan tai toiseen.
Olen yllä koettanut perustella aika yksityiskohtaisestikin, miksi tämä kovin tavallinen väite on lähes varmasti epätosi. Eikä perustelematon väitteesi kyllä muuta kantaani lainkaan.
Sinä sanoit: Kannattaa myös muistaa, että on aika pitkä tie ennen kuin enempi vähempi normaali suomalaisnuori saavuttaa sen tilan, jossa "haluaa luoda kaaosta" ja on vielä valmis fantasiansa toteuttamaan.

Kommenttini koski tuota lainausta. Tietenkin aseiden heikompi saatavuus vaikuttaa siihen, että missä määrin tuollaiset henkilöt turvautuvat juuri aseisiin. Sen tilan saavuttaminen, jossa "haluaa luoda kaaosta", ei kuitenkaan liity aseisiin, vaan ihan muihin asioihin kyseisen yksilön elämässä.
Paljon puhutun saatavuuden ja käytön korrelaation lisäksi olen nähnyt tutkimustuloksia (viitteitä en jaksa kaivaa, eli olet nyt sitten muistini varassa), joiden mukaan esim. väkivaltalajien harrastelu tai juuri gattacalainen aseiden käytön mielikuvaharjoittelu laskee merkittävästi kynnystä ottaa nämä keinot käyttöön todellisuudessa. Tätä tarkoitin sillä, että harrastuksen nimissä sallittu käsiasepelleily juuri ohjaa asekulttuuria pois tuosta perinteisestä sosiaalisesta metsästyskulttuurista epätoivottuun suuntaan. Totta hemmetissä aseharrastusta suuntaavaat aserajoitukset suuntaavat myös aseiden käyttöä.
Suomessa pitäisi siis kieltää mm. muutaman olympialajin harrastus?

Minäkin itse asiassa muistan ainakin tuon väkivaltalajien harrastamiseen liittyvän tutkimuksen, olen tainnut siitäkin nahistella netissä jonkun kanssa, vaikken itse ikinä ole edes kokeillut mitään taistelulajia. Tutkimuksessa kun ei ollut huomioitu mitenkään harrastuksen kestoa, eli pari viikkoa treeneissä käyneet tenavat laskettiin harrastajiksi, jolloin tietenkin saadaan aikaan harhaanjohtavia tuloksia.

Käsiaseita muuten tarvitaan niitäkin esim. luolametsästyksessä, ja juu, luolametsästyksellekin löytyy mm. luonnonsuojelullisia perusteita, joten Homeboymaisesti sitäkään ei kannata kieltää, ellei halua uhrata potentiaalisen kouluammuskelun alttarille mm. Suomen maassa pesivää linnustoa.
Tix

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Tix »

prosessi kirjoitti:Suomessa pitäisi siis kieltää mm. muutaman olympialajin harrastus?
Estääkö käsiaseen säilytyspakko ampumaradalla käsiaselajien harjoittelun? Tuskinpa. Se mitä se voisi estää, olisi se, että ne jotka haluavat vain ostaa aseen ampumaurheilun harrastamisen sijasta karsiutuisivat pois.
prosessi

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Theodore Taylor kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
Storia kirjoitti:No näin, mutta mikä reikä nyt on tilkitty?
_Olisi_ ollut tilkitty. Jälkiviisaus on turhinta viisautta, mutta kyllä nämä aina jaksavat hämmästyttää.
Olisiko ollut? Vai olisiko tragediaa siirretty vain tuonnemmaksi ja toteutettavaksi jollain muulla välineellä?
Minulla on teoria. Luettakoon se samaan sarjaan kuin se Kitinässäkin edelleen päiväyksin todennettavissa oleva teoriani, että Valjakkala lähtee livohkaan koevapautumisensa aikana.

