Öö.. Miten sen olisi voinut estää?Ylermi Ylihankala kirjoitti:"Matti Saaren asunnosta löytyi käsin kirjoitettu viesti, jonka mukaan hän oli suunnitellut tämän kaltaista tekoa jo vuodesta 2002.
Viestissään hän kertoi inhoavansa ihmisiä ja yhteiskuntaa ja halunneensa aina murhata mahdollisimman paljon ihmisiä. Viestissään hän kertoi tappavansa kaiken eteen tulevan."
Tämän uutisen luettuani on pakko kyllä kysyä, eikö tätä olisi voitu millään estää? Eikö kenelläkään hälyyttänyt riittävän isosti ja riittävän aikaisin? Vai hukkuiko kaikki määrärahojen puutteeseen ja byrokratian rattaisiin?
Päivän uutiskatsaus
Re: Päivän uutiskatsaus
Vatkaamalla se tekovaiheessa mustaaan jaskaan ja paiskaamalla hankeen?NuoriD kirjoitti:
Öö.. Miten sen olisi voinut estää?
Tunnustan, että en ymmärrä viestiäsiOnslow kirjoitti:Vatkaamalla se tekovaiheessa mustaaan jaskaan ja paiskaamalla hankeen?NuoriD kirjoitti:
Öö.. Miten sen olisi voinut estää?

-
- Kitisijä
Luulisi neljän vuoden aikana edes jollain lähipiiristä olleen sellaisia havaintoja, jotka olisivat oikeaan instanssiin riittävän painokkaasti ja usein ilmoitettuina johtaneet jonkinlaiseen pakkointerventioon. En tosin tiedä, oliko Saari ollut hoidossa tai lääkityksellä, mutta neljä vuotta kuulostaa kovin pitkältä ajalta jäädäkseen konkreettisesti riittävästi huomioimatta.NuoriD kirjoitti:Öö.. Miten sen olisi voinut estää?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Eivätkö tuollaiset teot aina ole huomionhakua? Periaatteella: "Kukaan teistä ei edes tajunnut minun olevan olemassa, eikä etenkään välittänyt siitä, miten minä voin. Nyt ainakin muistatte minun olleen olemassa!"Ylermi Ylihankala kirjoitti:Luulisi neljän vuoden aikana edes jollain lähipiiristä olleen sellaisia havaintoja, jotka olisivat oikeaan instanssiin riittävän painokkaasti ja usein ilmoitettuina johtaneet jonkinlaiseen pakkointerventioon. En tosin tiedä, oliko Saari ollut hoidossa tai lääkityksellä, mutta neljä vuotta kuulostaa kovin pitkältä ajalta jäädäkseen konkreettisesti riittävästi huomioimatta.NuoriD kirjoitti:Öö.. Miten sen olisi voinut estää?
Onslow kirjoitti:NuoriD kirjoitti: Tunnustan, että en ymmärrä viestiäsi

-
- Kitisijä
Kun kohtaa voimattomuuden tunteen, niin sitten ihmettelee. Ei mulla Saaren tapaukseen sinänsä mitään rakentavaa uutta asiaa ollut, kunhan ihmettelin ääneen. Sellainen pieni pelko kiiri mieleen, että jos joku voi rauhassa suunnitella neljä vuotta täystuhoa, niin näitä aikapommeja voi putkahdella koska hyvänsä. Mutta en nyt lähde sen kummemmin maalailemaan uhkakuvia ja lietsomaan hysteriaa...
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
- Kitisijä
Auvinenhan olisi halunnut psykiatriseen hoitoon, mutta ei päässyt, koska "tilanne ei ollut riittävän vakava". Toisin sanoen verokertymä on joko liian pieni tai väärin kohdistettu tai sekä että. Varmaan Saarikin olisi voinut hyötyä laajasta, monipuolisesta ja ennen kaikkea helposti saatavilla olevasta nuorten tukiverkostosta - psykiatrisine palveluineen (siis vaikka joku ei osaisi palveluja itse haluta, niin niitä saatuaan voi huomata sen auttaneen).
