Hyvin käynyt?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Onko käynyt hyvää vai erittäin hyvää viime päivinä?

Erittäin hyvää
3
15%
Hyvää
5
25%
Hyvää
5
25%
Ei ole käynyt
7
35%
 
Ääniä yhteensä: 20

Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Gat kirjoitti:Pulkannarulle että vähän liian paksua olettaa, että tämmöistä sattumusta varten kukaan edes maalla tietää ennakolta opetella sähköputkimiehen taidot ja ostaa työkalutkin. Eikä niitä moottoreita ja pumppuja kukaan itse osaa valmistaa.. paitsi sinä?
Korjauksia ja asennuksia tehdessä minä, kuten moni muukin on taitonsa opetellut. Nyt on motivaatiota haastava keli, saattaisi haikentää opettelumotivaatiota. Työkalut ei maksa maltaita (putkitonkeja, kiintoavaimia, räikkäsarja, rälläkkä jne) kunhan malttaa aloittaa kohtuuhintaisista työkaluista ja jättää ne kaikkein halvimmat ja kalleimmat kaupan hyllyyn. Jos joku työkalu hajoaa ennen aikojaan, niin ostaa sitten paremman. Pumppu moottoreineen (Italialainen) maksoi 300-400e kpl ja Lohjapumpun 50L painevaraajia 2kpl lisäksi, niin ja painekytkin kanssa. Niin ja meni niitä liittimiäkin jokunen. Kaikki hyvän maalais rautakaupan tai putkiliikkeen varastotavaraa. Tai jos on bisneksen päälle ymmärtävä liike niin silloin varastotavaraa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Niin niin. Toiset pilkkaa kun en tekstiviestillä saa heti korjaajaa vuorokaudenajasta riippumatta ja olen muka niin pihi, rahalla kuulemma Saisi tätäkin. Ja voisin itse vain maata hotellissa. Ei niin, kyse oli selvittää kuka mahdollisesti suostuisi tulemaan ja tuurillla se tunsi toisen (putkimiehen), joka suostuu myös. Ei siihen raha auta, tosiaan pitäisi ostaa pari konsernia sitten.

Sinä Pulkannaru taas vaikutat vähän syyllistävän, etten tee kaikkea omin käsin. Ristiriitaista. Joku työmoraali ja miehen kunnia?
¨
Ei tässä akuutissa semihätätilanteessa ollut aika ja paikka minun lähteä harrastamaan ja turaamaan.
Osaanhan minä pulttia vääntää ja pieniä johtojakin yhdistää. Silti tämä oli suojakytkimen (jonka takana myös kaivon lämmitys enon systeemillä) ja moottorin hajoamisesta lähtien selvää heviä oikean sähkömiehen hommaa, johon ei maallikon oikeastaan pitäisikään koskea. Tai ainakaan nyt ei ole minun aika harjoitella. Lisäksi ne kokeneet käsistään kätevät ammattimaiset rasva-apinatkin saivat taistella tosissaan, kiroillen ja värkkejään rikkoen, että saivat moottorin ja pumpun edes irti. Niin ja sanoinhan, että peukaloni on palanut. Karseen näköinen vieläkin, ei sillä mitään voimallista vääntele. Ja ilmasto on joo ankara.

Suojakytkimen vaihdon jälkeen sulatin toki itse toholla umpijäisen pumpun ja vesisäiliön. Osoittautui turhaksi ja sillä keinolla viaksi selvisi moottori. Siinä lämmittäessä se tulipalo, luulenpa ettei minun vikani koska letkuhan on ihan seula ja mätä vaikkei näyttänyt siltä.

Se tietysti moka, etten nähnyt heti alkuun, että pumppukin on paskana. Mutta eipä huomanneet siellä ryömineet asentajatkaan kuin vasta viidennellä tunnilla, ahdas loukko.

Työkaluja ja koneita ostan vain pitkäaikaisen, tuottavan tarpeen mukaan. Esimerkiksi osaan käyttää ja olen käyttänyt raivaussahaa. Mutta kun piti raivata yksi pusikko, ja pitkään aikaan ei toista, laskin että tulee halvemmaksi teettää metsänhoitoyhdistyksellä kuin ostaa/vuokrata omat varusteet. Ja säästyy rakolta laiskan kämmenessä :D Tuo kaivo on varsinkin once-in-a-lifetime -tilanne. Kuten sähköviatkin yleensä. Ja nyt ei ollut aika ja paikka harjoitella käden taitoja.

