Kuplassa tai ei, tyytyväinen asioiden nykytilaan en ole. Kunnoitan päätöstäsi olla jatkamatta keskustelua, mutta et sentään viitsisi lyhyesti briifata, mitä nuo tyttöjen- ja poikientunnit ovat (liikuntatunnit ymmärrän, mutta onko niitä muitakin)? Ja jos tiedät päiväkoteja ja kouluja pääkaupunkiseudulta, joissa henkilökunta ei käyttäydy sukupuolittuneesti (vrt. lainaamani esimerkit), niin vinkkaa ihmeessä.nowaysis kirjoitti:Ugh sori, ei vaan asuta samalla planeetalla. Olen tyytyväinen kuplassani, toivottavasti sinäkin omassasi. Respect.
Pappailu?
-
- Kitisijä
Re: Pappailu?
Meidän pienellä ala-asteellamme samoilla liikuntatunneilla olivat sekä tytöt että pojat. Toimi erinomaisesti.Riemumieli kirjoitti:Urheilussa sukupuolet tulisi ainakin yhdistää, jako miehiin ja naisiin kun on niin kamalaa.
-
- Kitisijä
Meneehän se ala-asteella, kun tytöt kehittyvät fyysisesti nopeammin kuin pojat. Harva poika saa 10-vuotiaana siemensyöksyjä, kuukautisten alkaminen tuossa iässä lienee jo varsin tavallista.prosessi kirjoitti:Meidän pienellä ala-asteellamme samoilla liikuntatunneilla olivat sekä tytöt että pojat. Toimi erinomaisesti.
Paras päivä ikinä.
-
- Kitisijä
Onhan näistä puhuttu. Nimensä mukaisesti tyttö- tai poikatunneilla ei ole kuin ko. sukupuolen edustajia. Mutta ei kai sellaisia tunteja saa olla, kun ei ole olemassa sukupuolia, tuohan on hirveän leimaavaa.EveryWoman kirjoitti:briifata, mitä nuo tyttöjen- ja poikientunnit ovat (liikuntatunnit ymmärrän, mutta onko niitä muitakin)?
Paras päivä ikinä.
No helvetti! Kohtahan se 'lainaa' luvatta jo sun autoas!daddykillkill kirjoitti:Poika osaa istua ilman tukea

-
- Kitisijä
Liian vähän informaatiota minulle. Siis mitä tunteja ja miksi järjestetään, idea tullut mistä, jne.?Riemumieli kirjoitti:Onhan näistä puhuttu. Nimensä mukaisesti tyttö- tai poikatunneilla ei ole kuin ko. sukupuolen edustajia. Mutta ei kai sellaisia tunteja saa olla, kun ei ole olemassa sukupuolia, tuohan on hirveän leimaavaa.EveryWoman kirjoitti:briifata, mitä nuo tyttöjen- ja poikientunnit ovat (liikuntatunnit ymmärrän, mutta onko niitä muitakin)?
Ei se välttämättä ole "hirveän leimaavaa". Riippuu tosi paljon käytännön toteutuksesta. Esim. jos päiväkodissa tehdään tyttö- ja poikaryhmät ja tyttöryhmässä saa ainoastaan leikkiä hoivaleikkejä ja poikien ryhmässä sotaa, niin se on ikävää. Mutta jos mahdollisuuksia tarjotaan monipuolisesti, tuo jaottelu voi nykytodellisuudessa olla jopa hyödyllinen (kunhan eri sukupuolten edustajat ovat välillä myös keskenään tekemisissä). Siis jos ja kun tytöt ja pojat on ehditty kouluikään mennessä jo kasvattaa liiankin erilaisiksi, eri ryhmiin laittaminen voi antaa erilaisuudelle mahdollisuuden tulla esiin ryhmien sisällä. Jos siis ryhmän vetäjä/opettaja ei pyri estämään tätä ohjaamalla toimintaa sukupuolisidonnaisesti.
Ihan sama onko poikien ja tyttöjen liikkatunnit erikseen vai yhdessä. Mutta monipuolisempia ne voisi olla. On se nyt helvetti, että tytöt jumppaa, voimistelee ja tanssii ja pojat tekee kaikkea hauskaa kuten pelaa pesistä, lenttistä ym.
