Orpon hallitus 2023-

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21551
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Systeemin pitää vain ajaa seinään, jotta syntyy paskamyrsky, joka mahdollistaa poliitikolle muutoksista seuraavan paskamyrskyn kestämisen.

Koko sote on ihan perseestä, kuten jo nyt kirkkaasti nähdään. Itsenäisiä alueita ei ollut järkeä perustaa, jos rahoitus tulee valtiolta. Mitään hyötyjä ei ole mahdollista saavuttaa niin kauan kuin tämä epäkohta vallitsee. Ainoat vaihtoehdot ovat alueiden verotusoikeus tai alueiden itsenäisuuden poistaminen. Jos valtio ottaisi alueet haltuun, niin valtio nimittäisi hillotolppalaiset ja laittaisi heidät vastuuseen tehokkuudesta. Jos homma ei toimi, niin kenkää ja uudet tilalle. Noin alueita johdettaisiin rahoittajan tahdon mukaisesti.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9533
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 12.01.2024 10:55 Alueiden omarahoitteisuuden edistämiseen veroratkaisun kautta en usko, koska sen poissulku on niin vahvasti hallitusohjelmassa ja kokoomuksen dogmissa, mutta ehkä tässä sairaalaverkon järkeistämisessä voisi kuitenkin nähdä jonkin idun siirtymisessä vähän järkevämpään raekokoon soten järjestelyissä sen sijaan, että joka taajamassa pitää olla espoolaisen autoilijan maksama vuoristosairaala. Uskaltaisiko olla toiveikas? Varmaan oikeasti kokoomus vain tekee tilaa pörriäisten liiketoimille julkisen soten järkeistämisen sijaan.
Mä epäilen, että tällä hallituskaudella ei tehdä sotealueille mitään. Meidän demokraattisessa päätäntäkulttuurissa on tapana kunnioittaa edellisen hallituksen työtä sen verran, että tehtyjä päätöksiä ei ole tapana kumota heti seuraavalla kaudella. Tältä pohjalta epäilen että näitä sotealueita katsellaan nyt ainakin tämä hallituskausi, jotta nähdään mikä toimii ja mikä ei, ja muutoksia tulee aikaisintaan seuraavalle kaudelle, kun asialla ehditään tekemään ainakin kertaalleen vaalikampanjaa ja saamaan kansan tuki muutoksille.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21551
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Kumppaan. On parempi antaa soten ajaa täysin seinään tällä kaudella ja sitten luoda ennen vaaleja malli, jolla lähdetään kampanjoimaan. Oppositiolle tuo on hankala paikka, koska heidän luomansa sote on kyykännyt ja heidän on vaikea esittää radikaaleja parannuksia omaan malliinsa.

Brutaaliahan tässä on, että tuhlataan vähintään 6 vuotta.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16788
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Olen varmasti kirjoittanut tästä tänne ennenkin, mutta olen vähän eri linjoilla teidän molempien kanssa. Nyt tehty sote-uudistus on aika susi monessa mielessä, mutta se on myös merkittävä uudistus siinä mielessä, että tekee edes jotain niille asioille, joiden korjaamisen välttämättömyys on tiedetty Kataisen kaudelta lähtien, mutta vasta Marinin kaudella saatiin muutoksia tehtyä sateenkaari- ja porvarihallituksen epäonnistuttua. Nyt on vihdoin integroitu sosiaalipalvelut-, erikoissairaanhoito- ja perussairaanhoito, on nostettu toimijuus kuntatasoa ylemmäksi ja edes jotenkin alettu varautua suurten ikäluokkien kalleimpiin vuosiin. Samaan aikaan tehty ratkaisu on suboptimaalinen, jopa huono, monessa mielessä, johtuen tietysti tekijöiden ristiriitaisista intresseistä.

