Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.02.2026 8:45 Uusissa VAG-konsernin autoissa ja mielestäni Bemareissa myös on valmistajan logo valaistu. Mun mieleeni tulee tuosta jonkun amisviiksen biltemasta hankkimat tuunaukset.
:hep:

Jotenkin ei kovin tyylikkään näköisiä kun logo loistaa pimeässä yhtä kirkkaana kuin takavalot. Vois toimia, jos valoteho olisi merkittävästi pienempi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

En nyt saa muistikuvaa bemareista, mutta ainakin uusien sähkö-folkkareiden toteutus jotenkin rumalla punaisella valolla on esteettisesti erityisen epäonnistunut.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pikkuhiljaa mennään siihen, että sähkövispilät tulee Kiinasta.

Citroënin, Fiatin ja Chryslerin taustalla oleva autonvalmistaja Stellantis on ilmoittanut täyskäännöksestä sähköautoihin painottuneessa strategiassaan. Yhtiö tekee 22 miljardin euron alaskirjaukset, peruu useita sähköautomalleja ja lisää tuotantoa Yhdysvalloissa. Yhtiön tulevaisuutta ohjaa jatkossa kysyntä, eivät viranomaisten tai poliitikkojen määräykset.
.
.
Vaikka Stellantiksen ratkaisu on poikkeuksellisen mittava, se ei ole ainutlaatuinen. Myös Ford ja General Motors ovat viime aikoina vetäytyneet osasta sähköautohankkeitaan kysynnän hiipumisen ja poliittisen ilmapiirin muutoksen vuoksi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Samaan aikaan top5 arvokkaimmista automerkeistä 3 on sähkövalmistajia:
https://companiesmarketcap.com/automake ... arket-cap/

Pelkästään BYD on samanarvoinen kuin bemari ja volkkari yhteensä.
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

• The Netherlands Vehicle Authority (RDW) officially approved Tesla's FSD Supervised system for use on public roads on February 18, 2026, based on the new EU vehicle regulation frameworks.
  • The Dutch approval acts as a gateway for the EU. Full rollout is underway in the Netherlands, with Belgium, Germany (KBA), and Nordic countries expecting to follow within weeks.
  • The features are delivered via software update 2026.2.9 or later, providing a new FSD toggle in the Autopilot menu.
  • This version has been adapted for European scenarios, such as dense urban roundabouts, tram lines, and complex merges.
  • Additionally, new EU regulations effective March 24, 2026 (EU 2026/481), are set to remove restrictions on Automated Valet Parking (AVP), allowing for improved Smart Summon capabilities.
Tällaista se on kaikkialla. Kävin ilotalossa ja tyttö alkoi myymään puhelinliittymää.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ja just Suomessa sähköautojen keskeinen tarve on vetää pysähtymättä tynnyrisauna peräkärryssä Hangosta Petsamoon.

Sähköautot | Suomessa on Euroopan ankarimmat olot sähköautoille, kertoo uusi säämallinnus
https://www.hs.fi/visio/art-2000011912788.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Suomessa sähköautojen osuus on muistaaksi maailman 4. korkein. Ulina sähköautojen dissaamisesta on tätä taustaa vasten turhaa. Kyllä niitä sähköjä ostetaan koko ajan enemmän kujn vaan halpenevat ja paranevat.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti: 31.03.2026 15:23 Sähköautot | Suomessa on Euroopan ankarimmat olot sähköautoille, kertoo uusi säämallinnus
Jotenkin täysin tarpeettoman tuntuinen laskelma, mutta on kai tuo nyt teoreettisesti todistettu että teoreettisen auton range on sitä pienempi mitä karumpi talvi jossain on.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Ei näytä talvirange ostajia kiusaavan:

Kuva
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

sivustahuutaja kirjoitti: 31.03.2026 15:47 ^
Suomessa sähköautojen osuus on muistaaksi maailman 4. korkein. Ulina sähköautojen dissaamisesta on tätä taustaa vasten turhaa. Kyllä niitä sähköjä ostetaan koko ajan enemmän kujn vaan halpenevat ja paranevat.
Ja latausverkko paranee. Täällä etelässä sen suhteen ei juurikaan ole enää ongelmaa, mutta kun ajelee kauemmas, ja vallankin jos poistuu 1 numeroisilta teiltä, niin tilanne heikkenee merkittävästi.