Meidän ala-asteella valikoima oli tuohon "kaikkeen hauskaan" painottunutta, johtuen varmaan siitä, että luokanopettajamme oli mies, ja hyvä niin. Pesis sekajoukkueilla oli parhautta.Rouva Pupu kirjoitti:Ihan sama onko poikien ja tyttöjen liikkatunnit erikseen vai yhdessä. Mutta monipuolisempia ne voisi olla. On se nyt helvetti, että tytöt jumppaa, voimistelee ja tanssii ja pojat tekee kaikkea hauskaa kuten pelaa pesistä, lenttistä ym.
Joo, hauskimmat liikkatunnit oli aina miesopettajan kanssa kun tuurasi naispuolista. Itse karkasin aina poikien puolelle pelailemaan ym. Hiki virtasi. Tämän takia liikunnan numeroni oli 5-6 koko yläasteen.prosessi kirjoitti: Meidän ala-asteella valikoima oli tuohon "kaikkeen hauskaan" painottunutta, johtuen varmaan siitä, että luokanopettajamme oli mies, ja hyvä niin. Pesis sekajoukkueilla oli parhautta.
Niinpä. Tytöille pitäsi opettaa tarhasta lähtien tankotanssia, syväkurkkua, tiskaamista ja ruoanlaittoa ja trinksujen tekemistä.Rouva Pupu kirjoitti: On se nyt helvetti, että tytöt jumppaa, voimistelee ja tanssii ja pojat tekee kaikkea hauskaa kuten pelaa pesistä, lenttistä ym.
Meillä on pikku-ukko ollut sellaisessa liikuntapainotteisessa päiväkodissa. Siellä touhutaan kimpassa vähän kaikenlaista juNppaa, sun muuta, mikä nyt tollasille pikku riiviöille sopii. Oikein olen ollut tyytyväinen. Saa jätkä purettua energiansa sinne, eikä tarvitse kotona enää kiipeillä pitkin seiniä.Rouva Pupu kirjoitti:Ihan sama onko poikien ja tyttöjen liikkatunnit erikseen vai yhdessä. Mutta monipuolisempia ne voisi olla. On se nyt helvetti, että tytöt jumppaa, voimistelee ja tanssii ja pojat tekee kaikkea hauskaa kuten pelaa pesistä, lenttistä ym.
No ei nyt mikään jatkumo tuohon sun viestiin, mutta tuli nyt vaan mieleen... Sekaisin touhuamisesta... Siis että tytöt ja pojat on sekaisin... Niinq keskenään... jep jep.
^Sinänsä kun ajattelen niin seka toimisi siksi, että olisi enemmän porukkaa, enemmän vaihtoehtoja mitä puuhata. Voi sitten itse lapsi valita pelaako pöytätennistä, jumppaako vai että mitä.
Mä oisin mielelläni ollut liikkatunneilla vaikka hattivattien kanssa, jos olisin voinut välttyä jokavuotisilta viikkojen kestoisilta syksyn yleisurheilu-, keskitalven telinevoimistelu- ja kevään pesiskausilta.
Hassua, mitä kaikkea tässä tulee mieleen vanhoja muistellessa. Siinä vaiheessa kun kouluumme lisättiin viides ja kuudes luokka, yritettiin tyttöjen ja poikien liikunta erottaa toisistaan, jolloin uusi kolmos- ja nelosluokan naisopettaja olisi vetänyt meidän viides- ja kuudesluokkalaisten tyttöjen liikunnan. Puolet tytöistä meni lakkoon, minkä jälkeen saimme itse valita osallistummeko tyttöjen vai poikien liikuntatunneille. Tyttöjen tunneille jäi kaksi oppilasta, jotka sitten joutuivatkin jumppaamaan yhdessä kolmos- ja nelosluokkalaisten kanssa. Oli varmaan tosi kivaa...Rouva Pupu kirjoitti:^Sinänsä kun ajattelen niin seka toimisi siksi, että olisi enemmän porukkaa, enemmän vaihtoehtoja mitä puuhata. Voi sitten itse lapsi valita pelaako pöytätennistä, jumppaako vai että mitä.
Pojat vaan tuppaa olemaan rajuudessaan hetkittäin melko ylilyöviä jopa omassa keskuudessaan. Mutta jos sen kestää, niin mikä jottei. Jotkut prinsessat siinä kyllä jää ikävästi jalkoihin... Niin kuin jää ne pojatkin jotka ovat, noooh, vähän liikuntarajoitteisia (arkoja, heiveröisiä, hitaita, kömpelöitä...). Sisukkuudella kyllä kehittyy ja kompensoi jopa fyysisiä puutteita ryminöissä. Kaikkihan ei tietenkään haluakaan ryminöidä. Mutta porukassa, etenkin jos mukana on poikia, usein ryminöidään.Rouva Pupu kirjoitti:^Sinänsä kun ajattelen niin seka toimisi siksi, että olisi enemmän porukkaa, enemmän vaihtoehtoja mitä puuhata. Voi sitten itse lapsi valita pelaako pöytätennistä, jumppaako vai että mitä.