Epäilen, että tämä ammuskelu oli alunperin tarkoitus suorittaa Jokelan tapauksen vuosipäivän kunniaksi, mutta poliisikuulusteluihin joutuminen säikäytti sen verran, että aikataulua varmuuden vuoksi aikaistettiin.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

^ Hyvä teoria, koska mietin itsekin tänään Jokelan vuosipäivän läheisyyttä ja väitteitä että hepuilla olisi ollut jotain yhteyttäkin. Miksi odottaa melkein vuosi, varsinkin jos tehtyä on mietitty vuodesta 2002 asti?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
masa

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja masa »

prosessi kirjoitti:
Epäilen, että tämä ammuskelu oli alunperin tarkoitus suorittaa Jokelan tapauksen vuosipäivän kunniaksi, mutta poliisikuulusteluihin joutuminen säikäytti sen verran, että aikataulua varmuuden vuoksi aikaistettiin.
Samalle vedolle olisin lyönyt rahani.
masa

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja masa »

Frederik Krueger kirjoitti:Miksi odottaa melkein vuosi,
Enemmän mainetta ja kunniaa, kun pidetään bileet juhlapäivänä. Taisivat meinaan haaveilla tuosta päivästä maailmanlaajuista juhlapäivää. Tai jotain.
Viimeksi muokannut masa, 25.09.2008 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
prosessi

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Tix kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Suomessa pitäisi siis kieltää mm. muutaman olympialajin harrastus?
Estääkö käsiaseen säilytyspakko ampumaradalla käsiaselajien harjoittelun? Tuskinpa. Se mitä se voisi estää, olisi se, että ne jotka haluavat vain ostaa aseen ampumaurheilun harrastamisen sijasta karsiutuisivat pois.
Ei estä. Urpiaisen suhtautuminen "käsiasepelleilyyn" ei kuitenkaan kuulostanut siltä, että hänelle riittäisi harrastuksen rajaaminen ampumaradoillekaan. Lisäksi tietenkin ongelman muodostavat ulkoradat maaseudulla. Käytännössähän tuollainen säilytyspakko estäisi käsiaseharrastuksen maaseudulla. Ei sinänsä että sillä minulle henk.koht. olisi mitään merkitystä, minulle riittää ihan hyvin se, että saan isiltä pakkaseen hirvenlihaa. Eipä minua kiinnostanut olympialaistenkaan katsominen, joten minä en menettäisi mitään tuollaisten kieltojen takia. Lähinnä vain mietityttää, että kuinka paljon vapautta olemme valmiit myymään näennäisen turvallisuudentunteen takia. Ei Sanna Sillanpääkään tarvinnut edes omaa asetta, puhumattakaan säilytysmahdollisuudesta kotona.
Tix

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Tix »

masa kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Epäilen, että tämä ammuskelu oli alunperin tarkoitus suorittaa Jokelan tapauksen vuosipäivän kunniaksi, mutta poliisikuulusteluihin joutuminen säikäytti sen verran, että aikataulua varmuuden vuoksi aikaistettiin.
Samalle vedolle olisin lyönyt rahani.
Mietin ihan samaa. Jos heppu on kehuskellut kavereilleen tekoaikeillaan, poliisi on kuulustellut ja aikoo jotain tehdä, niin kaipa se toteutus lähtee siitä saman tien käyntiin siinä pelossa että ase otetaankin pois tai joutuu poseen ennen aikeiden toteutusta.

Poliisilta olisi ilman muuta ollut oikea ratkaisu peruuttaa aselupa ainakin siksi aikaa että selvittää tyypin taustat. Mutta se nyt on melkoisen ennenkuulumatonta, että Pohjanmaalla nimismies ottaisi keltään asetta pois. Ilmajoelta kotoisin oleva kaveri on kertonut jo 10 v sitten sellaisia juttuja, että tukka nousee pystyyn millaiset psyykkisesti häiriintyneet ihmiset siellä ovat hampaisiin asti aseistettuja. Siksi melkeinpä ymmärrän miksi noin kävi.
masa

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja masa »

Tix kirjoitti: Ilmajoelta kotoisin oleva kaveri on kertonut jo 10 v sitten sellaisia juttuja, että tukka nousee pystyyn millaiset psyykkisesti häiriintyneet ihmiset siellä ovat hampaisiin asti aseistettuja. Siksi melkeinpä ymmärrän miksi noin kävi.
Tämän minäkin haluaisin kuulla :D

Olen kyseiseesä kylässä asunut ¨20 vuotta, enkä ole ikinä kuullut yhdestäkään häiriötapauksesta jossa olisi ollut aseita mukana.

