Päivän uutiskatsaus Episode II

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus Episode II

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Päiväsakkojen tuplaus saattaa kaatua

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/275367 ... vat+kaatua

Mulla on vähän kahtiajakoiset fiilikset tästä. Toisaalta vastustan korotusta. Toisaalta kysessä on kuitenkin vero (hallitushan suoraan myöntää, että korotuksen syynä on tulojen saaminen), jonka maksaminen on vapaaehtoista.

Itse en koskaan aja yli 20km/h ylinopeutta (puhtaasti siitä syystä, että haluan pysyä rikesakoissa) ja kyseessä on siis vero, joka ei mua koskisi. Jos valtio hommaisi vastaavat rahat jostain muualta, se tod. näk. koskisi.

Vähän ihmettelen kun nuo isoja sakkoja (jotka toki ovat järjettömiä) saavat miljonäärit aina kertovat, että ajoivat epähuomiossa yli 20km/h:ssa ylinopeutta. Kaikissa premium-autoissa on nopeusrajoitusmerkkien luenta ja mahdollisuus laittaa auto hälyttämään ylinopeudesta.

Tesla lukee nopeusmerkit kameralla ja lisäksi hakee vielä varmuudeksi datan Googlelta.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
James Potkukelkka
Kitisijä

http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art- ... 43295.html

Raksamiestä ei nappaa lähteä töihin
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:Mulla on vähän kahtiajakoiset fiilikset tästä.
Sama. Toki kannatan korotusta, runsasta ylinopeutta ajavat törpöt sotkevat liikenteen ja aiheuttavat tarpeettomia vaaratilanteita. Lisäksi korrelaatio henkilön noin suuren ylinopeushalukkuuden ja henkilön yleisen epämiellyttävyyden välillä on niin vahva, että sakko kohdistuu monessakin mielessä mukavasti. Toisaalta sitten taas, lainsäädäntö ei missään nimessä saisi mennä niin neuvostoliittolaiseksi, että ajetaan asiaa joillain perusteilla, ja kun perusteet todetaankin asiaa perustelemattomiksi, niin keksitään jotain uusia muka-perusteita.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ Mulla ei ole mitään ongelmia muodostaa kantaa. Eka korotus oli ihan asiallinen. Sakkoihin kun ei oltu pitkään aikaan tehty inflaatiokorjausta. Toinen kierros, jonka tarkoitus oli puhtaasti haalia lisää tuloja, taas oli järjestelmän vastaista perseilyä, kuten lakivaliokunta totesikin. Oikein asiallinen linjaus lakivaliokunnalta.

Ongelma tästä tulee, jos hallitus ei tässä vaiheessa osaa todeta töpänneensä ja jättää lisäkorotuksia johonkin myöhempään ajankohtaan, kun ne on uskottavasti oikeaoppisesti perusteltavissa. Jos nyt äkkiä keksitään uudet perustelut ja pusketaan korotukset läpi, kärsii koko sakkojärjestelmän uskottavuus ja oikeutettavuus. Jos autoilijoilta on aivan pakko kerätä lisää rahaa valtion kassaan, niin mieluummin korottavat rehellisesti jotain olemassa olevaa veroa, vaikka se todennäköisesti tulee mulle kalliimmaksi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti:. Jos nyt äkkiä keksitään uudet perustelut ja pusketaan korotukset läpi, kärsii koko sakkojärjestelmän uskottavuus ja oikeutettavuus..
Juu. Kyllä sakot ovat jo nyt tasolla, jolla ne ehkäisevät tehokkaasti ylinopeutta. Perustan tämän väitteen tutkimustulokseen, jonka n=1.

Vaikka itse olen vähintään keskimääräisen riskihakuinen, en halua ottaa enkä ota riskiä päiväsakoista nykyiselläkään sakkotasolla.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti:Kyllä sakot ovat jo nyt tasolla, jolla ne ehkäisevät tehokkaasti ylinopeutta. Perustan tämän väitteen tutkimustulokseen, jonka n=1.

