En usko lupauksen olevan realistinen. Kalliimpi on painavempi vaikka alumiinirunkoinen, paremmat liitokset ja paremmat ompeleet.James Potkukelkka kirjoitti: 09.04.2026 10:49 Varmaan ottaisin tuon halvemman. Jos lupaa kantaa 200kg vs 150 kg, niin tuskin ainakaan heikompi?
Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2
-
Bluntly
- Kitisijä
Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Oletko nyt aivan varmasti suhteuttanut painon mittoihin päätyessäsi siihen, että paino on osoitus järeämmästä tavarasta?
Oletko nyt aivan varmasti suhteuttanut painon mittoihin päätyessäsi siihen, että paino on osoitus järeämmästä tavarasta?
-
Bluntly
- Kitisijä
Ai joo, pituus on tosiaan eri. Se puhuisi atomin puolesta, helpompi kuljettaa.
Atomi tilattu. Pikku patja täytyy käydä vielä hakemassa.
Atomi tilattu. Pikku patja täytyy käydä vielä hakemassa.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Voiko pelin idean kopioida? Pelille on rekisteröity tavaramerkki. Mun käsittääkseni voi. Tavaramerkin voi rekisteröidä ja tietokoneohjelman voi tietyin edellytyksin patentoida. Samoin tietysti pelin grafiikka, mahd musiikki jne nauttii tekijänoikeuden suojaa. Mutta ideaa ei voi patentoida.
Pohdin erään pelin vibekoodaamista Apple storeen. Pelistä ei ole olemassa appsia tai nettiversiota, vaan peli on muussa muodossa.
Pelin vibekoodaaminen Apple storeen ei tietenkään ole lainkaan yksinkertaista amatöörille ja voi hyvin olla, että toteutuksen taso ei kelpaa Applelle, jolloin peli ei koskaan storeen pääsisi. Mutta käsittääkseni tavaramerkin omistaja ei voi sitä estää. En tietenkään omassa pelissäni mainitsisi alkuperäistä peliä ollenkaan, vaikka jokainen heti näkisi, mistä idea on kopioitu.
Selvennyksenä merkittäköön, että mulla ei ola lainkaan ideana tienata tällä, vaan pelkästään saada kiinnostavaa ajankulua.
Pohdin erään pelin vibekoodaamista Apple storeen. Pelistä ei ole olemassa appsia tai nettiversiota, vaan peli on muussa muodossa.
Pelin vibekoodaaminen Apple storeen ei tietenkään ole lainkaan yksinkertaista amatöörille ja voi hyvin olla, että toteutuksen taso ei kelpaa Applelle, jolloin peli ei koskaan storeen pääsisi. Mutta käsittääkseni tavaramerkin omistaja ei voi sitä estää. En tietenkään omassa pelissäni mainitsisi alkuperäistä peliä ollenkaan, vaikka jokainen heti näkisi, mistä idea on kopioitu.
Selvennyksenä merkittäköön, että mulla ei ola lainkaan ideana tienata tällä, vaan pelkästään saada kiinnostavaa ajankulua.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 10.04.2026 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
Bluntly
- Kitisijä
Eikö kaikki räiskintäpelit ole toistensa kopioita idealtaan?
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Joo. Tässä tapauksessa alkuperäisen pelin ideaa ei kuitenkaan ole mun käsittääkseni yleisesti kopioitu.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
Bhven
- Kitisijä
Tuossa oli jotain juttua, että Artemiksen vessa oli epäkunnossa. Kuun pimeällä puolella saattaa olla avaruuspökäleitä leijumassa kun astronautit pääsivät vihdoin evakuoimaan itsensä katseilta piilossa?
Matalamman sietotason järvikala.
-
Bluntly
- Kitisijä
Aika mukava. Patja maksoi saman verran kuin sänky. Ettei vain kävisi niin, että tuo korvaa ikääntyneen punkkani.
-
Penix-lintu
- Elämätön Kitisijä
Valtterin kaupasta ostaisin, koska Valtterin kauppa.
Puni's Cab Company, Helsinki
>>
Älä seiso rännässä, lataa Android- tai iOS-sovellus
Kaikki mielipiteeni ovat omiani.