Eikun olen yhdestä. Mustalaiset ampu tosiaan pistoolein joskus 90-luvun alussa. Niistäkin toinen puoli oli ruotsista lomailemassa.

Sitä paitsi, tämä häiriintynyt kaveri oli kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta, eikä Pohjanmaalta.
Viimeksi muokannut masa, 25.09.2008 14:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16821
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

prosessi kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
prosessi kirjoitti:suurin ongelma on ihmisten aseista vieraantuminen.
Minusta tämä on kyllä aika harhaista.
Millä perusteella?
No jos vaikka miettisi tuota *suurin*-sanaa.
prosessi kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Aivan, ja aserajoituksilla ei tuota tietä muuteta suuntaan tai toiseen.
Olen yllä koettanut perustella aika yksityiskohtaisestikin, miksi tämä kovin tavallinen väite on lähes varmasti epätosi. Eikä perustelematon väitteesi kyllä muuta kantaani lainkaan.
Sen tilan saavuttaminen, jossa "haluaa luoda kaaosta", ei kuitenkaan liity aseisiin, vaan ihan muihin asioihin kyseisen yksilön elämässä.
Ai kuinni? Tietysti on *muitakin* ja ehkä *tärkeämpiä* tekijöitä, mutta osa liittyy aseisiin, vaikka kuinka (perustelematta) väität muuta. Kirjoitin lainaamassasi kohdassa jotain siitä, että metsästyskulttuurista vieraantunut idioottimainen ja aivan turhaan sallittu asekulttuuri juuri ruokkii näitä tendenssejä, jotka sitten purkautuvat psykopaattisena käytöksenä. Voit EWSE:n tapaan ajatella, että ihmisen psyyke nyt on jotenkin sisäisesti, jumalan luomasta sielusta määräytynyt, mutta moni muu ajattelee pikemminkin, että se mitä teemme (vaikkapa aseiden kanssa) muokkaa sitä, minkälaisia olemme. Samasta syystä olen kirjoittanut sivustahuutajalle ainakin 5 viestiä (tosin nekin ilmeisesti aika turhaan) tähän ketjuun siitä, että hänen hokemansa päättelyketju siitä, että koska metsästysaseita on verraten helppo muuntaa kouluammuskeluun sopivammiksi niin käsiasemeininkiä ei kannata rajoittaa, on aika mielenkiinnoton. Toinen asia, mitä näköjään teille molemmille pitää jonkun (välillä minä, välillä Frederik K) toistella on se, että idioottivarman kokonaisratkaisun puuttumisesta ei millään seuraa, ettei kannata tehdä pieniä korjausliikkeitä oikeaan suuntaan.
prosessi kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Paljon puhutun saatavuuden ja käytön korrelaation lisäksi olen nähnyt tutkimustuloksia (viitteitä en jaksa kaivaa, eli olet nyt sitten muistini varassa), joiden mukaan esim. väkivaltalajien harrastelu tai juuri gattacalainen aseiden käytön mielikuvaharjoittelu laskee merkittävästi kynnystä ottaa nämä keinot käyttöön todellisuudessa. Tätä tarkoitin sillä, että harrastuksen nimissä sallittu käsiasepelleily juuri ohjaa asekulttuuria pois tuosta perinteisestä sosiaalisesta metsästyskulttuurista epätoivottuun suuntaan. Totta hemmetissä aseharrastusta suuntaavaat aserajoitukset suuntaavat myös aseiden käyttöä.
Suomessa pitäisi siis kieltää mm. muutaman olympialajin harrastus?
Ei. Olen ollut varmaan epäselvä, mutta minä olen puhunut tietynlaisten käsiaseiden hankkimista ja säilyttämistä koskevista mahdollisista rajoituksista, en olympialajien harrastamisen sallittavuudesta. Kieltämättä jotkut pointtisi tulevat vähemmän oudon kuuloisiksi, jos sinä olet koko ajan puhunut olympialajeista.
prosessi kirjoitti:Minäkin itse asiassa muistan ainakin tuon väkivaltalajien harrastamiseen liittyvän tutkimuksen, olen tainnut siitäkin nahistella netissä jonkun kanssa, vaikken itse ikinä ole edes kokeillut mitään taistelulajia. Tutkimuksessa kun ei ollut huomioitu mitenkään harrastuksen kestoa, eli pari viikkoa treeneissä käyneet tenavat laskettiin harrastajiksi, jolloin tietenkin saadaan aikaan harhaanjohtavia tuloksia.
Eh? Minulla ei kyllä ole mielessä mikään yksittäinen tutkimus, vaan ihan perussosiaalipsykologinen lainalaisuus, joka on todennettu lukemattomilla tutkimuksilla.

