Kauhajoen kouluammuskelu.

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja saira »

FK: Tosiasia on, että tämä keskustelu junnaa täysin paikoillaan. Ihminen oppii vaikka elämään päällään jos lailla niin säädetään (joojoo, älkää nyt sanoko mitään ihmisen fysiikasta ja sen soveltuvuudesta päällä seisomiseen 24/7), mutta kysymys on nyt siitä, miten asiat hoidetaan niin, ettei asioista syntyisi kohtuuttoman vaikeaa ja kallista harrastajille. Kaikki nuo ehdottamasi muutokset maksaisivat seuroille niin paljon, että harrastukseen olisi varaa vain rahakkaille. Suora kysymys siis. Miten sinä järjestäisit asiat, jotta harrastusta voisi jatkaa normaalit ihmisetkin? Ja voisitko heittää jonkinlaisia arvioita muutoksista, jotka haluaisit tehdä, näin niinkuin yhdelle seuralle. Esim ympärivuorokautinen vartiointi n.15 000€/kk.
Viimeksi muokannut saira, 21.10.2008 17:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

saira kirjoitti:En tarvitse siihen sukulaisiani, eikä tuttavapiirissäni nyt niin rikollisia majaile, että voisin noin vain paukauttaa. Enkä suinkaan vain "kehuskele" asialla, vaan olen 130%:n varma siitä, että halutessani saisin laittoman aseen käsiini. Silmien sulkeminen tässä asiassa on aika naiivia...
Silmien sulkeminen? Kerro jo ihmeessä, mistä lähtisit asiaa ekana kysymään, kun tunnut noin varmalta että kyllä onnistuu? Vaikka pidän silmäni sepposen selällään, en edelleenkään osaa sanoa keneltä tutulta kannattaisi aloittaa kysely. Jos joku tuttuni tulisi kysymään minulta samaa, olisin ihan hoomoilasena. Ei mulla olisi tarjota hänelle edes vanhaa revolveriani, enkä tarjoaisi vaikka olisikin.

Oletko varma ettet hieman liioittele? Joka tapauksessa sinulla pitäisi olla edes tuttaviesi kautta jotain kytköksiä rikollisliigoihin, koska niiden kautta luvattomia aseita kaiketi lähinnä kulkeutuu ihmisille. Ei niitä kai ihan tuntemattomille kaupata bileissä yms. ekstaasin tai muiden piristeiden tavoin?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Frederik Krueger kirjoitti: Lisäksi, harjoitella voi myös vuokra-aseella tai laina-aseella.
Oman ammuntakokemukseni mukaan aseet ovat hyvin yksilöllisiä ja jos lainaasetta pitäisi käyttää niin se pitäisi sitten olla aina se sama yksilö jotta tietää miten se käytäytyy.
Useaman kerran lainapistoolilla ammuttuani olen huomannut että osumatarkkuus ja varsinkin kasan koossa pysyminen oli randomiaseella (vaikkakin sama merkki ja malli) hyvin vaatimaton verrattuna siihen kun pidempään ampuu samalla aseella ja tottuu esim liipasinherkkyyteen.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

masa kirjoitti:No nimenomaan. Aseenomistaja vastaa säilytyksestä, eikä joku muu taho.
Turhaa semantiikkaa. Aseenomistaja voisi vastata että asettansa säilytetään ampumaseuran tiloissa. Samalla myös ampumaseura olisi vastuullinen ilmoittamaan jos ase ei olekaan heidän varastossaan.

Se että omistaa aseen ei anna täyttä valtaa päättää missä ja miten asetta säilytetään, edes nykyisin.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

JoeB kirjoitti:Oman ammuntakokemukseni mukaan aseet ovat hyvin yksilöllisiä ja jos lainaasetta pitäisi käyttää niin se pitäisi sitten olla aina se sama yksilö jotta tietää miten se käytäytyy.
Useaman kerran lainapistoolilla ammuttuani olen huomannut että osumatarkkuus ja varsinkin kasan koossa pysyminen oli randomiaseella (vaikkakin sama merkki ja malli) hyvin vaatimaton verrattuna siihen kun pidempään ampuu samalla aseella ja tottuu esim liipasinherkkyyteen.
Erittäin mahdollista, silti kovin irrelevanttia kokonaiskysymystä ajatellen. Ihmiset pystyvät silti ampumaan laina-aseillakin.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
masa

