Ylermi Ylihankala kirjoitti:Kuten aloittajalle oli ymmärtääkseni tärkeää mm. lihasmassan säilyminen
Itseasiassa lihasmassan säilyttäminen ei ole nyt ykkösprioriteetti. Mä pudotan tällä hetkellä painoa nopeammin kuin lihasmassan ja suorituskyvyn kannalta olisi optimaalista ja en ole pitänyt kuntosalia ohjelmassa. Energiankulutus tällähetkellä arviolta 3000-3400 kcal/päivä ja ruokailu on noin 2000 kcal/päivä. Teoriassa painoa pitäisi hävitä yli 0,1 kcal/päivä, jos luvut pitää paikkansa. Tammikuussa olen toistaiseksi hieman edellä ja hävikkiä on syntynyt keskimäärin 0,2 kcal/päivä. Harrastukset on kuitenkin sen verran voimaa vaativia, että tuskin mitään mittavaa henkistä kriisiä lihasten surkastumisesta pääsee syntymään.
Vielä noista lisäravinteista. Ilmankin varmaan pärjäisi, mutta totuin niitä urheiluaikoina käyttämään ja olen todennut, että minulla ne helpottavat syömisen kontrollointia. Syön tällähetkellä ainoastaan lisäproteiinia. Annoskoko tarjoaa 40g protskua tiiviissä 200 kcal paketissa. Mulla nälkä pysyy aika hyvin poissa kun syön yli 100g proteiiniä päivässä, joten lisäravinne vapauttaa minut syömään myös hiilaripitoisempia aterioita. Kotimaisen viljan kokonaan välttäminen helpottaa himoa syödä leivonnaisia, leipää, pastaa ja pitsaa. Mun on helpompi olla kokonaan ilman kuin syödä vain vähän. Noista herkuista mun lisäkilotkin on varmaan kertynyt.
Motivaation hiipuminen on ollut viimevuosina kuitenkin se ratkaiseva tekijä. Aikansa menee hyvin ja paino tippuu 5-10 kg, jonka jälkeen motivaatio laihduttamiseen hiipuu. Ei jaksa välittää mitä ja minkä verran syö ja paino alkaa hiipiä takaisin. Mä epäilen noiden huonojen kausien syyksi yhtä lääketieteellistä ongelmaa, jota on nyt parikuukautta hoidettu ja oma vireystaso on selvästi noussut, joten tällä hetkellä usko on vahva, että laihduttamisen jälkeenkin jaksaa pitää syömisen kurissa. Tää tänne julkisesti tuleminen oli lähinnä varakeino motivaation hakemista varten, jos motivaation puutetta alkaa ilmetä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.