Juu, esim. etten olisi saanut mainita elcoa keskustelussa, vaikka elcolla oli tapana mainita vastaavasti minut omissa provoissaan.exPertti kirjoitti:Valitinko siitä jossakin kohtaa?Frederik Krueger kirjoitti:Älkää sitten valittako epäasiallisuudesta jos ette kerran halua keskustelusta sellaista. Ei tuo ole mitään rakettitiedettä.
Päivän uutiskatsaus
-
- Kitisijä
Re: Päivän uutiskatsaus
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Maahanmuuttajat voimavara kouluille
Heh heh. Onhan se selvä voimavara, kun Suomessa syntynyt lapsi ei puhu suomea eikä ruotsia
En hetkeäkään usko, että Virkkunen oikeasti uskoisi, mitä puhuu.
Heh heh. Onhan se selvä voimavara, kun Suomessa syntynyt lapsi ei puhu suomea eikä ruotsia
En hetkeäkään usko, että Virkkunen oikeasti uskoisi, mitä puhuu.
-
- Kitisijä
Jos kielitaitoa ei ole(vasta maahan muuttanut), tai se on liian heikko(ihan testeillä ja tarkkailulla todistettuna), lapsi käy ns. valmistavaa luokkaa kunnes kielitaito on tarpeeksi hyvä normaaliluokalle. Normaaliluokalla lapsi jatkaa suomi toisena kielenä -tunneilla käymistä, kunnes katsotaan, että hän ei enää tätä erityisopetusta tarvitse.
Prepare for the worstest.
NuoriD kirjoitti: Heh heh. Onhan se selvä voimavara, kun Suomessa syntynyt lapsi ei puhu suomea eikä ruotsia
- Kotona puhutaan omaa äidinkieltä ja vanhemmat eivät osaa itse suomea. Ja jos lapsi ei ole ollut päiväkodissa, lapsi ei ole kuullut suomea oikein missään. Suomen kielen taito on lapsella niin heikko, että hän ei voi mennä silloin suoraan yleisopetukseen, Casals sanoo.
Hohhoijjaa. Suomessa syntynyt ja kasvanut 7 vuotias eikä puhu kieltä lainkaan. Mitä vittua noidenkin vanhempien päässä liikkuu

Viimeksi muokannut Kai Nalo, 20.10.2009 11:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Kitisijä
Ootas, teen kyselyn työpaikallani. Veikkaan ennalta tulokseksi 100%. Vai mikä määritelmä sinulla olikaan "maahanmuuttajille", joihin pakkosiirrot tulisi kohdistaa?Kai Nalo kirjoitti:Kuinka suuri osa mamuista nyt maksaa itse vuokransa.Frederik Krueger kirjoitti:Entä jos mamulla ei ole varaa kyseisiin asuinalueisiin? Vai ketkä kaikki nyt luetkaan mamuiksi?
Kyllä lainkaan. Jos jollain toisella vanhemmalla (esim. Pertti) jo kaksi mamulasta aiheuttaisi hylkimisreaktion, miten voitaisiin estää ettei hän siirtäisi lapsiaan toiseen kouluun? Hänen ja kaltaistensa siirtojen seurauksenahan kyseisen koulun ja luokan kiintiösuhde saattaisi mennä ns. epätoivottuun suuntaan, jolloin muutkin vanhemmat alkaisivat siirtää lapsiaan pois.Ei lainkaan. Minähän sanoin että kiintiöt tulisi pitää siinä rajoissa, että sitä luokalta poistumista ei tapahtuisi. Esim. 20 oppilaan luokka joista neljä mamua. Minun lapseni joutaa hyvin sille luokalle.Siinä tapauksessa kiintiövaatimuksiltasi putosi pois järjellinen pohja,
Valitettavasti kiintiösiirroissa ei välttämättä kysyttäisi vanhempien mielipidettä, kuten ei kysyttäisi esim. mamuvanhemman mielipidettä oman lapsensa pakkosijoittelusta, vaikka hän saattaisi pelätä lapsensa joutumista kiusattavaksi erilaisuutensa takia.20 oppilasta, joista 4 kantaväestöä, en takuulla omaa muksuani sinne laittaisi.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 20.10.2009 12:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Kitisijä
Joo, tuntuis jotenkin epäkorrektilta huutaa noin. Ei olla enää 50-luvulla, ja lapset ihmettelis miks sitä mustaa miestä pitäis pelätä, erityisesti mustat lapset. Paitsi tietty ne, jotka on kasvatettu pelkään erivärisiä.exPertti kirjoitti: Totta kai. Kai sekin leikki kohta kielletään vai onko jo kielletty?
?
