Kerro vaivasta

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Penix-lintu
Elämätön Kitisijä

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Penix-lintu »

Kreatiini on kyllä tehnyt höpöä. Nyt vedän aamujuomana sinkin ja raudan poretabuna ja kreatiinin jauhona samasta lasista.

Aika hyvin kyllä pörisee.

Chia-siemenet ja suurehkot määrät puolukkaa ja mustikkaa taas aiheuttavat sen, että paska tulee muutenkin melko juoksevana, tuo kreatiini taitaa vähän nopeuttaa sitäkin prosessia.
Lolita
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Olen osittain kateellinen edellisille. Joko syöpälääkitys tai lääkkeillä yhtäkkiä aiheutetut vaihdevuodet ovat aiheuttaneet jännän ummetuksen. Kakka ei liiku suolessa. Vaikka pehmittämiseen olen panostanut, kakka ei vaan meinaa tulla. Kaikki kasaantuu isoksi köntsäksi johonkin mutkan taakse. Vettä ja kuitua, kuitua ja vettä, ja silti saa punkeamalla pungeta, että pökäle etenee pyttyyn asti. Ilmeisesti pitää vieläkin vähän löysätä tavaraa, joten lisään käyttöön Duphalacin ilmavaivojenkin uhalla.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Rasittavaa kun tuo pakoputkiston toiminta on mitä sattuu nykyisen lääkekoktailin kanssa. Jatkuvaa ripulin kanssa flirttailua ja aina välillä läikkyy sitten pahasti yli. Aika raskas viikko takana. Kai tässä on pakko alkaa noudattaa jotain ärtyneelle suolelle sopivaa ruokavaliota tai jotain sellaista.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ollut vähän samoja oireita, syy kylläkin eri. Probiootteja, hapankaalia, glutamiinia, AB jugurttia, ruisleipää reilusti viikko niin nyt on taas paljon parempi olo.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
nokkaelain
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Samaa on ollut varsinkin aiemmin. Nyt oikeastaan aika harvoin, kun alkoa max 1 krt vko; tosin aiemmin oli pakki sekaisin vaikka olin juomatta - Agiocur-rakeilla vaiva menee nopeasti ohi, kun taas joskus menneinä vuosina kiskoin jatkuvasti loperamidia.

Normaalistikin vatsa siis toimii ainakin 2x päivä.
liukuu kuin avaruusalus momentitta avaruudessa
nokkaelain
Kitisijä

Olin tuossa pari viikkoa sitten selän magneettikuvauksessa. Ei ole ollut kiireistä hommaa, 18-vuotiaana näkyi alkavia muutoksia SI-nivelissä. Mitään tuolkisa ei ole vielä kirjattu, parin viikon päästä lääkäri. Verikokeita otettiin paljon. Muuten ok, mutta monosyytit ovat reilusti koholla. Googlen mukaan kyseessä voi olla esim. flunssa, reuma tai syöpä.

Edit: Päivystävä palstalääkäri: onko syytä alkaa laatia testamenttia, jos l-monos on 17%?
nokkaelain
Kitisijä

Kaikia vaivoja ei ehdi kerto keski-ikäisenä. Tein tuossa tässä kuussa kahden viikon pef-seurannan. Hoitajan nopean arvion mukaan ei näytä astmalta, vaikka spirometriassa kaikki arvot (jota tämä ei ole nähnyt) olivat reilusti alle normaalin, paitsi luku joka mittaa, onko keuhkoahtauma.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 27.09.2025 19:48 l-monos
likvorin monosyytit? Ei sulta varmaan selkäydinnestenäytettä ole otettu?
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
nokkaelain
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 29.09.2025 8:33
nokkaelain kirjoitti: 27.09.2025 19:48 l-monos
likvorin monosyytit? Ei sulta varmaan selkäydinnestenäytettä ole otettu?
En ole aasin tuntia, mutta kannassa on "Tutkimuksen nimi 197 L -Monosyytit", siis ihan verikoe.
James Potkukelkka
Kitisijä

ok. Varmaan labran sisäinen koodi. Kiinnostaa monosyyttien absoluuttinen määrä 10E9/l
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
nokkaelain
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 30.09.2025 8:32 ok. Varmaan labran sisäinen koodi. Kiinnostaa monosyyttien absoluuttinen määrä 10E9/l
1.04 E9/l, siis 30% koholla. No en siis oikeasti ajatellut, että asiasta pitäisi olla huolissaan. Mahdollista selkärankareumaa tässä selvitellään, ja ensi viikolla pitäisi kuulla kuvausten tulokset. Reaktiivinen niveltulehdus on ollut kauan sitten, samoin iriitti x4.
James Potkukelkka
Kitisijä