Ihme vänkkäystä taas. Siis ajatteletko tosiaan (jos nuo typerimmät slippery slopet jätetään suopeasti huomioimatta), että koska aseisiin liittyvän harrastustoiminnan ohjaaminen gattacalaisesta masturbaatiosta perinteisempään metsästykseen on epäilemättä yksityiskohtatasolla hankalaa, sitä ei kannata edes yrittää? Mikäpä lainsäädäntö nyt helppoa olisi.

Edit:
prosessi kirjoitti:
Tix kirjoitti:
prosessi kirjoitti: Suomessa pitäisi siis kieltää mm. muutaman olympialajin harrastus?
Estääkö käsiaseen säilytyspakko ampumaradalla käsiaselajien harjoittelun? Tuskinpa. Se mitä se voisi estää, olisi se, että ne jotka haluavat vain ostaa aseen ampumaurheilun harrastamisen sijasta karsiutuisivat pois.
Ei estä. Urpiaisen suhtautuminen "käsiasepelleilyyn" ei kuitenkaan kuulostanut siltä, että hänelle riittäisi harrastuksen rajaaminen ampumaradoillekaan.
urpiainen kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Aika leveät marginaalit, sulla. Niihin mahtuu hirvikannan tuplaantuminen vuositasolla. Siitä olisi aika mielenkiintoiset seurannaisvaikutukset, enkä tarkoita pelkästään liikenneonnettomuuksia. Jos aseita ei esim. saisi säilyttää kotona, käytännössä hirvestys vähenisi olemattomiin. Jo nyt hirvestäjistä on monilla alueilla huutava pula.
Jaa. Luulin puhuvani - ja muidenkin HomeBoyta kenties lukuunottamatta - näistä ei-metsästys-käsiaseista. Taisinpa jopa höveliyksissäni mennä FK:n tapaan rajaamaan alustavasti rajoituksia näistäkin aseista vain tai lähinnä automaattisiin sellaisiin. En näitä monimutkaisia rajauksia sitten viitsinyt enää toistella, koska luulin kontekstia selväksi. Kun se ei ollutkaan, toistetaan: en puhunut metsästysaseista.
Luulen, että näissä lainauksissa ollaan aika lailla tämän jankkauksen turhauttavuuden ytimessä: jos vastaat kuulemiisi ääniin naamioiden ne vastauksiksi viesteihini, ei keskustelu oikein voi edetä järkevästi.
Viimeksi muokannut urpiainen, 25.09.2008 14:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Tix

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Tix »

prosessi kirjoitti:Lähinnä vain mietityttää, että kuinka paljon vapautta olemme valmiit myymään näennäisen turvallisuudentunteen takia. Ei Sanna Sillanpääkään tarvinnut edes omaa asetta, puhumattakaan säilytysmahdollisuudesta kotona.
Sillanpään jälkeen ampumaradoilla muutettiin turvallisuuskäytäntöjä. Tarvitseeko Suomi tosiaan "vapautta" tuossa mielessä? Ei siinä ole mitään näennäistä, että tuliaseiden ja tappojen/murhien määrä korreloi keskenään. Mitä useammalla on mahdollisuus päästä käsiksi tuliaseeseen, sen todennäköisempää on että niitä päätyy viiripäille.

