Sikainfluenssa

Yleinen lätinä jä kitinä
Rouva Pupu

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Nyt ollaan jo nelostasolla.
Chap

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Chap »

Ensimmäiset possuflunssa-caset tulivat ilmi jo maaliskuun lopussa Meksikossa (vaikka silloin ei vielä tiedetty mistä oli kyse), joten vaikuttaa siltä, että tuo tauti ei mitenkään sikanopeasti leviä, jos se on kuukaudessa aiheuttanut "vain" n. 2000 tautitapausta. Meksikossa "vain vähän tautia hidastavat" varotoimenpiteet ovat näköjään saaneet tautimäärän laskemaan. Silti WHO pitää nyt varmana, että taudin leviämistä ei voi enää estää. Kai he tietävät mistä puhuvat.
NuoriD

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

^ Vaikea sanoa, mitä tuo tarkoittaa. Meksikossahan koulut ovat suljetut, jalkapalloa pelataan tyhjille katsomoille ja muutkin yleisötilaisuudet peruttu. Lienee selvää, että tuo joksikin aikaa hidastaa leviämistä.

Yhtä selvää lienee, ettei Meksiko voi sulkea esim. kouluja pysyvästi.

'Too late' to contain swine flu
NuoriD

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:^ Vaikea sanoa, mitä tuo tarkoittaa. Meksikossahan koulut ovat suljetut, jalkapalloa pelataan tyhjille katsomoille ja muutkin yleisötilaisuudet peruttu. Lienee selvää, että tuo joksikin aikaa hidastaa leviämistä.

Yhtä selvää lienee, ettei Meksiko voi sulkea esim. kouluja pysyvästi.

'Too late' to contain swine flu
Aivan. Huomasitko kepeän sarkasmini otsikossa?

Toisaalta taas positiivisesti ajatellen aika pienessä osassa populaatiota tuo on toistaiseksi ollut vaikka kuva Meksikon terveydenhuollosta ei ole erityisen korkea.
Sarcasm-o-meterin patterit olivat ilmeisesti loppu. :wink:
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Gat »

Voisiko Resident Nurse tai Herr tai Frau Doktor selittää, mikä ero on influenssalla ja tavallisella flunssalla? Molemmat ovat virustauteja, aiheuttavat hengitystieinfektioita ja/tai vatsavaivoja. Onko erona vain taudin vakavuus, ja miten se raja on vedetty jos mitenkään? Vai onko ero yhden viruskannan suuri levinneisyys?

Minä olen jo vuosia ottanut influenssarokotteen. Ja kun ennen sairastin vuosittain "flunssan", niin nyt en aikoihin mitään. Olivatko ne flunssani sittenkin "influenssaa"?

Sikataudista, että WHO:n mukaan rokotteen kehittäminen kestää 4-6 kuukautta. Miksi niin kauan? Ei kai minkään mikrobiologisen näytteen kypsyminen kuukausia kestä vaan tunteja tai päiviä? Eikö sitä voisi nopeuttaa polkaisemalla silkalla rahalla joku monen tutkimuslinjan Crash Program käyntiin?

Vielä:
Jos kuolleisuus on noin 6%, niin mikä on tämäntyyppisten influenssien tarttuvuusprosentti väestöön? Vasta sen huomioonottaen todellinen riski selviäisi.

Hyvä muuten, että USA:n tapaukset ovat olleet lieviä. Olisiko sittenkin eri kantaa, mutatoitunut vaarattomammaksi jo?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
NuoriD

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Gat kirjoitti:Voisiko Resident Nurse tai Herr tai Frau Doktor selittää, mikä ero on influenssalla ja tavallisella flunssalla? Molemmat ovat virustauteja, aiheuttavat hengitystieinfektioita. Onko erona vain taudin vakavuus, ja miten se raja on vedetty jos mitenkään? Vai onko ero yhden viruskannan suuri levinneisyys?

Minä olen jo vuosia ottanut influenssarokotteen. Ja kun ennen sairastin vuosittain "flunssan", niin nyt en aikoihin mitään. Olivatko ne flunssani sittenkin "influenssaa"?
Influenssan aiheuttaa influenssavirus. Niitä on kait kolmea päätyyppia A, B ja C. Flunssaa aiheuttaa moni eri virus (flunssan voi aiheuttaa yli 200 eri virusta). Siksi huonolla tuurilla voi sairastaa monta flunssaa peräkkäin.