Vaikka itse olen vähintään keskimääräisen riskihakuinen, en halua ottaa enkä ota riskiä päiväsakoista nykyiselläkään sakkotasolla.
Joo. Kyllä näin korkea taso selkeästi tarvitaan (jos ajatellaan, että ihmisten, myös varakkaiden, on tarkoitus sääntöjä noudattaa). Täällä, esimerkiksi, taas yksi suurituloinen marisee, että päiväsakkojen nykytaso on Suomessa aivan epätarkoituksenmukaisen korkea. Tätä hän perustelee sillä, että nykytaso on siis jopa niin korkea, että hän ei sakkojen pelossa nykyisin aja tahallaan ylinopeutta. Voiko tökerömmin enää käsitystään omasta statuksestaan köyhiä koskevien lakien yläpuolella ilmaista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti:Juu. Kyllä sakot ovat jo nyt tasolla, jolla ne ehkäisevät tehokkaasti ylinopeutta.
En ole huomannut tätä liikenteessä. Itse kun ajelen 0-7km/h ylinopeusalueella niin Audit ja bemarit vain viuhahtelee ohi. Samojen automerkkien kuljettajilla on myös ilmeisiä vaikeuksia suuntavilkkujen käytössä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Juu. Kyllä sakot ovat jo nyt tasolla, jolla ne ehkäisevät tehokkaasti ylinopeutta.
En ole huomannut tätä liikenteessä. Itse kun ajelen 0-7km/h ylinopeusalueella niin Audit ja bemarit vain viuhahtelee ohi. Samojen automerkkien kuljettajilla on myös ilmeisiä vaikeuksia suuntavilkkujen käytössä.
Tarkoitin, että päiväsakot ovat tasolla, jolla ne ehkäisevät tehokkaasti ylinopeutta. Rikesakot eivät ole, perustan tämän taas tutkimustulokseen, jonka n=1.

Kun itse ajan motarilla 20km/h mittarissa ylinopeutta (todellisen nopeuden ollessa 18km/h yli nopeusrajoituksen), niin hyvin harva auto ohittaa.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Olettaisin, että lainkuuliaisen kansanosan kohdalla, ylinopeudesta ei juurikaan tarvitsisi sakkoja jaella, jos ajolupaan kohdistuviin saktioihin otettaisiin tiukempi ja monipuolisempi linja, eli kortti lähtisi nykyistä herkemmin kuivumaan. Kriminaaliaines taas ei taida juurikaan nykyisiäkään sakkoja maksella.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
So Hard
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:Kriminaaliaines taas ei taida juurikaan nykyisiäkään sakkoja maksella.
Eli rutkemmat päiväsakot ja maksamattomille muunnot vankeudeksi! Kyllä, kannatan.
Universaali disclaimer.
So Hard
Kitisijä

Arjen digitalisaatiota.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016081 ... 1_uu.shtml

Olisi kyllä kiva päästä sanomasta "ei kuittia, kiitos."
Universaali disclaimer.
James Potkukelkka
Kitisijä

^Kyllä mä kaupan kassalla otan kuitin aina. Jos tulee tarvetta reklamoida, niin helpompaa, kun kuitti tallessa. En toki arkistoi niitä, jäävät kauppakassiin.
So Hard
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti:^Kyllä mä kaupan kassalla otan kuitin aina. Jos tulee tarvetta reklamoida, niin helpompaa, kun kuitti tallessa. En toki arkistoi niitä, jäävät kauppakassiin.
Jos kuitti on sähköisenä jossain tallessa, parempihan se on kuin sattuman kaupalla tallessa oleva?
Universaali disclaimer.
James Potkukelkka
Kitisijä

^Toki

Ymmärsin vain viestisi ''Olisi kyllä kiva päästä sanomasta "ei kuittia, kiitos."'' niin, että et yleensä ruokakaupan kassalta kuittia ota.
So Hard
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti:^Toki

Ymmärsin vain viestisi ''Olisi kyllä kiva päästä sanomasta "ei kuittia, kiitos."'' niin, että et yleensä ruokakaupan kassalta kuittia ota.
En yleensä juu. Ostokset suht pieniä ja sama lähikauppa kyseessä. Ei olisi mitn ongelmaa mennä reklamoimaan jos joku olisi pielessä ihan ilman kuittiakin.
Universaali disclaimer.
urpiainen
Kitisijä

So Hard kirjoitti:Ostokset suht pieniä ja sama lähikauppa kyseessä. Ei olisi mitn ongelmaa mennä reklamoimaan jos joku olisi pielessä ihan ilman kuittiakin.
Senkin punavihreä punavuorelaishipsteri! Espoossa asioidaan anonyymisti hypermarketeissa ja ostetaan aina farmaribemari täyteen!
So Hard
Kitisijä

urpiainen kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Ostokset suht pieniä ja sama lähikauppa kyseessä. Ei olisi mitn ongelmaa mennä reklamoimaan jos joku olisi pielessä ihan ilman kuittiakin.
Senkin punavihreä punavuorelaishipsteri! Espoossa asioidaan anonyymisti hypermarketeissa ja ostetaan aina farmaribemari täyteen!
Ei ole farmaria eikä edes bemaria. :(
Universaali disclaimer.
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti:
Juu. Kyllä munkin korviin kuulostaa, että SH ostaa aina yhden biodynaamisesti viljellyn luomunauriin lähituottajalta!
So Hard
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
Juu. Kyllä munkin korviin kuulostaa, että SH ostaa aina yhden biodynaamisesti viljellyn luomunauriin lähituottajalta!
Tai sitten ostan kaupasta vaan vissyä ja syömme aina ulkona!
Universaali disclaimer.
James Potkukelkka
Kitisijä