Silti niin kiva kun tolla sähköllä on pörrätä tässä lähialueilla, niin kyllä toi polttis on edelleen ylivertainen pitkiin siirtymiin. Saa huoletta päästellä lisämaksullista nopeutta eikä tarvi rangeja pohdiskella. Pikasen kusitauon tienpenkalle heittää nopeammin kuin mitä sähköauton laturiin kytkemisessä kuluu aikaa.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

sivustahuutaja kirjoitti: 31.03.2026 15:59 ^
Ei näytä talvirange ostajia kiusaavan:
Mutuna sanoisin, että verotuksella ja sähkön hinnalla on osuutta asiaan. Eikä pidä unohtaa sähköverkkojen laatua. Italian sijoitus taulukossa ei yllätä :lol:
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Jep. Sähkö + talvi + range lätinä alkaa olla todella väsynyttä.

Suurin osa sähköä dissaavista ei ylipäätään ole uutta autoa ostamassa, joten ei heiudän mielipiteillään ole mitään merkitystä. Esson baarin paneeliossa alkaa kuitenkin esiintyä jo soraääniä, koska käytettyjä sähköjä alkaa olla tarjolla ja nehän on niitä romahtaneita hintoja. Vilkaisin nettiautoa ja 3:sta oli myynnissä samoja määriä kuin vuoden 2017 jälkeisiä octavioita.

Omilla kilsoilla ei vaan sähkö kannata millään. Pitäisi saada esim Model 3 Long Range noin 20 000 eurolla, jotta päästäisiin niin lähelle, että voisi jotain arvoa antaa paremmille ominaisuuksille.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

sivustahuutaja kirjoitti: 31.03.2026 16:28 Omilla kilsoilla ei vaan sähkö kannata millään. Pitäisi saada esim Model 3 Long Range noin 20 000 eurolla, jotta päästäisiin niin lähelle, että voisi jotain arvoa antaa paremmille ominaisuuksille.
Jos sulla ei tule kilsoja, niin mihin sä tarviit long rangea? Jotenkin toi yhtälö ei täsmää.

Meidän sähkössä on WLTP 350km ja riittää talvellakin sellaseen 200km päiväajoon, jolla kummasti hoitaa pääkaupunkiseudun ajelut. Sellanen Turku-hämeenlinna-lahti-kotka säde on sujuvasti ajeltavissa edestakaisin päivän aikana pienellä latauksella. Kesäkelillä 300-400km matka-ajo jonnekin mökille menee vielä kätevästi. Sitä pidemmät matkat menee leikkimiseksi ja matka-aika venyy polttikseen verrattuna liikaa säännöllisesti ajeltuna. Kerran vuoteen voi huoletta varata sen lisäajan ajoon, eikä sen takia tarvi ostaa rangea. Arvioisin että long rangella noi järkevät etäisyydet menee 1,5-2 kertaisiksi.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
No joo, ehkä.long range olis turha. Joku 300 km pitäs kuitenkin päästä pakkasillakin ilman latausta: ilman säätöä lyhyellä kusitauolla vanhemmille ja mökille, ym. reissuille. Jos ei pääse, niin se on aika pitkä miinus ominaisuuksiin ja kokonaiskustannusten pitää sitten olla kilpailukykyisempiä.