Nyt menee liian hankalaksi näin perjantaille...
-
- Kitisijä
Silloinhan olisi nimenomaan hyvä olla sekaporukassa, jossa tehtäisiin erilaisia asioita. Kun sitten niillä vähemmän aggressiivisilla pojillakin (ihan turha määrittää heitä kielenkäytöllä jotenkin huonommiksi, kuten itse tuossa teit) olisi mahdollisuus valita jokin muu aktiviteetti kuin se ryminöinti.Stevie Ray kirjoitti:Pojat vaan tuppaa olemaan rajuudessaan hetkittäin melko ylilyöviä jopa omassa keskuudessaan. Mutta jos sen kestää, niin mikä jottei. Jotkut prinsessat siinä kyllä jää ikävästi jalkoihin... Niin kuin jää ne pojatkin jotka ovat, noooh, vähän liikuntarajoitteisia (arkoja, heiveröisiä, hitaita, kömpelöitä...). Sisukkuudella kyllä kehittyy ja kompensoi jopa fyysisiä puutteita ryminöissä. Kaikkihan ei tietenkään haluakaan ryminöidä. Mutta porukassa, etenkin jos mukana on poikia, usein ryminöidään.Rouva Pupu kirjoitti:^Sinänsä kun ajattelen niin seka toimisi siksi, että olisi enemmän porukkaa, enemmän vaihtoehtoja mitä puuhata. Voi sitten itse lapsi valita pelaako pöytätennistä, jumppaako vai että mitä.
Nyt menee liian hankalaksi näin perjantaille...
Mä muistan ala-asteen liikunnoista lähinnä sen miten kundit yritti kesken sählyjen rynniä meidän tyttöjen aerobiceihin ja kuntopiireihin. Tais olla melkosen hemaseva parikymppinen naismaikka meillä jos oikein muistan. Liikkatunnit oli viel sillon ihan parasta! Yläasteella vähän takkus, rupesin vihaamaan hiihtoa ja suunnistusta koska niitä oli niin vitusti liikaa... Ja sit en haldannu tampooneita ja maikka haukku mut pystyyn kun kieltäydyin uinneista vähän väliä. En missään välissä halunnu kundien peleihin, sieltä roudattiin jääpallokaukalosta välillä paareilla heiveröisempiä pois. Me tytöt hellittiin (ja saatiin tupakkatauot accidentien sattuessa).
Mun ala-asteajoista on niin kauan aikaa (yli neljännesvuosisata), että silloin meitä - ainakaan meidän koulussa - ei jaettu tyttö- ja poikaryhmiin. Tosin meidän koulussa mei ollut erikseen liikunnanopettajaakaan vaan luokanopettaja veti kaikki tunnit.
Siinä sitten sekajoukkueina pelattiin pesistä ja futista ja mitä nyt milloinkin.
Siinä sitten sekajoukkueina pelattiin pesistä ja futista ja mitä nyt milloinkin.
Itse kuuluin noihin heiveröisiin, jotka pärjäsivät sisukkuudella, joten katson, että mulla on oikeus määritellä itseni liikkuvuudeltani huonommaksi kuin se, joka on minua parempi. Se on fakta. Joten miksei se silloin pätisi muihinkin?EveryWoman kirjoitti:Silloinhan olisi nimenomaan hyvä olla sekaporukassa, jossa tehtäisiin erilaisia asioita. Kun sitten niillä vähemmän aggressiivisilla pojillakin (ihan turha määrittää heitä kielenkäytöllä jotenkin huonommiksi, kuten itse tuossa teit) olisi mahdollisuus valita jokin muu aktiviteetti kuin se ryminöinti.
Mä olen myös huono laulamaan ja olen merkittävästi huonompi tässä suhteessa kuin esimerkiksi Panu Larros.