Eilen siis varoitin naapurin hörhöbossia, että poistavat sähköpaimenet siitä vuokrapellolta tai niiden yli ajetaan. Selitin sille hoonosoomelle ja sovittiin, että varsinainen maanviljelijänsä eli pehtoori soittaa minulle tänään. Arvata saattaa, että ei soittanut. Tuskinpa ne myös hänelle mainitsemani kaksi vuotta yliajan tukkeena olevat suursäkkinsä mihinkään koskaan lähtevät, sana ei varmaan välity. Tekis mieli hinata ne traktorilla maata pitkin SteinerBossin omalle pihalle :D Anyway kun nyt. olen varoittanut, sitten auralla vain ajetaan niiden sähköaitojen yli. Minä ainakaan en ala niitä purkamaan ja keppejä jäisestä maasta nyhtämään.

Pihanikin lumipyryjen jälkeen auraava linkourakoitsija ei vastannut, tai siis vain vastaaja eikä tulosta soittopyynnöistä. Sitten onnenpotkuna tuli se sähkömies tuomaan korjaamaansa palanutta lämmitintä. Tiesi kertoa, että auramies on vaihtanut puhelinta ja sitya vanhaa ei juuri tarkkaile! Siinä olis saanut soitella. Noh sähköäijä soitti itse heti auramiehelle ja kas, tuo on Virossa! Lykkynä tulee kuitenkin huomisaamuksi ja ehtii aurata pellolla ennen kuin pumpun ja putkimiehen pitäisi saapua. Siis ilman palovahinkoa lämmittimeen en olis saanut tietää uutta numeroa.

Kiitin että sähköheebo oli järkännyt putkimiehen, ja kysyin uudestaan mahtaisiko tuo olla lähtenyt tänne jos tuntematon soittaisi. Hää arveli että keskustan putkiliikkeet ei varmaan olisi lähteneet, tuo kyllä. Ei muuten voisi ollakaan mun tuttu, ihan eri kylästä. Sanoi että muuten kuin hänen kautttaan tuskin olisin sitä putkimiestä löytänyt, heillä on yhteistyötä. Siis ei ihan Kitinätuuria tämä, mutta jotain sentäs.

Mutta tyypillinen Kitinäläinen olsii joko tehnyt itse kuten Pulkannaru tai sitten yhdellä tekstiviestillä random sähkö- ja putkimiehelle korjauttanut valmiiksi jo samana päivänä? Joojoo, teidän maailmassa. Olette te niin erinomaisia.
SikaMika

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Gat kirjoitti: No se porukka on täälläpäin tunnettu juuri siitä, etteivät saa mitään aikaiseksi.
Sittenhän sä olet juuri oikeassa paikassa. Ehkä ne on panemassa.
Gat kirjoitti:suihkussa
Missä? Mitä tarkoitusta varten?
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Mitenkähän Gatin tilanne nyt on? Onko hyvin käynyt vai kenties tosi huonosti. Se on aina yllätys. Oletteko huomanneet, että hän on alkanut kiroilla. Ettei vaan Gatin nimimerkin takana ole joku feikkikirjoittaja ja gat on heitetty vesikaivoon?

Olen katsonut liikaa rikosfilmejä. Anteeksi, Gat!

Ai onko minun hyvin käynyt? No, en ole tänään varma. Tapahtumia on niin paljon, että osa meni heikommin, osa huonommin.

Kokonaisuus minulla tänään on että melko hyvin käynyt. :)

Onneksi mulla ei ole vesipumppua....silloin asiat olisi persuksillaan varmasti :)
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä en tiedä onko tässä käynyt sitten hyvin vai huonosti, mutta oon vihdoin alkanut ymmärtämään Stadinarskaa. Oon hymyillyt sen jutuille tänään jo kahdesti ja vähän hymähdellytkin jopa.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

exsu kirjoitti:Mä en tiedä onko tässä käynyt sitten hyvin vai huonosti..
Josko kuitenkin hyvin huonosti !!?1
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Gat »

McJanne kirjoitti:Tykkäsin jotenkin tuosta suursäkki-ideasta, minä ajattelin, että sopiva paikka niille olisi siinä pääovien kohdalla verannalla. Kutkuttavaa. Sais samalla säänsuojaan ja kiitokset siitä, ettei jäänyt säiden armoille :D

t: nimim. Väärin tehty elementti suunnittelijan pihatiellä poikittain.
Niin, ihan hyvää hyvyyttäni minäkin ne kaksi suursäkkiään palauttaisin, jyvineen päivineen ja ihan kotiovelle :D

Sori Arska, tämä onkin muuttunut minun reportaasiketjukseni. No, itsepä kysyit.

