Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Keikaus
Kitisijä

Re: Sale kakkoserään, ehdokkaiden asiallinen vertailu tänne!

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

T3000 kirjoitti: Tulihan se hitlerkortti sieltä kun vähän potki :) En minä tätä maailmaa ole tehnyt tai sen sääntöjä luonut. Jos tekisin nyt gallupin, että vähentääkö puhevika henkilön uskottavuutta verrattuna siihen mikä se olisi ilman puhevikaa, niin aika moni vastaisi kyllä. Ja kaiken lisäksi harrastat kauheaa kaksinaismoralismia. Surutta arvostelet Niinnistöä ööttelystä ja sitten pidät kauheana kun otan esiin Halosen esiintymiseen olennaisesti vaikuttavan seikan.

Onko tarinan opetus nyt se, että on ok arvostella esiintymisen vikoja vain jos ne eivät ole oman ehdokkaan ja on ok sulkea silmät realiteeteilta, jos realitetti ei ole kaunis ja omaan maailmankuvaan sopiva?
Mietin juuri, onkohan edes kokoomus sinulle tarpeeksi oikealla.

Me teemme tämän maailman ja sen säännöt ja minä kyllä haluan tehdä sellaista maailmaa, jossa ihmisten vammat ja viat eivät haittaa heidän elämäänsä ja työntekoaa yhtään sen enempää kuin on pakko. Tämä maapallo on paljon onnellisempi paikka, kun taistelemme sosiaalista darvinismia vastaan edes jonkin verran.

Niinpä kai se on, että Niinistön ööttely on sen "vika". Silti Saulin jutuista ja sen hitaasta ja välillä kapulakielisestä puhetyylistä tulee mieleen epävarmuus ja laskelmoivuus, mitä taas ei tule Tarzanin ulosannista.

Kyllä, tarinan opetus taitaa olla se. Näkeehän sen sinunkin jutuista. :wink:
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Mietiskelin juuri kaverini kanssa, että jos pitäisi valita Niinistön ja Vanhasen välillä, taitaisimme ottaa Matin. Se on sentään sympaattinen, rento ja iloinen.
Kikkelis kokkelis.
nypari

Viesti Kirjoittaja nypari »

Saax taas valita puolen? No, ei se mitään valitsen sen silti eli Keikaus.
T3000

Viesti Kirjoittaja T3000 »

urpiainen kirjoitti:Pahoitteluni. Ei ollut tarkoitus loukata. Mielessäni ei ollut käyttämäsi retoriikan merkitys. Ajattelin itse klassista käsitystä retoriikasta puhetaitona, eli taitona saada kaunopuheisuuden avulla toiset omalle kannalle (erityisesti poliittisissa asioissa) vetoamalla tunteisiin, mielikuviin tai lähes mihin tahansa, mikä voi tässä tavoitteessa auttaa (Platon kai piti retoriikkaa filosofian vastakohtana juuri tässä mielessä). Lapselliseksi leimaaminen oli ehkä ylilyönti, jota pyydän anteeksi. Mutta toisaalta, presidentin kutsuminen naudaksi ja näpertelijäksi on retoriikkaa klassisessa mielessä - mutta lapsellista sellaista ainakin siinä mielessä, että suhteellisen ennustettavasti näin kulmikas (lapsellinen?) retoriikka ei oikein toimi, kuten Keikauksen tapauksessa näimme. Siksi tällainen retoriikka oli kohdaltasi minusta vähän rimanalitus. Erityisesti, koska olen tottunut pitämään sinua palstan ehkä taitavimpana retoriikan harrastajana tässä klassisessa mielessä, jossa retoriikka on sivistyneen herrasmiehen keskeisimpiä taitoja.
Tiedän kyllä ettei tarkoituksesi ollutkaan loukata enkä sinänsä odottanut pahoitteluakaan, en minä pahoittanut mieltäni. Itse asia ei ehkä olisi minulle niin tärkeäkään, olenpa vain ärsyyntynyt Halosta "tottakai" ja "ilmanmuuta" äänestäviin yksisilmäisen kritiikittömiin lausahduksiin. Ärsytystä on lisännyt Hesarin linja, joten varaan oikeuden olla moukkamianen ja sivistymätön keskustelija silloin kun törmään mielestäni kritiikittömään poliittiseen debattiin!

