MiiX kirjoitti:Petrillä näyttää olevan mystinen tapa olla vastaamatta oletettavasti liian hankaliin kysymyksiin tai kommentteihin. Johtuneeko pelkästään unohduksesta vai onko raamatussa sittenkin aukkoja?
===
Kerään pari omaa viestiä tähän, joihin en vielä vastausta ole saanut. Kaipa noita löytyy muiltakin:
Lähetetty: 19.07.2011 22:53
PetriFB kirjoitti:
Raamatussa kaikki mitä sinne on kirjoitettu ei ole Jumalan tahto!
---
Kukas se päättää mikä on Jumalan sanaa ja mikä ihmisten itsensä kirjoittamaa?
Tässäpä se uskovaisten pahin kompastuskivi onkin. Homous on kyllä syntiä koska jumala on niin sanonut, mutta kaikki kivityshommat ja vastaavat ovat ihmisten itsensä kirjoittamia höpinöitä. Melko valikoivaa lukemista minusta.
===
Lähetetty: 11.08.2011 1:27
Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta, luku 6:
"Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyin tyttäriä, jumalien pojat huomasivat, että ihmisten tyttäret olivat kauniita, ja he ottivat näistä vaimoikseen keitä halusivat"
--
"Siihen aikaan ja myöhemminkin oli maan päällä jättiläisiä, kun jumalien pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia. Juuri näitä olivat muinaisajan kuuluisat sankarit."
Melko mielenkiintosia opetuksia monoteistisen uskonnon pyhässä kirjassa. Noista muinaisaikojen sankareista taas tulee pakostakin mieleen kreikkalaisen mytologian Herakles ja muut puolijumalaiset sankarit.
===
Ja nyt tuo Daavidin lapsen kuolema näköjään meinaa unohtua kanssa. Edit: Vastas se sittenkin, toivoisin silti kommenttia noihin ylempiin.
Raamattua vastustavien ihmisten eräitä ivallisia lempiargumentteja on vedota, että koska uskotte Raamattuun, niin pitäkää orjia ja kivittäkää synnintekijät koska vanhassa testamentissa sanotaan niin.
Raamattu opettaa, että Herran Jeesuksen kautta tuli voimaan lain muutos. Herra Jeesus ei kumonnut Jumalan lakia, joka on Kymmenen Käskyä. Herran Jeesuksen kautta kuitenkin kumottiin vanhan liiton jumalanpalvelusjärjestys. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki VT:n aikaiset käskyt, jotka eivät perustu ja ole yhtä pitäviä Kymmenen Käskyn kanssa kumottiin Herran Jeesuksen kautta. Uuden liiton järjestys poisti myös mm. eläinuhrit ja sen tilalle tuli Herran Jeesuksen uhri, jonka kautta julistetaan uskoa Jumalaan ja syntien anteeksiantamusta.
Uudessa Liitossa ei ole voimassa kuolemanrangaistusta synnintekijälle sillä tavalla, että seurakunnan tai jonkun muun tahon tulisi tuomita synnin harjoittajat kuolemaan. Vanhan liiton "orjat" olivat palvelijoita, eivät siis orjia ja heitä tuli kohdella hyvin. Jos israelilaiset kohtelivat palvelijoitansa huonosti, niin he joutuivat päästämään palvelijansa vapaiksi ( 2 Moos 12 luku). Suomenkielisessä VT:ssa oleva orja sana on hepreaksi ebed, joka tarkoittaa palvelijaa. Muun muassa monet englanninkieliset käännökset sekä myös Vanha Biblia käyttävät alkutekstin mukaista sanaa, eli palvelijaa. Kyse ei siis ollut orjuudesta. Uudessa Liitossa ei ole voimassa VT:n isäntä - palvelija käytäntöä.
Uuden Liiton aikakautena ei ole voimassa vanhan liiton aikainen jumalanpalvelusjärjestys ja siksi iso osa VT:n käskyistä ei ole enää voimassa. Raamattua ivaajien ja pilkkaajien esiin nostamat ajatukset VT:n käskyjen pohjalta ovat yhtä typeriä kuin se, että joku vaatisi jalkapuu ja häpeäpaalu rangaistuksen käyttöönottamista. Jalkapuu ja häpeäpaalu rangaistukset poistettiin käytöstä vuonna 1894, kun Suomessa astui voimaan uusi rikoslaki.
VT:n käskyt asetettiin noudatettaviksi tietyssä historian vaiheessa, mutta Herran Jeesuksen sovituskuoleman kautta on annettu Uusi Liitto ja uusi jumalanpalvelusjärjestys. Vanhaan ei saa enää palata, koska se ei ole enää voimassa. Samoin myös vuonna 1894 Suomesta poistettiin jalkapuu ja häpeäpaalu rangaistukset, jotka eivät enää ole voimassa, siksi ketään ei saa enää vaatia rangaistavaksi jalkapuulla tai häpeäpaalulla. Yhtä typerää on tuoda esille noudatettavaksi sellaisia VT:n aikaisia käskyjä, jotka eivät enää ole voimassa.
On siis hyvä ymmärtää, mikä on voimassa ja mikä ei. Jeesus ei kumonnut lakia (Kymmenen Käskyä), mutta vanhan liiton Hän kumosi:
Hebr 10:
8 Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt," vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
Hebr 7:
11 ¶ Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
Kymmenen Käskyä ja vanha liitto ei siis ole sama asia, vaikka Kymmenen Käskyä kuuluivatkin vanhaan liittoon.
