Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
NuoriD

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

nastamuumio kirjoitti:Ottamatta sen paremmin kantaa mihinkään, miksi etninen tausta pitäisi ilmaista lehdissä? Voin ymmärtää sen, että jos ulkomaalaisuus kerrotaan, ulkomaalaisia ulos haluavat ihmiset saavat ikään kuin perusteita sanoilleen, mutta mitä väliä on sillä, onko joku jonkin teon tehnyt romani, saamelainen vai kantasuomalainen tms, koska tämmöisiä tyyppejä nyt vaan on jokseenkin mahdoton täältä poistaa, eikä otsikointi vaikuta rikollisuuteen mitenkään laskevasti?
Etninen tausta on syytä kertoa silloin, kun se oleellisesti liittyy rikokseen.

Muuten joudumme ihmettelemään, mikä ruotsin nuorisoon on mennyt, kun se alvariinsa polttaa autoja ja kivittää tulipaloa sammuttamaan tulevaa palokuntaa.

Kun Nokian ammuskelijoiden etnistä taustaa ei ensin kerrottu, ehdittiin keskustelupalstoilla päivitellä suomeen rantautuneita uusia kovia rikollisjengejä, toisaalta ehdotettiin väkivallan vähentämiseksi myös kansalaispalkkaa ja ilmaisia kuntosaleja.

Eli jos taudin nimeä ei kerrota, ei hoitoakaan voida keksiä.

Tiedotusvälineiden tehtävä ei ole pohtia, mitä kansa on riittävän kypsä kuulemaan, vaan tiedotusvälineiden on kerrottava vallitsevasta todellisuudesta niin kuin se on.

Ellei julkisuudessa voida uutisoida, että verikosto on osa romanien kulttuuria ja voimissaan, ei voida myöskään tietää, että tällainen ongelma on olemassa. Ongelmien ratkaisun ensimmäinen aste on, että niistä voidaan puhua.

Sitten on tietysti ikuisuusvitsi, eli tällainen uutisointi.

Eikö olisi järkevämpää sanoa suoraan, että kyseessä on romanikaksikko? Ehkäpä joku mummo saisi pitää rahansa, kun tajuaisi olla päästämättä mustalaisia sisään.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

No niin, ja nyt ovat sitten amerikkalaiset jihadistitkin panneet tuulemaan.

Onneksi tässä uutisessa sentään tuodaan esille epäiltyjen etnisyys, tiedetäänpähän olla päästämättä Suomeen tuonnäköisiä epäilyttäviä musulmaaniterroristeja.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriD

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Frederik Krueger kirjoitti:No niin, ja nyt ovat sitten amerikkalaiset jihadistitkin panneet tuulemaan.

Onneksi tässä uutisessa sentään tuodaan esille epäiltyjen etnisyys, tiedetäänpähän olla päästämättä Suomeen tuonnäköisiä epäilyttäviä musulmaaniterroristeja.
Aivan. On oikein, että epäiltyjen etninen tausta tuodaan esiin. Näin tiedämme, että myös kalpeanaamoista löytyy muslimiterroristeja.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NuoriD kirjoitti:Eikö olisi järkevämpää sanoa suoraan, että kyseessä on romanikaksikko? Ehkäpä joku mummo saisi pitää rahansa, kun tajuaisi olla päästämättä mustalaisia sisään.
Tuo oli sinänsä aika kuvaava kommentti ajatusmaailmastasi. Romaneita ei siis pidä päästää sisään, muita voi?

Olen samaa mieltä että monet eivät taida olla tarpeeksi kypsiä käsittelemään uutisten kaikkia faktoja.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:Jos jotakin aivan liian hullua ollakseen suomalaisen tekemäksi tapahtuu on kyseessä yleensä musulmaanit tai mustalaiset.
Paitsi tietenkin silloin jos kyse on koko perheensä ampumisesta, kouluammuskeluista tai sieppauksista? Ovatko nämä tapaukset selitettävissä tekijöiden alkuperällä, ja ovatko kaikki samaan viiteryhmään kuuluvat osasyyllisiä tapahtuneisiin?

Milloinkas pertti ratkeaa ampumaan oman perheensä? Toivottavasti ainakin ennenkuin oma poika ammuskelee muita oppilaita koulussa. Uutisoidaan.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriD

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Frederik Krueger kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Eikö olisi järkevämpää sanoa suoraan, että kyseessä on romanikaksikko? Ehkäpä joku mummo saisi pitää rahansa, kun tajuaisi olla päästämättä mustalaisia sisään.
Tuo oli sinänsä aika kuvaava kommentti ajatusmaailmastasi. Romaneita ei siis pidä päästää sisään, muita voi?