Olet oikeassa. Keskustelun rajaaminen on mahdotonta, ellei sitä tee sinun määritelmän mukaan. Vääränväriset siis.Frederik Krueger kirjoitti: Vai mikä määritelmä sinulla olikaan "maahanmuuttajille", joihin pakkosiirrot tulisi kohdistaa?
Luetaanko siihen mustat ja keltaiset, vai muitakin?
-
- Kitisijä
Tästä oon täysin samoilla linjoilla. Huomioi kuitenkin, että suurin osa maahanmuuttajista pitää erittäin tärkeänä sitä, että lapset oppivat suomen kielen, vaikka se vanhemmilla jäisikin heikoksi. Mutta tyhmä tapaus, ja näitä riittää varmaan muitakin. Itsestäni voin sanoa, että jos menisin töihin ihan mihin maahan tahansa, haluaisin opetella sen kielen. Moni suomalainen ei ajattele näin.Kai Nalo kirjoitti:
Hohhoijjaa. Suomessa syntynyt ja kasvanut 7 vuotias eikä puhu kieltä lainkaan. Mitä vittua noidenkin vanhempien päässä liikkuu
-
- Kitisijä
Unohtui vastata:
Ymmärrän kyllä näkemyksesi että muita kuin sinun lastasi tulisi hajasijoittaa vaikka väkipakolla, on inhimillistä miettiä vain omaa etuaan. Yritän kuitenkin tarkastalle asiaa enemmän kokonaisuutena, kaikkien kannalta.
Näen niissä jonkintasoisen riskin, ja kuten aiemmin sanoin, en ole lähtökohtaisesti hajauttamista vastaan, varsinkin jos se voidaan toteuttaa ilman suurta pakottamista. Keskustelujan oli jo aikoja sitten edennyt mietintävaiheeseen, millä tavoin ja keihin tuo hajauttaminen toteutettaisiin.Kai Nalo kirjoitti:Etkö sinä tosiaan näe tässä nykyisessä ghettoutumisessa mitään ongelmaa?
Ymmärrän kyllä näkemyksesi että muita kuin sinun lastasi tulisi hajasijoittaa vaikka väkipakolla, on inhimillistä miettiä vain omaa etuaan. Yritän kuitenkin tarkastalle asiaa enemmän kokonaisuutena, kaikkien kannalta.
-
- Kitisijä
Kyseessä oli Pertin, ei minun, määritelmä.Kai Nalo kirjoitti:Olet oikeassa. Keskustelun rajaaminen on mahdotonta, ellei sitä tee sinun määritelmän mukaan. Vääränväriset siis.Frederik Krueger kirjoitti: Vai mikä määritelmä sinulla olikaan "maahanmuuttajille", joihin pakkosiirrot tulisi kohdistaa?
Onko sinulla mielessä väriasteikkoa, eli missä vaiheessa lapsi muuttuu "vääränväriseksi"?
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 20.10.2009 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135250151703
Hornet Helsingissä.
Tarviinkohan mä korvatulpat, menee tossa puolentoista kilsan päässä
Hornet Helsingissä.
Tarviinkohan mä korvatulpat, menee tossa puolentoista kilsan päässä

Suomessa kun on koulupakko, voitaisiin kaiketi keksiä "kielitarhapakko" integroinnin sujuvuudeksinowaysis kirjoitti: Tästä oon täysin samoilla linjoilla. Huomioi kuitenkin, että suurin osa maahanmuuttajista pitää erittäin tärkeänä sitä, että lapset oppivat suomen kielen, vaikka se vanhemmilla jäisikin heikoksi..

Valitettavasti en tunnista kyseistä sanaa. Minulla kun ei ole tapana tuollaisia rasistisia umpijunttimaisia oletuksia huudella.Frederik Krueger kirjoitti: Kyseessä oli Pertin, ei minun, määritelmä.
Onko sinulla mielessä väriasteikkoa, eli missä vaiheessa lapsi muuttuu "vääränväriseksi"?
Miks mä luulen, että maahanmuuttajia vastustavat eniten ne, joilla ei ole varsinaisesti kokemusta päiväkoti-/koulu-/työyhteistyöstä heidän kanssaan?
Pojan päiväkotiryhmässä on kiinalainen, intialainen, kanadalainen ja venäjän kurdi maahanmuuttajalapsi. Sekä lapset että vanhempansa (asuvat lähiympäristössä) ovat ihan normaaleja ihmisiä. Ja taatusta maksavat vuokransa itse. (Tai sitten työnantajansa maksavat...)
Pojan päiväkotiryhmässä on kiinalainen, intialainen, kanadalainen ja venäjän kurdi maahanmuuttajalapsi. Sekä lapset että vanhempansa (asuvat lähiympäristössä) ovat ihan normaaleja ihmisiä. Ja taatusta maksavat vuokransa itse. (Tai sitten työnantajansa maksavat...)