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja masa »

Frederik Krueger kirjoitti: Se että omistaa aseen ei anna täyttä valtaa päättää missä ja miten asetta säilytetään, edes nykyisin.
Mitä seuraavaksi? Leipäveitset ja huopakattonaulat lukkojen taakse? Isoveli selän taakse 24/7?
Frederik Krueger kirjoitti: Ihmiset pystyvät silti ampumaan laina-aseillakin.
Kuten myös tappamaan ihmisiä leipäveitsillä tai huopakattonaulapommeilla.
Viimeksi muokannut masa, 21.10.2008 17:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja saira »

Frederik Krueger kirjoitti:
saira kirjoitti:En tarvitse siihen sukulaisiani, eikä tuttavapiirissäni nyt niin rikollisia majaile, että voisin noin vain paukauttaa. Enkä suinkaan vain "kehuskele" asialla, vaan olen 130%:n varma siitä, että halutessani saisin laittoman aseen käsiini. Silmien sulkeminen tässä asiassa on aika naiivia...
Silmien sulkeminen? Kerro jo ihmeessä, mistä lähtisit asiaa ekana kysymään, kun tunnut noin varmalta että kyllä onnistuu? Vaikka pidän silmäni sepposen selällään, en edelleenkään osaa sanoa keneltä tutulta kannattaisi aloittaa kysely. Jos joku tuttuni tulisi kysymään minulta samaa, olisin ihan hoomoilasena. Ei mulla olisi tarjota hänelle edes vanhaa revolveriani, enkä tarjoaisi vaikka olisikin.

Oletko varma ettet hieman liioittele? Joka tapauksessa sinulla pitäisi olla edes tuttaviesi kautta jotain kytköksiä rikollisliigoihin, koska niiden kautta luvattomia aseita kaiketi lähinnä kulkeutuu ihmisille. Ei niitä kai ihan tuntemattomille kaupata bileissä yms. ekstaasin tai muiden piristeiden tavoin?
Jos haluaisin olla millään tavalla minkään laittoman asian, tässä tapauksessa aseen, kanssa tekemisissä, ja jos olisin tulossa Hkiin, voisin näyttää sinulle kuinka asian hoitaisin. Valitettavasti näytöstä ei siis tule mitään, koska olen "allerginen" laittomille aseille.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

saira kirjoitti:FK: Tosiasia on, että tämä keskustelu junnaa täysin paikoillaan.
Tämä keskustelu käytiin jo vuosi sitten. Jälleen kerran se juuttuu vain siihen että lisärajoituksia karttavat yrittävät keksimällä keksiä perusteita miksi lisärajoitukset muka olisivat "mahdottomia" toteuttaa. En sinänsä usko että kukaan tulee muuttamaan mielipidettään piiruakaan, koska kukaan ei halua sitä muuttaa. Jos on päättänyt että haluaa ehdottomasti säilyttää aseita kotonaan, vastaperustelut ovat turhia.
Kaikki nuo ehdottamasi muutokset maksaisivat seuroille niin paljon, että harrastukseen olisi varaa vain rahakkaille.
Tuo on väite jonka perusteisiin en itse usko.
Miten sinä järjestäisit asiat, jotta harrastusta voisi jatkaa normaalit ihmisetkin? Ja voisitko heittää jonkinlaisia arvioita muutoksista, jotka haluaisit tehdä, näin niinkuin yhdelle seuralle. Esim ympärivuorokautinen vartiointi n.15 000€/kk.
Käykö esim. HSC:n kaltaisessa ampumaseurassa vain ylirahakkaita ihmisiä? Onko Mgandhi kovinkin rikas kun käy siellä ammuskelemassa "dessulla"? Onko HSC:n kaltaisia ampumaseuroja mahdoton perustaa Kehä III:n ulkopuolelle?

