Olet taas kerran väärässä. Kyllä hän tarkka-ampujaksi on erinomaisen maailmankuulu. Hitler, Lenin ja Beethoven ovat historiallisia, yleissivistykseen kuuluvia hahmoja. Heidän tuntemuksensa on Suomen kontekstissa niin notorinen seikka, että se ei tarvitse mitään vahvistesanaa kertomaan ettei kyse ole pertti perusdiktaattorista.Homeboy65 kirjoitti: 25.03.2022 15:48 Huvittavaa taas tämä attribuutti "maailmankuulu tarkka-ampuja Wali". Sanaa maailmankuulu käytetään melkein järjestään kun joku ei ole maailmankuulu.
Silloin kun on (Hitler, Lenin, Beethoven) sitä ei käytetä. Ei tarvitse käyttää.
Ukrainan ja Venäjän sota
-
- Kitisijä
Re: Ukrainan ja Venäjän sota
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
Beethoven on koira.
Me and my fellow Gray Men had a Gray Pride parade. Nobody noticed.
-
- Kitisijä
Tahaton koomisuus, parasta koomisuutta.So Hard kirjoitti: 25.03.2022 17:56Olet taas kerran väärässä. Kyllä hän tarkka-ampujaksi on erinomaisen maailmankuulu. Hitler, Lenin ja Beethoven ovat historiallisia, yleissivistykseen kuuluvia hahmoja. Heidän tuntemuksensa on Suomen kontekstissa niin notorinen seikka, että se ei tarvitse mitään vahvistesanaa kertomaan ettei kyse ole pertti perusdiktaattorista.Homeboy65 kirjoitti: 25.03.2022 15:48 Huvittavaa taas tämä attribuutti "maailmankuulu tarkka-ampuja Wali". Sanaa maailmankuulu käytetään melkein järjestään kun joku ei ole maailmankuulu.
Jos ennen tuota sotaa joku toimittaja olisi mennyt Helsingin kaduille kysymään ihmisiltä että "Tiedätkö tarkka-ampujaa nimeltä Wali?" niin kuinka moni olisi tietänyt?
Hitlerin ym. kohdallahan minä nimenomaan kirjoitin että he eivät tarvitse mitään vahvistesanaa. Koska he ovat oikeasti maailmankuuluja.
Googlapa kuule sana maailmankuulu niin huomaat että tuota sanaa käytetään melkein vain silloin kun joku ei ole oikeasti maailmankuulu. Silloin 1) huomaat että olen oikeassa ja 2) et tietenkään myönnä että olen oikeassa.
P.S. Miten esim. Zanele Muholi, tunnetko tyypin? Tunteeko ketään Kitinässä?

"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
- Kitisijä
Googlasin sinulle SH joitakin "maailmankuuluja":
Matti Raekallio
J-P Metsävainio
Viktor Jerofejev
Jimmy Fallon
Alessandra Ambrosio
Jimmy Carr
Echard Kahle
Alexander Melnikov
Marian Petrescu
Richard Florida
Amedeo Modigliani
David Geringas
Juha Hernesniemi
Rene Magritte
Varmaan tuttuja nimiä sinulle ja muullekin Kitinäraadille, eikös?
Matti Raekallio
J-P Metsävainio
Viktor Jerofejev
Jimmy Fallon
Alessandra Ambrosio
Jimmy Carr
Echard Kahle
Alexander Melnikov
Marian Petrescu
Richard Florida
Amedeo Modigliani
David Geringas
Juha Hernesniemi
Rene Magritte
Varmaan tuttuja nimiä sinulle ja muullekin Kitinäraadille, eikös?

-
- Kitisijä
^ Suomalaiset ei sano mitään, muuten kyllä.
Mutta toi sun säälittävyys on sillä tasolla ettei se ole pientä, mutta ei kuitenkaan niin isoa ollakseen koomista. Olet pahemmassa kuplassa kuin pikkulintunen.
Mutta toi sun säälittävyys on sillä tasolla ettei se ole pientä, mutta ei kuitenkaan niin isoa ollakseen koomista. Olet pahemmassa kuplassa kuin pikkulintunen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
Entäs muut kitinäläiset? Tuttuja nimiä?
-
- Kitisijä
Niitä pallon vaikeimpia vakansseja. Hyvin on vetänyt tähän asti.