Pakkointerventioilla tällaiset ongelmat eivät ratkea. Jälkikäteen on aina helppo ajatella, että sen tai tämän syyn olisi pitänyt riittää henkilön vangitsemiseen. Mutta ajatelkaa vähän pidemmälle: kuinka moni pitäisi tällä hetkellä vangita samojen tai yhtä raskaiden perusteiden nojalla? Mitä sitten tehtäisiin, kun tyypit on kerätty putkaan? Parantaisiko se ennustetta jatkossa vai pidettäisiinkö kaikki vähänkin epäilyttävät kaverit telkien takana loppuelämänsä ajan?
Rikollisesta teosta fantasioiminen ei voi olla rikos.
Pakkointerventioilla tällaiset ongelmat eivät ratkea. Jälkikäteen on aina helppo ajatella, että sen tai tämän syyn olisi pitänyt riittää henkilön vangitsemiseen. Mutta ajatelkaa vähän pidemmälle: kuinka moni pitäisi tällä hetkellä vangita samojen tai yhtä raskaiden perusteiden nojalla? Mitä sitten tehtäisiin, kun tyypit on kerätty putkaan? Parantaisiko se ennustetta jatkossa vai pidettäisiinkö kaikki vähänkin epäilyttävät kaverit telkien takana loppuelämänsä ajan?
Rikollisesta teosta fantasioiminen ei voi olla rikos.
-
- Kitisijä
En tarkoittanut kiinniottoa yms. poliisin pakkokeinoja, vaan terveydenhuollollisia. Siis pakkohoitoa.EveryWoman kirjoitti: Pakkointerventioilla tällaiset ongelmat eivät ratkea. Jälkikäteen on aina helppo ajatella, että sen tai tämän syyn olisi pitänyt riittää henkilön vangitsemiseen.
-
- Kitisijä
Resursseja ei riitä vapaaehtoiseenkaan hoitoon. Tuskin pakkohoito halvemmaksi tulisi.Ylermi Ylihankala kirjoitti:En tarkoittanut kiinniottoa yms. poliisin pakkokeinoja, vaan terveydenhuollollisia. Siis pakkohoitoa.EveryWoman kirjoitti: Pakkointerventioilla tällaiset ongelmat eivät ratkea. Jälkikäteen on aina helppo ajatella, että sen tai tämän syyn olisi pitänyt riittää henkilön vangitsemiseen.
Tiukentamalla aselakeja tämän murhenäytelmän olisi voinut estää.NuoriD kirjoitti:Öö.. Miten sen olisi voinut estää?Ylermi Ylihankala kirjoitti:"Matti Saaren asunnosta löytyi käsin kirjoitettu viesti, jonka mukaan hän oli suunnitellut tämän kaltaista tekoa jo vuodesta 2002.
Viestissään hän kertoi inhoavansa ihmisiä ja yhteiskuntaa ja halunneensa aina murhata mahdollisimman paljon ihmisiä. Viestissään hän kertoi tappavansa kaiken eteen tulevan."
Tämän uutisen luettuani on pakko kyllä kysyä, eikö tätä olisi voitu millään estää? Eikö kenelläkään hälyyttänyt riittävän isosti ja riittävän aikaisin? Vai hukkuiko kaikki määrärahojen puutteeseen ja byrokratian rattaisiin?
Totta. Ihan sama juttu Myyrmannin kohdalla. Tiukentamalla kuulalalakereiden ostamista sekin tragedia olisi voitu estää.Chap kirjoitti: Tiukentamalla aselakeja tämän murhenäytelmän olisi voinut estää.
Tarkemmin ajateltuna Pekka-Ericille olisi voinut antaa luvat ydinaseisiin, niin olisi saanut hoidettuna homman kunnolla loppuun asti.Onslow kirjoitti:Totta. Ihan sama juttu Myyrmannin kohdalla. Tiukentamalla kuulalalakereiden ostamista sekin tragedia olisi voitu estää.Chap kirjoitti: Tiukentamalla aselakeja tämän murhenäytelmän olisi voinut estää.