Influenssa ja flunssa ovat siis eri viruksen aiheuttamia ja eri tauteja.

Flunssan taudinkuvahan on kaikille tuttu. Influenssassa on sen sijaan kova kuume (39 ja päälle), kovat lihassäryt, kuiva yskä ja kokonaisolo erittäin sairas.

Influenssarokote ei estä tavallisia flunssia. Veikkaan, että sinulla on ollut vain hyvää tuuria, jos viimevuosina et ole flunssia sairastanut. Influenssarokote ei niitä estä eikä myöskään niitä aiheuta (monet saavat ajallisen sattuman takia flunssan pian influenssarokotteen jälkeen ja tulkitsevat sen rokotteen syyksi..)
Gat kirjoitti: Sikataudista, että WHO:n mukaan rokotteen kehittäminen kestää 4-6 kuukautta. Miksi niin kauan?
En osaa vastata, en tunne asiaa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Gat »

NuoriD kirjoitti:Influenssan aiheuttaa influenssavirus. Niitä on kait kolmea päätyyppia A, B ja C. Flunssaa aiheuttaa moni eri virus (flunssan voi aiheuttaa yli 200 eri virusta). Siksi huonolla tuurilla voi sairastaa monta flunssaa peräkkäin.

Influenssa ja flunssa ovat siis eri viruksen aiheuttamia ja eri tauteja.

Flunssan taudinkuvahan on kaikille tuttu. Influenssassa on sen sijaan kova kuume (39 ja päälle), kovat lihassäryt, kuiva yskä ja kokonaisolo erittäin sairas.

Influenssarokote ei estä tavallisia flunssia. Veikkaan, että sinulla on ollut vain hyvää tuuria, jos viimevuosina et ole flunssia sairastanut. .
No tietysti erilaiset "influenssavirukset" ja "flunssa" eli nuhakuumevirukset ovat jokainen ihan eri viruksia tuon jaon sisälläkin. Jos ei ole jotain kummaa morfologista jaotteluperustetta influenssaviruksiin ja flunssaviruksiin, niin eihän tuo selitä erottelua influenssa/flunssa. Paitsi joo oireiden vakavuuden kautta. Ei minulla sitten oikeaa influenssaa ole ollut, noin korkean kuumeen repäsin vain 14-vuotiaana keuhkokuumeesta. En muista oliko keuhkopussi vai -putki vai molempia. Alkoi äkkiä ja alkuun tuntui kuin puukko olisi työnnetty keuhkoon, samantien mittari tappiin.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
NuoriD

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Gat kirjoitti:Jos ei ole jotain kummaa morfologista jaotteluperustetta influenssaviruksiin ja flunssaviruksiin, niin eihän tuo selitä erottelua influenssa/flunssa. Paitsi joo oireiden vakavuuden kautta.
Virusopin opinnoista on jo pitkä aika.

Luulen, että kyse nyt on vain siitä, että on sovittu, että määrättyjä keskenään samankaltaisia viruksia kutsutaan influenssaviruksiksi ja joitain muuta virusta sitten esim. rinovirukseksi tai koronavirukseksi.

Influenssaviruksella on oma tunnusomainen rakenteensa, joka erottaa sen muista. Eli kyllä kyse on morfologiastakin.

esim:

rinovirus:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rhinovirus

Influenssavirussuku:

http://en.wikipedia.org/wiki/Orthomyxoviridae
NuoriD

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Brittiasiantuntijoiden arvioita

Eli ei tässä nyt kannata (ainakaan vielä) naulata ovia ja ikkunoita kiinni ja paeta kellariin.
Nehemiah James

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

Hei kun tolla kouralla tarraa tosta kartasta kiinni, niin sitä voi skrollata vaakasuunnassa ihan loputtomiin. Vähän niinku maapallo pyöris. WOW!!
Fcuk

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

^ Yritin väkisin pystysuunnassakin, ei vörki! Mut aika wow.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21509
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD kirjoitti:Brittiasiantuntijoiden arvioita

Eli ei tässä nyt kannata (ainakaan vielä) naulata ovia ja ikkunoita kiinni ja paeta kellariin.
Siinä vaiheessa, kun kadut täyttyvät irvistelevistä maratoonareista, on aika turha enää suunnitella panic roomin rakentamista.
Rouva Pupu

