Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Bluntly
Kitisijä

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.04.2026 10:49 Varmaan ottaisin tuon halvemman. Jos lupaa kantaa 200kg vs 150 kg, niin tuskin ainakaan heikompi?
En usko lupauksen olevan realistinen. Kalliimpi on painavempi vaikka alumiinirunkoinen, paremmat liitokset ja paremmat ompeleet.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Oletko nyt aivan varmasti suhteuttanut painon mittoihin päätyessäsi siihen, että paino on osoitus järeämmästä tavarasta?
Bluntly
Kitisijä

Ai joo, pituus on tosiaan eri. Se puhuisi atomin puolesta, helpompi kuljettaa.

Atomi tilattu. Pikku patja täytyy käydä vielä hakemassa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Voiko pelin idean kopioida? Pelille on rekisteröity tavaramerkki. Mun käsittääkseni voi. Tavaramerkin voi rekisteröidä ja tietokoneohjelman voi tietyin edellytyksin patentoida. Samoin tietysti pelin grafiikka, mahd musiikki jne nauttii tekijänoikeuden suojaa. Mutta ideaa ei voi patentoida.

Pohdin erään pelin vibekoodaamista Apple storeen. Pelistä ei ole olemassa appsia tai nettiversiota, vaan peli on muussa muodossa.

Pelin vibekoodaaminen Apple storeen ei tietenkään ole lainkaan yksinkertaista amatöörille ja voi hyvin olla, että toteutuksen taso ei kelpaa Applelle, jolloin peli ei koskaan storeen pääsisi. Mutta käsittääkseni tavaramerkin omistaja ei voi sitä estää. En tietenkään omassa pelissäni mainitsisi alkuperäistä peliä ollenkaan, vaikka jokainen heti näkisi, mistä idea on kopioitu.

Selvennyksenä merkittäköön, että mulla ei ola lainkaan ideana tienata tällä, vaan pelkästään saada kiinnostavaa ajankulua.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 10.04.2026 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Bluntly
Kitisijä

Eikö kaikki räiskintäpelit ole toistensa kopioita idealtaan?
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 10.04.2026 10:47 Eikö kaikki räiskintäpelit ole toistensa kopioita idealtaan?
Joo. Tässä tapauksessa alkuperäisen pelin ideaa ei kuitenkaan ole mun käsittääkseni yleisesti kopioitu.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Tuossa oli jotain juttua, että Artemiksen vessa oli epäkunnossa. Kuun pimeällä puolella saattaa olla avaruuspökäleitä leijumassa kun astronautit pääsivät vihdoin evakuoimaan itsensä katseilta piilossa?
Matalamman sietotason järvikala.
Bluntly
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 09.04.2026 11:07 Atomi tilattu. Pikku patja täytyy käydä vielä hakemassa.
Aika mukava. Patja maksoi saman verran kuin sänky. Ettei vain kävisi niin, että tuo korvaa ikääntyneen punkkani.
Penix-lintu
Elämätön Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Penix-lintu »

Bluntly kirjoitti: 09.04.2026 10:41Kumman ostaisit ja miksi?
Valtterin kaupasta ostaisin, koska Valtterin kauppa.
James Potkukelkka
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 10.04.2026 10:46 Voiko pelin idean kopioida? Pelille on rekisteröity tavaramerkki. Mun käsittääkseni voi. Tavaramerkin voi rekisteröidä ja tietokoneohjelman voi tietyin edellytyksin patentoida. Samoin tietysti pelin grafiikka, mahd musiikki jne nauttii tekijänoikeuden suojaa. Mutta ideaa ei voi patentoida.

Pohdin erään pelin vibekoodaamista Apple storeen. Pelistä ei ole olemassa appsia tai nettiversiota, vaan peli on muussa muodossa.

Pelin vibekoodaaminen Apple storeen ei tietenkään ole lainkaan yksinkertaista amatöörille ja voi hyvin olla, että toteutuksen taso ei kelpaa Applelle, jolloin peli ei koskaan storeen pääsisi. Mutta käsittääkseni tavaramerkin omistaja ei voi sitä estää. En tietenkään omassa pelissäni mainitsisi alkuperäistä peliä ollenkaan, vaikka jokainen heti näkisi, mistä idea on kopioitu.

Selvennyksenä merkittäköön, että mulla ei ola lainkaan ideana tienata tällä, vaan pelkästään saada kiinnostavaa ajankulua.
Nyt muutaman tunnin tätä naksutellut. Veikkaan, että appsin kyllä saan kasaan. Se, hyväksyykö Apple Store sitä, on sitten laajempi kysymys. Etukäteen pelkäsin, miten saan pelin integroitua peli-idean vaatimaan tunnettuun kolmannen osapuolen palveluun, mutta se näyttää onnistuvan kyllä.

