Nörtteily

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
sivustahuutaja
Kitisijä

Re: Nörtteily

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.03.2026 11:51 Hankin suomalaisen puhelinnumeron (1 dollaria/kk) Telnyxistä https://telnyx.com/
ja yritän integroida Telnyxin ja puhemoottorin deepgramista https://deepgram.com/

ja saada Open Claw botille kyvyn soittaa ja viestiä puhelimitse kaksisuuntaisesti.

Tähän mennessä saatu aikaan kyky soittaa ja vastaanottaa puheluita, mutta botin lähettämä puhe katkeilee ja sisääntulevan puheen vastaanottoa ei vielä luotu lainkaan.
Jaaha, alkaa mummot saamaan tohtori davelta kutsuja vastaanotolle.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Lisäksi koen painetta kysyä taas sen kontrollikysymyksen, että onko vauhdin nousu muilla elämänalueilla silmiinpistävää, vai onko tilanne hallinnassa?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Epäilen tuon olevan ainut osa-alue, jossa tapahtuu.

Sellaista näyttää tapahtuvan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 20.03.2026 13:17 Lisäksi koen painetta kysyä taas sen kontrollikysymyksen, että onko vauhdin nousu muilla elämänalueilla silmiinpistävää, vai onko tilanne hallinnassa?
En ole vielä perustanut puhelinmarkkinointifirmaa!
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Penix-lintu
Elämätön Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Penix-lintu »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.03.2026 15:32
urpiainen kirjoitti: 20.03.2026 13:17 Lisäksi koen painetta kysyä taas sen kontrollikysymyksen, että onko vauhdin nousu muilla elämänalueilla silmiinpistävää, vai onko tilanne hallinnassa?
En ole vielä perustanut puhelinmarkkinointifirmaa!
Kiinnostaisi palvelunumeron hankinta, saako tuolta ilman AI-tauhkaa semmosen?
James Potkukelkka
Kitisijä

Tuo Telnyx ehkä on nimenomaan profiloitunut AI-puhelinratkaisuihin.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
James Potkukelkka
Kitisijä

Edelleen audio lagittaa. Tein elämäni ensimmäiset Github bugiraportit

https://github.com/openclaw/openclaw/issues/52111
James Potkukelkka
Kitisijä

Oon hiukan ylpeä itsestäni, kun lopulta itse hokasin, missä vika on. State of the art koodaus AI:t eivät vian syytä löytäneet.

Hokasin, että vika on webhookin tuottavassa Tailscale palvelussa. Tämä puhelinsoittokyky tarvitsee ulos näkyvän sisäänkäynnin netissä, eli webhookin. Kun soitan botille, puhelu menee ensin puhelinoperaattorille, joka lähettää webhookin viestin, että puhelu on tulossa. Botti sitten tietää vastata ja puhelu kulkee tuon webhookin kautta. Se sitten lagitti. Kun vaihdoin toiselle palveluntuottajalle, ongelma poistui.
James Potkukelkka
Kitisijä

Pohdin nyt juttua, joka saattaa olla kyllä mulle liian vaikea ongelma.

Haluaisin yhdistää Raspberry:n Open Claw:n ja iPhonen kommunikoimaan keskenään niin, että iPhone voisi näyttää mulle OPen Claw:lle luomani ruotsinkielen harjoittelun aineistoa. Nyt siis toimii se, että puhelimitse keskustelen OPen Claw:n kanssa. Mutta haluaisin, että OPen Claw voisi näyttää mulle sanastoharjoituksia iPhonella. Tämä varmaankin vaatisi iPhonelle luotavaa appsia, joka kommunikoisi kotikoneellani pyörivän OPen Claw:n kanssa.

Ongelma tulee siitä, että iPhonen appsi pitäisi luoda omalla vibecodin työkalullaan ja Open Clawssa pyörii oma AI:nsa. OPen Claw:ssa en varmastikaan voi luoda iPhone appsia. Eli mun pitäisi saada kahden eri vibecoding sovelluksen luomat ohjelmat juttelemaan keskenään.

Ehkä kenties onnistuu, kun pyydään jompaa kumpaa AI:sta ohjaamaan toista. Mun täytyy välittää viestit.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 24.03.2026 10:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bluntly
Kitisijä

Kyllä ne nyt yksinkertaisen rajapinnan osaa luoda tuosta vain.
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 24.03.2026 10:18 Kyllä ne nyt yksinkertaisen rajapinnan osaa luoda tuosta vain.
:sir:
James Potkukelkka
Kitisijä

Tämä nyt vaikuttaa ratkeavan harmittavan helposti. Open Claw luo Raspberrylle nettisivun harjoittelua varten ja iPhonelle/Padilla sitten Tailscalen kautta yhteys ko. sivulle. Eli palvelu pyörii nettisivulla.

Aiemminhan Tailscale real time audiossa lagitti, mutta tässä varmastikaan joku ajoittainen sekunnin lagitus ei niin haittaa.
Bluntly
Kitisijä

Liian helppo ratkaisu. Tee REST rajapinta.
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 25.03.2026 9:12 Liian helppo ratkaisu.
Joo. Ei tämä näin voi mennä.
Bluntly
Kitisijä

Tai ehkä 'helppo' oli väärä sana. Hidas, säälittävä, tehoton, yms kuvaa paremmin.
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 25.03.2026 9:24 Tai ehkä 'helppo' oli väärä sana. Hidas, säälittävä, tehoton, yms kuvaa paremmin.
Juu. Varmasti noin. Aloitetaan nyt tuosta kuitenkin.
James Potkukelkka
Kitisijä

Claude uhoaa tällaista
Teknisesti tämä on täysin normaali web-sovellus. Raspberry on palvelin, iPhone on selain. Tailscale hoitaa vain sen, että yhteys toimii myös kotiverkon ulkopuolelta.

Toiminnallisuutta voi olla niin paljon kuin haluaa — flash cardit, monivalintakysymykset, kirjoitusharjoitukset, pisteet, edistymisseuranta. Kaikki onnistuu.
Aloittamista vaille valmis.
James Potkukelkka
Kitisijä

Eilen ihmeteltiin Clauden takia, miksi saan kännykällä yhteyden Open Clawiin kotiverkossa mutta en 4G:ssä. Claude ehdotti erilaisia puukotuksia ja niitä kokeiltiin koko päivä. Juttelin Open Claw:n kanssa Telegramin kautta, kun 4G ei siis toiminut.

Lopulta ratkaisin tämän(kin) ongelman osittain itse. Toki Clauden puheista ymmärsin, missä vika on. Pyysin Elisalta kotinettiin ulospäin näkyvän IP:n ja alkoi toimia. Claude ei tuota suoraan ehdottanut.