Sanoisin kuitenkin ennemmin, että vangitsemiseen, kuin pakkohoitoon. Tahdosta riippumattomaan hoitoon päätyäkseen ja vielä siellä pysyäkseen ihmisen pitää olla psykoottinen. Tuo ammuskelija taisi olla ennemminkin persoonallisuushäiriöinen, kuten suurin osa vankilan populasta yleensäkin.Ylermi Ylihankala kirjoitti:En tarkoittanut kiinniottoa yms. poliisin pakkokeinoja, vaan terveydenhuollollisia. Siis pakkohoitoa.
Tragedia olisi myös voitu välttää, jos PE olisi laitettu kolmevuotiaana valtion pakkotyöleirille ilman vapaudut vankilasta-korttia.Chap kirjoitti: Tarkemmin ajateltuna Pekka-Ericille olisi voinut antaa luvat ydinaseisiin, niin olisi saanut hoidettuna homman kunnolla loppuun asti.
Kunpa meillä olisi joku viisas johtaja, joka jo kaukaa näkisi tällaiset tapaukset.elco kirjoitti:Tragedia olisi myös voitu välttää, jos PE olisi laitettu kolmevuotiaana valtion pakkotyöleirille ilman vapaudut vankilasta-korttia.Chap kirjoitti: Tarkemmin ajateltuna Pekka-Ericille olisi voinut antaa luvat ydinaseisiin, niin olisi saanut hoidettuna homman kunnolla loppuun asti.
Viisaan johtajan ei tarvitse nähdä - kunhan vaan laittaa kaikki kolmevuotiaat pakkotyöleirille.Chap kirjoitti: Kunpa meillä olisi joku viisas johtaja, joka jo kaukaa näkisi tällaiset tapaukset.
Viimeksi muokannut elco, 11.06.2009 20:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
On se kyllä viisas.elco kirjoitti:Viisaan johtajan ei tarvitse nähdä - kunhan vaan laittaa kaikki kolmevuotiaat pakkotyöleirille.Chap kirjoitti: Kunpa meillä olisi joku viisas johtaja, joka jo kaukaa näkisi tällaiset tapaukset.
Kyseinen muistio ei varmaankaan vahingossa vuotanut julkisuuteen. Mitä kitinän johtava salaliittoteoreetikko Pertti arvio, kuka on takana ja kenestä halutaan eroon?exPertti kirjoitti:Rahoitusjutut senkun jatkuvat
Paljastuksen ajoitus antaa viitteen, että asiasta on kuultu hevosen suusta.
Ilmeisesti Korhosta tässä yritetään savustaa?
-
- Kitisijä
Purkaisin tätä aloittaen, kuka säilyttää edes lyhyen kuljetuksen ajan hemmetin isoa rahasummaa paperipussissa? Ensiksi tulee mieleen joku vanhus, esmes joku yksityisyrittäjä, joka oli viemässä kuukauden kassaa kerralla pankkiin. Tai voihan kyse olla esmes kiinteistönvälittäjästä, joka oli juuri saanut suuren käsirahan asiakkaalta(vanhukselta) käteisenä. Toisaalta luulisi heidän varsin pian kaipaavan rahojaan, jolloin mysteeri olisi jo ajat sitten rakennut, jo ennen lehtiin pääsyä.NuoriD kirjoitti:Mikähän tarina tuossa on takana?
^Tuskin kukaan yrittäjä tai kiinteistövälittäjä kuskaisi rahaa PAPERIKASSISSA siltikään. Pankista saa ihan ilmaiseksi turvapusseja, ja niitä jopa tarjotaan sieltä jos kerrankin vie hiukan isompaa summaa tilille.

-
- Kitisijä
Juu ei, kyllä ne useimmiten taitaa peräti kankaisia olla...bliss kirjoitti:^Tuskin kukaan yrittäjä tai kiinteistövälittäjä kuskaisi rahaa PAPERIKASSISSA siltikään.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.