>>
Älä seiso rännässä, lataa Android- tai iOS-sovellus
Kaikki mielipiteeni ovat omiani.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Nyt muutaman tunnin tätä naksutellut. Veikkaan, että appsin kyllä saan kasaan. Se, hyväksyykö Apple Store sitä, on sitten laajempi kysymys. Etukäteen pelkäsin, miten saan pelin integroitua peli-idean vaatimaan tunnettuun kolmannen osapuolen palveluun, mutta se näyttää onnistuvan kyllä.James Potkukelkka kirjoitti: 10.04.2026 10:46 Voiko pelin idean kopioida? Pelille on rekisteröity tavaramerkki. Mun käsittääkseni voi. Tavaramerkin voi rekisteröidä ja tietokoneohjelman voi tietyin edellytyksin patentoida. Samoin tietysti pelin grafiikka, mahd musiikki jne nauttii tekijänoikeuden suojaa. Mutta ideaa ei voi patentoida.
Applen omaan https://developer.apple.com/xcode/
kehitysympäristö tukee nykyään tekoälyn käyttöä.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Miten hyvin voi työtä saada henkilö jolla ei ole muuta koulutusta kuin yo? J. Karjalainen meni esim. lukion ja intin jälkeen mainostoimistoon töihin. Hän ei ollut siis merkonomi tai ekonomi.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Riippuu täysin henkilön omista kyvyistä.Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2026 9:40 Miten hyvin voi työtä saada henkilö jolla ei ole muuta koulutusta kuin yo? J. Karjalainen meni esim. lukion ja intin jälkeen mainostoimistoon töihin. Hän ei ollut siis merkonomi tai ekonomi.
Esim. Bill Gates ja Mark Zuckerberg ovat Harvard drop outeja. Pekka Haavisto on ylioppilas.
Track recordin perusteella J. Karjalainen on lahjakas henkilö.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Riippuu niin ihmisestä ja sen osaamisesta. Mulla on pari kaveria jotka on tehneet pitkän ja ihan rahakkaan uran lukiopohjalta. Molemmat lähtivät tekemään lukion jälkeen IT hommia eikä koskaan ehtineet opiskelemaan. Toki kummallakin oli yliopistopaikka hankittuna, mutta opinnot jäi tekemättä. Jos osasi hommat, niin ei siihen tutkintoa tarvittu. Ja yhden kaverin poika teki saman tossa viimevuosikymmenen lopulla. Silläkin oli jotain ohjeilmointiosaamista oman harrastaneisuuden pohjalta jolle oli kauhea kysyntä markkinoilla siinä vaiheessa. Ja toki omakin valmennusura oli lukiopohjainen. Ei mulla ollut muuta koulutusta kuin lukio ja itse kerätty tietotaito.Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2026 9:40 Miten hyvin voi työtä saada henkilö jolla ei ole muuta koulutusta kuin yo?
Eli jos sulla on jotain erityisosaamista jolle on kysyntää, niin töitä saa ilman tutkintoakin. Jos vaan pystyt osoittamaan osaamisesi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^^^
Mihin tahansa ravintolaan voi kävellä sisään hygieniapassin kanssa (jonka siis voi suorittaa 60 eurolla) ja kysyä, voiko tehdä ilmaiseksi hommia viikon verran kykynsä ja asenteensa osoittaakseen. Sen jälkeen hommai luultavasti löytyy, jos hommat hoituvat.
Koodarihommissa kukaan ei kysy tutkintoa, vaan työnäytteitä.
Siivoojaksi ei kysytä mitään. Eikä kai vartijaksikaan. Provikkamyyntihommiin pääsee lähes kuka vaan, mutta tietty siellä ostarilla ei voi kulkea pesemättömänä paskat housussa operaattorin logo rinnassa. Henkilökohtaiseksi avustajaksi ei kai vaadita mitään papruja.
On näitä hommia ihan pilvin pimein. Pitäs vaan saada ne hommat sitten hoidettua.
Mihin tahansa ravintolaan voi kävellä sisään hygieniapassin kanssa (jonka siis voi suorittaa 60 eurolla) ja kysyä, voiko tehdä ilmaiseksi hommia viikon verran kykynsä ja asenteensa osoittaakseen. Sen jälkeen hommai luultavasti löytyy, jos hommat hoituvat.