En koe myyväni yhtään mitään, jos käsiaseita ei saisi hankkia Suomessa lainkaan. Ei heroiiniakaan saa, eikä sekään ole mikään menetys. Yleensäkin asioiden määrittely vapauden kautta on vähän kummallista. Yhden vapaus tehdä toista tarkoittaa toisen velvollisuutta sietää jotain. Tässä tapauksessa vapaus hankkia käsiaseita merkitsee muiden velvollisuutta sietää niiden aiheuttamaa tappamisriskiä. Vapaus nauttia käsiaseettoman yhteiskunnan parantuneesta turvallisuudentunteesta taas on toisten velvollisuus kärsiä siitä, etteivät saa toteuttaa itseään hankkimalla käsiaseita. Demokraattisessa yhteiskunnassa myydään jatkuvasti erilaisia vapauksia erilaisten oikeuksien ja velvollisuuksien vastapainoksi suuntaan ja toiseen, en ymmärrä miksi käsiaseiden omistuksen pitäisi olla erityisasemassa yhteiskunnallisen päätöksenteon harkinnassa.

Vai ajattelitko mennä sanomaan kouluissa käyville nuorille, että heidän järkkynyt turvallisuudentunteensa on järkkynyt vain näennäisesti?
ninnithequeen

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Eli ei varmaan tarvii ilmotella kellekään, eihän?
Ei tietenkään, onhan hän rakas ystäväsi. Sitä paitsi äänestithän sinä Tony Halmetta - ei sulta voi odottaa mahdottomia.
Haista sinä vittu.

Kyllä, rakas ystävä hän on, ja olin vähän kauhuissani ku asetta esitteli. Olin sillon töissä, baarissa, daah? En silti soittanu poliiseja. Teinkö väärin?

Sama jätkä on heittänyt mut pari kertaa himaan vanhalla autollaan Espoosta asti, enkä mä pelkää sitä ollenkaan. Ja mä hoidin sitä ku se oli 4 v. Eiköhän se selitä jo :D
(joo okei huonoo huumorii)
Tix

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Tix »

masa kirjoitti:Mustalaiset ampu tosiaan pistoolein joskus 90-luvun alussa. Niistäkin toinen puoli oli ruotsista lomailemassa.
Tästäkin kuulin. Kuulemma kylän miehet hankkivat ko. mustalaiselle uuden pistoolin poliisin takavarikoiman tilalle, koska pitivät mainiona sitä että kylillä on yksi mustalainen joka ajaa toiset pois.
masa

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja masa »

Tix kirjoitti:
masa kirjoitti:Mustalaiset ampu tosiaan pistoolein joskus 90-luvun alussa. Niistäkin toinen puoli oli ruotsista lomailemassa.
Tästäkin kuulin. Kuulemma kylän miehet hankkivat ko. mustalaiselle uuden pistoolin poliisin takavarikoiman tilalle, koska pitivät mainiona sitä että kylillä on yksi mustalainen joka ajaa toiset pois.

Tiedä häntä. Mutta kerrohan mitä muita juttuja olet kuullut. Kuulostaa meinaan enimmäkseen tietämättömältä liioittelulta. En osta.

Aseita ilmajoelta varmasti löytyy, mutta siltä löytyyy myös suomen suurinpiin kuuluva metsästysseura ja yli 50 000 hehtaaria metsästysmaita.
Viimeksi muokannut masa, 25.09.2008 14:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.