Mikä soi nyt..?

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Bhven
Kitisijä

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ No en oikeastaan tunne genreä sen enempää kuin, että olen kuunnellut usein Yves Montandin Le Paris de... albumia ja sitten on soittolistalla yksittäisiä biisejä Françoise Hardylta.

Edit: ongelmaksi tässä muodostuu se, että vuorokaudessa ei ole tarpeeksi tunteja, jotta voisi poimia paskan seasta helmiä. Ehkä on olemassa tuon tekoälymusiikin kaltaista originaalia materiaalia, mutta itsellä ei ole tullut juuri tuollaista vastaan. Tuon videon biisien tuottaja/tekijä on Spotifyn mukaan Billy Easton. Sillä on myös italiankielistä samalta kuulostavaa tavaraa.

Matalamman sietotason järvikala.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bhven kirjoitti: 09.05.2026 13:21 ^ No en oikeastaan tunne genreä sen enempää kuin, että olen kuunnellut usein Yves Montandin Le Paris de... albumia ja sitten on soittolistalla yksittäisiä biisejä Françoise Hardylta.

Edit: ongelmaksi tässä muodostuu se, että vuorokaudessa ei ole tarpeeksi tunteja, jotta voisi poimia paskan seasta helmiä. Ehkä on olemassa tuon tekoälymusiikin kaltaista originaalia materiaalia, mutta itsellä ei ole tullut juuri tuollaista vastaan.
Kiitos. Katsastan vähän mitä nuo nimet tarjoaa.

Toihan toi ongelma on kaikkien vanhojen isojen genrejen kanssa. Tuotantoa on niin paljon, että niiden helmien löytäminen on haasteellista.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Charles Aznavour vaikuttaa mielenkiintoiselta. Ei nyt sitä mitä olin hakemassa, mutta tätä täytyy kuitenkin tutkia tarkemmin. Sen verran hyvin ainakin tämä kappale toimii:

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

No niin tämä on lähempänä sitä mitä hain vaikkakin modernimpaa kuin etsin. Joku aito 70-luvun soundimaailma ja tunnelma olisi kiva lisä.

AI:n nousun huomaa verrattuna siihen kun olen aiemmin kaivellut vanhaa musiikkia youtubesta. Nyt tuntuu, että youtube on täynnä vanhaa matkivaa AI kamaa eikä oikeita vanhoja äänitteitä meinaa löytää sen vyöryn alta. Ärsyttävää, kun ei ole kätevää suodatinta, jolla ne saisi pois häiritsemästä etsintää.

Toisaalta tekoäly osaa suositella ihan mielenkiintoisia vaihtoehtoja ja sen kautta Stacey Kent löyty. Vielä kun jostain sais tilattua levyt CD formaatissa. Äänitteiden saatavuus on huonontunut merkittävästi viimeisen 15 vuoden aikana.

EDIT: Firefoxiin näkyy löytyvän AI suodatukseen omia laajennuksia, vaikka youtube ei annakaan suoraa mahdollisuutta suodatukseen. Latasin AI content shieldin kokeeksi ja ainakin ensivilkaisulla näyttää ainakin suurin osa AI suosituksista kadonneen saman tien. Liian aikaista sen parempaan kommentointiin.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Viimeisimmissä viesteissä mainitaan AI monta kertaa. Tarkoitatteko vain algorimisuosituksia vain AI:n tekemää musiikkia?
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 12.05.2026 13:00 Viimeisimmissä viesteissä mainitaan AI monta kertaa. Tarkoitatteko vain algorimisuosituksia vain AI:n tekemää musiikkia?
Pääosin musiikkiin, mutta viimeisimmässä viestissä oli myös viittaus Geminillä tehtyihin hakutuloksiin.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 12.05.2026 13:21
James Potkukelkka kirjoitti: 12.05.2026 13:00 Viimeisimmissä viesteissä mainitaan AI monta kertaa. Tarkoitatteko vain algorimisuosituksia vain AI:n tekemää musiikkia?
Pääosin musiikkiin, mutta viimeisimmässä viestissä oli myös viittaus Geminillä tehtyihin hakutuloksiin.
Siis onko juutuubissa nykyään paljon AI:n tekemää musiikkia??
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Varmaan puolet uusista kappaleista.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
James Potkukelkka
Kitisijä

