Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2025 9:53 Siis yleistä muistuttamista, ei niinkään sinulle eksplisiittisesti suunnattua.
Jos unohtaisit sivistyssanat ja jaarittelun, kun perusasiatkaan eivät ole kunnossa. En myöskään ymmärrä, miksi sinulla on kova tarve muistutella erilaisista usein itsestäänselvistä tai sitten vain omiin mielipiteisiisi perustuvista asioista meitä muita. Usein nämä heitot eivät edes liity keskusteluun.

Ilmeisesti olet sen verran hönö, ettet vaan ymmärrä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2025 10:02
urpiainen kirjoitti: 22.05.2025 9:59
Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2025 9:53 En ole väittänyt että SINUN mielestäsi kukaan ei saa olla parempi kuin joku toinen.
Ok, hyvä. Tämä minulle osoittamasi teksti sai minut tulkitsemaan toisin:
Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2025 9:03 tarkastelet käsitettä tasa-arvo punavihreiden silmälasien läpi. Eli kukaan ei saa olla parempi kuin toinen.
Tuo jälkimmäinen oli OLETUS. Jos olin väärässä niin anteeksi.
No jos sä vaikka lukisit niitä näköjään monessakin mielessä lukemattomia viestejäni, joissa olen sulle selittänyt, että en ajattele noin, niin ehkä ei tarvitsisi olettaa päättömyyksiä.

En kaipaa anteeksipyyntöä vaan skarpimpaa toimintaa jatkossa. Nytkin ihan hyvä keskustelu on karannut ihan sivuraiteille sen takia, että olettelet (ja sitten kirjoitat) mitä sattuu siitä, mitä mieltä joku muu muka on. Eli peräänkuulutan ihan perustason keskustelupalstakohteliaisuutta ja -arvonantoa muita kohtaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Enemmänkin tarkoitin tuon muistuttamisen ihan yleiseksi muistuttamiseksi.

Homeboy viesti 10
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kuinka paljolta säästyttäisiinkään, jos homie vaivautuisi kirjoittamaan mitä tarkoittaa tai tarkoittaisi mitä kirjoittaa. Just saying.

Mutta todettakoon, että mä välillä luistelen keskusteluista Urpiaisen kanssa, koska riittävän eksplisiittinen muotoilu tuntuu liian työläältä. Viestit nimittäin todellakin luetaan just niin kuin ne on kirjoitettu ja jokaista laiskasti muotoiltua kohtaa joutuu selittelemään jälkikäteen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
urpiainen
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 22.05.2025 10:10 Mutta todettakoon, että mä välillä luistelen keskusteluista Urpiaisen kanssa, koska riittävän eksplisiittinen muotoilu tuntuu liian työläältä. Viestit nimittäin todellakin luetaan just niin kuin ne on kirjoitettu ja jokaista laiskasti muotoiltua kohtaa joutuu selittelemään jälkikäteen.
:D Pahoittelen, ilmeisesti olen aika työläs jamppa. Mun mielestä epäselvästi ja epämääräisesti kirjoitettu on yleensä epämääräisesti ja epäselvästi ajateltu. Työläitä ovat siis enemmänkin ne, jotka sotkevat asioita liialla epätarkkuudella. Samantien voisi kirjoittaa tarkasti ja totta. Olen ennenkin lainannut tänne Bertrand Russellin määritelmää pedantille: a person who likes his statements to be true.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 22.05.2025 10:15
Vagabondo kirjoitti: 22.05.2025 10:10 Mutta todettakoon, että mä välillä luistelen keskusteluista Urpiaisen kanssa, koska riittävän eksplisiittinen muotoilu tuntuu liian työläältä. Viestit nimittäin todellakin luetaan just niin kuin ne on kirjoitettu ja jokaista laiskasti muotoiltua kohtaa joutuu selittelemään jälkikäteen.
:D Pahoittelen, ilmeisesti olen aika työläs jamppa. Mun mielestä epäselvästi ja epämääräisesti kirjoitettu on yleensä epämääräisesti ja epäselvästi ajateltu. Työläitä ovat siis enemmänkin ne, jotka sotkevat asioita liialla epätarkkuudella. Samantien voisi kirjoittaa tarkasti ja totta. Olen ennenkin lainannut tänne Bertrand Russellin määritelmää pedantille: a person who likes his statements to be true.
Ei ongelmaa. Mä olen ihan sinut oman laiskuuteni kanssa. Sun kannattaa oikeastaan lukea tuo viesti selitteenä mun käyttäytymismallille keskusteluissa. Mä saatan ihan sujuvasti käyttää väärää sanaa silkkaa tietämättömyyttäni ja sitten livahtaa pois keskustelusta kun en jaksa selvittää mistä oikeastaan edes puhuin :apuva:

EDIT: Ja kuten olet huomannut, niin mä en missään nimessä ole pedantti. Mä olen koko elämäni panostanut siihen että yli mennään rimaa hipoen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011250216.html

Onhan tämä Oval Office nykyään melkoinen hourula valtion päämiehille. Ehkä tuolla kannattaa vaan olla hiljaa ja naama peruslukemilla.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011251765.html
Puhemies Halla-aho kutsui median koolle – Syy ei ole tiedossa
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 22.05.2025 14:35 https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011251765.html
Mitä veikkaatte syyksi?
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 22.05.2025 14:35 https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011251765.html
Halla-aho luopuu politiikasta ja siirtyy YLEn johtoon? Halla-aho palaa persujen puheenjohtajaksi? Halla-aho tiedottaa uusista salasuhdelapsistaan?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Halla-aho kääntyi muslimiksi.
urpiainen
Kitisijä

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 22.05.2025 11:45 https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011250216.html

Onhan tämä Oval Office nykyään melkoinen hourula valtion päämiehille. Ehkä tuolla kannattaa vaan olla hiljaa ja naama peruslukemilla.
On kyllä kertakaikkisen kummia performansseja, ja usein siis vielä yleisön kera.