Siivoojaksi ei kysytä mitään. Eikä kai vartijaksikaan. Provikkamyyntihommiin pääsee lähes kuka vaan, mutta tietty siellä ostarilla ei voi kulkea pesemättömänä paskat housussa operaattorin logo rinnassa. Henkilökohtaiseksi avustajaksi ei kai vaadita mitään papruja.
On näitä hommia ihan pilvin pimein. Pitäs vaan saada ne hommat sitten hoidettua.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Suomalaisista tunnettuja menestyneitä rikkaita YO-pohjalta ovat ainakin Jari Sarasvuo ja Miki Kuusi. Toki varmasti moni muukin yrittäjä, mutta nuo nyt ovat tunnettuja. Mutta Homie kysyi työsuhteita, eli eivät kuulu asiaan.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Oletteko koskaan nostaneet käteistä pankkiautomaatista ettekä ole saaneet kaikkia seteleitä? Jos niin on käynyt niin mitä sitten? Korttireklamaatio?
-
Homeboy65
- Kitisijä
sivustahuutaja kirjoitti: 22.05.2026 10:00 ^^^
Vartijaksi vaaditaan viikon koulutus. Gattis toimi webmasterina - hyvin vaatimattomin taidoin...
-
Homeboy65
- Kitisijä
Em. J. Karjalaisella ei tainnut olla erityisosaamista mainoshommiin.Vagabondo kirjoitti: 22.05.2026 9:53Riippuu niin ihmisestä ja sen osaamisesta. Mulla on pari kaveria jotka on tehneet pitkän ja ihan rahakkaan uran lukiopohjalta. Molemmat lähtivät tekemään lukion jälkeen IT hommia eikä koskaan ehtineet opiskelemaan. Toki kummallakin oli yliopistopaikka hankittuna, mutta opinnot jäi tekemättä. Jos osasi hommat, niin ei siihen tutkintoa tarvittu. Ja yhden kaverin poika teki saman tossa viimevuosikymmenen lopulla. Silläkin oli jotain ohjeilmointiosaamista oman harrastaneisuuden pohjalta jolle oli kauhea kysyntä markkinoilla siinä vaiheessa. Ja toki omakin valmennusura oli lukiopohjainen. Ei mulla ollut muuta koulutusta kuin lukio ja itse kerätty tietotaito.Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2026 9:40 Miten hyvin voi työtä saada henkilö jolla ei ole muuta koulutusta kuin yo?
Eli jos sulla on jotain erityisosaamista jolle on kysyntää, niin töitä saa ilman tutkintoakin. Jos vaan pystyt osoittamaan osaamisesi.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Onko tuo nyt joku hypotettinen kysymys? Itse veikkaan, että seteleiden luovus varmistetaan automaatin toimesta usealla toisistaan riippumattomalla tavalla. Jos rahat jäävät saamatta, niin katso tiliotteelta, onko mitään kirjattu nostoksi.Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2026 12:55 Oletteko koskaan nostaneet käteistä pankkiautomaatista ettekä ole saaneet kaikkia seteleitä? Jos niin on käynyt niin mitä sitten? Korttireklamaatio?
-
Homeboy65
- Kitisijä
Eräälle tuttavalle kävi näin pari päivää sitten - mahdollisesti. Tai sitten hän hukkasi ko. setelin.sivustahuutaja kirjoitti: 22.05.2026 13:01Onko tuo nyt joku hypotettinen kysymys? Itse veikkaan, että seteleiden luovus varmistetaan automaatin toimesta usealla toisistaan riippumattomalla tavalla. Jos rahat jäävät saamatta, niin katso tiliotteelta, onko mitään kirjattu nostoksi.Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2026 12:55 Oletteko koskaan nostaneet käteistä pankkiautomaatista ettekä ole saaneet kaikkia seteleitä? Jos niin on käynyt niin mitä sitten? Korttireklamaatio?
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Jos ystäväsi ei muista, saiko käteensä setelin vai ei, niin eikhän se seteli ole hukkunut ihan ystäväsi toimesta.