:o
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 12.05.2026 13:31 Siis onko juutuubissa nykyään paljon AI:n tekemää musiikkia??
Niin paljon, että vanhan ranskalaisen musiikin hakeminen pelkän youtube hakutoimintojen ja algoritmien kautta oli melkein mahdotonta. Ei tälläistä ennen ollut.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Gary Moore: Ballads & Blues 1982 - 1994
"We want Moore!" - yleisö

I want less...ei ole säilyttämisen väärtti. :leuhka:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Homeboy65 kirjoitti: 13.05.2026 9:29 Gary Moore: Ballads & Blues 1982 - 1994

Tähän sama kommentti kuin Dire Straitsin kohdalla :paavi:

Seuraavaksi sä varmaan dissaat Jimi Hendrixin...
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Ihan ok lauluääni, mutta kitaraa ei kyllä osaa soittaa oikein.
Homeboy65
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 13.05.2026 9:51
Homeboy65 kirjoitti: 13.05.2026 9:29 Gary Moore: Ballads & Blues 1982 - 1994

Tähän sama kommentti kuin Dire Straitsin kohdalla :paavi:

Seuraavaksi sä varmaan dissaat Jimi Hendrixin...
Minulla on muutama JH:n albumi mutta en niistä hirveästi tykkää. Harkitsen niistä luopumista.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Mä olen hieman harhautunut ranskalaisen musiikin etsinnässäni. Nouvelle Vague toki on ranskasta, mutta laulaa tylsästi englanniksi. Hivenen ihmetyttää miten tämä on päässyt livahtamaan täysin mun tietoisuuden ohi silloin parikymmentä vuotta sitten. Vähintään pitäisi tietää, että tälläinenkin on olemassa. Jokainen raita ei osu ihan maaliin, mutta parhaimmillaan todella hyvä.

Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Homeboy65 kirjoitti: 13.05.2026 9:54 Minulla on muutama JH:n albumi mutta en niistä hirveästi tykkää. Harkitsen niistä luopumista.
Johdonmukaista. Onko tämä nimenomaan sähkökitaran virtuoosimaiseen hallintaan kohdistuvaa mielenkiinnon puutetta vai koskeeko sama myös muita soittimia? Eli jos röyhkeästi oletan, että et paljoa innostu instrumentaaleista, niin olenko pahasti hakoteillä?
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Eli vastaus mun kysymykseen taitaa olla Carla Bruni: Déranger les pierres. Olisitte heti sanoneet.

Homeboy65
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 13.05.2026 12:23
Homeboy65 kirjoitti: 13.05.2026 9:54 Minulla on muutama JH:n albumi mutta en niistä hirveästi tykkää. Harkitsen niistä luopumista.
Johdonmukaista. Onko tämä nimenomaan sähkökitaran virtuoosimaiseen hallintaan kohdistuvaa mielenkiinnon puutetta vai koskeeko sama myös muita soittimia? Eli jos röyhkeästi oletan, että et paljoa innostu instrumentaaleista, niin olenko pahasti hakoteillä?
Oikeassa olet. JH on jotenkin liian rankkaa kamaa tällaiselle kaunosielulle. Esim. Neil Young on herkempi kokonaisuutena vaikka paljon revitteleekin.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Homeboy65 kirjoitti: 14.05.2026 16:43 Oikeassa olet. JH on jotenkin liian rankkaa kamaa tällaiselle kaunosielulle. Esim. Neil Young on herkempi kokonaisuutena vaikka paljon revitteleekin.
:sir:

Juu, tälläistä kuvaa sun kommenteista on saanut. Tää on onneksi niitä asioita joissa saa ja kannattaa kuunnella just mikä itseään miellyttää :komp:
Homeboy65
Kitisijä

The Beatles 1967-1970
Mainio kokoelma.
Homeboy65
Kitisijä

Various artists: Kiss FM hits 6
Hip! Easy listening.
Homeboy65
Kitisijä

Neil Young: Live rust
Maailman parhain live.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Homeboy65 kirjoitti: 19.05.2026 9:32 Neil Young: Live rust
Maailman parhain live.

Juu, ei ole. Mutta sait mut tarttumaan Neil Young haasteeseen ja kuuntelin ton liven youtubesta. Mä kippaan Neilin artistina samaan kasaan Bob Dylanin kanssa. Oikein päteviä laulunkirjoittajia, mutta sovitus ja esityspuolella loppuu taidot kesken. Kaikki on niin kovin kovin simppeliä ja hiomatonta.