No niin.
Eilen TIISTAINA tuli aamun valjettua se auramies. Nousin traktorinsa kyytiin. Että ne onkin hienoja nykyään. Apumiehelle oma istuin. Ihan lämmintä sisällä. Tasainen lattia. Vaihteet ja laitteet toimii sormella hipaisemalla. Joka puolella isoja digitaalinäyttöjä kuin avaruusaluksessa. Hiljaista kuin henkilöautossa, ei tarvinnut kuulosuojaimia. On hieman edistynyt Massikoistani. Tuohan on jo siistiä sisätyötä.

Sähköaitojen läpi ajoimme, siitäs saavat. Kepit sentään pysyi maassa. Siis ne veräjien kautta Lantikallani ajamani kaksi ahtaan paikan peräkkäistä 90 asteen käännöstä suoraksi. Ja sähköboksille mennessä aita poikki. Naapurin hörhöguru näkyi kyyläävän tieltä Mersustaan. Auramies jutteli että tänään saatte varmaan vettä. Minä'profetoin, että kyllä siinä joku ongelma vielä ilmenee. Ja katso:

Putkimies tuli yhdeltätoista. Hyväkin että tuli lingottua niin, että nyt pääsee sinne ihan farmariautollaan. Minun nimittäin piti lähteä samantien hammaslääkäriin. Joka olikin hermolepoa porausta myöten. Sitten kävin rauhassa kaupoissa. Toivoin että palattuani olisi jo asentanut pumpun, ilmannut säiliön ja vesi juoksee kuten lupasi. No eikö mitä.

Kotiin palattuani taas kännit vetäissyt isäni selitti: Putkimies oli rynninyt hätääntyneenä selittämään, ettei saa takaiskuventtiilin yhtä pulttia auki. Kyseli onko ruuvipenkkiä. Nolo sanoa, mutta enonikaan ei koskaan edes sitä hankkinut, tölskäsi nuukana mutta Kätevänä miehenä kaiken ihan extempore-välineillä. Sitten putkimies kysyi onko putkiin sopivaa jakoavainta!

Isä ohjeisti parillekin pajalla, putkimies lähti sinne. Ei päässyt ekaan eikä tokaan, löysi kolmannen pajan, jossa ähräsivät pultin auki.

Minä tulin jo kotia, ja kohta putkimies kaivolta kysyen onko meillä putkiteippiä! No ei, vain sähköteippiä. Putkimies ajoi kaupungille teipinostoon. Kyllhän kumma ettei minulla ole ruuvipenkkiä, mutta vielä kummempi ettei putkimiehellä ole kentällä putkiin sopivaa jakoavainta ja vittu putkiteippiä. Sitäpaitsi joku oli vialla, teipithän ovat väliaikaisratkaisu.

Yhteensä neljä tuntia duunattuaan putkimies tuli, melko tuohtuneena. Näytti, että pumpun korvake oli irronnut itsestään/murtunut käteensä. Siis sen ihan vastaostettun pumpun! Siksi oli kysellyt teippiä, kun ei alkuun tiennyt mikä vuotaa.

Lähti samantien kaupungille pumppuliikkeeseen. Takuu korvaisi, jos niillä vaan on pumppuja hyllyssä. Sanoi soittavansa miten käy. Iltaan mennessä ei ollut soittanut. Epätietoisuus siis minulla onko siellä pumppuja vai pitääkö tilata taas. Soitin putkimiehelle itse, ja kertoi että korvake vaihdettiin, se pumpun päätyelementti niiltä löytyi. Tulee taas nyt KESKIVIIKKOaamuna.

Mutta Kitinätodellisuudessa tuotakaan viivästystä ei tapahtuisi. Yksi tekstiviesti ja vettä tulisi tunnissa tai itse tehden parissa tunnissa :D

Jännää mikä ongelma tänään ilmenee. Profetoin, että ikivanha takaiskuventtiili vuotaa. Tai jotain.