Auton kilsoista aika iso siivu on matka-ajoa, kun työnatkat menee paljon pyörällä. Joku yhteiskäyttöauto ois kiva, jos sellainen olisi aina lähistöllä.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

sivustahuutaja kirjoitti: 31.03.2026 20:19 ^
No joo, ehkä.long range olis turha. Joku 300 km pitäs kuitenkin päästä pakkasillakin ilman latausta: ilman säätöä lyhyellä kusitauolla vanhemmille ja mökille, ym. reissuille. Jos ei pääse, niin se on aika pitkä miinus ominaisuuksiin ja kokonaiskustannusten pitää sitten olla kilpailukykyisempiä.

Auton kilsoista aika iso siivu on matka-ajoa, kun työnatkat menee paljon pyörällä. Joku yhteiskäyttöauto ois kiva, jos sellainen olisi aina lähistöllä.
Jos nyt oletetaan, että ensimmäiset 150km noista on moottoritietä, niin noilla spekseillä mä pysyisin polttiksessa niin kuin olet pysynyt. Sopivan ikäisen polttiksen arvonalema pihalla seisoessa on hyvin maltillinen ja tuollaisessa siirtymäajossa mun mielestä edelleen sähköä parempi vai pitäiskö sanoa huolettomampi. Sähkön kanssa joutuu kuitenkin enemmän suunnittelemaa ajonopeuksia ja latauksia. Sähkö on mun mielestä parhaimmillaan kun sille tulee paljon lyhyehköä ajoa just esim. töitten ja harrastusten takia.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Noinhan se on. Ilmastoplaneelin laskurilla bensan pitäisi olla 6€ per litra, ennen kuin kannattaisi miettiä vaihtoa. Sietää pienen veronkorotuksen.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Sähkö imho vaatii jonkin verran innostusta uuteen tekniikkaan ja valmiutta pieneen säätämiseen. Oon ajanut sähköllä 11 vuotta, eli uskoakseni tiedän kun sanon, että ei se aivan sellaiselle sovi, joka ei halua tehdä mitään muuta kuin kurvata bensa-asemalle, kun polttoaineen varoitusvalo syttyy.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja pitää löytyä maksukykyä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
James Potkukelkka
Kitisijä

Eikö sulla sivustahuutaja auton kanssa ole mitään (itse)signalointitarvetta? Vai onko äärimmäinen rationaalisuus juuri se signaali?
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 01.04.2026 9:49 Eikö sulla sivustahuutaja auton kanssa ole mitään (itse)signalointitarvetta? Vai onko äärimmäinen rationaalisuus juuri se signaali?
Minähän olen spandex-pyöräilijä!

Mites sinä, onhan sinulla signalointia varten käsin tehdyt englantilaiset kengät, eikä mitkään liimatut harmaat pomarfinit?

Polttisten verokohtelu on ollut niin sairasta, että se on sylettänyt ja hillinnyt investointia. Sähköautosta periaatteessa voisi maksaakin. Sitä nyt en sitten tiedä, olisiko Model Y nyt erityisen vahva panomiehen signaali. Ehkä kaikkein eniten sähköautossa on houkutellut camping mode. Tuo olisi jotain sellaista, mitä polttiksessa ei olisi. Täysin marginaalinen ominaisuus, mutta olisi edes jotain uutta. Itseajavuus olisi se killeri. Pitäisi kyetä lukemaan kirjaa tms. kuskin penkillä.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 01.04.2026 9:49 Eikö sulla sivustahuutaja auton kanssa ole mitään (itse)signalointitarvetta? Vai onko äärimmäinen rationaalisuus juuri se signaali?
Multa ei kysytty, mutta vastaan silti. Mä en koe, että mulla olisi signalointitarvetta. Mun autohankintoja on pitkään ohjanneet ennen muuta käyttötarve. Sen jälkeen sitten ajofiilis ja mieluusti edullinen hankintahinta. Autot ei yleensä ole uusia ja tuntuu vaan vanhenevan eikä yleensä yleisesti arvostettuja, mutta aina mun mielestä hauskoja ajaa ja sopivat käyttötarkoitukseen.