Hyökkäyksen alettua Venäjän keskuspankin johtaja halusi erota, mutta Putin ei antanut – Elvira Nabiullinalla on nyt mahdoton tehtävä
Hyökkäyksen alettua Venäjän keskuspankin johtaja halusi erota, mutta Putin ei antanut – Elvira Nabiullinalla on nyt mahdoton tehtävä
-
- Kitisijä
Kyllä, olin kuullut kaverista jo ennen Ukrainaa. Koska luen aikakauslehtiä ja uutisia muualtakin kuin Suomesta. Tiesitkö, että semmoinen kaveri kuin Simo Häyhä on myös maailmankuulu tarkka-ampuja. Hänestä puhutaan tällä hetkellä aika paljon twitterissä.Homeboy65 kirjoitti: 26.03.2022 11:27Tahaton koomisuus, parasta koomisuutta.So Hard kirjoitti: 25.03.2022 17:56Olet taas kerran väärässä. Kyllä hän tarkka-ampujaksi on erinomaisen maailmankuulu. Hitler, Lenin ja Beethoven ovat historiallisia, yleissivistykseen kuuluvia hahmoja. Heidän tuntemuksensa on Suomen kontekstissa niin notorinen seikka, että se ei tarvitse mitään vahvistesanaa kertomaan ettei kyse ole pertti perusdiktaattorista.Homeboy65 kirjoitti: 25.03.2022 15:48 Huvittavaa taas tämä attribuutti "maailmankuulu tarkka-ampuja Wali". Sanaa maailmankuulu käytetään melkein järjestään kun joku ei ole maailmankuulu.
Jos ennen tuota sotaa joku toimittaja olisi mennyt Helsingin kaduille kysymään ihmisiltä että "Tiedätkö tarkka-ampujaa nimeltä Wali?" niin kuinka moni olisi tietänyt?
Hitlerin ym. kohdallahan minä nimenomaan kirjoitin että he eivät tarvitse mitään vahvistesanaa. Koska he ovat oikeasti maailmankuuluja.
Googlapa kuule sana maailmankuulu niin huomaat että tuota sanaa käytetään melkein vain silloin kun joku ei ole oikeasti maailmankuulu. Silloin 1) huomaat että olen oikeassa ja 2) et tietenkään myönnä että olen oikeassa.
P.S. Miten esim. Zanele Muholi, tunnetko tyypin? Tunteeko ketään Kitinässä?![]()
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
Sellainen suomalainen tutkimusmatkailija kuin Adolf Erik Nordenskiöd on kuulemma myös maailmanuulu. Mitenköhän olisi jos mentäisiin Pariisiin, Roomaan Lontooseen ja New Yorkiin kyselemään kuinka moni tuntisi hänet?
Ja entäs nuo em. mainitsemani "maailmankuulut"?
Ja entäs nuo em. mainitsemani "maailmankuulut"?
-
- Kitisijä
-
- Kitisijä
Luulen, että erimielisyys tässä juontuu siitä, että Homie ymmärtää "maailmankuulun" tarkoittavan suurinpiirtein "kaikkialla maailmassa kuuluu yleissivistykseen tietää tyyppi ja perusasiat hänestä". Jos tämä on oikein, niin on tosiaan aivan turhaa kuvailla ketään vaikka lehtijutussa maailmankuuluksi: kuvaus on joko redundantti tai epätosi, kuvaus joko ei anna mitään informaatiota lukijalle tai antaa väärää informaatiota.
SH taas vaikuttaa ajattelevan, että "maailmankuulu" tarkoittaa suurinpiirtein "oman alansa sisällä kansainvälisesti tunnettu". Tällöin voi toki olla hyvinkin relevanttia kertoa lukijoille vaikkapa lehtijutussa, että viitattu henkilö on maailmankuulu.