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Jaahans, nyt on sitten alkanut hamstraaminen. Niin lääkkeiden, hengityssuojien kuin desinfiointiaineidenkin. Sitten tampiot ottavat lääkettä hiukan kun nenä syhyää ja niin on taas pian käsissä tilanne kun tehoa ei enää ole. Vituttaa nämä tapaukset, siis ihan helvetisti.
bliss

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja bliss »

No, ehkä pari kesympää flunssaa ja muutama mahatauti jää paikallisesti leviämättä kun käsihygienia pompsahtaa uuteen ulottuvuuteen.
Rouva Pupu

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Mun mielestä normaalioloissa ei ole kovinkaan järkevää käyttää kovia desiaineita, kaikenmaailman antibakteeripesuaineista puhumattakaan.
bliss

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja bliss »

^Oon sun kanssa ihan samaa mieltä.
Käsien pesu ihan tavallisella saippualla tekee jo ihmeitä normaalioloissa. Moni olis jäänyt sairastumatta jos olis pessyt räpylöitään.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21509
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exPertti kirjoitti:Käsidesin käytöstä ei tosiaan ole mitään haittaa
Kotioloissa ylipuhtaus on aina haitta. Käsidesiä kannattaa käyttää vain kun mikobiriski on tavallista suurempi: esim, matkustaessa tai sikaflunssan rantautuessa. Käsidesin säännöllinen käyttö kotioloissa on järjetöntä ja terveydelle haitallista*.

* en kyllä osaa lainata tutkimuksia, mutta puhtaushypoteeseja löytyy esim. diabeteksen puolelta. Kannattaa miettiä, mihin sitä käsidesiä kotona oikein tarvitsee.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Komppaan sivustahuutajaa, meidän hygieniaohjeissa rajataan käsidesin käyttö sairaalaan, kotioloissa vain poikkeutapauksissa täysin vastustuskyvyttömille potilaille tai vaikeisiin infektiotilanteisiin. Mutta ihan tavallinen käsienpesu aina kotiin tullessa on kyllä suositeltavaa.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23551
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
NuoriD

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Yhdysvalloissa yksi kuollut

Kumma kyllä, nyt jotenkin alkoi pelottamaan..
Rouva Pupu

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Minä en pidä pikkulasten kuolemasta. Sydämessä muljahti. Mutta palataan itse virukseen, tappoi lapsen, ei parhaassa iässä olevaa tervettä aikuista. Onko se siis positiivista jos itse tautia katsotaan.
Fcuk

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

Lisäahdistusta. Lääke ei pure kaikkiin? Lapselle ei edes keretty antamaan?
NuoriD

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Rouva Pupu kirjoitti:Minä en pidä pikkulasten kuolemasta. Sydämessä muljahti. Mutta palataan itse virukseen, tappoi lapsen, ei parhaassa iässä olevaa tervettä aikuista. Onko se siis positiivista jos itse tautia katsotaan.
On totta, että olisi ehkä vielä pahempi, jos kuollut olisi ollut terve nuori aikuinen, koska silloin virus olisi todistetusti erittäin vaarallinen.

Toisaalta jos ajattelee negatiivisesti, niin 60 tiedossa olevaa tartuntaa yhdysvalloissa ja yksi kuollut, eli aika paha suhdeluku tuosta tulee.

Niin kauan kuin kuolemat olivat vain Meksikossa niin oli helppo ajatella, että nuo tortillanvääntäjät eivät ole olleet kunnon hoidossa.

Tämä pikkulapsi on varmasti saanut parasta mahdollista hoitoa, oli kuinka köyhästä perheestä tahansa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23551
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

NuoriD kirjoitti:Tämä pikkulapsi on varmasti saanut parasta mahdollista hoitoa, oli kuinka köyhästä perheestä tahansa.
Riippuen tietenkin sairausvakuutuksen tasosta, jos sitä on ylipäätään ollut.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Rouva Pupu

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Tuosta hoidosta ei vielä voi tietää, aiheuttajakin on voitu saada vasta jälkikäteen tietoon. On voitu vaikka luulla, että tavallinen flunssa joka äityi hetkessä niin rajuksi ettei mitään enää tehtävissä.

Lääke ei tietystikään auta kaikkia, ei ole olemassa sellaista lääkettä.