Olen samaa mieltä että monet eivät taida olla tarpeeksi kypsiä käsittelemään uutisten kaikkia faktoja.
Ihan aikuisten oikeasti: mustalaisia ei kannata päästää sisään. Vastaavia uutisia tulee jatkuvasti.

Jos ovella kolkuttaa mustalaiskaksikko, jonka pitäisi päästä juomaan tai vessaan, on erittäin todennäköistä, että vierailun jälkeen olet maallisessa mielessä köyhempi, vaikkakin ehkä kulttuurillisesti rikastunut.

Toki valkolaisetkin saattavat olla liikkeellä pahoin taka-ajatuksin. Mustalaisten kotivierailulla ryöstäaikeet ovat kuitenkin monta kertaluokkaa todennäköisempiä.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NuoriD kirjoitti:Aivan. On oikein, että epäiltyjen etninen tausta tuodaan esiin. Näin tiedämme, että myös kalpeanaamoista löytyy muslimiterroristeja.
No, onneksi kuitenkin mummot uskaltavat päästää outoja vieraita kotiinsa, kunhan eivät ole romaneja.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NuoriD kirjoitti:Jos ovella kolkuttaa mustalaiskaksikko, jonka pitäisi päästä juomaan tai vessaan, on erittäin todennäköistä, että vierailun jälkeen olet maallisessa mielessä köyhempi, vaikkakin ehkä kulttuurillisesti rikastunut.
Entä jos siellä on valkolaiskaksikko, jonka pitää päästä juomaan tai vessaan? Silloinko riski on mielestäsi huomattavasti vähäisempi?

Minä neuvoisin yksinäisiä mummoja mieluummin olematta päästämättä ketään outoja vieraita sisään, ellei ole ns. oikealla asialla, esim. sosiaalityöntekijä. Riippumatta (sosiaalityöntekijän) etnisyydestä.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 28.07.2009 11:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriD

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Frederik Krueger kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Jos ovella kolkuttaa mustalaiskaksikko, jonka pitäisi päästä juomaan tai vessaan, on erittäin todennäköistä, että vierailun jälkeen olet maallisessa mielessä köyhempi, vaikkakin ehkä kulttuurillisesti rikastunut.
Entä jos siellä on valkolaiskaksikko, jonka pitää päästä juomaan tai vessaan? Silloinko riski on mielestäsi huomattavasti vähäisempi?
Tämä on tosiasia. Voit hyväksyä sen tai olla hyväksymättä, mutta mustalaisten ollessa kysessä ryöstäaikeet ovat huomattavasti todennäköisempiä.

On myös hyvin vaikea kuvitella, mitä asiallista asiaa ovella kolkuttavalla mustalaiskaksikolla olisi.
NuoriD

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:On myös hyvin vaikea kuvitella, mitä asiallista asiaa ovella kolkuttavalla mustalaiskaksikolla olisi.
Hai, miss on lähin ravirata?
Vie miut Vermoon, mie maksan huomenna.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NuoriD kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Jos ovella kolkuttaa mustalaiskaksikko, jonka pitäisi päästä juomaan tai vessaan, on erittäin todennäköistä, että vierailun jälkeen olet maallisessa mielessä köyhempi, vaikkakin ehkä kulttuurillisesti rikastunut.
Entä jos siellä on valkolaiskaksikko, jonka pitää päästä juomaan tai vessaan? Silloinko riski on mielestäsi huomattavasti vähäisempi?
Tämä on tosiasia.
Ei ole, vaan sinun ennakkoluulojasi. Jos oudot vieraat eivät ole järkevällä asialla, on syytä epäillä heidän motiivejaan. Jos taas romanitaustainen sosiaalityöntekijä pyrkii mummon puheille, mielestäni mummon pitäisi päästää hänet sisään, vaikka sinun mukaasi ryöstöaie on silloin huomattavasti todennäköisempi.
On myös hyvin vaikea kuvitella, mitä asiallista asiaa ovella kolkuttavalla mustalaiskaksikolla olisi.
Entä oveen kolkuttavalla valkolaiskaksikolla, jotka "haluavat tulla juomaan vettä"? Tai turkulaisella asianajajalla, joka on tuomassa postipakettia sisään?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Tai turkulaisella asianajajalla, joka on tuomassa postipakettia sisään?
No se toi sitä pakettia, Daah!!! :doh:
Ei siinä paketissa oikeasti ollut mitään. Mutta mitä sinä tuollaisena potentiaalisena perheensäampujana asiasta mitään tietäisit. :)
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14957
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tekijän romanialkuperän mainitseminen ei saa uutisoinnissa tietenkään olla lähtökohta, vaan päinvastoin. ND, taisit jo sanoa, että kun tällä tiedolla on jotain oleellista merkitystä uutisoinnissa, on asiaa syytä vakavasti harkita. Lähtökohta pitäisi siis olla, että asia tuodaan esille. Nythän pitää vain vetaa iso linja.

