Lain mukaan asepalvelus tulee suorittaa aikaisintaan se vuosi kun täyttää 18 ja viimeistään se vuosi kun täyttää 29. Lykkäystä saa, jos on peruste.sivustahuutaja kirjoitti: 05.08.2025 11:16 Sopiva kompromissi olisi varmasti mahdollistaa reilu lykkäys kaikille. Meinaan normijantterille armeija kannattaa yleensä suorittaa heti lukion jälkeen, mutta joillakinhan voi olla tilanne, jossa inttiin menisi mieluummin 35-40 vuotiaana. Toki lykkäykselle pitäisi esittää joku peruste.
Typerimmät uutiset
-
- Kitinä VIP-jäsen
Re: Typerimmät uutiset
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
^
Se vähän oli tuo pointti, että 29 on alhainen näille sporttaajille.
-
- Kitisijä
Reilu lykkäys painavin perustein kaikille, voisi toimia.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
- Kitinä VIP-jäsen
Intti kuormittaa eri tavalla ja vaikka jonkin vamman kanssa pystyy urheilemaan, niin se ei takaa ettei se pahene intissä. Itsellänikin tuli penikat marssimisesta paskoilla kengillä. Eivät ole vaivanneet ennen eikä jälkeen.James Potkukelkka kirjoitti: 05.08.2025 11:16 Ei ole mitään tietoa kuin vahva mutu.
Asettaako oman arviosi mukaan armeijan alokasaika kovemmat fyysiset vaatimukset kuin ammattilaisurheilu esim. NHL:ssä?
Toiseksi kyseessä on vastuu. Puolustusvoimat ei ehdoin tahdoin tahdo ottaa vastuuta pysyvän haitan aiheuttamisesta. Jos sellaiseen on riski, niin vapautuksen saa aika helposti ihan perusjamppakin. Mä tunnen useita vapautuksen saaneita eikä ne syyt aina mitään massiivisia ole olleet.
NHL puolella pelaajilla on tolkuttomat vakuutukset joka kattaa tappiot, jos peliura tyssää kropan pettämiseen, joten siellä kannattaa luohia aina kun jotenkin saa itsensä pelikuntoon. Mutta huippu-urheilijat on usein tosi romuna ja vammojen kanssa taistellaan eteenpäin. Monella ura päättyy siihen ettei kroppa enää kestä. Kyllä mä ymmärrän ihan hyvin, että voi olla ammattiurheilija, mutta ei fyysisesti läpäise intin tarkastusta. Olisin ehkä itsekin saanut vapautuksen siinä kunnossa missä oman kilpailu-urani lopetin, mutta ehdin suorittaa intin ennen kuin polvi hajosi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
-
- Kitinä VIP-jäsen
Mutta aika korkea puolustusvoimille. Mun mielestä henkilöille joilla on jo ura kansainvälisellä huipulla siinä 18-19 vuotiaana voisi antaa vapautuksen meriittien perusteella. Oli ala sitten melkein mikä tahansa. Ei kyse olisi korkeintaan kuin muutamasta kymmenestä ihmisestä vuodessa.sivustahuutaja kirjoitti: 05.08.2025 11:25 ^
-
- Kitisijä
Ok.Vagabondo kirjoitti: 05.08.2025 11:41Intti kuormittaa eri tavalla ja vaikka jonkin vamman kanssa pystyy urheilemaan, niin se ei takaa ettei se pahene intissä. Itsellänikin tuli penikat marssimisesta paskoilla kengillä. Eivät ole vaivanneet ennen eikä jälkeen.James Potkukelkka kirjoitti: 05.08.2025 11:16 Ei ole mitään tietoa kuin vahva mutu.
Asettaako oman arviosi mukaan armeijan alokasaika kovemmat fyysiset vaatimukset kuin ammattilaisurheilu esim. NHL:ssä?
Toiseksi kyseessä on vastuu. Puolustusvoimat ei ehdoin tahdoin tahdo ottaa vastuuta pysyvän haitan aiheuttamisesta. Jos sellaiseen on riski, niin vapautuksen saa aika helposti ihan perusjamppakin. Mä tunnen useita vapautuksen saaneita eikä ne syyt aina mitään massiivisia ole olleet.
NHL puolella pelaajilla on tolkuttomat vakuutukset joka kattaa tappiot, jos peliura tyssää kropan pettämiseen, joten siellä kannattaa luohia aina kun jotenkin saa itsensä pelikuntoon. Mutta huippu-urheilijat on usein tosi romuna ja vammojen kanssa taistellaan eteenpäin. Monella ura päättyy siihen ettei kroppa enää kestä. Kyllä mä ymmärrän ihan hyvin, että voi olla ammattiurheilija, mutta ei fyysisesti läpäise intin tarkastusta. Olisin ehkä itsekin saanut vapautuksen siinä kunnossa missä oman kilpailu-urani lopetin, mutta ehdin suorittaa intin ennen kuin polvi hajosi.