Lisäksi rokotuksesta huolimatta minulla on flunssa nyt. Ei tule tästä Joulusta mitään.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja par-sky »

^No oliko edes hyvännäkönen hammaslääkäri tai putkimies?
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja annepa »

Pulkannaru kirjoitti: Ei mullakaan ole sähkärin lupia. Mutta. Tein ne työt kuitenkin. Koskapa ne(KIN!) on opeteltavissa. Ei siitä (tietääkseni) tule sanktioita, jos ilman lupia on tehnyt asennuksia, kunhan ne on tehty oikein.
Ei kait jos ei kerro kelleen, tai vaikka kertoiskin, mutta jos joku kärähtää niin vakuutuksen kanssa voi tulla ongelmia. Käsittääkseni itse saa tehdä mutta ne pitäisi tarkistuttaa jollain luvallisella sähkärillä.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23568
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

annepa kirjoitti:Käsittääkseni itse saa tehdä mutta ne pitäisi tarkistuttaa jollain luvallisella sähkärillä.
Juurikin näin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Gat »

par-sky kirjoitti:^No oliko edes hyvännäkönen hammaslääkäri tai putkimies?
Hammaslääkäri ja apulaisensa olivat vanhoja akkoja, siis luultavimmin minua nuorempia. Putkimies vanttera noin kolmekymppinen mies vaalealla pystytukalla ja viiksillä. Jos olisin homoliiton miehiä, harkitsisin maksaa luonnossa.
Gat kirjoitti:[Jännää mikä ongelma tänään ilmenee. Profetoin, että ikivanha takaiskuventtiili vuotaa. Tai jotain.
Tsippidiiduudah-tsippiduudaa.
Olin VÄÄRÄSSÄ. Siis profetiassa.

Kävikin niin, että putkimies tuli, duunasi ja sitten saapui kertomaan:
Pumppu on nyt kiinni ja nostaa vettä. Mutta sähkölämmitin siellä onkin vuorokaudessa halkaissut jäätyneen paisuntasäiliön josta valuu kaikki ulos. Koko säiliö pitää vaihtaa.

Sähkölämmitin on siis se, joka siellä on pitkään ollut talvisin aina päällä. Siis se, jonka palaneen johdon sähkömies korjasi ja eilen pyysin tätä putkimiestä viemään sen takaisin kaivolle. Koska sitä paikkaa pitää kumminkin lämmittää. Tässä pikku ropleema, että jäässähän se säiliö varmaan oli ja sulattaa piti ja lämmitin sinne niinkuin on aina ollut. Ja nyt halkeaa koska on jäässä. Öljytäytteinen lämmitin, ei kuumene pinnasta paljoa. Työnsiköhän putkimies sen ihan säiliöön kiinni? Ilmeisesti, koska huomasi halkeaman vasta kun vesi tuli sieltä. Ja kuka maksaa uuden säiliön ja asennuksen? Minä joo. Ja taas viivästys vedensaannissa.

Iltapäivällä putkimies soitti ja kertoi saavansa uuden säiliön ja tulevansa huomenna asentamaan. Pyysi myös minua laittamaan kaivolle uudestaan lämmityksen päälle, koska oli itse lopuksi ottanut kaiken pois. Muuten voisi pumppaamansa siemenvesikin jäätyä ja rikkoa uudenkin pumpun. Menin ja lämmön laittaessani näin sen aiemmin kertomansa, säiliön kyljessä on 25-senttinen halkeama, repaleinen kuin neitsyen juuri korkattu pillu.

Huomenna varmasti joku uusi ongelma? Putket talolle asti jäässä?
annepa kirjoitti:
Pulkannaru kirjoitti: Ei mullakaan ole sähkärin lupia. Mutta. Tein ne työt kuitenkin. Koskapa ne(KIN!) on opeteltavissa. Ei siitä (tietääkseni) tule sanktioita, jos ilman lupia on tehnyt asennuksia, kunhan ne on tehty oikein.
Ei kait jos ei kerro kelleen, tai vaikka kertoiskin, mutta jos joku kärähtää niin vakuutuksen kanssa voi tulla ongelmia. Käsittääkseni itse saa tehdä mutta ne pitäisi tarkistuttaa jollain luvallisella sähkärillä.
Hubahuba.
Olen siis turhaan elätellyt harhaa, että vakuutus korvaisi tästä jotain.
Kun kuitenkin tämä alkoi pumpun moottorin suojakytkimen hajottua, jolloin kaivolta oli kadonnut lämpö jolloin se jäätyi ja pumppu jäätyi ja halkesi ja moottori kärähti... niin sekä kytkin että kaivon kaapelointi ovat enoni tekosia varmasti laittoman tyyppisellä kaapelilla eikä tarkastutettu kellään. Se vakuutuksesta.