Tarkkojen muutosten arvioinnin jätän virkamiehille joille siitä maksetaan. Nyt mun pitää rientää magaan opettelemaan miten asehulluilta riistetään ase pois jos osoittelevat sillä huolimattomasti.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Frederik Krueger kirjoitti: Erittäin mahdollista, silti kovin irrelevanttia kokonaiskysymystä ajatellen. Ihmiset pystyvät silti ampumaan laina-aseillakin.
Ampumisharrastuksen (kuten muidenkin) tarkoituksenahan on nimeomaan saavuttaa hyviä tuloksia, ei se pelkkä räiskiminen kovin mukavaa sellaisenaan ole. Tai no onhan se mutta ei se pidemmälle jaksa innostusta kantaa. Ihan sama kun hiihtäjille arvottaisiin sukset aina treenin alussa eri valmistajien välillä, ei se toimi, mikäli haluaa kehittyä hyväksi lajissa. .Jos laji kielletään kokonaan niin se on sitten eri asia mutta niin kauan kun harrastaa saa niin välineet pitää pystyä omistamaan ja säilyttämään itse siten että muut eivät niihin koske

Siihen missä niitä säilytetään on tietysti monta mielipidettä mutta en minä jättäisi omaa pistoolia minnekkään ampumaradan tiloihin varsinkin mikäli muilla on mahdollisuus siihen koskea, sen verran omistushaluinen olen välineitteni suhteen että niihin ei kukaan muu koske kuin minä.

Enää en omista asetta kun aika ja tilat harrastamiseen loppuivat.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21587
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Frederik Krueger kirjoitti:Käykö esim. HSC:n kaltaisessa ampumaseurassa vain ylirahakkaita ihmisiä? Onko Mgandhi kovinkin rikas kun käy siellä ammuskelemassa "dessulla"? Onko HSC:n kaltaisia ampumaseuroja mahdoton perustaa Kehä III:n ulkopuolelle?
HSC on hesan keskustassa. Hesan keskustoja on suomessa yksi. Varakkaat hesalaiset käyvät tiluksillaan ampumassa sillä haulikolla.

Itse näen täysin pölkkypäisenä keksiä urheiluammunnalle mitään suurempia rajoitteitä kuin metsästykselle. Jos joku nimittäin haluaa aseen tappamiseen, niin silloin henkilö hankkii aseen helpoimman kautta. Tällöin ei ole mitään hyötyä siitä, että urheiluammunnan harrastamisesta tehdään satoja kertoja hankalampaa kuin metsätyksestä.

Aseiden rajoittamisen kaksiportainen ohje:
1. Päätetään kuinka hankalaa metsästys saa olla?
2. Kaikki muut lajit voivat olla hitusen hankalampia, jolloin sekopäät ohjautuvat metsästykseen eikä oikeiden harrastajien elämää enää kannata vaikeuttaa.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja saira »

Frederik Krueger kirjoitti: Käykö esim. HSC:n kaltaisessa ampumaseurassa vain ylirahakkaita ihmisiä? Onko Mgandhi kovinkin rikas kun käy siellä ammuskelemassa "dessulla"? Onko HSC:n kaltaisia ampumaseuroja mahdoton perustaa Kehä III:n ulkopuolelle?
Ei voi tietää, koska ei siellä käy... Mutta onpa se hienoa tietää, että jossain on omat lataajansakin radoilla... Vai? Eikös se tai ammusten määrien vartiointi ollutkin ideasi?
Tarkkojen muutosten arvioinnin jätän virkamiehille joille siitä maksetaan. Nyt mun pitää rientää magaan opettelemaan miten asehulluilta riistetään ase pois jos osoittelevat sillä huolimattomasti.
Kai se on sitten pakko tehdä muutosten laskentakin itse, kun kerran tämä menee taas näin. Hirveästi kyllä ehdotellaan, mutta ehdotusten kustannuksia tai niiden vaikutusta asioiden hoitoon ei mietitä sen enempää. Tyypillistä toimintaa...
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

sivustahuutaja kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Onko Mgandhi kovinkin rikas kun käy siellä ammuskelemassa "dessulla"? Onko HSC:n kaltaisia ampumaseuroja mahdoton perustaa Kehä III:n ulkopuolelle?
HSC on hesan keskustassa. Hesan keskustoja on suomessa yksi.
Oliko vastauksesi kysymykseeni siis:

