RP kirjoitti:Mulla on asiaa, huomioithan joohan.
Ok. Katsotaan:
RP kirjoitti:Suurin virheeni lie herätä ollenkaan, aukaista lehti ja lukea vihahehkuisesta kansallislaulusta. Sänky, peitto, tyyny. Help.
Mun puolesta kansallislaulu yms. saa olla maskuliinisia. Maskuliinisia kipaleita Suomi neidon sisällä.
Mä en ollut edes koskaan ajatellut tätä asiaa tältä kannalta, mikä todistanee että mulla kenties on tähdellisempää tekemistä kuin arvon dosentilla rasistisine suvivirsineen (jos luin googlen juttuja oikein).
No jos sä nyt viittaat tähän eilisessä Hesarissa olleeseen mielipidejuttuun, niin en minä ainakaan kykene löytämään siitä mitään kovin kuohuttavaa. Tyyppi kai sanoo suurinpiirtein niin, että on kiinnostavaa, että toisaalta koululaitos on sitoutunut erilaisiin monikulttuurisuusideologioihin ja vastustamaan ahdasta, vanhanaikaista kansallismielisyyttä, mutta toisaalta nämä annettuina otetut itsestäänselvyydet kuten maammelaulu, lippulaulu ja maakuntalaulut ovat ajalta, jolloin tietoisesti rakennettiin nationalismia ja 1800-lukulaista kansallisuusaatetta. Nämä laulut (mm.) olivat täysin avoimesti ja ylpeästi propagandaa, joka vielä propagoi sellaisen ideologian puolesta, josta nykymaailma Veli-Matti Saarakkalaa (tjsp) lukuunottamatta on hyvästä syystä sanoutunut irti. Hieman ristiriitainen tilanne koulun sisällä.
Tästä huolimatta tyyppi nimenomaan ei esitä mitään sensuureja tai laulukieltoja (hänen mukaansa se ei voi olla ratkaisu) vaan sitä, että esimerkiksi musiikkitunneilla voitaisiin pyrkiä hieman intellektuaalimpaan opetussuunnitelmaan. Esimerkiksi niin, että ei vain toteutettaisi 1800-lukulaista reflektoimatonta laulelu-opetussuunnitelmaa, vaan paneuduttaisiin esimerkiksi näiden laulujen syntykonteksteihin, (piilo)viesteihin ja taustaoletuksiin. Tämä olisi kai jonkinlaista nykyaikana niin kovin tarpeellisen medialukutaidon ja itsenäisen kriittisyyden opettamista, missä minun on kovin vaikea nähdä mitään pahaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."