Hyvin monet minun ongelmat, ne tätä vakavammatkin, oikeasti ovat ulkopuolisia ja jotkut rakennettu jo ennen syntymääni.

Äh, olisi kai pitänyt pyytää teitä erinomaisia Kitinäläisiä korjauttamaan tuo kaivo päivässä yhdellä tekstiviestillä tai korjaamaan itse parissa tunnissa. Varmaan toimii maailmassa, jossa saadaan ja annetaan ilmaiseksi mitä se nyt olikaan.. ai niin pillua.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

annepa kirjoitti:Ei kait jos ei kerro kelleen, tai vaikka kertoiskin, mutta jos joku kärähtää niin vakuutuksen kanssa voi tulla ongelmia. Käsittääkseni itse saa tehdä mutta ne pitäisi tarkistuttaa jollain luvallisella sähkärillä.
Tuttu sähkäri jolla on asennuslupia 'vaikka muille jakaa' sanoi muutama vuosi sitten, kun tein sähköjä sen piirrosten pohjalta vanhempieni maalaistaloon, että 'hyvin toi näyttää sujuvan. Tuun sitten tekemään sähkötaulun kytkennät ja teen samalla tarkastuksen muutenkin'. Kommenttina oli, että yhden kohdan hän olisi tehnyt vähemmän työläästi, mutta teknisesti oma kytkentäni oli oikein ja että tee sitten itse vanhan navetan, aitan ja mökin sähköt ja että vilasee tekemäni suunnitelman ennen kun mökkiä laittaa. Tein sitten noi suunnitelmat ja sähköri kävi ainoastaan mökin sähköt kytkemässä tauluun, kun en itse ehtinyt.
Samojen kehujen voimalla mennään nytkin ja tarvittaessa soitan tuolle. Kyläillessää kyselee, josko oon tehnyt lisää kytkentöjä ja saattaa vilasta päälipuolisesti haastavampia. Kelpaisin kuulema muuten apumieheksi, mutta olisin liian kallispalkkainen.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Gat kirjoitti:Mutta sähkölämmitin siellä onkin vuorokaudessa halkaissut jäätyneen paisuntasäiliön josta valuu kaikki ulos. Koko säiliö pitää vaihtaa.
Työnsiköhän putkimies sen ihan säiliöön kiinni? Ilmeisesti, koska huomasi halkeaman vasta kun vesi tuli sieltä. Ja kuka maksaa uuden säiliön ja asennuksen?
Jää laajenee lämmetessään ja hieman ennen sulamistaan halkaisee putken/säiliön. Samasta syystä eniten vesivahinkoja tulee kelin lauhtuessa, jäätyneet putket halkeavat jään paisuessa. Vrt ahtojäät merellä tai suurilla järvillä -> railoja pakastuessa ja ahtojäätä lämmetessä. Toki tuulikin saattaa aiheuttaa ahtojäätä, mutta ei 3km halkaisijaltaan olevan ja 40cm paksuudelta pinnastaan umpeen jäätyneen järvenselän rannassa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Pulkannaru kirjoitti:
annepa kirjoitti:Ei kait jos ei kerro kelleen, tai vaikka kertoiskin, mutta jos joku kärähtää niin vakuutuksen kanssa voi tulla ongelmia. Käsittääkseni itse saa tehdä mutta ne pitäisi tarkistuttaa jollain luvallisella sähkärillä.
Tuttu sähkäri jolla on asennuslupia 'vaikka muille jakaa' sanoi muutama vuosi sitten, kun tein sähköjä sen piirrosten pohjalta vanhempieni maalaistaloon, että 'hyvin toi näyttää sujuvan. Tuun sitten tekemään sähkötaulun kytkennät ja teen samalla tarkastuksen muutenkin'. Kommenttina oli, että yhden kohdan hän olisi tehnyt vähemmän työläästi, mutta teknisesti oma kytkentäni oli oikein ja että tee sitten itse vanhan navetan, aitan ja mökin sähköt ja että vilasee tekemäni suunnitelman ennen kun mökkiä laittaa. Tein sitten noi suunnitelmat ja sähköri kävi ainoastaan mökin sähköt kytkemässä tauluun, kun en itse ehtinyt.
Samojen kehujen voimalla mennään nytkin ja tarvittaessa soitan tuolle. Kyläillessää kyselee, josko oon tehnyt lisää kytkentöjä ja saattaa vilasta päälipuolisesti haastavampia. Kelpaisin kuulema muuten apumieheksi, mutta olisin liian kallispalkkainen.
Siis eihän normaalisähkökytkentöjen (tavallisia pistorasioita, valaisimia ja niiden kytkimiä) tekeminen mitään rakettitiedettä ole, todellakaan. Huolellinen pitää olla. Sitä en kiistä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23568
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pulkannaru kirjoitti:Tuun sitten tekemään sähkötaulun kytkennät ja teen samalla tarkastuksen muutenkin'.
Juurikin näin. Tarkastuksen laajuudella ei ole mitään merkitys kunhan vain saat sen allekirjoituksen vaikka röökiaskin kanteen, muuten on kusi sukassa jos isket kätesi maksalaatikkoon.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Leevi kirjoitti:Siis eihän normaalisähkökytkentöjen (tavallisia pistorasioita, valaisimia ja niiden kytkimiä) tekeminen mitään rakettitiedettä ole, todellakaan. Huolellinen pitää olla. Sitä en kiistä.
Talo rakennettiin hirsirakenteita ja palomuuria/hormia lukuunottamatta kokonaan uudestaan. Eli tein käytännössä kaikki sähkötyöt aiemmin mainitsemani jutut poislukien.
Bluntly kirjoitti:Tarkastuksen laajuudella ei ole mitään merkitys kunhan vain saat sen allekirjoituksen vaikka röökiaskin kanteen, muuten on kusi sukassa jos isket kätesi maksalaatikkoon
Ei ole mittään nimmareita. Toisaalta asennukset ja laitteet täyttävät tekohetkellä voimassaolleet pykälät,säädökset,tms. En myöskään mene noita tekemään ympäri kyliä kun omissa on riittävästi tuota ja muuta hommaa. Toisaalta ei nuo ole heikkovirtajuttuja kummosempia mitoitettavia/tehtäviä/jne, toki suuremman jännitteen tuoma hengenlähdön mahdollisuus kirkkaasti muistaen.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Pulkannaru kirjoitti: Jää laajenee lämmetessään ja hieman ennen sulamistaan halkaisee putken/säiliön. Samasta syystä eniten vesivahinkoja tulee kelin lauhtuessa, jäätyneet putket halkeavat jään paisuessa.
Tiedän.
Silti pakkastahan tuo on pitänyt koko ajan.
Putkimies itse kertoi, että lämmitin halkaisi.
Eikä haljennut kun sulatin ilman sähköä, energisemmin toholla. Silloin toho paloi yksikseen pienellä liekillä koko päivän, lopuksi hyppäsin itse sekaan ja annoin isommalla liekillä täsmätulta. Silloin paskan letkun vuoto sytytti kaasupullon tuleen ja vesisäiliön kylkikin liekehti tiivistyneestä kaasusta. Eikä haljennut. Nyt sitten vanha sinne kuuluva sähkölämmitin ja jo halkeaa. Liian kuumakaan siellä ei voinut olla, nyt ei ole mitään tiivistettäkään, pelkkä kansi päällä. Epäilen, että putkimies tosiaan on laittanut lämmittimen ihan säiliöön kiinni ja säiliö on lämmennyt epätasaisesti ja se vääntö on repinyt. Halkeamakin on sillä puolella missä lämmitin. Ja jos lämmitin ei olsi ollut ihan säiliössä kiinni, putkimieskin olisi nähnyt halkeaman heti sinne mennessään. Ei olisi sittenkään pitänyt lähteä hammaslääkäriin ja päästää putkimiestä sinne yksin.
Manaaja