Guardianin mukaan tämä hörhöily valkoisten maanviljelijöiden vainosta on jo vanha ääriokeistoskenen nettisalaliittoteoria, jota Musk on toisinaan nostanut. Joku voisi myös ajatella, että jotain tekoa voi olla silläkin, että nimenomaan Etelä-Afrikka ajaa Israelin kansanmurhasyytettä Haagissa. Tiedä häntä, mutta outoa on.
urpiainen
Kitisijä

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 22.05.2025 14:38
Mitä veikkaatte syyksi?
Hirveä antikliimaksi:

Virkarikosepäilyt | Eduskunnan pääsihteeri epäiltynä rikoksesta – Syy liittyy Suojelupoliisista eläkkeelle jääneiden toimintaan
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011251765.html
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ yritin lukea ja ymmärtää, muttei pystynyt. Liian huonoa toimittamista. Onko tässä.nyt kyse siitä, että eläkkeelle jääneellä.on.ollut kontakteja, joiden läyttöä.on jatkettu eläkeläisen kautta hänen jäätyään eläkkeelle?
urpiainen
Kitisijä

Tää selittää vähän paremmin, mutta paljoa ei tietoa tässä vaiheessa anneta, näköjään.

Antti Pelttari | Eduskunnan ylin virkamies rikoksesta epäiltynä – päivän uutinen selitettynä tiiviisti https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011252725.html
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Muistaakseni toisaalla sanottiin eläkeläisten käsitelleen tiedustelulähteitä, eli henkilöitä. Eli taisi mennä kuten veikkailin. Jos eläkeläisellä on ollut jotain henkilökohtaisia kontakteja, niin vaikea siihen on jotain toista henkilöä työntää korvaajaksi. Teknisestihän tuo pitäisi kyetä jotenkin hoitamaan. En näe estettä sille, etteikö eläkeläisen keikasta voisi sopia ja laittaa paperia samaan kaappiin kuin Tiitisen listan.
James Potkukelkka
Kitisijä

Eikös tässä ollut kyse myös siitä, että käyttämällä "eläkeläisiä" Supo pystyi kiertämään lain rajoituksia? En tiedä sekoitanko johonkin muuhun, mutta muistan joskus lukeneeni, että koska laki aiemmin rajoitti voimakkaasti Supon vastavakoilua, niin käytettiin sitten eläkeläisiä, jotka ikään kuin omaan piikkiin eläkeläisharrastuksena tekivät toimia, jotka laki Supolta kielsi. Eli eli ei siis kovinkaan viatonta.

Edit: muistin oikein:
Suojelupoliisissa on ollut eriäviä käsityksiä siitä, mahdollistavatko nykyisen lainsäädännön tiukat määräykset tietolähteiden kanssa toimimisen riittävien tietojen hankkimiseksi. Suomen viranomaistutkinnassa selvitetään nyt, onko näitä määräyksiä jotenkin kierretty tai rikottu – esimerkiksi delegoimalla tiedustelutehtäviä eläkeläiselle.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8 ... 97d3f6f95a
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Ei hyvää päivää... Eli selitys oli paljon byroslaavisempi kuin minun fantasiani vanhojen sotaratsujen paluusta.

Vastavakoilu on aika hankalaa puuhaa, jos kaikki tehdään lain mukaan ja lainsäädäntöä ei nimenomaisesti ole viritetty vastavakoilun tarpeisiin.
James Potkukelkka
Kitisijä

Mielestäni väkivaltakoneiston edustajien tulee noudattaa lakia erittäin tiukasti.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Joo, mutta vaikoilu on vaikeaa, jos ei saa salakatsella.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 23.05.2025 9:32 ^
Joo, mutta vaikoilu on vaikeaa, jos ei saa salakatsella.
Eduskunnan täytyy säätää laki, jossa annetaan lupa.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Kuten kirjoitin "Vastavakoilu on aika hankalaa puuhaa, jos kaikki tehdään lain mukaan ja lainsäädäntöä ei nimenomaisesti ole viritetty vastavakoilun tarpeisiin."

Kuvittelisin, että Natoon liittymisen jälkeen aletaan viritellä lainsäädäntöä tiedustelua varten. Meillä on kuitenkin tärkeä asema venäjän kyljessä.
urpiainen
Kitisijä

HS:n tiedot | Antti Pelttaria epäillään maanpetosrikoksesta
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011253972.html

Kuulostaa ihan Wolf Hallilta.
urpiainen
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 22.05.2025 14:46
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 22.05.2025 11:45 https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011250216.html

On kyllä kertakaikkisen kummia performansseja, ja usein siis vielä yleisön kera.

Guardianin mukaan tämä hörhöily valkoisten maanviljelijöiden vainosta on jo vanha ääriokeistoskenen nettisalaliittoteoria, jota Musk on toisinaan nostanut. Joku voisi myös ajatella, että jotain tekoa voi olla silläkin, että nimenomaan Etelä-Afrikka ajaa Israelin kansanmurhasyytettä Haagissa. Tiedä häntä, mutta outoa on.
Noilla on maailman paras tiedustelukoneisto ja sit tää yksi Pelle Hermanni vetää kuin joku verkon toistaitoinen oikeistotrolli.

Yhdysvallat | Trumpin kuvatodiste Etelä-Afrikan vainoista olikin kuvattu Kongossa
https://www.hs.fi/maailma/art-2000011253549.html
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vaikea se kai on tarkistaa papereita jos ei osaa lukea. Tai tuskin ainakaan osaa kirjoittaa muuta kuin nimensä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.