Meinaat siis että Suomella ei ole oikeutta päättää noista sijoituksista? Päättäähän suomi esim pakolaiskiintiöstäkin, niin miksi se ei voisi jakaa esim. 10 somalia Karhusaareen, 10 somalia Westendiin, 10 Somalia Ruissaloon ja 10 somalia Tammelaan?Frederik Krueger kirjoitti: Ymmärrän kyllä näkemyksesi että muita kuin sinun lastasi tulisi hajasijoittaa vaikka väkipakolla, on inhimillistä miettiä vain omaa etuaan. Yritän kuitenkin tarkastalle asiaa enemmän kokonaisuutena, kaikkien kannalta.
Eikö se ole kuitenkin pienempi paha, kuin burkhan kieltäminen?
Viimeksi muokannut Kai Nalo, 20.10.2009 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teoriaasi vastaan puhuu yksi musertava tosiasia: kantaväestö muuttaa pois alueilta, joissa on runsaasti mamuja. Eli juuri ne, joilla konkreettisesti on eniten kokemusta, eivät halua asua samalla alueella.bliss kirjoitti:Miks mä luulen, että maahanmuuttajia vastustavat eniten ne, joilla ei ole varsinaisesti kokemusta päiväkoti-/koulu-/työyhteistyöstä heidän kanssaan?
No ei ole ei.bliss kirjoitti:Miks mä luulen, että maahanmuuttajia vastustavat eniten ne, joilla ei ole varsinaisesti kokemusta päiväkoti-/koulu-/työyhteistyöstä heidän kanssaan?
Tuosta hesarin jutusta minulle tuli mielikuva 19 somalioppilaasta ja yhdestä suomalaisesta oppilaasta.
Ennakkoluuloinen rasisti somaleita kohtaan olen, sen myönnän.
Olispa kiva tietää, minkä sortin mamuja. Tuskin kantaväestö muuttaa pois ahkerien kiinalaisten tai punakoiden brittien kansoittamilta alueilta.NuoriD kirjoitti:[
Teoriaasi vastaan puhuu yksi musertava tosiasia: kantaväestö muuttaa pois alueilta, joissa on runsaasti mamuja..
Sanotaan nyt ruma sana niin kuin se on: Islam.Kai Nalo kirjoitti:Olispa kiva tietää, minkä sortin mamuja. Tuskin kantaväestö muuttaa pois ahkerien kiinalaisten tai punakoiden brittien kansoittamilta alueilta.NuoriD kirjoitti:[
Teoriaasi vastaan puhuu yksi musertava tosiasia: kantaväestö muuttaa pois alueilta, joissa on runsaasti mamuja..
-
- Kitisijä
Ei voi vaatia, jos lähdetään siitä että lakien ei tulisi syrjiä mitään kansanosaa, esim. ulottamalla lasten pakkosiirrot vain tiettyihin kansanryhmiin.NuoriD kirjoitti:Miksei voisi vaatia?Frederik Krueger kirjoitti: Et voi vaatia vain muiden kuin omien lastesi ripottelua. Jos kiintiöihin lähdettäisiin, voisi se vaikuttaa myös sinun (lapsesi) valinnanvapauksiin päiväkodin ja koulun suhteen.
Sitä ei kukaan ollut Suomelta viemässä, anteeksi jos sait väärän kuvan.Kait Suomella on kansallinen itsemääräämisoikeus?
Onko sinulla käsitystä mihin burkhakielto perustuu, ja onko se oikeasti verrattavissa "ranskanleivänsyöntikieltoon"?Onhan esim. Ranskassa kouluissa burkhakielto vaan ei (tietääkseni) ranskanlaivänsyöntikieltoa.
Analogiasi ei toimi myöskään siksi koska sama sääntö koskee kaikkia ranskalaisen koulun lapsia, eli yhdenvertaisuus sinänsä toteutuu. Oletan kuitenkin että burkhakiellolla on lähinnä haettu esim. oppilaiden tunnistettavuutta, mikä kuulostaa ihan järkevältä pyrkimykseltä.
Mikäli kiellon perimmäisenä tarkoituksena on halu estää nimenomaan muslimeja pitämästä mitään uskontoonsa liittyvää rekvisiittaa esillä siinä missä kristityille ja muille sallitaan sama, ei yhdenvertaisuus toteudu.
Järkevä eduskunta (tai hallitusko se on?) ei toivottavasti säädä minkälaisia lakeja tahansa.Eduskunta voi säätää minkälaisen lain tahansa.
Mitä. Ei kai. Nyt koki "vääränvärinen" - speksaus kuoleman!NuoriD kirjoitti: Sanotaan nyt ruma sana niin kuin se on: Islam.