Jos esimerkiksi sanotaan, että udmurttilaisen kurkkulaulun harrastaja Ivan Ivanovits Pumpagubbe ei pitänyt Sielun veljien esikoislevystä, niin kohautan hartioitani enkä ihmettele. Mutta jos minulle kerrotaan, että Ivan on maailmankuulu udmurttilainen kurkkulaulaja, ymmärrän, että hän saattaa olla suurikin auktoriteetti suomalais-ugrilaisen kansanperinteen alalla, ja hänen tuomionsa Ismo Alangon pyrkeille tulkita fennougristista shamanismia nykyajassa on ehkä mielestäni astetta fataalimpi kuin jos hän ei olisi ollut niin iso nimi. Olisin silloin iloinen, että hänen maailmankuuluutensa kerrottiin minulle, koska en ole nin kovin sisällä kurkkulauluskenessä, että olisin sen tiennyt. En myöskään rohkenisi väittää, että tämä tietämättömyyteeni todistaa, että Ivan oikeasti ei voi olla kurkkulauluskenen Elvis.
Homie ja SH siis käyttävät termiä eri lailla. Pitääkö tästä päätellä, että kiista on turha ja kumpikin on omassa kielenkäytössään yhtä oikeassa? Ei minusta. Homien oma huomio, että hänen ymmärryksellään termin merkityksestä termin järkevä käyttö tulee mahdottomaksi juuri osoittaa, että Homien ymmärrys on väärä. Selvästi termi on merkityksellinen ja oleellinen, ei sitä muuten käytettäisi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
En varmaan tuntisi, jollei olisi juuri tällä viikolla mainittu lehtijutussa.Homeboy65 kirjoitti: 26.03.2022 11:27 P.S. Miten esim. Zanele Muholi, tunnetko tyypin? Tunteeko ketään Kitinässä?![]()
Urpiainen selittikin pidemmin ja paremmin sen mitä ajattelin. Tosin jonkin alan, joka on kuriosioteetti itsessään, sisällä tunnettua ei varmaan yleensä sanota maailmankuuluksi. Jos joku on kuuluisa alallaaan, suuremmalla todennäköisyydellä voi olla tunnettu laajemminkin, mutta ei voi olettaa, että kaikki tuntisivat. En oikein ymmärrä mikä oli pidemmän listasi pointti. Tiesin ehkä puolet, osa on sellaisia että varmaan lähes kaikki tuntevat. Esim. edes useimpien kitiänäläisten tuntemia muusikkoja en tunne (en tarkoita listalla olevia) ja olen aika huono muistamaan nimiä ylipäätään.
liukuu kuin veltto penis avaruusalus vitun isolla momentilla avaruudessa
-
- Kitisijä
Homie lähestyy tätäkin asiaa ennen muuta oman napansa kautta kapean okuläärinsä värittämänä. Se, että hän ei ole perillä jonkin alan starasta, on aukoton todiste siitä että henkilö ei millään voi olla maailmankuulu.urpiainen kirjoitti: 27.03.2022 22:38Homie ja SH siis käyttävät termiä eri lailla. Pitääkö tästä päätellä, että kiista on turha ja kumpikin on omassa kielenkäytössään yhtä oikeassa? Ei minusta. Homien oma huomio, että hänen ymmärryksellään termin merkityksestä termin järkevä käyttö tulee mahdottomaksi juuri osoittaa, että Homien ymmärrys on väärä. Selvästi termi on merkityksellinen ja oleellinen, ei sitä muuten käytettäisi.
Tästä kanadalaisesta tarkka-ampujasta on kirjoitettu aika paljon, koska hän on tehnyt ennätyksiä etäisyyksissä. Toinen tarkka-ampuja josta on puhuttu viime vuosina paljon on Chris Kyle, josta tehtiin leffakin. He ovat kaikilla mittareilla mitattuina maailmankuuluja, ei tarvitse seurata mitään erikoismediaa ja silti on vallan hyvin voinut kuulla heistä.
https://www.bbc.com/news/newsbeat-40381047
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/201706222200226312
Voisi ehkä jopa uskaltaa tehdä sen johtopäätöksen, että divareita nuohova ilman internettiä elävä körömölli ei välttämättä ole paras mittari sille, mikä tai kuka on maailmankuulu millään elämänalueella.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
Kuriositeettina mainittakoon, että yli yhdeksänkymmentä prosenttia maailman ihmisistä ei tiedä kuka on Neil Young.
-
- Kitisijä
Sodan edetessä ja raaistuessa on mediassa otettu esiin ydinasevaihtoehto voimakkaasti. Siellähän se on ollut muutenkin taustalla vuosikymmeniä.
