SUOMI nousuun!

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25844
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

http://www.taloussanomat.fi/kansantalou ... n=tf-talsa

Mun on kyllä vaikea ymmärtää tätä. BKT nousee 1% samaan aikaan, kun vienti putoaa 11 prosenttia. Tulee tämä mieleen

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Eletään velax mutteiinvestoida *hoil*
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21510
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Nyt kun yhteiskuntasoppari on salkussa, niin kepun uusi elvytysohjelma kuulemma keskittyy taulukauppaan, jolloin vienti ei rajoita talouskasvua.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25844
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18767
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja Niba »

Pyyhin Netikettiin..
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25844
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tavaravienti jatkaa laskuaan. Onneksi palveluvienti kasvaa.

http://www.hs.fi/talous/a1467252470999? ... usimmat-#5
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ketjun nimeksi voisi vaihtaa Suomi housuun,
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25844
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Orpon budjetti yllätti positiivisesti siinä, että ilmeisesti pieni palkkaveron kevennys tasaisesti kaikkiin tuloluokkiin.

https://www.veronmaksajat.fi/globalasse ... mriihi.pdf

Ainakin tämän perusteella vaihto Orpoon kannatti.

Kokonaan toinen juttu tietysti on, että velkaantuminen jatkuu entistä tahtia.

http://yle.fi/uutiset/valtion_velanotto ... ta/9088862
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:Kokonaan toinen juttu tietysti on, että velkaantuminen jatkuu entistä tahtia.
Eiks velanotto jopa lisäänny vuodesta 2016 (joka oli suurempi kuin vuonna 2015)?

Muuten mä olen sitä mieltä, että Hetemäki ja hallituksen strategit voisivat palkata mut jollain pikkusummalla heidän Kasper Juulikseen. Mä olisin voinut jo etukäteen kertoa heille, että on ensiluokkainen idioottimaisuus tulla julkisessa talouskeskustelussa itse ulos sillä viestillä, että tuloerojen on annettava kasvaa. Ovathan ne jälkikäteen yrittäneet selitellä, että ideana siis olisi se, että kokonaan tukien varassa elävät voitaisiin palkata minimipalkkaa pienemmällä summalla töihin, jolloin he ikään kuin kattaisivat edes osan tulotasostaan itse sen sijaan, että kaikki tulee muiden pussista kuten nykyisin. Yhtä hyvin tän olisi voinut sanoa niin päin, että nyt pitää polarisoitumis- ja syrjäytymiskehitys katkaista kerta kaikkiaan, ja nostaa työelämän ulkopuolella olevat mukaan samaan porukkaan menestyneempien kanssa. Sama sisältö, aivan päinvastaiset konnotaatiot ja suosioluvut.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25844
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Kokonaan toinen juttu tietysti on, että velkaantuminen jatkuu entistä tahtia.
Eiks velanotto jopa lisäänny vuodesta 2016 (joka oli suurempi kuin vuonna 2015)?
Hiukan lisääntyy joo.

Politiikka on kyllä taitolaji, koska Orpo aivan pokkana kertoo, että hallitus kääntää velkaantumisen laskuun ja samalla lisää velkaantumista. Mulla ei varmaan kantti kestäisi valehdella päin naamaa kaikille niin, että kaikki tietävät sen.

Tai noh.. kyllähän käytännön elämässä saatetaan sanoa esim. "joo nähdään" tai "tulkaa käymään" jollekin tutulle jonka kohtaa kadulla, vaikka molemmat toivovat, että ei nähdä.

"Hän ei pidä takaiskuna, että hallituksen säästöt eivät riitä velkaantumisen taittamiseen.

– Se ei ole takaisku, koska olen siitä tietoinen"

Eli jos epäonnistuu mutta on siitä tietoinen, niin se ei ole epäonnistuminen!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja elco »

Doublespeakin mukaan velkaantumisen taittuminen tarkoittaa siis, että otetaan velkaa bkt:n kasvua vähemmän. Samaten velkaantumistahti hidastuu kun on budjetoitu yli-optimistinen kasvulukema ja suhteessa bkt:n otetaan muka vähemmän velkaa: pari sataa miljoonaa suurempi velanotto (ilman lisäbudjetteja) on siis velkaantumistahdin pienenemistä. Olennaista on ymmärtää, että kun puhutaan velkaantumisesta puhutaan itseasiassa sen derivaatasta suhteessa bkt-ennusteeseen. Ja kasvuennusteista jäädään joka vuosi.