Reaktiivista monosytoosia voidaan nähdä mm. kroonisissa inflammatorisissa sairauksissa. Ko. lukema ei kuitenkaan ole erityisen korkea an sich. Menee lievän monosytoosin (< 1.5 × 109/l) luokkaan. Mutta voisi siis selkärankareuman kaltaiseen tautiin sopia.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.10.2025 8:33 Reaktiivista monosytoosia voidaan nähdä mm. kroonisissa inflammatorisissa sairauksissa. Ko. lukema ei kuitenkaan ole erityisen korkea an sich. Menee lievän monosytoosin (< 1.5 × 109/l) luokkaan. Mutta voisi siis selkärankareuman kaltaiseen tautiin sopia.
Mietin vaan, kaikella hyvällä, että saatko sä tehdä diagnooseja netissä, lääkäri kun olet. Tai lähinnä kannattaako.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 03.10.2025 9:33
James Potkukelkka kirjoitti: 03.10.2025 8:33 Reaktiivista monosytoosia voidaan nähdä mm. kroonisissa inflammatorisissa sairauksissa. Ko. lukema ei kuitenkaan ole erityisen korkea an sich. Menee lievän monosytoosin (< 1.5 × 109/l) luokkaan. Mutta voisi siis selkärankareuman kaltaiseen tautiin sopia.
Mietin vaan, kaikella hyvällä, että saatko sä tehdä diagnooseja netissä, lääkäri kun olet. Tai lähinnä kannattaako.
Neuvoa saa
Kannattaako, jyrkkä ehkä
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Ok.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Tai siis miten sen kannattavuuden nyt määrittelee. En usko, että erityisesti altistaisin itseäni tässä mihinkään edesvastuuseen. Kyllä jokainen ymmärtää, että anomuumikeskustelupalstalla bona fide annettu informaatio ei ole mikään juridiseeen edesvastuuseen saattava asia.
Lolita
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Varmaan virtsatieinfektio, sen suuntaista oiretta oli pissalla käydessä. Sen siitä saa, kun ei vaihdevuosivaivaisena rasvaa alapäätään. Nyt nautiskelen karpalomehua ja myöhemmin vielä C-vitamiiniporetta. Ja vettä. Jospa menisi kotikonstein.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
nokkaelain
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 03.10.2025 8:33 Ko. lukema ei kuitenkaan ole erityisen korkea an sich. Menee lievän monosytoosin (< 1.5 × 109/l) luokkaan.
Lääkäri sanoi samaa, ilman että kysyin.

Tutkimusten tulos, vai voisiko sanoa diagnoosi, oli selkärankareuma, tai siis kroonisen sakroiliiitn jälkitila. SI-nivelissä molemmin puolin ankyloosia jne.
nokkaelain
Kitisijä

^Sinänsä tuossa ei tullut mitään uutta, viimeisen vuoden aikana olen vaan huomannut, että sukkien jalkaan laittaminen on hyvin työlästä. Ei ole kiinni ylipainosta vaan selkä ei vaan taivu. 20v sitten sain harjoittelun jälkeen kämmenet lattiaaan, vaikka jo 17v:nä reumalääkäri kirjoitti, että rakenteellisista syistä en saanut sormia lattiaan. Nyt on 48cm lattiasta sormet.

Aikoinaan terveyskeskuslääkäri suhtatui minuun luulosairaana ja sanoi, että reaktiivinen artriitti on eri asia kuin selkärankareuma. No nyt on magneettitutkimukset, että on tyypilliset muutokset, HLAB27 positiivinen, ja useita sairastettuja iriittiejä. (Olisi jo silloin 10v sitten ollut todettavissa muutokset kuvasta.)
nokkaelain
Kitisijä

Itse asiassa diagnoiseiksi on merkitty jäykistävä hyperostoosi (Forestier) ja lanneselän kipu, molemmat väliaikaisia. (Ei taida ensin mainitunkaan aiheuttama jäykkyys helpottua ajan myötä.) Yhdessä nikamavälissä oli aktiivista ödeemaa, mutta ei ilmeisesti ollut kirjauksen arvoinen. (Pyysin sentään tulostuksena kuvantamisen lausunnon, sitä ei ole tullut kantaan, eikä kaikkia muitakaan tuloksia.)
nokkaelain
Kitisijä

Yhteenvetona tuleville lääkäreille (jos lukevat kitänää) : selkäkipu voi johtua "selkärankareuman" jälkitilasta, dish-muutoksista tai ahdistushäiriötstä.