Itse vetäisin linjan siihen, että jos teolla on selkeitä romanikulttuurin piirteitä, tulee asia uutisoida myös tekijöiden etnisen taustan huomioiden.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Miksei tekijän etnisyyttä paljasteta? Minua ainakin kiinnostaa jotta tiedän keitä syyttää, ja etteivät väärät tahot joudu tästäkin syytetyksi.

Jos ei tiedetä mikä on ongelma, ei sitä voida ratkaistakaan. Oliko kyseessä kenties kunniamurha vai verikosto?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Miksei tekijän etnisyyttä paljasteta? Minua ainakin kiinnostaa jotta tiedän keitä syyttää, ja etteivät väärät tahot joudu tästäkin syytetyksi.

Jos ei tiedetä mikä on ongelma, ei sitä voida ratkaistakaan.
Varovaisesti nyt, Suomalaisilla mökeillä lomailee nykyään tosi monia kansallisuuksia. Ettet ihan naurunalaiseksi joudu vaikka selvältä nyt homma tuntuisikin.
Öh, etkö osaa lukea? Siksi juuri halusinkin että tekijän alkuperä uutisoitaisiin, ettei vaan tule suotta hutia. Haluan tietää onko mökkeilijä-Pertti osasyyllinen tapahtuneeseen syntyperänsä takia.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:Minähän olen VLSHM, olen tämän syntyperäisen syyn takia osasyyllinen kaikkeen. Kyllä sinä tämän tiedät. :)
Noh noh, älä nyt taas ota tuota jussi halme-aholaista marttyyrikorttia esiin. :) Kohta tietenkin selität kuinka sinua eilenkin haukuttiin kadulla valkoiseksi.

Niin Pertti ja ND, miksi ette ole parkumassa ettei kyseisessä rikosuutisessa paljastettu tekijän etnisyyttä? Sananvapaus ja silleen, kansalla on oikeus tietää?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriD

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Frederik Krueger kirjoitti:Miksei tekijän etnisyyttä paljasteta? Minua ainakin kiinnostaa jotta tiedän keitä syyttää, ja etteivät väärät tahot joudu tästäkin syytetyksi.

Jos ei tiedetä mikä on ongelma, ei sitä voida ratkaistakaan. Oliko kyseessä kenties kunniamurha vai verikosto?
Veikkaan, että tekijä on valkoihoinen kantasuomalainen. En usko, että kyse oli verikostosta tai kunniamurhasta. Tarkemmin en osaa asiaa lisätietojen puutteessa analysoida.

Oletko itse eri kannalla?
NuoriD

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Frederik Krueger kirjoitti:
Niin Pertti ja ND, miksi ette ole parkumassa ettei kyseisessä rikosuutisessa paljastettu tekijän etnisyyttä? Sananvapaus ja silleen, kansalla on oikeus tietää?
Mun mielestäni tekijän etninen tausta on ilmeinen: valkoinen kantasuomalainen. Oletko eri mieltä?
NuoriD

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Kyllä mun puolestani tuossa murhajutussa voitaisiin todeta, että epäilty kuuluu suomen periteiseen kantaväestöön. Ei se minua häiritsisi.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NuoriD kirjoitti:Mun mielestäni tekijän etninen tausta on ilmeinen: valkoinen kantasuomalainen. Oletko eri mieltä?
Arvaillako tässä pitää? Entä jos ei olekaan? Pertti jo varoittelikin tekemästä tuollaisia johtopäätöksiä. Miksi tässä tapauksessa henkilön alkuperää ei tarvitsekaan raportoida? Olithan sinä vakuuttunut toisessakin tapauksessa jo ennalta ampujien romanitaustasta, silti nostit suuren haloon ettei sitä kerrottu heti alussa (joko poliisin tai tiedotusvälineiden päätöksellä, minä epäilen ensimmäistä).

Jos se vaikka onkin valkoinen kantasuomalainen eli saamelainen, selittyisi rikos perisuomalaisena mökkimurhana. Tärkeää tietoa pimitetään.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriD

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Frederik Krueger kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Mun mielestäni tekijän etninen tausta on ilmeinen: valkoinen kantasuomalainen. Oletko eri mieltä?
Arvaillako tässä pitää? Entä jos ei olekaan? Pertti jo varoittelikin tekemästä tuollaisia johtopäätöksiä. Miksi tässä tapauksessa henkilön alkuperää ei tarvitsekaan raportoida? Olithan sinä vakuuttunut toisessakin tapauksessa jo ennalta ampujien romanitaustasta, silti nostit suuren haloon ettei sitä kerrottu heti alussa (joko poliisin tai tiedotusvälineiden päätöksellä, minä epäilen ensimmäistä).