Putinin pitäisi tulla tänne kouluun kuinka kansaa oikein kustaan silmään.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25844
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti: .

Putinin pitäisi tulla tänne kouluun kuinka kansaa oikein kustaan silmään.
Niin.

Ongelma on tietysti, että kansa ja poliitikot yhdessä haluavat sulkea silmänsä asialta.

Mutta en minä tiedä mitä pitäisi tehdä.

Kyllähän tilanne on, että velkaa otetaan niin kauan kuin sitä saadaan ja samalla toivotaan, että jokin ihme korjaa tilanteen. Kenties Suomenlahdelta löytyy valtava öljy-, kaasu ja jalometalliesiintymä?!

Aprikoos, tuli mieleen, että .com kuplan ollessa hurjimmillaan Soneran markkina-arvo oli sama kuin Suomen silloinen valtionvelka :mrgreen: Jos Suomeen perustettaisiin valtionyhtiö joka sitten myytäisiin 100 miljardilla ulkomaille?

Aprikos *10E2 isoimpien yhtiöiden markkina-arvot ovat käsittämättömiä; Applen markkina-arvo yli 500 miljardia, kun Suomen valtion velka on 100 miljardia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja elco »

James Potkukelkka kirjoitti: Mutta en minä tiedä mitä pitäisi tehdä.
Tälläisessä tapauksessa kannattaa käyttää erehtymätöntä nyrkkisääntöä ja olla eri mieltä kuin demarit.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21510
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Nyt alkaa olla 8v finanssikriisistä täynnä. Mitään valoa ei näy. Hallitus on ihan kuutamolla. Kun 90-luvun lamasta oli kulunut 8v, oli ihan täysi meininki päällä ja olisi ollut ilman Nokiaakin (tosin totuuden nimissä 00-07 suomea siivittänyt investointibuumi johtui velkakusetuksesta, joka sitten poksahti 07.)

Eiköhän tässä mennä sitten näillä sinne 2030 asti, kunnes eläkeläiset kuolee ja huoltosuhteen heikkeneminen pysähtyy. Älkää tässä välissä kehittäkö mitään elinikää pidentäviä juttuja.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:Eiköhän tässä mennä sitten näillä sinne 2030 asti, kunnes eläkeläiset kuolee ja huoltosuhteen heikkeneminen pysähtyy. Älkää tässä välissä kehittäkö mitään elinikää pidentäviä juttuja.
Mun näkemys on sellainen, että kunhan muu maailma tästä elpyy ja korot nousevat, 70-luvun työmarkkinarakenteilla ja 80-luvun virkakoneistolla varustettu Suomi painaa jykevällä uudistumattomuudella ja paskamaiden tukipiikillä valtiovelan jonnekin 200-300 miljaardin välille seuraavan 10 vuoden sisään, kunnes lainaajilta hermo pettää ja ollaan Kreikat. IMF tulee ja purkaa velaksihyvinvointivaltion, täysponziksi osoittautunut eläkejärjestelmä räjäytetään ja nyt töissä oleville jää alati raskautuvasta vero- ja maksutaakasta jäljelle haiseva räkänauru hautaan hitaasti maatuvilta suurilta ikäluokilta. Tuleville sukupolville diili on vielä heikompi, veronmaksu menee velka- ja korkotaakkaan. Tämä siis oletuksin, että väliin ei tule jotain katastrofia kuten Venäjän hyökkäys, EU:n hajoamisen tuoma syvälama tai pakolaisinvaasio yhdistettynä munattomaan politiikkaan tms.

Oma visio on minimoida kiinteät assetit Suomessa puhtaasti omaan asuntoon ja luoda sellainen likvidi helposti liikuteltava varallisuus, että oma perhe pärjää sittenkin kun jalka ei oikein enää nouse. Kohtuullisella tiellä ollaan, mutta kiihdyttää pitäisi. Veroraippa vaan ruoskii siihen malliin, että palkkatyöllä kiihdytys ei oikein luonnistu.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25844
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: Veroraippa vaan ruoskii siihen malliin, että palkkatyöllä kiihdytys ei oikein luonnistu.
Kyllähän se on hiton vaikeaa palkkatuloilla vaurastua Suomessa.