Maailmani ei kaadu siihen että Halonen valitaan uudelleen. Sen syynä ei saisi kuitenkaan olla se, että Erkko on päättänyt kuka se on. Ennen kaikkei minua ehkä ärsyttää se demokratiavaje minkä se kritiikittömyys tuo mukanaan. Galluppeja tuijotteleva mielikuvakampanjointi tuo ikävän amerikkalaisen palan kurkkuun.
T3000

Keikaus kirjoitti:Mietin juuri, onkohan edes kokoomus sinulle tarpeeksi oikealla.

Me teemme tämän maailman ... tämä maapallo on paljon onnellisempi paikka, kun taistelemme sosiaalista darvinismia vastaan edes jonkin verran.

Niinpä kai se on, että Niinistön ööttely on sen "vika". Silti Saulin jutuista ja sen hitaasta ja välillä kapulakielisestä puhetyylistä tulee mieleen epävarmuus ja laskelmoivuus, mitä taas ei tule Tarzanin ulosannista.
No Akavalaisena hyvätuloisena en näe mitään erityistä syytä kannattaa työväenpuoetta tai sen edustajaa, eikös se nyt ole selviö? Kokoomus on minulle vallan tarpeeksi oikealla ja joissain asioissa liikaakin, joskin joissain myös liian vähän. Jospa ilmaisen asian niin, että olen useimmissa asioissa kokoomuslainen, mutta mitä tulee koulutukseen, terveydenhuoltoon, järjestyksenpitoon ja perusturvallisuuteen, olen aika demari.

En näe mitään eroa ööttelyn ja puhevian arvostelussa. Molemmat ovat henkilökohtaisia esiintymiseen ominaisuuksia joista voi harjoittautua pois jos tosissaan haluaa.

Ja ne realiteetit ovat realiteetteja. Ei ole varmaan kivaa sekään että hoikka naisjohtaja tienaa enemmän kuin paksu naisjohtaja, mutta sekin on realiteetti. Ei ole kivaa sekään, että pikkulapset kiusaavat erilasia, mutta sekin on sääntö eikä poikkeus.

Saulin ulosanti on minusta harkitsevaa ja rauhallista, hiukan samanlaista kuin Koivistonkin joka nyt on mielestäni ollut elinaikani paras valtionpäämies. Ei se mikään ylläri ole ettei se kaikkia miellytä, mutta olet aika hakoteilla jos kuvittele että Tavjan ulosanti olisi noin keskimäärin jotenkin parempaa.
Keikaus kirjoitti:Mietiskelin juuri kaverini kanssa, että jos pitäisi valita Niinistön ja Vanhasen välillä, taitaisimme ottaa Matin. Se on sentään sympaattinen, rento ja iloinen.
Rentous, sympaattisuus ja iloisuus ovat epäilemättä presidentin tärkeimmät ominaisuudet. Ja sillä varmistettaisiin että edustustilaisuuksista tulisi halvat, kun kaikille vieraille tarjottaisiin marjamehua. Sillä Suomi pääsee taatusti aina otsikoihin. Lisää tavaraa sinne suopotkupallon ja eukonkannon sekaan.

ja Nypari, ota pliis se kieli sieltä karvapyllystä pois, jos ja kun olet umpihaloslainen niin tee se edes tyylikkäästi ilman komppauksia ja ota kantaa niihin asioihin jotka katsot sen arvoisiksi. Tää ei kuitenkaan ole minä vastaan keikaus vaan Halonen vastaan Niinistö -keskustelu, I hope.
Mylwin
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

T3000 kirjoitti: No Akavalaisena hyvätuloisena en näe mitään erityistä syytä kannattaa työväenpuoeen edustajaa, eikös se nyt ole selviö?
Entäs Akavalaiset huonotuloiset?
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
T3000

Mylwin kirjoitti:Entäs Akavalaiset huonotuloiset?
He voivat varmaan ihan itse tehdä omat valintansa? Minä en vain koe kauheaa intressien yhtymistä esim. vero- ja eläkepoliittisissa ratkaisuissa amiksen jälkeen töihin menneen metallimiehen kanssa. Kuvittelisin, että huonotuloisenkin Akavalaisen etuna olisi esim. lieventää progressiota ja painottaa eläkeratkaisuissa pidemmän koulun penkillä olemisen vaikutusta eläkkeisiin toisin kuin duunareilla.

Hyvinvointiyhteiskunnan perusrakenteiden suhteen suurten puolueiden välillä ei ole kovin suurta eroa, mutta kyllähän demarit-SAK akseli tässä maassa käyttää niin paljon valtaa, että ei ole ihme että kansainvälisissä vertailuissa duunarien verotus on keskitasoa mutta keski- ja korkeatuloisten verotus taas kireää.