Jos se vaikka onkin valkoinen kantasuomalainen eli saamelainen, selittyisi rikos perisuomalaisena mökkimurhana. Tärkeää tietoa pimitetään.
Ehdin jo todeta, että kyllä mun puolestani tekijän etnisen taustan voi kertoa tässäkin tapauksessa.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NuoriD kirjoitti:Kyllä mun puolestani tuossa murhajutussa voitaisiin todeta, että epäilty kuuluu suomen periteiseen kantaväestöön. Ei se minua häiritsisi.
Mutta miksi suhtaudut tässä tapauksessa alkuperän raportoimatta jättämiseen noin tyynesti, hälläväliä-asenteella? Eikö kansalla ole mielestäsi enää oikeutta tietää? Oikeusmurhahan tämä on, vai mitä?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriD

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Frederik Krueger kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Kyllä mun puolestani tuossa murhajutussa voitaisiin todeta, että epäilty kuuluu suomen periteiseen kantaväestöön. Ei se minua häiritsisi.
Mutta miksi suhtaudut tässä tapauksessa alkuperän raportoimatta jättämiseen noin tyynesti, hälläväliä-asenteella? Eikö kansalla ole mielestäsi enää oikeutta tietää?
Luotan kansan medialukutaitoon. Keski-ikäinen mies murhaa vaimonsa mökillä=>jokainen tajuaa, että tekijä on suomalainen kalpeanaama.

Mutta jos asia sinua häiritsee, niin laita toki meiliä Hesarin toimitukseen, niin minäkin tein Nokian ammuskelun yhteydessä.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NuoriD kirjoitti:Luotan kansan medialukutaitoon. Keski-ikäinen mies murhaa vaimonsa mökillä=>jokainen tajuaa, että tekijä on suomalainen kalpeanaama.
Ainakaan Pertti ei tajunnut. Perttien takia tuo etnisyys pitäisi ehdottomasti tuoda julki jokaisessa rikosuutisessa, eikö vain?
Mutta jos asia sinua häiritsee, niin laita toki meiliä Hesarin toimitukseen, niin minäkin tein Nokian ammuskelun yhteydessä.
Kysyinkin, miksi se ei häiritse sinua, kun kerran Nokian tapauksessa häiritsi, vaikka "jokaiselle varmastikin oli selvää" että sukuriita-ammuskelu viittaa vahvasti tekijöiden romanitaustaan.

Ei minua oikeasti häirinnyt ettei uutisessa mainittu kantasuomalaisuudesta mitään, parodioin vain sinun naurettavaa tuohtumustasi tuossa aiemmassa Nokian rikosuutisessa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Hyeena

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Hyeena »

En ymmärrä, miksi ihmeessä tiedotusvälineet sensuroivat etnisyyttä koskevia tietoja, kun kyse on rikoksentekijöistä joita ei ole saatu kiinni. Esimerkiksi HS ei juuri koskaan kerro rikoksentekijöiden etnistä taustaa, vaikka muista medioista se usein löytyy. Jos esim. puskaraiskauksen tekee jotain tiettyä etnistä taustaa oleva, niin minusta on yleisön palvelemista kertoa tapahtumapaikan lisäksi myös kaikki tekijän tuntomerkit. Se palvelee syyllisen kiinni jäämistä. Yleistävä "ulkomaalainen" tai "ulkomaalaistaustainen" on vielä huonompi tapa uutisoida. Se syyllistää kaikki etniset ryhmät.

Sen lisäksi mitä NuoriD sanoo pitää paikkaansa. Jos esimerkiksi afrikkalaistaustaiset tekevät jossain kaupunginosassa merkittävän osan väkivalta- tai seksuaalirikoksista, on yleisön palvelemista kertoa siitä. Jos romanit kiertelevät jollain seudulla tekemässä huijauskaupustelua, on hyvä kertoa seudun lisäksi myös kaupustelijoiden tuntomerkit. Jne. Sama koskisi tietysti myös skinilaumoja, partiolaisjoukkioita, karanneiden morsianten laumaa tai mitä tahansa muuta helppoa tuntomerkkiä. Etnisyyden erityisasema tuntomerkkien joukossa kuulostaa varsin teennäiseltä ja tekopyhältä ruotsalaishymistelyltä. Sensuuria sensuurin vuoksi.

Minusta on täysin ymmärrettävää, että mökkipuukotuksessa, jossa aviomies on jo vangittu, ei yleisön kannalta ole kovinkaan relevanttia kertoa etnisyyttä. Omalta aviomieheltä jatkuvasti suojautuminen on kuulostaa melko vaikealta ja kesämökkien välttely typerältä.