"Kyllä, HSC:n kaltaiset ampumaseurat eivät olisi elinkykyisiä Helsingin keskustan ulkopuolella."?
Itse näen täysin pölkkypäisenä keksiä urheiluammunnalle mitään suurempia rajoitteitä kuin metsästykselle. Jos joku nimittäin haluaa aseen tappamiseen, niin silloin henkilö hankkii aseen helpoimman kautta. Tällöin ei ole mitään hyötyä siitä, että urheiluammunnan harrastamisesta tehdään satoja kertoja hankalampaa kuin metsätyksestä.
Kyllä on, koska se vähentää varsinkin helposti piilotettavien ja tuhovoimasiten käsiaseiden määrää markkinoilla, myös laittomilla. Kokonaisuudessa aseiden saanti vaikeutuu, myös kouluammuskelijahörhöille.

Metsästys joudutaan käsittelemään erillisenä kysymyksenä koska sillä katsotaan olevan yhteiskunnallisia hyötynäkökohtia.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
masa

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja masa »

Frederik Krueger kirjoitti: Kyllä on, koska se vähentää varsinkin helposti piilotettavien ja tuhovoimasiten käsiaseiden määrää markkinoilla, myös laittomilla. Kokonaisuudessa aseiden saanti vaikeutuu, myös kouluammuskelijahörhöille
Miksi harrastajat joutavat kärsimään alunperin löysästä luvien myöntämispolitiikasta? Eikö olisi paremminkin järkevämpää kehittää luvanmyöntämiskäytäntöä, kuin lukita paha pois silmistä?

Jotenkin tuo käsiaseiden kieltäminen tai säilytyspakko ampumaradalla tuntuu vaan sinitarraviritykseltä padon paikkauksessa. Oikeat ongelmat ovat totaalisen unohduksissa ja pyritään vaan äkkiä tekemään jotain ongelmien peittelemiseksi ja kansan hiljaiseksi saamiseksi.

No, kuten varmaan olet huomannut, minusta ampumaratasäilytys on epäkurantti vaihtoehto, vailla mitää järkeä. Muita parempiakin tapoja taatusti löytyy.

Itselläni ei ole käsiaseita, mutta ymmärrän hyvin esmes kummisetääni joka on 30 vuotta pistooliammuntaa harrastanut. Eipä onnistuisi esmes enää mennä sedän kanssa ammuskelemaan ilmajoen ampuradalle viikonlopulla, kun ase on lukkojen takana Helsingissä. Silloin täytyisi vaan turvautua RK:n kopioon, haulikoihin, metsästyskivääreihin ja muihin vaarattomampiin leluihin.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

saira kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti: Onko HSC:n kaltaisia ampumaseuroja mahdoton perustaa Kehä III:n ulkopuolelle?
Ei voi tietää, koska ei siellä käy... Mutta onpa se hienoa tietää, että jossain on omat lataajansakin radoilla... Vai? Eikös se tai ammusten määrien vartiointi ollutkin ideasi?
Se oli yksi vaihtoehto vänkääjille jotka yrittävät keksiä erikoistapauksen erikoistapauksia joissa jokin toinen ehdotus ei ehkä toimisi yhtä hyvin. Mistä keksit että aseiden säilytys aiheuttaisi esim. HSC:lle 15000€/kk lisäkulut?

Kuinka suuret kulut normaalille armeijan kasarmille tulee (esim. per varusmies) siitä että he joutuvat vartioimaan rynkkyjen ammuksia sen sijaan että varusmiehet toisivat siviilistä omat ammuksensa mukanaan ampumaradalle? Ovatko he jälleen tehneet mahdottomasta mahdollista?
Kai se on sitten pakko tehdä muutosten laskentakin itse, kun kerran tämä menee taas näin. Hirveästi kyllä ehdotellaan, mutta ehdotusten kustannuksia tai niiden vaikutusta asioiden hoitoon ei mietitä sen enempää. Tyypillistä toimintaa...
Mitä oikein pyysit minulta? Että budjetoisin kaikkien keskustelussa esitettyjen vaihtoehtoisten tai samanaikaisten muutosten kombinaatioiden tarkat taloudelliset vaikutukset erikseen kaikille Suomen ampumaseuroille? Herää.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
masa

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja masa »

Frederik Krueger kirjoitti: Kuinka suuret kulut normaalille armeijan
Kun mielelläsi vertaat asevarastoa armeijaan, voisitko selittää miten armeijalla, joka on mielestäsi hyvä esimerkki, on jatkuvasti hukassa kymmeniä, ellei jopa satoja aseita?