Itse toivottavasti pääsen kohta pysyvästi tilanteeseen, jossa en maksa 26%:a enempää veroa. Mutta se on vaatinut liki 20:n vuoden suunnitelmallisen työn alkaen siitä, kun vuonna -00 siirryin privaattiin.

Mutta lääkäreille tuo on muita helpompaa, en tiedä olisiko mulla aikoinaan riittänyt rohkeus oman kioskin perustamiseen (tuskin), meillä pystyy vuokratuolilla tekemään hommia. Verottaja aikoinaan yritti muuttaa niitä palkkatuloiksi, mutta siitä on vanha KHO:n päätös jostain 80-luvulta, että ovat yrittäjätuloa.

Lisäksi ei tarvitse maksaa ALV:a (Eu:n arvonlisäverodirektiivi). Myönnän, että olen lainsäädännön suhteen paremassa asemassa kuin muut yrittäjät.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12441
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti:
Kyllähän se on hiton vaikeaa palkkatuloilla vaurastua Suomessa.
Mitä tarkoitat "vaurastumisella"? Esimerkki: systerini (keittäjä) ja avomiehensä (kirvesmies). Asuvat n. 100 neliön omistusasunnossa, on auto ja tavaraa korviin asti...
Noin yleisellä tasolla kotitalouksien omaisuudet ovat 10-kertaistuneet sotien jälkeen.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25844
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Njoo.. itse pitäisin n miljoonan euron nettovarallisuutta sellaisena, että se on vaurauden alaraja. Ei sillä toki rikkaaksi pääsee. Rikkaana pitäisin henkilöä, jolla on vähintään 10 miljoonan euron nettovarallisuus. Rikkaaksi en usko koskaan päätyväni. Varakkaaksi mitä ilmeisimmin (jos en sairastu/kuole pikaisesti/yleinen talousromahdus) kyllä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12441
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Olen sitä mieltä että yksi ihminen ei niin paljon tarvitse. Monet hyvät asiat elämäsä ovat sellaisia että niihin ei tarvitse rahaa, ei edes sähköä...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25844
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti:Olen sitä mieltä että yksi ihminen ei niin paljon tarvitse. Monet hyvät asiat elämäsä ovat sellaisia että niihin ei tarvitse rahaa, ei edes sähköä...
Tiedät sanonnan mielipiteistä ja tietystä ruuminosasta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12441
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti:Olen sitä mieltä että yksi ihminen ei niin paljon tarvitse. Monet hyvät asiat elämäsä ovat sellaisia että niihin ei tarvitse rahaa, ei edes sähköä...
Tiedät sanonnan mielipiteistä ja tietystä ruuminosasta.
On olemassa 1) Homeboyn mielipiteitä ja 2) vääriä mielipiteitä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Suomi pärjäisi jos kaikki käyttäyttyisi kunnolla ja
ei tekisi vahinkoja eikä kasvattaisi lapsia huonosti
eikä viettäisi huonoja elintapoja.
Näitä saa näitä typeryyksiä tekemätön veronmaksaja maksaa.

Tätä ihmettelen elämäni loppuun.

ELOARSKA
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25844
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Aika veret seisauttavaa, että eläke- ja hoivapommi on vasta alussa

http://www.taloussanomat.fi/kansantalou ... n=tf-talsa
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25844
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/276593 ... ssa+kaatua

Eiköhän hallitus peräänny. Se vaan pelottaa, mistä korvaavat rahat otetaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21510
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti:Aika veret seisauttavaa, että eläke- ja hoivapommi on vasta alussa

http://www.taloussanomat.fi/kansantalou ... n=tf-talsa
Muistelen katsoneeni, että ei tuo hoivapommi mitenkään poksahda. Huoltosuhde heikkenee aika tasaista vauhtia seuraavat 10-15v. Käytännössä tuo syö nolliin sen paskan kasvun, joka näyttää olevan uusi normaali.

Ei siis pommia vaan joka vuosi vähän huonompi kunnes nyt syntyneet pääsevät ripille.