Applen omaan https://developer.apple.com/xcode/
kehitysympäristö tukee nykyään tekoälyn käyttöä.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Miten hyvin voi työtä saada henkilö jolla ei ole muuta koulutusta kuin yo? J. Karjalainen meni esim. lukion ja intin jälkeen mainostoimistoon töihin. Hän ei ollut siis merkonomi tai ekonomi.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
James Potkukelkka
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2026 9:40 Miten hyvin voi työtä saada henkilö jolla ei ole muuta koulutusta kuin yo? J. Karjalainen meni esim. lukion ja intin jälkeen mainostoimistoon töihin. Hän ei ollut siis merkonomi tai ekonomi.
Riippuu täysin henkilön omista kyvyistä.

Esim. Bill Gates ja Mark Zuckerberg ovat Harvard drop outeja. Pekka Haavisto on ylioppilas.

Track recordin perusteella J. Karjalainen on lahjakas henkilö.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2026 9:40 Miten hyvin voi työtä saada henkilö jolla ei ole muuta koulutusta kuin yo?
Riippuu niin ihmisestä ja sen osaamisesta. Mulla on pari kaveria jotka on tehneet pitkän ja ihan rahakkaan uran lukiopohjalta. Molemmat lähtivät tekemään lukion jälkeen IT hommia eikä koskaan ehtineet opiskelemaan. Toki kummallakin oli yliopistopaikka hankittuna, mutta opinnot jäi tekemättä. Jos osasi hommat, niin ei siihen tutkintoa tarvittu. Ja yhden kaverin poika teki saman tossa viimevuosikymmenen lopulla. Silläkin oli jotain ohjeilmointiosaamista oman harrastaneisuuden pohjalta jolle oli kauhea kysyntä markkinoilla siinä vaiheessa. Ja toki omakin valmennusura oli lukiopohjainen. Ei mulla ollut muuta koulutusta kuin lukio ja itse kerätty tietotaito.

Eli jos sulla on jotain erityisosaamista jolle on kysyntää, niin töitä saa ilman tutkintoakin. Jos vaan pystyt osoittamaan osaamisesi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä

^^^
Mihin tahansa ravintolaan voi kävellä sisään hygieniapassin kanssa (jonka siis voi suorittaa 60 eurolla) ja kysyä, voiko tehdä ilmaiseksi hommia viikon verran kykynsä ja asenteensa osoittaakseen. Sen jälkeen hommai luultavasti löytyy, jos hommat hoituvat.

Koodarihommissa kukaan ei kysy tutkintoa, vaan työnäytteitä.

Siivoojaksi ei kysytä mitään. Eikä kai vartijaksikaan. Provikkamyyntihommiin pääsee lähes kuka vaan, mutta tietty siellä ostarilla ei voi kulkea pesemättömänä paskat housussa operaattorin logo rinnassa. Henkilökohtaiseksi avustajaksi ei kai vaadita mitään papruja.

On näitä hommia ihan pilvin pimein. Pitäs vaan saada ne hommat sitten hoidettua.
James Potkukelkka
Kitisijä

Suomalaisista tunnettuja menestyneitä rikkaita YO-pohjalta ovat ainakin Jari Sarasvuo ja Miki Kuusi. Toki varmasti moni muukin yrittäjä, mutta nuo nyt ovat tunnettuja. Mutta Homie kysyi työsuhteita, eli eivät kuulu asiaan.
Homeboy65
Kitisijä

Oletteko koskaan nostaneet käteistä pankkiautomaatista ettekä ole saaneet kaikkia seteleitä? Jos niin on käynyt niin mitä sitten? Korttireklamaatio?
Homeboy65
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 22.05.2026 10:00 ^^^
Mihin tahansa ravintolaan voi kävellä sisään hygieniapassin kanssa (jonka siis voi suorittaa 60 eurolla) ja kysyä, voiko tehdä ilmaiseksi hommia viikon verran kykynsä ja asenteensa osoittaakseen. Sen jälkeen hommai luultavasti löytyy, jos hommat hoituvat.

Koodarihommissa kukaan ei kysy tutkintoa, vaan työnäytteitä.

Siivoojaksi ei kysytä mitään. Eikä kai vartijaksikaan. Provikkamyyntihommiin pääsee lähes kuka vaan, mutta tietty siellä ostarilla ei voi kulkea pesemättömänä paskat housussa operaattorin logo rinnassa. Henkilökohtaiseksi avustajaksi ei kai vaadita mitään papruja.

On näitä hommia ihan pilvin pimein. Pitäs vaan saada ne hommat sitten hoidettua.