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Onks käyny mielessä että ne sun aiemmat tohottamises ja vastaavat on saattanu ihan pikkasen väsyttää sitä säiliötä?
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^^
Toholla lämmittäminen (tai jollakin muulla ei oo väliä) ja sen jälkeinen uudelleen jäätyminen ei ainakaan ole helpottanut tilannetta. Maalaisjärjellä (okei, ei se aina ole oikeassa!1) ajatellen aiemman sulatuskerran sulanut jää/vesi on tiukentanut säiliön alapuoliskossa tilannetta. Putkenkin halkeaminen jäätymisen seurauksena on varmempaa, jos lämpötila pumppaa edestakas ja näin jää saa pakattua itsensä entistä tiiviimmäksi ja vahvemmaksi ponnistajaksi. Arvelen, että tosi tehokkaalla toholla tasaisesti joka puolelta lämmittäminen olisi (! muttei välttämättä) voinut estää halkeamisen, varsinkin jos vedenpaine olisi päässyt jostain (avattu liitos putki/venttiili) pois. Jäätyneiden painesäiliöiden sulaessa käy usein noin kun nyt kävi.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Gat kirjoitti:
McJanne kirjoitti:Tykkäsin jotenkin tuosta suursäkki-ideasta, minä ajattelin, että sopiva paikka niille olisi siinä pääovien kohdalla verannalla. Kutkuttavaa. Sais samalla säänsuojaan ja kiitokset siitä, ettei jäänyt säiden armoille :D