Jos ystäväsi ei muista, saiko käteensä setelin vai ei, niin eikhän se seteli ole hukkunut ihan ystäväsi toimesta.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Hän otti setelit automaatista mutta EI laskenut niitä. Myöhemmin huomasi että puuttuu satanen.sivustahuutaja kirjoitti: 22.05.2026 13:07 ^
-
urpiainen
- Kitisijä
Trollaatko? J. Karjalainen tataa olla Suomen kaikkien aikojen menestyneimpiä ja osaavimpia erityislahjakkuuksia sekä tarttuvien sävelmäpätkien kynäilyssä että kirjallisesti tiivistämään suomalaisia puhuttelevalla tavalla kokonaisia maailmoja muutamaan riviin. Kuulostaa about maan parhaalta copywriterilta.Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2026 12:58Em. J. Karjalaisella ei tainnut olla erityisosaamista mainoshommiin.Vagabondo kirjoitti: 22.05.2026 9:53Riippuu niin ihmisestä ja sen osaamisesta. Mulla on pari kaveria jotka on tehneet pitkän ja ihan rahakkaan uran lukiopohjalta. Molemmat lähtivät tekemään lukion jälkeen IT hommia eikä koskaan ehtineet opiskelemaan. Toki kummallakin oli yliopistopaikka hankittuna, mutta opinnot jäi tekemättä. Jos osasi hommat, niin ei siihen tutkintoa tarvittu. Ja yhden kaverin poika teki saman tossa viimevuosikymmenen lopulla. Silläkin oli jotain ohjeilmointiosaamista oman harrastaneisuuden pohjalta jolle oli kauhea kysyntä markkinoilla siinä vaiheessa. Ja toki omakin valmennusura oli lukiopohjainen. Ei mulla ollut muuta koulutusta kuin lukio ja itse kerätty tietotaito.Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2026 9:40 Miten hyvin voi työtä saada henkilö jolla ei ole muuta koulutusta kuin yo?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
Homeboy65
- Kitisijä
EN trollaa. Kun J meni lukion ja intin jälkeen mainostoimistoon hän ei ollut vielä muusikko eikä julkkis. Ei ollut siis vielä näyttänyt kykyjään.urpiainen kirjoitti: 22.05.2026 13:10Trollaatko? J. Karjalainen tataa olla Suomen kaikkien aikojen menestyneimpiä ja osaavimpia erityislahjakkuuksia sekä tarttuvien sävelmäpätkien kynäilyssä että kirjallisesti tiivistämään suomalaisia puhuttelevalla tavalla kokonaisia maailmoja muutamaan riviin. Kuulostaa about maan parhaalta copywriterilta.Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2026 12:58Em. J. Karjalaisella ei tainnut olla erityisosaamista mainoshommiin.Vagabondo kirjoitti: 22.05.2026 9:53
Riippuu niin ihmisestä ja sen osaamisesta. Mulla on pari kaveria jotka on tehneet pitkän ja ihan rahakkaan uran lukiopohjalta. Molemmat lähtivät tekemään lukion jälkeen IT hommia eikä koskaan ehtineet opiskelemaan. Toki kummallakin oli yliopistopaikka hankittuna, mutta opinnot jäi tekemättä. Jos osasi hommat, niin ei siihen tutkintoa tarvittu. Ja yhden kaverin poika teki saman tossa viimevuosikymmenen lopulla. Silläkin oli jotain ohjeilmointiosaamista oman harrastaneisuuden pohjalta jolle oli kauhea kysyntä markkinoilla siinä vaiheessa. Ja toki omakin valmennusura oli lukiopohjainen. Ei mulla ollut muuta koulutusta kuin lukio ja itse kerätty tietotaito.
-
urpiainen
- Kitisijä
J. Karjalaisen erityisosaaminen mainoshommiin on niin ilmeistä, että lienee tullut esiin hakuprosessissa hyvin nopeasti.Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2026 13:12EN trollaa. Kun J meni lukion ja intin jälkeen mainostoimistoon hän ei ollut vielä muusikko eikä julkkis. Ei ollut siis vielä näyttänyt kykyjään.urpiainen kirjoitti: 22.05.2026 13:10Trollaatko? J. Karjalainen taitaa olla Suomen kaikkien aikojen menestyneimpiä ja osaavimpia erityislahjakkuuksia sekä tarttuvien sävelmäpätkien kynäilyssä että kirjallisesti tiivistämään suomalaisia puhuttelevalla tavalla kokonaisia maailmoja muutamaan riviin. Kuulostaa about maan parhaalta copywriterilta.Homeboy65 kirjoitti: 22.05.2026 12:58 Em. J. Karjalaisella ei tainnut olla erityisosaamista mainoshommiin.![]()
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."