Kuva
Vesper
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Kuulostaa kyllä sille, että muija käy kaupassa.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Gat
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Gat »

Tämä vireilläoleva teema sopii puhelinkeskusteluuni Homien kanssa eilen!!!
Homie nimittäin kertoi selviävänsä päivittäisistä ruokakuluistaan kahdella eurolla päivässä. Vaikka se olisi kolme euroa, en uskoisi. Isolihava Homie kuitenkin joko maksaa enemmän tai joku antaa Homielle ruokaa ilmaiseksi.

Homie väittää, että vaikka ei itsekään viitsi ruokaa raaka-aineista asti valmistaa, tarjouksia seuraamalla selviää noin halvalla, jos vertailee eri kauppaketjuja. En usko siihenkään, suunnilleen samat hinnat ne kaikissa.

Puhelinkeskustelun aikana kaivoin paidan rintataskustani saman päivän kauppakuitin. Ja teille en tässä yhteydesssä edes kerro kaljan ja röökin kustannusta.

Minä olen huonosyöntinen, toisin kuin Homie, jota mitä ostin ja söin eilen?

Pirkka- valmissalaatti 3.99. (No joo, ylihinnoiteltu, tarvii lisukkeita kuten...)
Vaatii lisuketta, joten sekaan kaksi pientä tomaattisardiinipurkkia 1.96 kappale.
Sekaan myös luomu-minitomaattipakkaus, 2.49.
Hurjastellen törsäten pieni Valion jugurtti jälkiruuaksi, 1.49.

Yhteensä 9,93
Eihän tuo mullekaan riitä elossaoloon, syön liian vähän..
Enkä edes mainitse samalla ostamiani ylellisyyksiä, kuten 250 grammaa murukahvia 8.70, Jaffakeksipaketti 2,39 ja Karhut ja röökit. Keksit jo söin loppuun. Juku, myös banaanit, 1.62 euroa!!

Mutta vaan Homie on läskinä äijänä kuitenkin isosyöntisempi kuin minä ja juoppokin.

Että selviäisi kahdella tai kolmella eurolla ruokakauppakuluistaan kuten Homie muka.... jätkä joko valehtelee tai sitten elää minulle tuntemattomassa rinnakkaistodellsuudessa, jossa raha on arvokkaampaa ja tuotteet halvempia. Tai joku syöttää Homieta.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
So Hard
Kitisijä

Vesper kirjoitti:Kuulostaa kyllä sille, että muija käy kaupassa.
Kyllä mä ihan itse, polkupyörällä tai kävellen 90% kerroista.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti:^Kyllä mä kaupan kassalla otan kuitin aina. Jos tulee tarvetta reklamoida, niin helpompaa, kun kuitti tallessa. En toki arkistoi niitä, jäävät kauppakassiin.
Eikös olisi helpompi siinä kassalla skarpata nanosekunniksi jotta huomaisit ~100€ pielessä olevan summan? Juuston unohtuneesta -30% alennuksesta tuskin kannattaa reklamoida?
So Hard
Kitisijä

Gat kirjoitti:Että selviäisi kahdella tai kolmella eurolla ruokakauppakuluistaan kuten Homie muka.... jätkä joko valehtelee tai sitten elää minulle tuntemattomassa rinnakkaistodellsuudessa, jossa raha on arvokkaampaa ja tuotteet halvempia. Tai joku syöttää Homieta.
"Selvitä" <> syödä hyvin. Oma ateriasi oli suhteellisen terveellinen, ja toisaalta tuommoisen salaattisapuskan kyllä tekisi aika lailla halvemmalla ja paremman. Jos budetti olisi 3 euroa päivä, kuluisi aika paljon esim. sikanauta-jauhelihaa, purkkitonnikalaa, lenkkimakkaraa, makaronia, riisiä, perunaa jne. Eihän sellaisesta ruoasta mitään vitskuja tai kuituja oikein saa.

Toki toi sun syöminen on aika hintavaa. Suhteellisen pahan makuisen salaattisi kustannuksilla syö ulkona lounasaikaan ja ilman valmissalaattia ja luomuhöpsötyksiä sen tekisi itse halvemmalla. Saati sitten 1,25 eurolla saa litran arkijugurttia ja normaalin pienen rainbow-jugurtin vaikka 0,25 €. Toisaalta sun kaljankulutuksella on aika sama mitä syöt, se on kuitenkin pelkkä sivukulu.
Universaali disclaimer.