Ja ennen kuin joku huutelee jotain luokkayhteiskunnasta tai oikeistolaisuudesta, todettakoon että puhun taas niistä realiteeteista. Joku menee töihin 20-kesäisenä ja toinen 25-vuotiaana, jos molemmat tienaavat 50 ikävuoteen mennessä saman määrän rahaa bruttona niin onko oikein että toinen maksaa 1/3 enemmän veroa mutta hänelle on silti kertynyt 1/5 vähemmän eläkettä? Oikeudenmukaista? Aika harva mieltää että ääni demareille on ääni SAK:lle.
Mylwin
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

T3000 kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:Entäs Akavalaiset huonotuloiset?
He voivat varmaan ihan itse tehdä omat valintansa?
Niin mie teenkin.
Eläkekertymistä ja muusta talouspoliittisista jutuista mie en tosin ymmärrä hevon kukkaroa joten pakko kai luottaa persustuntumaan sen suhteen.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
KnightRider
Kitinäaddikti

Viesti Kirjoittaja KnightRider »

[quote="T3000"][/quote]

Näkemyksesi Tarjan edustavuudesta toki tuli selväksi. Mutta et ole suhteuttanut tätä Tarjan osaksi koituvaa pitkää miinusta suurempaan kokonaisuuteen: millä painoarvolla se määrittää valinnassasi? Jos Salen ja Tarjan ulkoiset avut vaihdettaisiin päittäin, antaisitko Saulin porvariajatuksille ja pankkiirikokemukselle potkun perseelle pärstäkertoimen vuoksi?

Itse jo totesin, että ehdokkaan persoona ym. ulkoiset seikat ovat omassa päätöksessäni samanarvoisia esim. sen kanssa, haluanko demarit vai kokoomuksen presidenttipuolueeksi. Mutta näitä sivutekijöitä huomattavasti tärkeämpää on, esittääkö pressa maan arvojohtajana sellaisia näkökantoja, jotka vastaavat omaa käsitystäni maamme suunnasta. Jos mielessäni olisi jokin merkittävä issue, mitä nyt ei näiden ehdokkaiden suhteen juuri ole, mutta jos ihan leikitään että olisin tiukka Naton vastustaja ja niin olisi myös toinen ehdokkaista, silloin tämä Nato-asia kyllä jyräisi muun, mm. kaiken mainitsemasi. Itse asiassa minulle olisi silloin yksi hailea vaikka siellä presidentinlinnassa istuisi marakatti silinteri päässä, kunhan se hoitaisi sen homman mitä olen sen sinne äänestänyt toimittamaan, eli heiluttaisi valtioneuvoston kokouksissa “N-A-T-O-o-n-p-a-h-a-a-s-i-a” -kylttiä.

Siksi Tarja on presidenttikin, että sen äänestäjille merkitystä on vain sillä mielikuvalla, että tiukan paikan tullen sen oletetaan käyttävän kaiken vaikutusvaltansa “hyvinvointivaltion puolustamiseen” ja tähän luotetaan, koska se on kansan syvien keskuudessa välittömän luonteen maineessa. Tämä on jossain määrin valheellista, koska Tarja toimii esim. käsittämättömällä kehitysmaaintoilullaan jopa hyvinvointivaltiotamme vastaan, mutta tuo nyt ei Kannelmäen ja Keravan äänestyspaikoilla voisi porukkaa vähemmän kiinnostaa, kun “meidän Tarja hoitaa”.
T3000

Mylwin kirjoitti:Eläkekertymistä ja muusta talouspoliittisista jutuista mie en tosin ymmärrä hevon kukkaroa joten pakko kai luottaa persustuntumaan sen suhteen.
Toi onkin vähän se ongelma, moni ei tiedä. Demarit esiintyvät niin hienosti hyvinvointivaltion turvaajana ja takaajana, että monet kuvittelevat demarivetoisen tasapäistämispolitiikan jotenkin olevan automaagisesti hyväksi kaikille. Mutta se nyt ei tietysti kuulu tähän debattiin, saisi olla vain aika hyvät asiaperustelut että äänestäisin ennemmin entistä SAK:n lakimiestä kuin arvoiltaan porvaritaustaista kaveria. Tulee ne periaatteetkin vastaan. Onneksi nyt voin kuitenkin pitää Niinistöä objektiivisesti ajatellen pätevämpänä juuri tuohon hommaan. Jos Niinistön sijalla olisi vaikka Katainen, jättäisin äänestämättä.
T3000