t: nimim. Väärin tehty elementti suunnittelijan pihatiellä poikittain.
Niin, ihan hyvää hyvyyttäni minäkin ne kaksi suursäkkiään palauttaisin, jyvineen päivineen ja ihan kotiovelle :D

Sori Arska, tämä onkin muuttunut minun reportaasiketjukseni. No, itsepä kysyit.

No niin........
..... Ei tule tästä Joulusta mitään.
Voi Gat, ei mitään anteeksipyyntöä todellakaan!!. Onhan nämä reportaasisi ja muut vastaukset aiheessa kiinni varsin voimakkaasti. Tosin olen vakuuttunut ettei sinulla ole hyvin käynyt sillee...

Mitens nyt? Onko tänään käynyt hyvin? Onko läppärisi polttanut munat kokonaan tänään vai onko Karhu pudonnut läppärille kun olet niin hiljaa?

MUISTA, että tämä on minulta sellaista kevyttä hyväntahtoista huumoria!

Kerro TAI KERTOKAA KUKA VAAN, mitkä ovat joulutraditiosi ja onko Joulusi MUKAVAA ja käykö mahdollisesti hyvin?

Jouluterveisin sulle toivoo ARSKA
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Gat »

:shock: Tänne tulee vettä!! Siis vettä! Kraanoista, suihkusta (viittis vaan käydä), pesukoneeseen! Vessankin voi huuhtoa ilman ämpäriä!

Putkimies sai uuden säiliön kiinni! Hinnasta ei ole vielä tietoa, mutta maksoihan pumppu+moottorikin jo lähes tonnin. Työtunteja ja kilometrejä paljon. Kiittelin kovin että pääsivät tulemaan ja yhteistyötä sen sähköliikkeen kanssa. Sanoin tuota jäätymis-sulamis-jäätymissyndroomaa. Mutta kevyesti kysäsisin josko oli laittanut lämmittimen silloin säiliöön ihan kiinni. Niin kauas kuin saattoi sanoi laittaneensa. Uskotaan.

Muttamutta.
Kirous vaihtaa kohdetta!
Eihän vitutus tuohon loppunut!
Nimittäin jo putkimiehen ahertaessa havaitsimme, ettei isäni Mitsubishi käynnisty, vaikka eilen oli ajettu (ne ulkosähköt ja lämmittimet puuttuu joojoo). Akussa oli vähän virtaa vielä. Minä vitsailin, että tilanteeseen sopisi, jos minunkin autoni olisi kanttuvei.

Ja katso: Pikkumustan akku oli totaalisen tyhjä!
Vaikka mikään ei ollut päällä, tarkastin senkin.

No, ainahan voisi ladata akut.
Mutta sähköinssi-isäni testasi laturia laittamalla päät yhteen (minkä ohje btw kieltää), polttaen sen viimeisen sulakkeen.
Sitten toisekseen viime kerran kun isän Mitsun akku irrotettiin, auton teko"äly" meni ihan sekaisin.
Pikkumusta-lantikan erikoisuus taas on, että akku uudelleen kiinnittäessä se haluaa "kalibroida" laskemalla ja nostamalla takaluukun ikkunan automaagisesti. Ja sehän on nyt umpijäässä.

No eikun soitto korjaamolle ja katso, sehän toimi ihan kitinämalliin, ukko tuli parissakymmenessä minuutissa. Jäätyneet konepellit ensin sulateltua ja virransyötöllä molemmat autot käyntiin ja lataamaan.

Kaikki hyvin sitten?
No ei.
Kymmenen minuuttia moottorin käytyä Lantikassani syttyivät itsestään kaikki vilkut ja vielä molemmat peruutusvalot! Eivätkä sammuneet. Vaikka avainkin irti ja kytkimiä napsuttelin. Vaikka lämmitin sen jälkeenkin pitkään kuivatellakseni. Myönnettäköön, että siinä on viime aikoina valot vähän temppuilleet kylmällä ja joskus alamäkihidastimen varoitusvalo syttyy omia aikojaan. Eksoottinen sähkövika, joka varmaan söi akunkin.