Aika hyvin kuitenkin tunnistan ahdistushäiriön aiheuttaman kivun, se on ikäänkuin lihaskipua ilman mitään syytä, ei liity niveliin koskaan.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Heikkovointisuutta johon liittyy ruokahaluttomuus. Jälkimmäinen juttu OK.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
nokkaelain
Kitisijä

^^ Aiempi kommenttini liittyi siihen, kun n. 8 vuotta sitten kivut ym. tulkittiin (tai siis yksi tulkitsija) ahdistushäiriöstä johtutuviksi, ja lääkärin kanssa keskustellessa tuli mieleen, että hän ajattelee että olen luulosairas. (Eikä selkärankareuma ole vain selän sairaus kuten tämä sanoi.) Sanoi, ettei minulla ole selkärankareumaa, kun sitä ei ole todettu (ei auttanutut tulkinnassa 4 sairastettua iriittiä), reaktiivinen niveltulehdus on eri asia. No nyt on todettu että on ollut. (Pieni oikeassaolon hetki, mutta elämssä pitäisi olla muutakin.) Nyt vuoden aikana tullut selän jäykistyminen voi kuitenkin hohtua muista kuvantamisessa näkyneistä jutuista.

Isälläni oli koko selkäranka luutunut liikkumattomaksi, kun sairaus todettiin (saman sukuniminen reumasairaalan ylilääkäri näytti röntgenkuvaa: katso, yhtä putkea.)
nokkaelain
Kitisijä

lisään: TYKS:in erikoituva lääkäri epäili, että silloin aikoinaan 17v:nä olleesta tulehduksesta olisi voinut tulla jotain ongelmaa polviin, kun oli turvotusta ja kipua. Epäilen. Vuosikymmenet sen jälkeen pyöräilin ympäri vuoden yht. n. 2000-3000 km vuodessa ilman mitään ongelmaa.
Kreitsu
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Nappasin oletettavasti Koronan mukaan heinäkuun puolivälissä Suomireissulle. Suomessa ehdin olla kaksi päivää ok ja sitten tauti jyrähti päälle. Oletan, että oli korona koska oireet samoja (mutta voimakkaampia) kuin ekassa koronassani vuonna 2022. Nyt on sitten long covid jäänyt päälle. Kroppa on ilmeisesti sekaisin vieläkin ja PEM (Post-exertional malaise) vaivaa. Ekat pari kuukautta niin pahana, että lopulta en voinut tehdä muuta kuin maata sängyssä.

Luulin jo olevani ok, kun kaksi viikkoa meni hyvin ilman oireita (minulla pahoinvointi, sairas väsymys ja huimaus/aivosumu) ja olen siis pystynyt tekemään kävelylenkkejä. Pari viikkoa pystyin myös tekemään jonkin verran lihasvoimatreenejä ja kiipeilemään alemmilla rinteillä. Sitten viime viikolla yhtäkkia taas iski PEMit päälle. Ei niin pahana kuin pahimpana aikana, mutta yhdeksi päiväksi jouduin taas sänkyyn ja loput neljä päivää pystyin olemaan kyllä jalkeilla, mutta oli vitun huono olo.

Ruokahalua ei ole ikinä ja on vaikeuksia saada ahdettua tarpeeksi kaloreja naamaan enkä kyllä saakaan. En suostu mitään ravinteetonta paskaa syömään, koska ei kiinnosta ja yököttää pelkkä ajatus. Ravintoainepuutoksia ei ole (ei tällä ruokavaliolla voi olla) ja verikokeet oli muutenkin normaalit. Eli mitään apua tähän ei mistään saa. Paitsi sain pahoinvointilääkkeet, jotka onneksi auttavat. Syöminenkin on alkanut pelottaa, koska joskus (silloin kun PEM-oireet päällä) tulee niin huono olo pelkästä syömisestä, etten voi edes syödä. Voi kun ei tarttis syödä ollenkaan.

En tiedä, miksi tänne avauduin. Ehkä siksi etten halua muuallekaan. Ihan saatanan surrealistinen tilanne, kun oma kroppa on muuttunut täysin epäluotettavaksi. Peruskunto mulla on ollut niin hyvä, etten ole vielä rapakunnossa ja pystyin tosiaan jo treenaillakin eikä ole ongelmia hengityksen kanssa, mutta pelottaa etten toivukaan kokonaan eikä kehon rasitussieto koskaan palaa normaaliksi. Nelisen kuukautta tätä paskaa takana.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."