KnightRider kirjoitti:Näkemyksesi Tarjan edustavuudesta toki tuli selväksi. Mutta et ole suhteuttanut tätä Tarjan osaksi koituvaa pitkää miinusta suurempaan kokonaisuuteen: millä painoarvolla se määrittää valinnassasi? Jos Salen ja Tarjan ulkoiset avut vaihdettaisiin päittäin, antaisitko Saulin porvariajatuksille ja pankkiirikokemukselle potkun perseelle pärstäkertoimen vuoksi?
En. Kyse on kokonaisuudesta. Painoarvoltaan edustuskelpoisuus on ehkä 10% valinnassani. Ei minulla ole kokonaisuutena ajatellen Halosesta kauheasti hyvää sanottavaa, edustuskelpoisuuden heikkoudet ovat sinänsä sivuseikka. Kun nämä edustavuusasiat kuitenkin tulivat tässä puheeksi, niin ryhdyinpä nyt niistä(kin) puhumaan. Persoonallisuus on ehkä se toiset 10%, arvot 40% ja kyvykkyys 40%. Arvoihin sisältyy myös se puoluekanta upotettuna.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

KnightRider kirjoitti:Siksi Tarja on presidenttikin, että sen äänestäjille merkitystä on vain sillä mielikuvalla, että tiukan paikan tullen sen oletetaan käyttävän kaiken vaikutusvaltansa “hyvinvointivaltion puolustamiseen” ja tähän luotetaan, koska se on kansan syvien keskuudessa.
Niin, minulla on yksi tuttava, joka on politiikassa oikeastaan kaikessa, mutta erityisesti talousasioissa, aika tiukka oikeistolainen. Hänestä ay-liike tulisi lakkauttaa, verotuksen progressiivisuudesta luopua, työntekijän irtisanomissuoja, sosiaaliedut lakkauttaa jne. Saanette käsityksen. No, tämä tyyppi on sitä mieltä, että jotta yhteiskuntamme ei kehittyisi aivan Viroksi/USAksi, tämänsuuntaiselle kehitykselle on oltava näkyvä vastavoima, joka nostaa esiin eettisiä arvoja taloudellisten rinnalle. Ideaalisti työnjako olisi niin, että konkreettisia päätöksiä tekevät ihmiset olisivat hänen oikeistolaisilla linjoillaan, mutta jossain olisi suurta symbolista valtaa käyttävä taho, joka pelkällä olemassaolollaan takaisi sen, että talousihmisten on pakko ottaa eettiset kannat huomioon pätöksenteossaan. Edelleen, tämä hemmo katsoo, että porvarivetoinen eduskunta (ja hallitus), sekä Suomen kiinteä suhde markkinaliberalistiseen EU:hun, takaa sen, että siellä missä päätöksiä todella tehdään, hänen talousajattelunsa on riittävän hyvin edustettuna. Mutta sen sijaan presidentiksi tarvitsemme vailla muodollista valtaa olevan omantunnon äänen, ja siksi hän aikoo ehdottomasti äänestää toisellakin kierroksella Halosta.

Onko tämä tuttuni ymmärtänyt presidentin roolin erittäin syvällisesti, vai onko hän pihalla kuin lumiukko?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

T3000 kirjoitti:No Akavalaisena hyvätuloisena en näe mitään erityistä syytä kannattaa työväenpuoetta tai sen edustajaa, eikös se nyt ole selviö?
Selviöhän tuo on vain silloin, jos olet omaa rahallista etuasi maksimoiva opportunisti? Todellisen Aatteenmiehenhän tunnistaa siitä, että aatteen puolesta on tarvittaessa valmis raottamaan hieman kukkaroa. Tässä mielessä suurin osa suomalaisista tuntuu olevan aatteettomia paskoja:
- Suurin osa muka-vihreistäkin on mukana aatteessa vain edistääkseen omia sexyjä juttujaan muiden rahoilla.
- Jyväjemmarit äänestää kepua tukia saadakseen.
- EU muuttuukin huonoksi heti kun ollaan nettomaksajia.
- Kokoomus on kiva vain jos oma veroprosentti alenee.
- jne.
nypari

Viesti Kirjoittaja nypari »