94 % Rosengårdin asukkaista on maahanmuuttajatausta
Mikseivät medelsvenssonit kilpaile Rosengårdiin pääsystä? Mahtaako palavilla autoilla ja palomiehiä kivittävillä kulttuurin rikastuttajilla olla jotain osuutta asiaan?
1000:n lapsen koulussa on kaksi ruotsalaisperäistä. Mikseivät ruotsalaisvanhemmat halua lapsiaan noin kultturirikkaaseen kouluun?
Mikseivät medelsvenssonit kilpaile Rosengårdiin pääsystä? Mahtaako palavilla autoilla ja palomiehiä kivittävillä kulttuurin rikastuttajilla olla jotain osuutta asiaan?
1000:n lapsen koulussa on kaksi ruotsalaisperäistä. Mikseivät ruotsalaisvanhemmat halua lapsiaan noin kultturirikkaaseen kouluun?
Viimeksi muokannut NuoriD, 20.10.2009 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Kitisijä
Yritä jo päättää olitko ghettoutumisen vai hajasijoittamisen kannallta, pöpsö.exPertti kirjoitti:Ei yksi lintu kesää tee, mutta lintulauma ehkä. Höpsö.Frederik Krueger kirjoitti:Siinä tapauksessa kiintiövaatimuksiltasi putosi pois järjellinen pohja, koska Pertti & co siirtäisi lapsensa heti pois jos hänen pilttinsä luokalle ilmestyisi pakkosijoitettuja mamulapsia, jolloin mamulasten määrä kyseisellä luokalla olisi 100%. Jotta kiintiöt pitäisivät, jouduttaisiin niitä tietenkin soveltamaan tapauskohtaisesti sekä mamu- että ei-mamulapsiin.
Tietenkään unohtamatta myöskään sitä että lain tulisi olla tässäkin suhteessa sama eri väestönryhmille, kuten vaatimus halla-aholaisilta on muutenkin ollut näissä mamu-keskusteluissa. Ei tuplastandardeja, kiitos.
Entä jos koulussa on jo se 100% mamulapsia, miten silloin menetellään? Kyseiset mamu-lapset hajasijoitellaan eri kouluihin (myös sinun lapsesi tykö), jolloin kyseisessä koulussa ei olisi ollenkaan oppilaita? Suljetaanko kyseinen koulu vai voidaanko sinne pakkosiirtää tilalle pellavapäisiä suomilapsosia, tui tui?
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 20.10.2009 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Kitisijä
Olet vähän myöhässä keskustelussa, (alku)tilanne todettiin jo keskustelun alussa. Miten asiaa olisi pitänyt mielestäsi korjata? Rosengårdin mamulapsia olisi pitänyt sijoittaa Ruotsin Espooseen sinunkin lapsesi viereisille pulpeteille? Miten olisi voitu estää ettet olisi siinä vaiheessa siirtänyt lastasi jälleen toiseen kouluun?NuoriD kirjoitti:94 % Rosengårdin asukkaista on maahanmuuttajatausta
Mikseivät medelsvenssonit kilpaile Rosengårdiin pääsystä?
Sinulle sama kuin Pertille: yritä päättää oletko ghettoutumista vai kiintiöitä vastaan.
-
- Kitisijä
Ei ole koulupakkoa, on oppivelvollisuus. Olen muuten siitä tuolla linkissä kommentoineen "muuan opettajan" kanssa samaa mieltä, että kielen opiskelu tulisi olla pakollista, ei nyt tosin niin, että jos joku kovakallo ei tiettyä testiä läpäise, se lähetetään takaisin. Mutta minusta ajatus on loistava. Ainakin työttömille maahanmuuttajille. Minun mielestäni se olisi paras asia, mitä Suomi voisi tehdä integroidakseen maahanmuuttajia. Kielitaito lisäisi saleen opiskelu- ja työmotivaatiota, kun itsetunto nousisi.Kai Nalo kirjoitti:Suomessa kun on koulupakko, voitaisiin kaiketi keksiä "kielitarhapakko" integroinnin sujuvuudeksinowaysis kirjoitti: Tästä oon täysin samoilla linjoilla. Huomioi kuitenkin, että suurin osa maahanmuuttajista pitää erittäin tärkeänä sitä, että lapset oppivat suomen kielen, vaikka se vanhemmilla jäisikin heikoksi..
Jos olisin Suomen valtio, pitäisin huolta itsestäni juuri tuolla tavoin, varmistamallla kielitaitoisen ja koulutetun työvoiman tarjonnan.
Harmi vaan, että tuskin menee läpi. Pakottamisessa on niin ikävä kaiku, varsinkin maahanmuuttajien pakottamisessa, vaikka kielitaitoisista ja koulutetuista maahanmuuttajista hyötyisivät KAIKKI. Ts. tilanne olisi nykyistä edullisempi kaikille osapuolille.