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... /08/682245
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

JoeB kirjoitti:Siihen missä niitä säilytetään on tietysti monta mielipidettä mutta en minä jättäisi omaa pistoolia minnekkään ampumaradan tiloihin varsinkin mikäli muilla on mahdollisuus siihen koskea, sen verran omistushaluinen olen välineitteni suhteen että niihin ei kukaan muu koske kuin minä.
Mielenkiintoista mutta keskustelun kannalta irrelevanttia. Jotkut haluavat olla pedofiilejä mutta silläkään ei ole vaikutusta lainsäädäntöön.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

masa kirjoitti:Kun mielelläsi vertaat asevarastoa armeijaan, voisitko selittää miten armeijalla, joka on mielestäsi hyvä esimerkki, on jatkuvasti hukassa kymmeniä, ellei jopa satoja aseita?
Jos suomalaisten luvallisten käsiaseiden "katoilemiset" ja siirtymiset luvattomaan käyttöön laskettaisiin vain kymmenissä, oltaisiin jo vallan hyvällä tolalla. Siitä ei ole tietoa kuinka suuri osa noista kymmenistä rynkyistä on varastettu. Minä kadotin armeijassa yhdellä marssilla kaasunaamarin, nyyh. Nasselaukku oli siihen aikaan niin saatanan huono, yhdellä painonapilla kiinni. Nasse livahti ulos vaikka laukun ympärillä oli vielä hihna varmistamassa.

Oliko pointtisi että varusmiesten pitäisi saada viedä rynnäkkökivääreitä koteihinsa, koska niitä on joka tapauksessa katoillut vuosien aikana jonkin verran suhteellisen tarkasta vartioinnista huolimatta?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
masa

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja masa »

masa

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja masa »

Frederik Krueger kirjoitti: Oliko pointtisi että varusmiesten pitäisi saada viedä rynnäkkökivääreitä koteihinsa, koska niitä on joka tapauksessa katoillut vuosien aikana jonkin verran suhteellisen tarkasta vartioinnista huolimatta?
Ymmärrät kyllä pointtini. Yritä nyt edes kerran keskustella ja ajatella järjellä ilman typerää ja naivia venkoilua. Vai yritätkö vaan provota kosto mielessä?

Jos Suomessa on aseita kadoksissa kymmeniä, on vastaavasti ruotsissa isketty asevarkoihin ja viety kerralla satoja aseita. Miksei tämä olisi mahdollista myös Suomessa?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:Kun kerran tästä aseasiasta puhutaan juuri tässä kauhajokiketjussa huomataan, että jälleen kerran "edelläkävijät" ovat säännöillä ja laeilla rajoittamassa yksilön itsemäärämisoikeutta.
Niinpä. Joskus valitettavasti joudutaan turvautumaan tällaisiin keinoihin, mutta toivottavasti lähinnä asioissa jotka eivät ole niin elintärkeitä, kuten harrastusammunta. Jostain syystä en osaa Suomen oloissa tehdä käsiaseen kotonasäilyttämisoikeudesta erityisempää ihmisoikeuskysymystä.
Miksi puhumme siis aseitten pitämisestä asekerhon yms. tiloissa? Koetammeko estää sillä aseilla tehdyt väkivallanteot? Kysypä vaikka Sanna Sillanpäältä miten hyvin aseklubi onnistui siinä.
Eikös Muranen tjsp. vastaavasti ampunut armeijan rynkyllä? Tarkoittaako tämä mielestäsi että rynkkyjen tarkka vartiointi ja niiden pääsyn estäminen siviilien koteihin on turhaa puuhaa?
Mutta tämä asenäpertely on omaa kyvyttömyyttä vastata koulutusjärjestelmämme epäkohtiin. Ja tapa vaikeuttaa todella ison kansanosan harrastustoimintaa.
Kuinka suuri osa kansasta harrastaa käsiaseilla ammuntaa? Jos monet haluaisivat harrastaa dynamiittipötköjen räjäyttelyä erämaassa, tulisiko tämä sallia heille?
Tätä keskustelua käydään siksi, että jotkut ihmiset ovat kyvyttömiä käsittelemään omia arvottomuudentunteitaan ja etsivät syyt muista ihmisistä ääritapauksissa tarttuen aseeseen. Ei siksi, että metsästäjät olisivat vinksahtaneita. Ehkä paremmat psykologiset arvioinnit asekantolupiin olisivat parempi ratkaisu kuin suomalaistyylinen "pyöräilykypärät pakollisiksi kävelylenkeille" laki?
Parempia psykologisia arviointejakin on mietitty, mutta yksimielisyyteen ei ole päästy. Kahden poliisin lausunnon autuaaksi tekevään vaikutukseen ei uskota, terveyskeskukset eivät suostu ottamaan arviointiroolia itselleen jne.