T3000 kirjoitti: Onneksi nyt voin kuitenkin pitää Niinistöä objektiivisesti ajatellen pätevämpänä juuri tuohon hommaan.
Tästä pressan pätevyysvaatimuksesta tuli mieleeni, että minkälaista pätevyyttä te keskustelijat ajatte takaa? Ja kuinka pätevä sen pressan täytyy olla? Eikö kaikkein pätevimmät suomalaiset tulisi olla suuryritysten johtopaikoilla ja poliittisen skenen oikeasti parempia vaikutusmahdollisuuksia omaavilla palleilla, kuten pääministeri, ulkoministeri tai valtiovarainministeri? Samalla heitän ilmaan kysymyksen, miksi pressan palli on sitten niin haluttu? Miksi esimerkiksi Sauli haluaa presidentiksi? Mielelläni näkisin Saulin jonkun kansallisen tai kansainvälisen organisaation johdossa, missä hän pystyisi paremmin käyttämään ydinosaamistaan ja hänestä olisi maallemme enemmän hyötyä kuin pressana ollessaan.
T3000

nypari kirjoitti:Mielelläni näkisin Saulin jonkun kansallisen tai kansainvälisen organisaation johdossa, missä hän pystyisi paremmin käyttämään ydinosaamistaan ja hänestä olisi maallemme enemmän hyötyä kuin pressana ollessaan.
Kyllä se Saulin ydinosaaminen on politiikka. Talous tulee toisena. Yritysmaailmassa yhteiskunnallisella hahmotuskyvyllä ja poliittisten instituutioiden toimintatapojen tuntemisella ei ole samanlaista merkitystä tai hyötyä. Yritystalouden ja yrityksen johtaminen eroaa huomattavasti kansantalouden ja valtion johtamisesta, oli kyse sitten pääministeristä, presidentistä tai eduskunnnan puhemiehestä.
T3000

sivustahuutaja kirjoitti:Selviöhän tuo on vain silloin, jos olet omaa rahallista etuasi maksimoiva opportunisti? Todellisen Aatteenmiehenhän tunnistaa siitä, että aatteen puolesta on tarvittaessa valmis raottamaan hieman kukkaroa.
No itse olen puoluepoliittisesti sitoutumaton, mutta yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa tietysti äänestän niitä, joiden katsovan ajavan sellaisia asioita joista on minulle etua tai jotka katson muuten hyviksi. Opportunistista käytöstä varmaankin. Aatteen perinteisessä merkityksessä käsitän jonkinlaiseksi lukkiutuneeksi mielipidevarikoksi, haluan pitää oman mieleni mahdollisuuksien mukaan avoinna omienkin mielipiteideni kriittistä tarkastelua varten.

Akavalaisen ammattijärjestön jäsen sentään olen, en siis ainakan täysi opportunisti, kun en ole vapaamatkustaja :) Voidaanko sanoa, että raotan kukkaroani siis jonkin aatteen vuoksi?
KnightRider
Kitinäaddikti

T3000 kirjoitti:En. Kyse on kokonaisuudesta. Painoarvoltaan edustuskelpoisuus on ehkä 10% valinnassani.
Tämä olisi ehkä kannattanut pistää pohjustukseksi, ellet sitten ole päättänyt ryhtyä toden teolla keräämään epävarmoja ääniä Halosen laariin :wink:
urpiainen kirjoitti:Onko tämä tuttuni ymmärtänyt presidentin roolin erittäin syvällisesti, vai onko hän pihalla kuin lumiukko?
Kiero ehkä, muttei nyt täysin pihalla, paitsi siis siinä tapauksessa jos kuvittelee tuon feikin toimivan ikuisesti. Kyllä tyhminkin nuorassa vedettävä vuosikymmenen mittaan rupeaa huomaamaan jos juhlapuheilla ei ole mitään vastinetta todellisuudessa.
T3000 kirjoitti:
nypari kirjoitti:Mielelläni näkisin Saulin jonkun kansallisen tai kansainvälisen organisaation johdossa, missä hän pystyisi paremmin käyttämään ydinosaamistaan ja hänestä olisi maallemme enemmän hyötyä kuin pressana ollessaan.
Kyllä se Saulin ydinosaaminen on politiikka. Talous tulee toisena.
Jep. Sauli on tehnyt pitkän rupeaman pilkunviilaajana ja haluaa nyt antaa näyttönsä suurten linjojen vetäjänä. Jos hänet kuitenkin taas tyrkättäisiin jonkun viraston askartelijaksi, saattaisi pikku hiljaa alkaa realisoitua ns. laskevien tuottojen laki..
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

EveryWoman kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti:Minusta sellaiset jutut kuin puheen ulosanti tai "arvokas olemus" ovat melkoisen sekundäärisiä juttuja. ---
Presidentiksi riittäisi ns. representatiivinen figuuri eli puhtaasti edustuksellinen pressa.