Vartijaksi vaaditaan viikon koulutus. Gattis toimi webmasterina - hyvin vaatimattomin taidoin...
Homeboy65
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 22.05.2026 9:53
Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2026 9:40 Miten hyvin voi työtä saada henkilö jolla ei ole muuta koulutusta kuin yo?
Riippuu niin ihmisestä ja sen osaamisesta. Mulla on pari kaveria jotka on tehneet pitkän ja ihan rahakkaan uran lukiopohjalta. Molemmat lähtivät tekemään lukion jälkeen IT hommia eikä koskaan ehtineet opiskelemaan. Toki kummallakin oli yliopistopaikka hankittuna, mutta opinnot jäi tekemättä. Jos osasi hommat, niin ei siihen tutkintoa tarvittu. Ja yhden kaverin poika teki saman tossa viimevuosikymmenen lopulla. Silläkin oli jotain ohjeilmointiosaamista oman harrastaneisuuden pohjalta jolle oli kauhea kysyntä markkinoilla siinä vaiheessa. Ja toki omakin valmennusura oli lukiopohjainen. Ei mulla ollut muuta koulutusta kuin lukio ja itse kerätty tietotaito.

Eli jos sulla on jotain erityisosaamista jolle on kysyntää, niin töitä saa ilman tutkintoakin. Jos vaan pystyt osoittamaan osaamisesi.
Em. J. Karjalaisella ei tainnut olla erityisosaamista mainoshommiin.
sivustahuutaja
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2026 12:55 Oletteko koskaan nostaneet käteistä pankkiautomaatista ettekä ole saaneet kaikkia seteleitä? Jos niin on käynyt niin mitä sitten? Korttireklamaatio?
Onko tuo nyt joku hypotettinen kysymys? Itse veikkaan, että seteleiden luovus varmistetaan automaatin toimesta usealla toisistaan riippumattomalla tavalla. Jos rahat jäävät saamatta, niin katso tiliotteelta, onko mitään kirjattu nostoksi.
Homeboy65
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 22.05.2026 13:01
Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2026 12:55 Oletteko koskaan nostaneet käteistä pankkiautomaatista ettekä ole saaneet kaikkia seteleitä? Jos niin on käynyt niin mitä sitten? Korttireklamaatio?
Onko tuo nyt joku hypotettinen kysymys? Itse veikkaan, että seteleiden luovus varmistetaan automaatin toimesta usealla toisistaan riippumattomalla tavalla. Jos rahat jäävät saamatta, niin katso tiliotteelta, onko mitään kirjattu nostoksi.
Eräälle tuttavalle kävi näin pari päivää sitten - mahdollisesti. Tai sitten hän hukkasi ko. setelin.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Jos ystäväsi ei muista, saiko käteensä setelin vai ei, niin eikhän se seteli ole hukkunut ihan ystäväsi toimesta.
Homeboy65
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 22.05.2026 13:07 ^
Jos ystäväsi ei muista, saiko käteensä setelin vai ei, niin eikhän se seteli ole hukkunut ihan ystäväsi toimesta.
Hän otti setelit automaatista mutta EI laskenut niitä. Myöhemmin huomasi että puuttuu satanen.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2026 12:58

Trollaatko? J. Karjalainen tataa olla Suomen kaikkien aikojen menestyneimpiä ja osaavimpia erityislahjakkuuksia sekä tarttuvien sävelmäpätkien kynäilyssä että kirjallisesti tiivistämään suomalaisia puhuttelevalla tavalla kokonaisia maailmoja muutamaan riviin. Kuulostaa about maan parhaalta copywriterilta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Homeboy65
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 22.05.2026 13:10
Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2026 12:58

Trollaatko? J. Karjalainen tataa olla Suomen kaikkien aikojen menestyneimpiä ja osaavimpia erityislahjakkuuksia sekä tarttuvien sävelmäpätkien kynäilyssä että kirjallisesti tiivistämään suomalaisia puhuttelevalla tavalla kokonaisia maailmoja muutamaan riviin. Kuulostaa about maan parhaalta copywriterilta.
EN trollaa. Kun J meni lukion ja intin jälkeen mainostoimistoon hän ei ollut vielä muusikko eikä julkkis. Ei ollut siis vielä näyttänyt kykyjään. :wink:
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2026 13:12
urpiainen kirjoitti: 22.05.2026 13:10
Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2026 12:58 Em. J. Karjalaisella ei tainnut olla erityisosaamista mainoshommiin.
Trollaatko? J. Karjalainen taitaa olla Suomen kaikkien aikojen menestyneimpiä ja osaavimpia erityislahjakkuuksia sekä tarttuvien sävelmäpätkien kynäilyssä että kirjallisesti tiivistämään suomalaisia puhuttelevalla tavalla kokonaisia maailmoja muutamaan riviin. Kuulostaa about maan parhaalta copywriterilta.
EN trollaa. Kun J meni lukion ja intin jälkeen mainostoimistoon hän ei ollut vielä muusikko eikä julkkis. Ei ollut siis vielä näyttänyt kykyjään. :wink:
J. Karjalaisen erityisosaaminen mainoshommiin on niin ilmeistä, että lienee tullut esiin hakuprosessissa hyvin nopeasti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."