-
- Kitisijä
Mm, no sanotaan sitten että on olemassa hentorakenteisia mutta siitä huolimatta aggressiivisia (= kilpailuhenkisiä ja ryminöintiin suuntautuneita) tyyppejä. Mutta lisäksi on sitten niitä ei-niin-aggressiivisia, myös pojissa. Hentorakenteisia tai ei.Stevie Ray kirjoitti:Itse kuuluin noihin heiveröisiin, jotka pärjäsivät sisukkuudella, joten katson, että mulla on oikeus määritellä itseni liikkuvuudeltani huonommaksi kuin se, joka on minua parempi. Se on fakta. Joten miksei se silloin pätisi muihinkin?EveryWoman kirjoitti:Silloinhan olisi nimenomaan hyvä olla sekaporukassa, jossa tehtäisiin erilaisia asioita. Kun sitten niillä vähemmän aggressiivisilla pojillakin (ihan turha määrittää heitä kielenkäytöllä jotenkin huonommiksi, kuten itse tuossa teit) olisi mahdollisuus valita jokin muu aktiviteetti kuin se ryminöinti.
Mä olen myös huono laulamaan ja olen merkittävästi huonompi tässä suhteessa kuin esimerkiksi Panu Larros.
Itsesi saat ilman muuta määritellä juuri siten kuin haluat, mutta jos puhut pojista yleensä, ei välttämättä ole hyvä idea korostaa kielenkäytöllä osan huonommuutta - siis silloin kun on kysymys ominaisuuksista, jotka nähdään tyypillisesti sukupuolisidonnaisina ja jopa sukupuolta määrittävinä. Laulutaito ei ole tällainen ominaisuus, mutta ryminöintialttius ja -kyky on, kuten omasta tekstistäsikin näet.
Eli: jos näet aggressiivisuuden ja fyysisen dominoivuuden olennaisina mieheyden rakennusosina, katsot saman tien, että mies, jolla näitä ominaisuuksia ei ole, on miehenä muita vajaampi. Jos vielä kuvailet asiaa puutteellisuutta ja huonommuutta viestivillä käsitteillä, tulet samalla sanoneeksi, että hento ja ei-aggressiivinen mies on muita huonompi mies.
-
- Kitisijä
Tosi pappailukeskustelua...
The great club outshines the individual, always and forever.
Itse en ole koskaan tyttöjen liikuntatunneille osallistunut, mutta voisin olettaa, sen perusteella mitä tyttöjä ja naisia olen elämäni aikana tuntenut, että tässäkin joukossa on heitä jotka tuppaavat olemaan rajuudessaan hetkittäin melko ylilyöviä jopa omassa keskuudessaan. Ja varmasti molemmissa ryhmissä, sekä pojissa ja tytöissä, on eri kokonaisuuksia kilpailuhenkisyyden ja fyysisyyden suhteen.EveryWoman kirjoitti:...
Enhän minä mieheyden rakennusosista puhunut yhtään mitään. Puhuin liikuntatunnilla menestymisestä. Me liikunnallisesti toisia huonommat pärjäsimme liikuntatunneilla vain sisukkuudella, jos verrataan meitä paremmin liikkuviin. Me olemme liikunnallisesti huonompia kuin ne paremman liikunnallisuuden omaavat. Mutta asenteella voi korvata paljon. Nyt yrität kuljettaa keskustelua ihan johonkin muualle kuin mistä oli kyse. Mutta jos haluat että otan kantaa myös miehisyyteen, niin siihen pätee sama asia; asenteella ja sisulla voi korvata ja kehittää puutteitaan. Ei ole häpeä sanoa, että olen huonompi tällä osa-alueella, kuin tuo kaveri tuossa. On eri asia alistua siihen asemaan ehdoin tahdoin. Sen myönnän heti, että alistuminen on arka asia. Missä menee raja itsensä hyväksymisessä sellaisena kuin on ja halussa kehittää itseään?EveryWoman kirjoitti:Eli: jos näet aggressiivisuuden ja fyysisen dominoivuuden olennaisina mieheyden rakennusosina
Viimeksi muokannut Stevie Ray, 13.03.2009 14:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitä hauskaa näissä lajeissa on?Rouva Pupu kirjoitti:...kuten pelaa pesistä, lenttistä ym.
Ja PLIIS: sanokaa, että se stnan telinevoimistelu on jo otettu pois opetusohjelmasta. Näen vieläkin krapulapainajaisisa flashbackejä yläasteen ja lukion liikuntatunnista ja epätoivoisista yrityksistäni tehdä kieppiä tai hypätä urhonhyppyä...