Raamattu opettaa, että Herran Jeesuksen kautta tuli voimaan lain muutos. Herra Jeesus ei kumonnut Jumalan lakia, joka on Kymmenen Käskyä. Herran Jeesuksen kautta kuitenkin kumottiin vanhan liiton jumalanpalvelusjärjestys.
Uusi Liitto kumosi vanhan liiton järjestyksen sekä ison osan vanhan liiton käskyjä. Kymmenen Käskyä ovat yhä voimassa Uudessa Liitossa. Vanhasta liitosta on kuitenkin voimassa ne opetukset ja käskyt, jotka pitävät yhtä Uuden Liiton opetuksien kanssa ja joiden on mainittu olevan voimassa Uudessa Liitossa. Laitan tähän muutaman VT:n opetuksen, jotka ovat voimassa myös Uudessa Liitossa:
3 Moos 17:14 Sillä kaiken lihan sielu on sen veri, jossa sen sielu on; sentähden minä sanon israelilaisille: Älkää syökö minkään lihan verta. Sillä kaiken lihan sielu on sen veri; jokainen, joka sitä syö, hävitettäköön.
Apt 21:25 Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta."
Veren syömisen kielto on yhä voimassa.
3 Moos 18:22 Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on kauhistus.
Room 1:
26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
27 samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
28 Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.
Homoseksuaalisuuden harjoittamisen kielto on yhä voimassa. Uudessa Liitossa ei ole voimassa kuolemanrangaistusta synnintekijälle sillä tavalla, että seurakunnan tai jonkun muun tahon tulisi tuomita synnin harjoittajat kuolemaan. Jumala tuomitsee iankaikkiseen kadotukseen viimeisellä tuomiopäivänä jokaisen jumalattoman syntisten tekojensa mukaan.
Jer 31:
31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
Herra Jumala puhui profeetta Jeremian kautta vanhan liiton Israelin kansan seurakunnalle, että Herra tulee tekemään kokonaan Uuden Liiton Israelin kansan kanssa. Herra sanoi Uuden Liiton olevan erilainen liitto kuin vanha liitto.
Jotkut opettavat, että Jer 31:31 oleva uusi sana ei tarkoita uutta, vaan uudistettua. Jer 31:31 on sana chadash, joka on tässä jakeessa adjektiivina, jolloin se tarkoittaa uusi, ei uudistettu. Verbinä chadash tarkoittaa uudistettu ja uudistaa. Jeremia 31 tekstiyhteys paljastaa myös sen että kysymyksessä on kokonaan Uusi Liitto, ei samanlainen kuin niiden kanssa, jotka Herra kutsui ulos Egyptistä.
Jotkut uskovat, että sitten vasta Uusi Liitto astuu voimaan kun Juudan ja Israelin heimo uskoo Jeesuksen olevan Messias. Jer 31 kertoo sen mitä myös muualla Raamattu kertoo, että päivien lopulla Israelin kansan jäännös pelastuu ja uskoo Jeesuksen olevan Messias. Jer 31 luku ei siis ole Uuden Liiton ajanjakson alkamisen ajankohta, vaan ajankohta, jolloin koko Israel pelastuu ja astuu sisälle Uuteen Liittoon.
Ortodoksi juutalaiset eivät ole halunneet uskoa Herraan Jeesukseen ja siksi he opettavat, että Jer 31:31 oleva uusi sana ei ole uusi, vaan uudistettu. Jer 31:31 on sana chadash ja se on tässä jakeessa adjektiivina, jolloin se tarkoittaa uusi, ei uudistettu. verbinä chadash tarkoittaa uudistettu ja uudistaa. Jeremia 31 tekstiyhteys myös paljastaa, että kysymyksessä kokonaan Uusi Liitto, ei samanlainen kuin niiden kanssa, jotka Herra kutsui ulos Egyptistä.
Uusi Liitto on Uusi, jonka perustus lepää Herran Jeesuksen maahan vuotaneessa veressä ja kuolemassa. Uudessa Liitossa on kokonaan uusi pappeus Melkisedekin järjestyksen mukaan sekä uusi tapa tulla sisälle Jumalan seurakuntaan: Evankeliumin julistus Herrasta Jeesuksesta saa aikaan parannuksen ja Herraan Jeesukseen uskomisen, jonka seurauksena tapahtuu uudestisyntyminen.
Jeremian kirjan luku 31 on todiste sille, että myös vanha testamentti opettaa tulevasta Uudesta Liitosta, joka ei ole enää samanlainen kuin vanha liitto. Uudessa Liitossa ei ole lakia kumottu, mutta siihen on tehty muutos kuten heprealaiskirjeen 7 luku opettaa. Jeremian kirjan 31 luku puhuu myös lain muutoksesta, jossa kiveen kirjoitettu laki (Kymmenen Käskyä) asetetaan ihmisen sydämeen.
2 Moos 31:18 Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu.
Raamattu opettaa, että Jumala itse kirjoitti Kymmenen Käskyä omalla sormellaan kivitauluun. Tämä todistaa sen, että Kymmenen Käskyä ovat Herran laki, jota ei ole kumottu Uudessa Liitossa.