No, akkua en siis ensihätään viitsinyt irrottaa (se ikkunan kalibrointimagia). Lunttasin ohjekirjasta asianomaiset valojen sulakkeet ja ne veke. Ei vaikutusta. Sitten poistin KAIKKI sulakkeet paitsi airbagin ja moottorin sulakkeet ja ei vieläkään, valot paloivat aina vaan. Suhteellisen mahdotonta. Lopuksi taivuin nykäsemään akun plusnavan irti. Auttoi.

Pitää huomenna laittaa sulakkeet takaisin ja toivoa ihmeparannusta. Jos ei vieläkään, pitää pyhien jälkeen ajaa huoltoon, kaikki vilkut siis palaen joka suuntaan.

Niin olenko kirottu vai mitä tää on?
Mutta vettä siis tulee.
Joulua ei jakseta viettää, ehkä pidetään oma jälkijoulu myöhemmin.
Viimeksi muokannut Gat, 23.12.2010 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Manaaja

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Brittiautot on syytä pitää lämpimässä tallissa talvella. Tai ainakin sen lohkolämmittimen varassa, joka tietysti on ennenkuulumatonta ylellisyyttä.

Mietipä kaksi kertaa, kuinka monta tuntia olisit voinut pitää sähköllä autoasi lämpimänä korjauskustannusten ja menetettyjen työtuntien puolesta.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Gat »

No joo. Ärh.
Mutta niinkuin talviautoiluvitutusketjussa sanoin, ne lämmityshärpäkkeet ovat minulle ihan uutta, kun kaupungissa ei ole ollut tilaisuutta käyttää. Vittuilujen kera sain teitiltä neuvoja, mutta kas kun tämä kaivokriisi oli akuuttina päällä. Ajoitus että just nyt tuo auton sähkövika kun kaivo kuntoutuu, on aika saatanallis-perkeleellistä. Joulukin vielä ja joulunpyhäviikko.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

exsu kirjoitti:Mä en tiedä onko tässä käynyt sitten hyvin vai huonosti, mutta oon vihdoin alkanut ymmärtämään Stadinarskaa. Oon hymyillyt sen jutuille tänään jo kahdesti ja vähän hymähdellytkin jopa.
Exsu :h: , olet ihana! :) todella miellyttävää ja kivaa kuulla! Sovitaan, että sulle on HYVIN KÄYNYT. Jatkan linjoilla ja sinulle hali kannustavasta mielipiteestä!

Piti kirjoittaa jo aikaisemmin, mutta sitten kun lukee hauskan kommentin niin ikäänkuin aina saa iloa!

Nyt en saanut tähän hymööriä.

ARSKIS kiss
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Hyvin käynyt?

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Gat kirjoitti:No joo. Ärh.
Mutta niinkuin talviautoiluvitutusketjussa sanoin, ne lämmityshärpäkkeet ovat minulle ihan uutta, kun kaupungissa ei ole ollut tilaisuutta käyttää. Vittuilujen kera sain teitiltä neuvoja, mutta kas kun tämä kaivokriisi oli akuuttina päällä. Ajoitus että just nyt tuo auton sähkövika kun kaivo kuntoutuu, on aika saatanallis-perkeleellistä. Joulukin vielä ja joulunpyhäviikko.
KUINKA MENI JOULU Gatilla? Jotenkin pelkään pahinta ja toivon jotain edes suurinpiirtein tavallista. Voi kauheta... Mitähän sieltä tulee? Pumppu halkesi ja vesi jäätyi ja paleltumia, juopuneita katseita, karhuilmeitä, runqvist-tutustumisia... auto ajettu talvella päin puuta tai autotallin läpi, talo palanut ja vakuutukset unohtui...???

MUTTA JOS GAT ONKIN TAVANNUT KYLÄN baarissa kullan, joka tehnyt hänen kanssaan jouluruokia, yö mennyt lämpimästi takkatulen ääressä rakastellen. Kaunis lapsi on sikiönä...

ONKO SIIS KÄYNYT hyvin vai erittäin hyvin?

JÄNNITÄN TOTUUTTA? :pliis:

Tämän aidon postauksen kirjoitti ainoa oikea aito pesun ja lipeän kestävä SA