Tämän ei ole mitään järkeä antaa ajaa seinään. Ei ehkä myöskään ole, historia tietäen, kovin realistista odottaa, että vaalien jälkeen saataisiin toteutettua kerralla joku ideaalisote. Eli Sivustahuutajan idea on minusta aivan kuolleena syntynyt. Vagiksen kanssa on sitten sävyero. Tietenkään ei pidä mennä kumoamaan edellisen hallituksen kaikkea työtä, vaan pitää ne perusasiat, ja alkaa parantaa valuvikoja. Erityisesti taloudellinen kestävyys ja puuttuvat insentiivit korjata tätä, liian monta liian pientä aluetta, liian sekava hallintohimmeli liian monilla hallintohillotolpilla, jne. Mutta olen niin konservatiivi, että uskon vähittäiseen parantamiseen, en suureen vallankumoukseen. Sairaalahomma voisi olla alku.

Edit. Joo, ollaan käyty ihan samalla kokoonpanolla ihan sama keskustelu ihan muina Homieina vain puolisen vuotta sitten: viewtopic.php?p=808649#p808649
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21551
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Eihän integroiduista sosiaalipalveluista ole mitään hyötyä, jos ei ole motiivia tehostaa toimintaa. Kaikessa toiminnassa tarvitaan tahto ja mahdollisuus. Nyt on huolehdittu vain tuosta mahdollistamisesta.

Jos nykypaskan annetaan ajaa seinään ja tapahtuu:
a) alueiden verotusoikeus TAI
b) valtio ottaa paskan haltuunsa

niin miten nuo sosiaalipalvelut muka siinä samalla disintegroituvat? Nehän jatkavat ennallaan. Paska saadaan kuitenkin korjattua, koska nyt alueille syntyy jossain muodossa motiivi synnyttää tuloksia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16788
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^Mun mielestä esim. se insentiiviongelma pitäisi korjata heti, eikä odotella jotain seinään ajoa. Harmi, että kokoomus on puikoissa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010115203.html

Tämä tulee haastamaan Suomen kovaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9533
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 12.01.2024 11:50liian monta liian pientä aluetta, liian sekava hallintohimmeli liian monilla hallintohillotolpilla, jne.
No nää on just niitä asioita mihin mä viittasin sillä ettei ole tapana mennä kumoamaan. Kun tälläinen aluejako omine demokraattisesti valittavine edustajineen on luotu, niin ei näitä nyt heti lähdetä muuttamaan vaikka asiaan ei tyytyväisiä oltaisikaan. Pienemmissäkään asioissa ei ole tapana mennä sorkkimaan edellisen hallituksen työtä, niin saati sitten viime vuosikymmenien isoimman muutoksen kohdalla. Tällä hallituskaudella soteen ei tule mitään merkittäviä muutoksia. Aikaisintaan seuraavien vaalien jälkeen, mutta todennäköisemmin tällä järjestelmällä mennään vielä sekin kausi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21551
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 12.01.2024 12:10 ^Mun mielestä esim. se insentiiviongelma pitäisi korjata heti, eikä odotella jotain seinään ajoa. Harmi, että kokoomus on puikoissa.
Miten korjaisit? A vai B?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21551
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.01.2024 12:12 https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010115203.html

Tämä tulee haastamaan Suomen kovaa.
Tulijat vaan säilöön käsittelyn ajaksi, niin tulo loppuu.

En ymmärrä miksi motiivien ymmärtäminen on päättäjille näin saatanan vaikeaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.01.2024 12:28
James Potkukelkka kirjoitti: 12.01.2024 12:12 https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010115203.html

Tämä tulee haastamaan Suomen kovaa.
Tulijat vaan säilöön käsittelyn ajaksi, niin tulo loppuu.

En ymmärrä miksi motiivien ymmärtäminen on päättäjille näin saatanan vaikeaa.
Esim. juuri iranilaisia ei kait voi pakkopalauttaa. Eli he jäävät
tänne (elleivät päätä hakeutua muualle EU-alueella).
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 12.01.2024 12:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21551
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Sitten vaan pitää pienentää sosiaalitukia, kunnes suomi ei enää houkuttele. Ei täällä kukaan taivasalla nuku.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16788
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 12.01.2024 12:26
urpiainen kirjoitti: 12.01.2024 12:10 ^Mun mielestä esim. se insentiiviongelma pitäisi korjata heti, eikä odotella jotain seinään ajoa. Harmi, että kokoomus on puikoissa.
Miten korjaisit? A vai B?
Luulen, että A olisi realistisempi, mutta jos olisin ministeri, mielellään virkamiehet saisivat valmistella esityksen B:stäkin pöydälle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Mun mielestäni parempi ratkaisi on koko itärajan aitaaminen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9533
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 12.01.2024 12:10 ^Mun mielestä esim. se insentiiviongelma pitäisi korjata heti, eikä odotella jotain seinään ajoa. Harmi, että kokoomus on puikoissa.
Ei kuulu demokraattiseen prosessiin. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuka on puikoissa, vaan siihen miten lakeja ja asetuksia hyvien tapojen mukaan tehdään. Tämän takia on parempi olla tekemättä mitään kuin luoda paskaa.