Pientä ristiriitaa, perhaps? :wink:
Ei suinkaan. Edustaa VOI myös rennosti. Ei tarvitse olla "arvokas" (= paskantärkeä). Halonen on kiistatta rento tavis ja hänellä on melkoinen kansansuosio ja arvostusta maailmalla.

Puheen ulosantia tärkeämpi on toki puheen SISÄLTÖ.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
KnightRider
Kitinäaddikti

Mutta mutta, pitäen mielessä tämän ketjun alkuperäisidean, eräs kuuma peruna on jäänyt paljolti sivuun:
EveryWoman kirjoitti:NATO-keskustelu on minusta sen verran päivänpolttava kysymys, että sen olisi voinut sisällyttää pisteytyksiin vaikka muita poliittisia kysymyksiä ei käsiteltäisikään. Jätin kuitenkin NATO-kannat pisteyttämättä, koska en tiedä asiasta tarpeeksi voidakseni tuomaroida ehdokkaita sen suhteen. Toivon, että joku muu tekisi sen minun puolestani.
Enpä minäkään tässä Nato-asiassa uskalla alkaa esiintyä minään tuomarina, mutta mitä nyt vähän ääneen ajattelen.

Ylen vaalikoneen väittämään ”Sotilaallisen liittoutumattomuuden sijaan Suomen pitää liittyä Natoon” sekä Sauli että Tarja vastasivat olevansa ”jokseenkin eri mieltä”. Tarja perusteli: "Jäsenyys NATO:ssa on Suomen turvallisuuspolitiikan mahdollisuus myös tulevaisuudessa". Sauli puolestaan: "On syytä seurata eurooppalaista kehitystä."

Sauli on kuitenkin sanonut kannattavansa “eurooppalaista Natoa”, mikä kaiketi tarkoittaisi (tai siis miten tästä termistä on puhuttu muissa yhteyksissä), että EU:n puolustusta jossain määrin yhtenäistettäisiin eräänlaiseksi Naton puolustukselliseksi ja varsin passiiviseksi siiveksi. Kriiseissä jäsenmaat osoittaisivat solidaarisuutta toisilleen, mutta Euroopan ulkopuolella tapahtuviin operaatioihin osallistumisesta ne päättäisivät itsenäisesti (kuten Nato-maat Ranska ja Saksa eivät koskeneet tikullakaan Irakiin, vaikka Bushin mukaan se oli osa terrorisminvastaista sotaa; tosin tässä tapauksessa oli turha puhua edes siitä solidaarisuudesta). Eurooppalaisuus-varauksellaan Sauli ilmeisesti yrittää hälventää niitä pelkoja, että suomalaisia lähetettäisiin maailman ääriin kuolemaan “amerikkalaisten sotiin”. Oma vaikutelmani on, että jos Suomen hallitus jäsenyyttä päättäisi hakea, Saulilla ei olisi juurikaan mitään sitä vastaan.

Tarjan asenne on vähän kinkkisempi.. Presidentti on hallituksen tavoin vedonnut yhdessä laadittuun turvallisuuspoliittiseen selontekoon sanoessaan, että “asia ei ole ajankohtainen”. Vasemmistossa ja eritoten siinä Tarjan edustamassa Chile-Nicaragua-jne-suuntauksessa on perinteisesti ollut amerikkalais- ja Nato-vastaisuutta, mikä lienee syynä, ettei Tarjaa huvita ääneen pohtia Naton roolia Euroopassa (jolloin ainoita kuviteltavissa olevia uhkia olisivat kuohunta Venäjällä tai muslimimaailmassa), vaan hän on ylevämmin halunnut puhua maailman kriisipesäkkeisiin rauhaa tuomaan lähetettävistä EU:n nopean toiminnan joukoista, joiden noin niin kuin käytännön syistä on oltava Nato-yhteensopivia..