Tiukempia arviointeja ja satsausta nuorten mielenterveystyöhön voidaan edelleen käyttää, vaikka aserajoituksiin päädyttäisiinkin.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
masa

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja masa »

Frederik Krueger kirjoitti:[ Jos monet haluaisivat harrastaa dynamiittipötköjen räjäyttelyä erämaassa, tulisiko tämä sallia heille?
Se sallitaankin, kunhan on vaan panostajan paperit kunnossa. Vähän kuin ampuma-aselupa junous.
Viimeksi muokannut masa, 22.10.2008 14:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

masa kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti: Oliko pointtisi että varusmiesten pitäisi saada viedä rynnäkkökivääreitä koteihinsa, koska niitä on joka tapauksessa katoillut vuosien aikana jonkin verran suhteellisen tarkasta vartioinnista huolimatta?
Ymmärrät kyllä pointtini.
En. Mikä oli pointtisi?
Jos Suomessa on aseita kadoksissa kymmeniä, on vastaavasti ruotsissa isketty asevarkoihin ja viety kerralla satoja aseita. Miksei tämä olisi mahdollista myös Suomessa?
Onko joku väittänyt ettei se olisi Suomessa mahdollisia? Ovathan pankkiryöstötkin, mutta se ei tarkoita että rahojen vartiointi olisi turhaa puuhaa.

En edelleenkään ymmärrä mikä on olevinaan pointtisi.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

masa kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:[ Jos monet haluaisivat harrastaa dynamiittipötköjen räjäyttelyä erämaassa, tulisiko tämä sallia heille?
Se sallitaankin, kunhan on vaan panostajan paperit kunnossa. Vähän kuin ampuma-aselupa junous.
Mistä voin hakea dynamiittipötköjen hankinta- ja räjäytysoikeuspaperin? Vai onko "panostajan paperi"-esimerkkisi vähänkuin sanoisi että aseharrastajat voivat hakeutua armeijan tai poliisin leipiin jos haluavat jatkaa harrastustaan, junous?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
masa

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja masa »

Frederik Krueger kirjoitti: En. Mikä oli pointtisi?
Uuh. Mikä on sinun pointtisi? Armeija määrää itse omien aseidensa säilytyksestä ja varastoinnista, mutta siviilissä aseenomistaja ei saa itse määrätä aseensa säilytyksestä. Miten nämä asiat ovat mieleistäsi vertailukelpoisia?

Ja vielä. Mikä sun pointtisi yleensäkään tässä asiassa oli? Kaikki käsiaseet ampumaseuralle lukkojen taakse ja maailma pelastuu?
masa

Re: Kauhajoen kouluammuskelu.

Viesti Kirjoittaja masa »

Frederik Krueger kirjoitti: Mistä voin hakea dynamiittipötköjen hankinta- ja räjäytysoikeuspaperin? Vai onko "panostajan paperi"-esimerkkisi vähänkuin sanoisi että aseharrastajat voivat hakeutua armeijan tai poliisin leipiin jos haluavat jatkaa harrastustaan, junous?
Sä voit mennä panostaja kursseille ja suorittaa luvat. Sitten voit ostaa dynamiittia ja alkaa räjäyttelemään kun luvat on kunnossa junous.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Panostaja