Sen verran signalointitarvetta, että Toyotaa en osta koskaan. Se edustaa sellaista keskiluokkaista tylsyyttä että ei tule tapahtumaan. Äärimmäisen järkeviä kulkimia jotka kuljettavat luotettavasti paikasta a paikkaan b ilman pienintäkään ajonautintoa. Tesla on vähän samaa kamaa ilman sitä luotettavuutta. Tää tuomio tosin on tehty pelkän model S perusteella, mutta eikö se ole olevinaan noista se paras?
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 01.04.2026 10:05
Minähän olen spandex-pyöräilijä!

Mites sinä, onhan sinulla signalointia varten käsin tehdyt englantilaiset kengät, eikä mitkään liimatut harmaat pomarfinit?

Kenkien suhteen olen kyllä skoda-mies.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 01.04.2026 10:10
Multa ei kysytty, mutta vastaan silti. Mä en koe, että mulla olisi signalointitarvetta. Mun autohankintoja on pitkään ohjanneet ennen muuta käyttötarve. Sen jälkeen sitten ajofiilis ja mieluusti edullinen hankintahinta. Autot ei yleensä ole uusia ja tuntuu vaan vanhenevan eikä yleensä yleisesti arvostettuja, mutta aina mun mielestä hauskoja ajaa ja sopivat käyttötarkoitukseen.

Sen verran signalointitarvetta, että Toyotaa en osta koskaan. Se edustaa sellaista keskiluokkaista tylsyyttä että ei tule tapahtumaan. Äärimmäisen järkeviä kulkimia jotka kuljettavat luotettavasti paikasta a paikkaan b ilman pienintäkään ajonautintoa. Tesla on vähän samaa kamaa ilman sitä luotettavuutta. Tää tuomio tosin on tehty pelkän model S perusteella, mutta eikö se ole olevinaan noista se paras?
Etkös sä kuitenkin toistuvasti tuo esiin ajonautinnon ja mutkatien ajamisen? Molemmathan ovat aivan epärationaalisia? Eli sä signaloit näillä, että ymmärrät kauneutta ja olet urheilullinen.

Rationaalinen autonostaja haluaa vain laatikon, joka halvalla, kohtuullisen luotettavasti ja turvallisesti siirtää paikasta A paikkaan B.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

sivustahuutaja kirjoitti: 01.04.2026 10:05Ehkä kaikkein eniten sähköautossa on houkutellut camping mode. Tuo olisi jotain sellaista, mitä polttiksessa ei olisi. Täysin marginaalinen ominaisuus, mutta olisi edes jotain uutta.
Täysin turha ominaisuus suomen kesässä. Yölämpötilat soveltuu retkeilyyn oikein mainiosti ilman mitään toimintoja autosta. Makuupussilla tai peitolla säädetään sopiva nukkumalämpötila. Se kiva ominaisuus minkä oon nähnyt on sähköulostulo, että voi käytellä vedenkeitintä ja muuta sellaista. Aika marginaalista tuokin hyöty kaasukeittimeen verrattuna, mutta edes jotain.
sivustahuutaja
Kitisijä

^^
Eivätkä ole. Jos nuo tuottavat nautintoa, niin silloinhan niistä kannattaa maksaa.

Olen kuullut älyn tutkijoilta sellaisen näkemyksen, että tunne on edellytys ajattelulle ja älykkyydelle. Käytämme siis älyä tunteiden vuoksi. Tästä näkökulmasta olisi hankalaa tehdä pelkästään rationaalisia päätöksiä älyllä. Parhaiten vastinetta rahalle saa siis minimoimalla negatiiviset tunteet ja maksimoimalla positiiviset.

^
Kuten sanoin, täysin merkityksetön ja marginaalinen ominaisuus. Etelässä ei edes ole paikkoja, joissa jaksaisi viettää yötä.