Ja sitten kysymys, josta valtiojohdon piirissä on varmasti keskusteltu, mutta josta ei puhuta julkisesti: Oletetaan, että EU:ssa nousee laaja vastarinta Turkin EU-jäsenyyttä vastaan -voi hyvin kuvitella, että liittoutumattomat Itävalta, Ruotsi ja Suomi ovat tällöin vastustajina näkyvässä roolissa - ja tästä kostoksi Nato-maa Turkki puolestaan itse estää veto-oikeudellaan sotilasliiton laajenemisen. Jolloin se siitä “Nato-optiosta“. Tämä on ihan reaalinen vaihtoehto, sillä turkkilaiset tosiaan kuvittelevat pääsevänsä unioniin mukaan ja niiden hallitus on panostanut jäsenyyteen niin paljon, että sen epääminen olisi verinen nöyryytys. Voisikin kuvitella, että Suomen päättäjissä on pikku hiljaa kypsynyt ajatus hoitaa asia varmuuden vuoksi pois päiväjärjestyksestä yksinkertaisesti siksi, että “tuskinpa siitä nyt kummemmin haittaakaan olisi olla samassa porukassa kuin jo on 95 % EU-maiden asukkaista”.

Tarjaa on jossain puheissa sanottu viimeiseksi lukoksi ennen Nato-jäsenyyttä, mutta asiaa hieman kelailemalla ja varsinkin tämän kampanjan puheiden perusteella se kyllä korvaani kuulostaa jo aika tyhjältä läpältä. Jos olisin Naton vastustaja, mitä en tosin ole, niin asteikolla -1 -- +1, antaisin pisteitä Saulille -1 ja Tarjalle 0 tai -0,5. Vastaväitteitä?
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

urpiainen kirjoitti:Onko tämä tuttuni ymmärtänyt presidentin roolin erittäin syvällisesti, vai onko hän pihalla kuin lumiukko?
Jos olettaa, että tuo sinun kuvauksesi on oikea niin kyllä hän minun mielestäni vaikuttaa olevan pihalla kuin lumiukko. Ensinnäkin, jos kerran on sitä mieltä, että olisi jossain objektiivisessa mielessä parempi, että AY-liike lakkautettaisiin, veroprogressio lopetettaisiin jne, niin miksi ihmeessä hän on sitä mieltä, että presidenttinä pitäisi olla joku joka vastustaa tätä? Toiseksi, ei markkinatalouden mekanismien ymmärtäminen mitenkään vähennä ihmisen eettistä arvostelukykyä, eikä siksi ole mikään erityinen ansio presidentiltä olla ymmärtämättä niitä mekanismeja.

Ekonomin tutkinto tai kokoomuksen jäsenkirjan omistaminen eivät tarkoita sitä, että ihmisen ainoa arvo on raha (mikä itse asiassa ei edes ole arvo, vaan väline). Demokraattisessa markkinataloudessa markkinoiden rooli on tarjota tuotteita ja palveluita tehokkaasti kun taas valtiolle jää yleisesti ottaen neljä tehtävää: (1) tarjota niitä palveluita mitä markkinat eivät pysty tehokkaasti tuottamaan, (2) sisäistää ulkoisvaikutuksia (tämä tarkoittaa, että esim. saastuttamista pitää verottaa tai rajoittaa), (3) auttaa yhteiskunnan vähäosaisia ja huono-onnisia sekä (4) kehittää ja ylläpitää oikeusjärjestelmää. En usko, että Saulilla ja Tarjalla on keskenään mitään erimielisyyttä tästä työnjaosta. Siksi mielestäni presidentinvaaleissa olennaisempi kysymys on miten tulevaisuudessa uusien haasteiden edessä (globalisaatio, väestön ikääntyminen jne.) voidaan mahdollisimman hyvin taata valtion kyky suoriutua näistä neljästä tehtävästä ja mitä eroja eri vaihtoehtojen välillä on.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Niinistön kampanja on ollut kyllä falskiakin falskimpi.

"Työväen presidentti." Työväen my ass.

"Vastakkainasettelun aika on ohi." Niin. Duunareiden, keskiluokan, työnantajien, maanviljelijöiden, työttömien ym. välillä ei ole mitään intressiristiriitoja. Mene kertomaan satuja lapsille...

"Jotkut elävät vielä luokkayhteiskunnassa." Meillä on edelleen luokkayhteiskunta, vaikka Sauli-poitsu ei sitä huomaisikaan. Meillä on työväenluokka, alempi ja ylempi keskiluokka ja yläluokka. Lisäksi rakenteellisen työttömyyden takia on muodostunut alaluokka.