Like a Hurricanen kaunista A osan melodiaa kuunnellessa tuli mieleen, että tästä voisi saada oikein kauniin coverin, kun joku tekisi tämän kunnolla. Nopealla googlauksella coverien määrä oli ehkä yllättävänkin pieni ja niistäkin enemmistö oli turhan uskollisia alkuperäiselle, mutta löytyi sieltä sentään yksi jossa oli vähän löydetty sitä ajatusta jonka tuosta Neil Youngin esittämästä aihiosta sai irti. Sääli vain, että B osan alku on niin clisee eikä istu ollenkaan muuhun melodiaan. Joka kerta kertosäkeen alkaessa tuntuu kuin joku tökkäisi hiilihangolla korvaan. Sääli sillä muuten tämä olisi todella kaunis kappale:

Samoin kuin Bob Dylanin kohdalla, niin Neil Youngin biiseistä löytyisi varmasti paljon hienoja covereita, jos jaksaisi alkaa kaivamaan.

Triviatietona SIG näyttää tehneen tästä Tähdenlento nimisen käännösversion 80-luvulla. Sille versiolle pisteet rikotusta perusbeatistä, joka tuo vähän ryhtiä soitantaan. Muuten ei oikein kuuntelimisen arvoinen.

EDIT: Muokkasin vähän sun postausta, että sen informaatioarvo olisi parempi :wink:
Homeboy65
Kitisijä

NY:n musiikki on usein yksinkertaista mutta osuu vahvaan tunnesuoneen. Korni vertaus: kun monet muut bändit/artistit ovat keskiolutta, NY on vodkaa.
Cortez the killer biisi - esimerkiksi -
perustuu yhteen ainoaan riffiin mutta se toimii. Suorastaan maagisesti.

Tuli mieleen Klaus Järvinen jolle musiikki on pelkkää tekniikkaa. Toivottavasti se ei ole sinulle pelkkää tekniikkaa.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Homeboy65 kirjoitti: 20.05.2026 11:49 Tuli mieleen Klaus Järvinen jolle musiikki on pelkkää tekniikkaa. Toivottavasti se ei ole sinulle pelkkää tekniikkaa.
Ei se Klausillekaan pelkkää tekniikkaa ollut, mutta sillä oli niin syvä ymmärrys musiikkiin, että osasi analysoida ja perustella mielipiteen tarkasti. Toki tuosta tietotaidon määrästä seuraa, että peruskuuntelijalta täysin ohi menevät tekniikkavirheet tuppaa ärsyttämään. Tieto lisää tuskaa ja onnellisia ovat tietämättömät.

Mun soittotekninen ymmärrys ei ole ihan mahdottoman korkealla, sävelkorva on aika heikko ja oma soittotaitokin sellaista nuotiokitaratasoa. Mä en oikein osaa arvostaa sitä kuinka vaikea jokin asia on soittaa. En oikein osaa sitä arvioida eikä sillä ole mulle merkitystä. Varmaan osittain siitä syystä preferoin jazzia yli klassisen, joka monesti tuntuu tarpeettoman monimutkaiselta kikkailulta joka jää kaipaamaan lisää tunnetta. Sama raja tulee vastaan joidenkin progebändien kanssa. Hifistinäkin mä edustan sävykkyyttä ja tunnetta painottavaa suuntausta enkä siten kuulu Genelecin kaiuttimien fanikuntaan. Soundeista, sovettamisesta, miksaamisesta ja masteroinnista mä olen paremmin kartalla kuin soittotekniikasta ja siten niillä on isompi merkitys.

Joten ei missään nimessä pelkkää tekniikkaa, mutta musiikin teknisillä aspekteilla on selkeästi vaikutusta siihen miten nautittavaa jotain on kuunnella. Toki silläkin näyttää olevan merkitystä millä kuuntelee. Mulla on levyhyllyssä äänitteitä joita en tykkää kuunnella olohuoneen soittimella, koska äänitteen soundilliset puutteet on niin selviä, mutta autostereoilla ne toimii. Toisaalta mun autostereot on herkät ylös miksatuille diskanteille ja ääni on helposti rasittava. Ne äänitteet taas soi loistavasti mun olohuoneessa. Sanoisinkin, että mä pyrin maksimoimaan mun musiikkinautinnon.

Palatakseni Klasuun mulle on jäänyt levyraadista mieleen, että antoi täyttä kymppiä The Commodoresin Nightshift kappaleelle. Silloin en oikein osannut arvostaa. Nykyään ymmärrän miksi. Makuasia tykkääkö, mutta teknisesti äärimmäisen hienosti toteutettua joka tasolla.