Aikaisintaan seuraava hallitus korjaa sotea. Kannattaa toivoa, että kokoomus ja SDP saa sen hallituksen kasaan ilman keskustaa ja persuja.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21551
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.01.2024 12:40 ^^Mun mielestäni parempi ratkaisi on koko itärajan aitaaminen.
^
Kallista ja hidasta. Siitä nykyisesta aitamallista menee läpi hetkessä akkuvehkeellä, jolloin sen teho keskellä korpea on aika alhainen. Jos ylittäjille riittää suomeen pääsy asylumia hokemaan, niin peli on hävitty kun pääsevät aidasta läpi. Akkuvehje maksaa saman verran kuin ne pyörät ja ryhmälle riittää yksi.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12470
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: 12.01.2024 11:50
Edit. Joo, ollaan käyty ihan samalla kokoonpanolla ihan sama keskustelu ihan muina Homieina vain puolisen vuotta sitten: viewtopic.php?p=808649#p808649
En ymmärrä tätä essiiviä. :?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16788
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Nyt ne puhelinhaastattelijat on taas menneet soittelemaan Pohjanmaalle kesken radion ruotsinkielisen jumalanpalveluksen ja suomenkielisen jälkeen: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010121556.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21551
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Itse vähän uumoilin tälläistä vaikutusta kristillisille pressaketjussa. Essayahilla ei ole toivoa pressaksi, mutta käyttää hyvin aikansa parrasvaloissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

AY-liike laittaa aika lailla all in helmikuun alussa. Millä aikataululla hallitus saa lait eduskuntaan ja hyväksyttäväksi? Sen jälkeen kun (jos) lait ovat menneet eduskunnan läpi, AY-liike uskoakseni antautuu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.01.2024 10:46 AY-liike laittaa aika lailla all in helmikuun alussa. Millä aikataululla hallitus saa lait eduskuntaan ja hyväksyttäväksi? Sen jälkeen kun (jos) lait ovat menneet eduskunnan läpi, AY-liike uskoakseni antautuu.
Lakkolain piti mennä 1.2. eduskuntaan mutta kuulemma siirtyy 1.3.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 19.01.2024 11:07
James Potkukelkka kirjoitti: 19.01.2024 10:46 AY-liike laittaa aika lailla all in helmikuun alussa. Millä aikataululla hallitus saa lait eduskuntaan ja hyväksyttäväksi? Sen jälkeen kun (jos) lait ovat menneet eduskunnan läpi, AY-liike uskoakseni antautuu.
Lakkolain piti mennä 1.2. eduskuntaan mutta kuulemma siirtyy 1.3.
Ai harmi.

Toisaalta hiihtolomat auttavat hallitusta. AY-liike ei uskalla laittaa satamia ja lentokenttiä kiinni hiihtolomien aikaan. Konttiliikenteen tietysti voi pysäyttää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.01.2024 11:15Toisaalta hiihtolomat auttavat hallitusta. AY-liike ei uskalla laittaa satamia ja lentokenttiä kiinni hiihtolomien aikaan. Konttiliikenteen tietysti voi pysäyttää.
Ei siellä taida nyt olla mikään pyhää.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25908
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Lääkäriliittokin näköjään meinaa osallistua ulosmarssiin :roll:

Minähän en punakapinaan osallistu!

Yrittäjänä ei toki muutenkaan osallistuisi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23568
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Taidan vihdoinkin erota liitosta kun typerykset lähtivät mukaan moiseen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.