Varsinaista bullshittiä on sitten kun heebo kirjoittaa pokkana kotisivuillaan luonnonsuojelusta. Siis sama heebo joka verisesti vastusti Naturaa ja piti kuuluisan "Torakat ja tupajumit"-puheensa.

Sitten on tämä imagon rakennukseen kuuluva pehmoilu. Voi hellanlettas kun Sale tykkää kukista, niin! Ja silittää pienen poikansa niskaa kun tämä menee nukkumaan! Lässyn lässyn.

Ulkomainen toimittaja ihmettelee, kuinka suomalaisesta ulko- ja turvallisuuspoliittisesta keskustelusta on vaikea saada selvää. No Sauli-poitsu vastaa autuaasti: "Niin hyvä rouva. Se on myös Suomen kansan ongelma." Mutta mistähän ko. ongelma JOHTUU, Mr. KAPULAKIELI???

Voisin jatkaa tätä vittuilua vieläkin, mutta SN tekee asian paremmin ihan itse. Eli parodioi itseään... :D
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
aasi
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja aasi »

Homeboy65 kirjoitti:"Vastakkainasettelun aika on ohi." Niin. Duunareiden, keskiluokan, työnantajien, maanviljelijöiden, työttömien ym. välillä ei ole mitään intressiristiriitoja. Mene kertomaan satuja lapsille...
Sauli nyt kuitenkin hakee ajatusta että näillä ristiriidoilla on vähäisempi merkitys kuin suomalaisten ja miljardin korkeampaa elintasoa janoavan kiinalaisen välisillä intressiristiriidoilla.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
sivustahuutaja
Kitisijä

Chap kirjoitti: Demokraattisessa markkinataloudessa markkinoiden rooli on tarjota tuotteita ja palveluita tehokkaasti kun taas valtiolle jää yleisesti ottaen neljä tehtävää: (1) tarjota niitä palveluita mitä markkinat eivät pysty tehokkaasti tuottamaan, (2) sisäistää ulkoisvaikutuksia (tämä tarkoittaa, että esim. saastuttamista pitää verottaa tai rajoittaa), (3) auttaa yhteiskunnan vähäosaisia ja huono-onnisia sekä (4) kehittää ja ylläpitää oikeusjärjestelmää. En usko, että Saulilla ja Tarjalla on keskenään mitään erimielisyyttä tästä työnjaosta.
Markkinoiden 'epäonnistumisellahan' sossut ovat kautta aikojen selitelleet interventioita. Aseellinen kommunistinen vallankumouskin selitettiin sillä, että 'markkinat' eivät itsestään kulkisi kommunismin suuntaan.
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti:Edelleen, tämä hemmo katsoo, että porvarivetoinen eduskunta (ja hallitus), sekä Suomen kiinteä suhde markkinaliberalistiseen EU:hun, takaa sen, että siellä missä päätöksiä todella tehdään, hänen talousajattelunsa on riittävän hyvin edustettuna. Mutta sen sijaan presidentiksi tarvitsemme vailla muodollista valtaa olevan omantunnon äänen, ja siksi hän aikoo ehdottomasti äänestää toisellakin kierroksella Halosta.

Onko tämä tuttuni ymmärtänyt presidentin roolin erittäin syvällisesti, vai onko hän pihalla kuin lumiukko?
Aika hyvä analyysi. Oma näkemykseni ainoasta toimivasta hallituksesta suomessa on seuraava: demari päämisteri pitää SAK:n kurissa, kokkari valtiovarainministeri järkeilee talouspuolen. Kaikki muut yhdistelmät vievät asiat perseelleen jonkin näistä kolmesta toteutuessa:
- SAK vittuuntuu ei-demari-pääministeriin
- demari valtiovarainministeri syytää rahat omalla kannattajakunnalle
- kepulainen valtiovarainministeri syytää rahat omalla kannattajakunnalle
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

sivustahuutaja kirjoitti:Markkinoiden 'epäonnistumisellahan' sossut ovat kautta aikojen selitelleet interventioita. Aseellinen kommunistinen vallankumouskin selitettiin sillä, että 'markkinat' eivät itsestään kulkisi kommunismin suuntaan.
Hmm, mitäköhän hait takaa tällä kommentilla? Että markkinaepäonnistumisia ei ole olemassa? Että interventio markkinoiden toimintaan ei ikinä ole perusteltua? Että on "sossu", jos esittää, että markkinat voivat epäonnistua tai, että markkinainterventio olisi jossain tilanteissa paikallaan? Tai jotain muuta?