Ristiriidat voivat olla seurausta ihmisen vajavaisuudesta ymmärtää, ei itse ilmoituksen ongelmasta
-
- Kitisijä
Eli koskisi yhtä hyvin pokerinpelaajia kuin onlyfansin tuottajiakin?Vagabondo kirjoitti: 05.08.2025 11:45 Mun mielestä henkilöille joilla on jo ura kansainvälisellä huipulla siinä 18-19 vuotiaana voisi antaa vapautuksen meriittien perusteella. Oli ala sitten melkein mikä tahansa. Ei kyse olisi korkeintaan kuin muutamasta kymmenestä ihmisestä vuodessa.
Ristiriidat voivat olla seurausta ihmisen vajavaisuudesta ymmärtää, ei itse ilmoituksen ongelmasta
-
- Kitisijä
^
Ja jos on sijoittunut matematiikan olympialaisissa, tai DOTA2:sessa tai kirjoittanut menestyskirjan tai tienannut ensimmäisen miljoonansa.
Ja jos on sijoittunut matematiikan olympialaisissa, tai DOTA2:sessa tai kirjoittanut menestyskirjan tai tienannut ensimmäisen miljoonansa.
-
- Kitinä VIP-jäsen
Jos on kansainvälisellä huipulla ja intin suorittamisesta on selkeää haittaa uralla, niin mun puolesta ok. Ei puolustusvoimat tarvi kaikkia ikäluokasta enkä koe sen olevan multa pois, jos joku saa vapautuksen.James Potkukelkka kirjoitti: 05.08.2025 11:52Eli koskisi yhtä hyvin pokerinpelaajia kuin onlyfansin tuottajiakin?Vagabondo kirjoitti: 05.08.2025 11:45 Mun mielestä henkilöille joilla on jo ura kansainvälisellä huipulla siinä 18-19 vuotiaana voisi antaa vapautuksen meriittien perusteella. Oli ala sitten melkein mikä tahansa. Ei kyse olisi korkeintaan kuin muutamasta kymmenestä ihmisestä vuodessa.
Olettaisin, että olisin käynyt intin siinäkin tapauksessa, että se olisi samalla tapaa vapaaehtoinen miehille kun se nykyään on naisille.
-
- Kitisijä
Keskiarvo on intin tapauksessa eri asia kuin pieni valikoitunut joukko. Tuskin esim. olisi mitään estettä sille, että joku kokenut kirurgian erikoislääkäri suorittaisi asepalveluksen 25 vuotiaana.Vagabondo kirjoitti: 05.08.2025 11:45Mutta aika korkea puolustusvoimille.sivustahuutaja kirjoitti: 05.08.2025 11:25 ^
Yleisesti miehet halutaan armeijaan nuorina, koska kunto on keskimääräin huipussaan, lapsia tai ammatillisia vastuita ei vielä ole, ja toisaalta mieli on vielä pehmeä muokattavaksi. Tappamisen istuttaminen 35v isukin kaaliin on vaikeampaa.
-
- Kitisijä
SM-Liigan maalikuningas ei siis saisi vapautusta?Vagabondo kirjoitti: 05.08.2025 11:59Jos on kansainvälisellä huipulla ja intin suorittamisesta on selkeää haittaa uralla, niin mun puolesta ok.James Potkukelkka kirjoitti: 05.08.2025 11:52 Eli koskisi yhtä hyvin pokerinpelaajia kuin onlyfansin tuottajiakin?
Ei sitä ikuisesti voi olla teini, joten intti selkästi haittaisi OF uraa. Yli 29 on jo MILF.
-
- Kitisijä
Ulkomailla olevat huippu-urheilijat ovat erittäin_marginaalinen_joukko. Ei ole mitään järkeä vaatia jääkiekkoilija X:ää tulemaan maapallon toiselta puolelta inttiin Suomeen.
Legalisti tietysti sanoo että laki on laki.
Homeboy viesti 2.
Legalisti tietysti sanoo että laki on laki.

Homeboy viesti 2.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
- Kitisijä
^ Mitäs jos opiskelee vielä kauempana kuin jääkiekkoilija?
-
- Kitisijä
Sama juttu.sivustahuutaja kirjoitti: 05.08.2025 14:12 ^ Mitäs jos opiskelee vielä kauempana kuin jääkiekkoilija?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
- Kitisijä
^ Lykkäystä opintojen takia 27 vuotiaaksi ja sitten post doc ausseissa, niin intti on ohi?
-
- Kitinä VIP-jäsen
Ilmeisesti tapaus Hintzistä on syntynyt sen verran kohinaa, että puolustusvoimat vaivautuu selittämään: https://www.hs.fi/urheilu/art-2000011409672.html
-
- Kitisijä
Juu. Luin saman. Luonnollisesti eivät voisi muuta sanoakaan.