Eihän tässä Venäjä ole muuttanut retoriikkaansa nukejen suhteen mitenkään, vaan toistanut vanhaa oppiansa siitä, että jos olemassa olonsa on uhattuna, he tulevat sitä käyttämään. Eihän sodassa ole missään vaiheessa, eikä tulevaisuudessakaan, ollut kyse Venäjän valtioon kohdistuvasta uhasta, joka jotenkin uhkaisi heidän maarajojaan tai hallintoaan. Olemme tällä hetkellä mielestäni todella kaukana ydinaseiden käytöstä.
Eihän tässä Venäjä ole muuttanut retoriikkaansa nukejen suhteen mitenkään, vaan toistanut vanhaa oppiansa siitä, että jos olemassa olonsa on uhattuna, he tulevat sitä käyttämään. Eihän sodassa ole missään vaiheessa, eikä tulevaisuudessakaan, ollut kyse Venäjän valtioon kohdistuvasta uhasta, joka jotenkin uhkaisi heidän maarajojaan tai hallintoaan. Olemme tällä hetkellä mielestäni todella kaukana ydinaseiden käytöstä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
- Kitisijä
No justhan Biden vahingossa(?) möläytti, että kyse on nimenomaan Venäjän hallinnon vaihtamisesta.Ylermi Ylihankala kirjoitti: 28.03.2022 9:34 Eihän sodassa ole missään vaiheessa, eikä tulevaisuudessakaan, ollut kyse Venäjän valtioon kohdistuvasta uhasta, joka jotenkin uhkaisi heidän maarajojaan tai hallintoaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
Oikeastiko sä tunnet noi

Mulle noi on lähes kaikki tuntemattomia
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
Kyllä.minulla oli aika sama. Kotimaisista tiesin puolet. Ulkomaisista useimmat.James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2022 10:21Oikeastiko sä tunnet noi![]()
Mulle noi on lähes kaikki tuntemattomia
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
^ Teillä on laaja yleissivistys. Mä olen tosi huono muistamaan nimiä, ja nämä eivät ehkä toimi alueilla, joiden suhteen minulla olisi harrastuneisuutta. Suoralta kädeltä uskallan väittää tietäväni suht hyvin Magritten, Floridan ja Hernesniemen. Muutama muukin nimi kuulostaa sellaiselta, että olen varmaan ne kuullut, mutta en mä niistä ehkä uskaltaisi mitään sisällöllistä sanoa. Eiku Marian Petrescua olen varmaan kuullut kerran, kun menin äitini sairastuttua hänen lipuillaan johonkin konserttiin.
-
- Kitinä VIP-jäsen
Homien listassa ei mielestäni ollut yhtään nimeä joka olisi tarkoittanut mulle jotain, mutta mä en tulkitse sen tarkoittavan mitään muuta kuin kuplaantumisen aiheuttamaa sivistymättömyyttäni ja olematonta mielenkiinto nimiä ja julkisuuden henkilöitä kohtaan. Toivottavasti listalla ei ollut urheilijoita... 

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
Oot hyvässä seurassa, eli mun seurassani!Vagabondo kirjoitti: 28.03.2022 11:16 Homien listassa ei mielestäni ollut yhtään nimeä joka olisi tarkoittanut mulle jotain, mutta mä en tulkitse sen tarkoittavan mitään muuta kuin kuplaantumisen aiheuttamaa sivistymättömyyttäni ja olematonta mielenkiinto nimiä ja julkisuuden henkilöitä kohtaan. Toivottavasti listalla ei ollut urheilijoita...![]()
Mulla on äärimmäisen huono nimimuisti, kuten olen aiemminkin kertonut.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
Olet väärässä.Bluntly kirjoitti: 28.03.2022 8:52 Kuriositeettina mainittakoon, että yli yhdeksänkymmentä prosenttia maailman ihmisistä ei tiedä kuka on Neil Young.

-
- Kitisijä
-
- Kitisijä
Ns. todistuksen taakka on sillä joka väittää jotain, ettäs tiedät.

-
- Kitisijä
Uskoakseni Neil Youngin pääasiassa tietävät länsimaiset ihmiset 40 vuotiaista ylöspäin.
Kuka jaksaa kaivaa tilastoja, kuinka suuren osan maailman populaatiosta tuo ihmisryhmä edustaa.
Kuka jaksaa kaivaa tilastoja, kuinka suuren osan maailman populaatiosta tuo ihmisryhmä edustaa.